Безперервний професійний розвиток фармацевта: формуємо портфоліо

14 Листопада 2025 11:20 Поділитися
Система безперервного професійного розвитку (БПР), яку Україна поступово впроваджує відповідно до міжнародних стандартів, є ключовим елементом підвищення якості фармацевтичної допомоги. Нові правила, запроваджені влітку 2025 р., докорінно змінюють підхід до документування професійного зростання фахівців. Центральним інструментом цього процесу стає особисте освітнє портфоліо — документ, що підтверджує активність працівника у сфері БПР, його компетентності, здобутки та виконання вимог атестації. Водночас нововведення викликали багато питань та дискусій серед професійної спільноти. Тож у цій публікації розберемо найчастіші питання фармацевтів, пов’язані з формуванням і веденням особистого освітнього портфоліо.

Особисте освітнє портфоліо: що це таке і для кого є обов’язковим?

Особисте освітнє портфоліо — це сукупність відомостей щодо персональних досягнень, проходження підвищення кваліфікації, здобуття формальної, неформальної та інформальної освіти у сфері охорони здоров’я у процесі БПР. Відповідне визначення наведено в постанові Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. № 725 «Про затвердження Положення про систему безперервного професійного розвитку працівників сфери охорони здоров’я».

Вести портфоліо, планувати свій професійний розвиток та обліковувати бали БПР зобов’язані усі працівники сфери охорони здоров’я, які здійснюють професійну діяльність у цій сфері, зокрема:

  • науково-педагогічні, педагогічні та наукові працівники закладів вищої освіти і фахової передвищої освіти, науково-дослідних установ;
  • працівники науково-експертних та спеціалізованих установ;
  • державні службовці, які допущені до медичної, фармацевтичної практики, надання реабілітаційної допомоги, проведення судово-медичних експертиз та/або викладають профільні дисципліни освітніх програм за регульованими професіями сфери охорони здоров’я;
  • працівники сфери охорони здоров’я, які працюють у закладах освіти, установах / закладах системи соціального захисту населення, профспілкових організаціях і громадських об’єднаннях, що провадять діяльність у сфері охорони здоров’я.

Коли формувати портфоліо і в якому вигляді його вести?

У цьому році фармацевти почали формувати портфоліо у липні, тобто протягом 10 робочих днів з дня набуття чинності наказом Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України від 16.04.2025 р. № 650 «Про затвердження Порядку проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я та внесення змін до деяких наказів Міністерства охорони здоров’я України».

Працівники сфери охорони здоров’я мають вести особисте освітнє портфоліо та облік балів БПР щороку. Кожен рік формується нове портфоліо, де працівник зазначає відомості про всі освітні заходи, у яких він брав участь, кількість нарахованих балів, професійні досягнення тощо.

Якщо працівник сфери охорони здоров’я має декілька спеціальностей, він має створити портфоліо окремо для кожної спеціальності, за якою проходить атестацію.

Форма особистого освітнього портфоліо встановлена додатком 4 до Порядку проведення атестації працівників сфери охорони здоров’я (наказ МОЗ України № 650).

Фармацевт може вести портфоліо у паперовій формі за встановленим шаблоном. У майбутньому запровадять ведення таких портфоліо в електронній системі забезпечення БПР працівників сфери охорони здоров’я.

Яку інформацію має містити портфоліо?

Працівники сфери охорони здоров’я мають вносити у портфоліо власні прізвище, ім’я, по батькові, місце роботи та посаду, контактні дані, а також відповідну інформацію до розділів І та ІІ портфоліо.

Розділ І «Індивідуальні цілі професійного розвитку на рік» заповнюється на рік наступний за звітнім та не обов’язково повністю має відповідати пройденим заходам. Тобто певні відхилення від плану допускаються. Невиконані цілі в разі їх актуальності переносяться на наступні періоди.

Наводимо приклад заповнення цього розділу в портфоліо (табл. 1).

Таблиця 1. Приклад заповнення розділу І «Індивідуальні цілі професійного розвитку на рік» особистого освітнього портфоліо
Опис
компетентності (знання, уміння / навички), яку планується здобути та/або вдосконалити
Очікуваний результат
(як планується застосовувати здобуту та/або вдосконалену компетентність)
Розвинути комунікативні навички під час консультування відвідувачів аптеки Підвищення рівня задоволеності пацієнтів, лояльності відвідувачів
Освоїти нові підходи до роботи з електронними (е-)рецептами та електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) Безпомилкове оформлення та відпуск лікарських засобів за е-рецептами, ефективна робота з ЕСОЗ
Підвищити кваліфікацію у сфері фармаконагляду Вчасне виявлення та повідомлення про побічні реакції, сприяння безпечному застосуванню препаратів
Ознайомитися з основами стресо­стійкості та емоційного інтелекту у професійній діяльності фармацевта Зменшення професійного вигорання, поліпшення атмосфери в колективі

Графа «Рекомендації за місцем роботи щодо розвитку професійних компетентностей» у портфоліо заповнюються після узгодження із керівником структурного підрозділу підприємства, установи, організації (за наявності) або іншим представником роботодавця відповідно до обійманої посади працівника. Якщо працівник здійснює професійну діяльність лише як фізична особа — підприємець, ця графа не заповнюється.

У розділі ІІ портфоліо вказується інформація про види діяльності та здобуті компетентності (знання, уміння / навички). Саме вона враховується атестаційною комісією під час ухвалення рішення щодо присвоєння або підтвердження відповідної професійної кваліфікації / рівня професійної кваліфікації. Відтак рекомендуємо приділити особливу увагу коректності та повноті інформації, яку ви вносите в цей розділ. Окрему увагу звертаємо на колонку таблиці «Місце проведення». Тут достатньо вказати країну. Якщо ви брали участь (офлайн / онлайн) у заході, організованому в зарубіжній країні, вкажіть відповідну назву країни.

Наводимо приклад заповнення цього розділу в портфоліо (табл. 2).

Таблиця 2. Приклад заповнення розділу ІІ «Інформація про види діяльності та здобуті компетентності (знання, уміння / навички)» портфоліо
№ з/п Вид діяльності Здобуті та/або вдосконалені компетентності (знання, уміння / навички) Місце проведення Дата / тривалість Кількість балів
1 Семінар «Контроль якості лікарських засобів під час роздрібної та оптової торгівлі» (неформальна освіта) Знання нормативних вимог щодо контролю якості, уміння застосовувати принципи належної практики дистрибуції (Good Distribution Practice — GDP) у щоденній практиці Україна 3.02.2025 р. (4 год) 4
2 Майстер-клас «Психологічна компетентність фармацевта: експрес-діагностика особистості для підвищення лояльності відвідувачів аптеки» (неформальна освіта) Розвиток комунікативних навичок, навичок емоційного інтелекту та роботи зі стресом Україна 24.05.2025 р. (3 год) 3
3 Навчальний курс БПР «Основи фармаконагляду для працівників аптечних закладів» (неформальна освіта) Поглиблені знання з виявлення, реєстрації та повідомлення про побічні реакції Україна 5–9.08.2025 р. 20
4 Публікація статті «Регуляторні аспекти функціонування фармацевтичного ринку України в контексті євроінтеграційних процесів» у фаховому журналі, що індексується в базі Scopus (інформальна освіта) Поглиблення наукових та аналітичних компетентностей, удосконалення навичок дослідження нормативно-правової бази фармацевтичного сектору Україна Жовтень 2025 р. 20

До портфоліо слід додати відповідні сертифікати (у тому числі сертифікати тренера за наявності), видані провайдерами БПР, що підтверджують участь в освітньому заході, із зазначенням кількості балів; копії публікацій у наукових виданнях (за наявності); копії дипломів; інші документи, які підтверджують активність працівника у сфері БПР та його професійні досягнення. Рекомендуємо всі документи та їх електронні копії зберігати в одному місці. Для уникнення помилок рекомендуємо завчасно планувати власне професійне навчання, регулярно заповнювати портфоліо та консультуватися з кадровим підрозділом за вашим місцем роботи.

Наявність портфоліо — не формальність, а необхідна умова успішної атестації та підтвердження кваліфікації. Воно є інструментом планування кар’єрного розвитку, підтвердженням професійної активності та доказом того, що фахівець системно працює над своєю компетентністю. Правильно сформоване портфоліо допоможе успішно пройти атестацію та дозволить фахівцю будувати послідовну освітню траєкторію.

У межах наступних публікацій детально зупинимося на інших важливих аспектах БПР, зокрема типах освіти за новими критеріями, обов’язкових тематиках БПР, механізмах нарахування балів та проведенні атестації.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті