Коли онкохворі діти отримають ліки? Відкрите звернення громадських організацій до влади та суспільства

26 Липня 2016 5:06 Поділитися

До редакції нашого видання надійшло відкрите звернення громадських організацій до влади та суспільства щодо критичної ситуації з поставками препаратів, закуплених міжнародними організаціями за кошти державного бюджету України.

Ми звернулися до одного з авторів цього звернення – Віктора Сердюка, президента Всеукраїнської Ради захисту прав та безпеки пацієнтів, з проханням прокоментувати його.

Коли онкохворі діти отримають ліки? Відкрите звернення громадських організацій до влади та суспільства– Шановні читачі «Щотижневика АПТЕКА», нещодавно Володимир Гройсман Прем’єр-міністр України побачив «початок кінця корупції в Україні». Як повідомляє Урядовий портал, під час семінару для регіональних ЗМІ В. Гройсман зазначив наступне: «Бачите зараз затримання і все інше? Я вам точно можу сказати, можете записати мої слова, це початок кінця корупції в Україні».

Дякувати Богу це почалося! Вже навіть знайдено головний символ української корупції – це медицина.

Варто визнати, що усвідомлення проблеми – є запорукою її вирішення. Тобто визнання корупції як нашого головного ворога – це крок у вірному напрямку. І все було б добре, якщо б не два нюанси.

Перший нюанс. Боротьба з корупцією вельми нагадує її віддзеркалення адже ефективність роботи різних антикорупційних комітетів та центрів, відверто кажучи, сумнівна. Так, за даними Мінекономрозвитку, міжнародні донори щорічно інвестують мільярди доларів США у проекти, які мають на меті боротьбу з корупцією. При цьому обсяги повернених у бюджет України «брудних» грошей незначні. Зокрема, за 2 роки важкої та добре оплачуваної боротьби з корупцією до бюджету повернуто лише 300 тис грн.

Другий, медичний нюанс. Боротьба за прозорі та чесні закупівлі завершується, а ліків в лікарнях немає, грошей також немає. Уявна ж економія, про яку часто згадують деякі борці з корупцією, розбивається об цинічне ігнорування потреби онкохворих дітей у ліках. Хворі з важкими діагнозами не можуть чекати. Рак не чекатиме!

Тому ми б’ємо на сполох. Ліки для онкохворих дітей, закуплені за кошти державного бюджету у 2015 р. залишаються на складах. А борці з корупцією лобіюють продовження цього зухвалого експерименту із закупівель лікарських засобів міжнародними організаціями, які не завершивши поставки 2015 р. вже хочуть отримати кошти 2016 р.

Неможна ігнорувати проблеми й тих пацієнтів, які, внаслідок відсутності лікарських препаратів, мусять переривати курс лікування.

Тому ми звертаємося до влади країни з вимогою негайно забезпечити поставки закуплених препаратів. Ми також просимо суспільство підтримати нас.

Відкрите звернення до громадян України, медичної та фармацевтичної спільноти, Президента, Верховної Ради, Уряду, МОЗ, СБУ, Прокуратури України, НАБУ, МВСУ

Коли онкохворі діти отримають ліки? Коли почнуть лікувати хворих на гепатит?

Сьогодні у жодної посадової особи, державного чи громадського діяча, представника фармацевтичного бізнесу та пересічних громадян немає відповіді на питання – коли хворі отримають ліки від міжнародних організацій та розпочнуть лікування?

Приводом для цього відкритого звернення став лист від компанії «Людмила Фарм», яка вже поставила закуплені препарати для онкохворих в Україну.

В цьому листі від 19 червня 2016 р. констатується наступне:

1. Зобов’язання за контрактом компанією «Людмила Фарм» виконані на 100%, і вже більше місяця, з 14.06.2016 р. в м. Київ, на митному терміналі в аеропорту Бориспіль знаходяться ліки для онкохворих на загальну суму в 5 018 560,69 дол США (близько 125 млн грн.). Ці ліки онкохворі не можуть отримати з вини Crown Agents.

2. 17 червня 2016 р. «Людмила Фарм» отримала від Crown Agents лист, з проханням зупинити поставки у зв’язку з тим, що у міжнародного закупівельника – агенції Crown Agents досі не можуть зрозуміти, як здійснити митне оформлення товару.

«Людмила Фарм» письмово повідомила про це МОЗ України більше місяця тому (листом від 17.06.2016 р.), та просила втрутитися в ситуацію. Але до теперішнього часу компанія не отримала відповіді.

Наголошуємо, що пошук винних у зриві поставок – це завдання для правоохоронних органів. Але наразі це не головне. Головне щоб пацієнти отримали доступ до лікування якомога скоріше й надалі були впевнені у тому що держава забезпечить для них безперервне лікування.

На жаль суспільство, пацієнти та їх близькі, до нині знаходяться в очікувані дива від закупівель через міжнародні організації. Якість, ціни, ефективність процедур, швидка доставка. Про це багато говорять, але насправді пацієнти до теперішнього часу не мають доступу до лікарських засобів закуплених за кошти державного бюджету України 2015 р. Крім того існує реальна загроза зриву закупівель за кошти 2016 р.

Бадьорі рапорти про «успіхи» міжнародних закупівель, «перемогу» над корупцією та сумнівну грошову економію не рятують життя.

На 2016 – 2017 роки заплановано продовження цієї вбивчої практики. Про реальність загрози та небезпеку для життів українських пацієнтів свідчать наступні факти.

Процес закупівель через міжнародні організації за кошти 2015 р. не завершений, тому неможливо достеменно проаналізувати всі ризики. Тобто цей експеримент ще не завершений, не пораховано скільки людей постраждало внаслідок несвоєчасних поставок і скільки ще постраждає. Не відомо скільки життів вартувала сумнівна економія. Тому цей медичний експеримент, без урахування всіх наслідків, не можна було навіть починати, а зараз – злочинно продовжувати!

Представники МОЗ України нарікають, що на міжнародні організації не розповсюджуються вимоги законодавства України й вплинути на цей процес неможливо. А у відповідь лобісти міжнародних організацій звинувачують МОЗ України у низькій якості підготовки договорів та інших супровідних документів.

Зауважимо, що міжнародні організації отримують за свої послуги від 5% до 5,5% від суми контракту, а це мільйони гривень. За такі кошти можна запросити фахових юристів та закупівельників до супроводу процесу закупівель.

Безумовно, розмитих умов договорів потрібно уникнути під час їх підписання, проте договори з міжнародними організаціями підписані, а винні не покарані. Тому на сьогодні важливо врахувати попередні помилки.

Головною вимогою угоди має бути передбачена фінансова відповідальність за терміни поставок, якість та вартість закуплених міжнародними організаціями лікарських засобів за кошти державного бюджету України.

Наразі невідомо, чи визначив МОЗ України однією з умов закупівель через міжнародні організації – наявність підтвердженої терапевтичної або біоеквівалетності ліків.

Між тим на 2016 р. міжнародним організаціям планується передати додатковий перелік ліків, які ними ще не закуповувалися, а саме: для лікування гемофілії, нанізму, розсіяного склерозу, дитячої онкології та інших захворювань. З огляду на процес закупівель 2015 р. розширення переліку ліків, які закуповуватимуться через міжнародні організації, лише поглибить хаос та непевність.

Лобісти примусили МОЗ, Уряд та Парламент України вивести діяльність міжнародних закупівельних організацій поза межі законодавства України. Відповідно реакція міжнародних закупівельників цілком природня – не звертати на закони уваги, закуповувати препарати з порушенням патентів, не брати до уваги строки постачання і якість препаратів, зневажати забезпечення протоколів лікування.

У випадку продовження цього експерименту ми знову матимемо затримки в лікуванні, що дорівнює смерті. Десятки тисяч українців померли в 2015 р., помирають в 2016 р. і помиратимуть в 2017 р. так і не дочекавшись ліків.

Сумніви щодо закупівель лікарських засобів міжнародними організаціями виникають через їх виняткову непрозорість, особливо коли це підтверджується зривом поставок та випадковими витоками інформації про небезпеку застосування більш ніж десятка найменувань ліків, які планувалося закупити для лікування дітей. До теперішнього часу інформація щодо цін за якими закуповували ліки міжнародні організації не оприлюднена. Саме непрозорість змушує нас ставити  жорсткі питання щодо регулярності поставок та якості ліків.

Лише обраним організаціям – лобістам надається інформація щодо закупівель. Але спосіб, за яким вони її оприлюднюють викликає сумніви щодо об’єктивності даних, зокрема стосовно нібито економії державних коштів.

Для відновлення довіри українського народу до МОЗ України необхідно оприлюднити перелік ліків, умови, за якими вони пропонувались до міжнародних закупівель, вимагати інформацію щодо країни походження препаратів та підтвердження їх терапевтичної або біоеквівалентності. Тобто процедура закупівель має бути відкрита для громадськості, а не лише для обраних кимось організацій. Саме справжнім пацієнтам, їх близьким та  лікарям необхідно знати все про безпеку, якість та ефективність ліків та терміни їх поставок.

Сумний багаторічний досвід реформ та ініціатив МОЗ України свідчить про неспроможність цього, як висловився Президент України, «символу корупції» забезпечити лікування та порятунок життя українських громадян. Саме тому кожна нова ініціатива МОЗ сприймається суспільством з підозрою. При цьому контроль з боку правоохоронців формальний і безрезультатний. Ухвалення Закону щодо передачі закупівель ліків міжнародним організаціям свідчить про те, що українська влада не може контролювати медикаментозне забезпечення народу України й тому доручає цю життєво важливу функцію міжнародним організаціям, непідконтрольним Уряду України.

Наші вимоги до Президента, Верховної Ради та Уряду України:

1.     Призупинити новий етап міжнародних закупівель до завершення процедур закупівель за кошти 2015 р. та ініціювати проведення незалежного аудиту щодо наслідків закупівель та поставок ліків за кошти 2015 р.

2.     Забезпечити безперебійність поставок ліків шляхом проведення паралельних закупівель за відомими процедурами, відновити належний контроль з боку новостворених антикорупційних органів, прокуратури та громадськості.

3.     Забезпечити відкритий доступ до інформації щодо пропозицій учасників закупівель, в тому числі і міжнародних. В тендерній документації визначити чіткі терміни поставок та фінансову відповідальність за їх зрив. Своєчасно оголошувати початок торгів та технічні вимоги, публікувати відомості про подані пропозиції та акцептовану пропозицію, повідомляти про заключення контракту та про надходження ліків до замовника.

4.     Забезпечити дотримання вимог щодо якості та терапевтичної або біоеквівалентності ліків для державних закупівель, в тому числі, через міжнародні організації з метою уникнення закупівель препаратів з недоведеними якістю, безпекою та ефективністю.

5.     Забезпечити персональну відповідальність за безперебійність поставок ліків.

6.     Використовувати різні форми закупівель – переговорний процес, регіональні закупівлі, компенсація вартості ліків, міжнародні закупівлі та інші.

7.     Впровадити, в Україні, міжнародну практику закупівель ліків для певних захворювань, зокрема, гемофілії за участю Всеукраїнського товариства гемофілії під патронатом експертів Міжнародної федерації гемофілії.

8.     Розглянути питання притягнення до відповідальності посадових та інших осіб, винних у зриві закупівель та поставок лікарських засобів за кошти державного бюджету 2015 р.

Всеукраїнська Рада захисту прав та безпеки пацієнтів,
Всеукраїнське товариство хворих на гемофілію,
Фонд допомоги онкохворим дітям «Краб»,
Ресурсний центр «Майбуття»,
БФ «Здоров’я українського народу»,
ГО «Медичний котроль» за підтримки медичного аналітичного ресурсу «TRIGGER»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті