Так, народні депутати — члени Комітету розглянули проект Закону України про внесення змін до підпункту 197.1.27 п. 191.1 ст. 197 Податкового кодексу України щодо створення сприятливих умов для поліпшення забезпечення закладів охорони здоров’я та громадян доступними лікарськими засобами (реєстраційний № 9636 від 22.12.2011 р.; автор — народний депутат В.П. Корж).
Метою цього документа є створення правових можливостей для підвищення доступності для населення лікарських засобів, що виготовляються в аптечних закладах за рецептами лікарів та на замовлення лікувально-профілактичних закладів із дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин.
Законопроектом пропонується внести зміни до підпункту 197.1.27 п. 191.1 ст. 197 Податкового кодексу України, згідно з якою лікарські засоби, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів та на замовлення лікувально-профілактичних закладів із дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин, звільняються від обкладення ПДВ.
Підпунктом 191.1.27 п. 191.1 ст. 197 Податкового кодексу України визначено, що від оподаткування звільняються операції з постачання лікарських засобів, дозволених для виробництва й застосування в нашій країні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів України (у тому числі аптечними закладами).
Однак препарати, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів та на замовлення лікувально-профілактичних закладів із дозволених до застосування діючих та допоміжних речовин, відповідно до ст. 9 Закону України «Про лікарські засоби» не підлягають державній реєстрації, а тому не підпадають під дію підпункту 191.1.27 п. 191.1 ст. 197 Податкового кодексу України й обкладаються нині ПДВ. Це у свою чергу знижує доступність для населення цих лікарських засобів. З метою усунення правової колізії, що виникла, доцільно внести зміни до підпункту 191.1.27 п. 191.1 ст. 197 Податкового кодексу України, поширивши його дію і на лікарські засоби, які виготовляються в аптечних закладах.
Слід зазначити, що більшість народних депутатів, які брали участь у засіданні, визнали, що інформація про обкладення екстемпоральних лікарських засобів ПДВ була для них новиною. Автор законопроекту, народний депутат України Віктор Корж, зазначив, що така ситуація створює умови для дискримінації аптек, які виготовляють лікарські засоби, тому вона є неприпустимою. Законопроект було одноголосно підтримано.
В’ячеслав Передерій наголосив, що нині світова медична наука рухається в напрямку розвитку персоніфікованої медицини, коли харчування й лікування для кожної конкретної людини буде призначатися не на основі даних доказової медицини, а відповідно до результатів вивчення її геному. Тому цей законопроект, на його думку, є дуже своєчасним. Він дозволить аптекам приділяти більше уваги саме виготовленню екстемпоральних лікарських засобів.
Сергій Шевчук, народний депутат України (БЮТ), зазначив, що дуже важливо, аби згаданий документ було якнайшвидше розглянуто в парламенті.
Роман Богачев, заступник міністра охорони здоров’я, керівник апарату, підтримав позицію Комітету й запевнив присутніх, що це не тільки його особиста точка зору, а й міністерства загалом. Разом із тим він також запропонував автору законопроекту задля створення сприятливих умов для поліпшення забезпечення закладів охорони здоров’я та громадян доступними лікарськими засобами, розглянути можливість введення на законодавчому рівні ПДВ на всі лікарські засоби. Це, на його думку, допоможе аптекам, а громадяни не сильно відчують зміни у вартості ліків.
В. Корж підтримав цю пропозицію, зауваживши, що введення ПДВ дозволить встановити перешкоду для завезення імпортних лікарських засобів через офшорні зони за завищеними цінами. Він нагадав також, що проблема завищення цін на імпортовані ліки була озвучена Президентом України Віктором Януковичем під час розширеного засідання КМУ 07.03.2012 р. Однак, маючи сумний досвід запровадження пенсійної та податкової реформ, необхідно дуже професійно й виважено представити вагомі аргументи щодо необхідності такого рішення як суспільству, так і опозиційним фракціям.
Юрій Гайдаєв, народний депутат України (КПУ), голова підкомітету з питань законодавчого забезпечення державної політики охорони громадського здоров’я, розвитку фармації та здійснення фармацевтичної діяльності, повідомив, що, за інформацією Державного митного комітету України, при ввезенні лікарських засобів на митну територію нашої країни через офшорні зони їх митна вартість збільшується в середньому в 4 рази. На думку Ю. Гайдаєва, пропозиція про введення ПДВ на всі лікарські засоби є дуже слушною і її необхідно терміново опрацювати. Він також висловив впевненість у тому, що введення ПДВ сприятиме зниженню цін на ліки для населення за рахунок того, що на митниці декларуватиметься реальна ціна, а не завищена. Завищувати ціни на імпортовані ліки стане невигідно. Тому цей податок потрібно вводити, не звертаючи уваги на залякування іноземних виробників та імпортерів лікарських засобів.
Ю. Гайдаєв звернув увагу учасників засідання на необхідність відновлення мережі внутрішньолікарняних аптек. За його словами, більшість аптечних закладів, які займаються в основному виготовленням інфузійних розчинів, була ліквідована, починаючи з 2002 р. Внаслідок цього лікарні змушені були закуповувати інфузійні розчини у фірм-дистриб’юторів, і ціни на них в декілька разів перевищують собівартість виготовлення таких розчинів в умовах внутрішньолікарняної аптеки. Було прийнято рішення докладно розглянути це питання на найближчому засіданні Комітету.
Також Комітет розглянув законопроект про внесення змін до ст. 26 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» (щодо перевезень небезпечних вантажів) (реєстраційний № 9555 від 08.12.2011 р.), поданий КМУ.
Цей документ передбачає усунення дублювання ліцензування одного й того ж виду господарської діяльності шляхом внесення змін до Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори».
Також у ньому пропонується внести зміни до ст. 26 Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори», ввівши заборону на перевезення наркотичних засобів та психотропних речовин залізничним транспортом, а також надавши дозвіл на перевезення прекурсорів, включених до списку 2 таблиці IV Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою КМУ від 06.05.2000 р. № 770 (далі — Перелік), залізничним транспортом без наявності спеціальної ліцензії на перевезення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів. Законопроектом передбачається, що перевезення прекурсорів, включених до списку 2 таблиці IV Переліку, здійснюватиметься залізничним транспортом на підставі ліцензії з надання послуг з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів залізничним транспортом.
Члени Комітету одноголосно прийняли рішення запропонувати парламенту відхилити цей законопроект за результатами розгляду в першому читанні.
фото Сергія Бека
Коментарі