Ціни на лікарські засоби в центрі уваги влади

25 Квітня 2014 6:41 Поділитися
Останнім часом увага влади країни надмірно прикута до питання ціноутворення на лікарські засоби. Ще на початку тижня, 22 квітня, Прем’єр-міністр України Арсеній Яценюк провів нараду за участю представників профільного міністерства, Державної служби України з лікарських засобів, вітчизняних та зарубіжних виробників лікарських засобів, професійних асоціацій та пацієнтських організацій з метою пошуку причин підвищення вартості препаратів. На думку Уряду, воно випереджає девальвацію гривні, внаслідок чого є невиправданим. Але, як кажуть, якщо не хочеш, щоб тебе вважали божевільним, не шукай того, чого не можна знайти. Не випадково, що одночасно з заявами А. Яценюка щодо спекуляцій з боку аптечного сегменту Антимонопольний комітет України оголосив про початок дослідження ринків роздрібної торгівлі лікарськими засобами. 25 квітня вкотре питання ціноутворення на ліки піднімалося під час брифінгу за участю Сергія Стахівського, начальника відділу організації та надання висновків щодо економічного обґрунтування витрат на продукцію фармацевтичного ринку Державної інспекції України з контролю за цінами.

Сергій Стахівський Сергій Стахівський зазначив, що умовно лікарські засоби можна поділити на 2 категорії: ті, ціни на які підлягають державному регулюванню, та ті, ціни на які формуються у вільному режимі. «Останнім часом ціни на регульовані лікарські засоби підвищилися на 60–70%, а на нерегульовані — на 100–120%», — зауважив доповідач.

У той же час, за даними аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research», за період з 5-го по 16-й тиждень 2014 р. середнє збільшення ціни на препарати, які підлягають державному регулюванню цін, становить 24,5%, на нерегульовані — 27,8%.

За словами С. Стахівського, суттєво подорожчали імпортні лікарські засоби. У зв’язку з тим, що залишилися запаси вітчизняних препаратів, ціни на них менше зреагували на ситуацію на ринку. На сьогодні критичним фактором здорожчання лікарських засобів є коливання курсу валют. Доповідач нагадав і про введення з 1 квітня ПДВ на операції з постачання лікарських засобів та виробів медичного призначення, що спровокувало певні проблеми з розмитненням фарм­продукції і затримку постачання її на митну територію України. Цей об’єктивний фактор також вплинув на підвищення цін на ліки, але на фоні впливу курсу долара ця обставина не є критичною. На думку спікера, запровадження ПДВ стане фактором стабілізації ринку, адже дозволить державі більш ефективно контролювати обсяги імпорту та реалізації в Україні лікарських засобів зарубіжного виробництва.

Моментально на здорожчання ліків зреагували соціально незахищені верстви населення, зокрема пенсіонери та пацієнти з хронічними захворюваннями, які наперед запаслися необхідними лікарськими засобами. «Але ми не можемо не відзначати і впливу інших факторів — зокрема, можливості спекуляцій, ажіотажу в умовах очікування подорожчання та політичної ситуації в державі», — зазначив С. Стахівський.

Доповідач наголосив, що оскільки на сьогодні пересічний громадянин «не захищений» від підвищення цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, держава повинна втручатися в питання ціноутворення шляхом його державного регулювання. У цьому контексті чиновник згадав про механізм референтного ціноутворення. Зокрема, в Уряді на стадії погодження знаходиться проект постанови КМУ «Питання референтного ціноутворення на лікарські засоби», який передбачає введення граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби, що реалізуються за рецептами (це близько 50% загальної кількості). При розрахунку цих цін до уваги братимуться ціни на такі ж препарати в сусідніх країнах — Словаччині, Болгарії, Молдові, Польщі. У разі, якщо необхідні лікарські засоби в цих країнах не представлені, будуть враховуватися ціни в Латвії, Угорщині, Сербії та Україні.

Прим. ред. : у свою чергу, зазначимо, що ані проект постанови КМУ «Питання референтного ціноутворення на лікарські засоби», ані проект постанови КМУ «Про декларування зміни оптово-відпускних цін на вироби медичного призначення, які закуповуються за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів», які начебто спрямовані на стабілізацію ситуації на фармацевтичному ринку, не виносилися на громадське обговорення і не були доступні для ознайомлення фармацевтичною спільнотою. Це, у свою чергу, є порушенням Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Може виникнути ситуація, коли суб’єкти ринку знову виявляться неготовими до регуляторних нововведень, внаслідок чого фармринок у черговий раз може бути призупинено.

«Громадяни зможуть з відкритих джерел дізнатися про встановлену граничну ціну на лікарський засіб на території України та контролювати фармацевтичній бізнес. У разі, якщо встановлені ціни будуть перевищені, вони зможуть оперативно інформувати про це Держцінінспекцію України, яка проводитиме перевірки професійно та штрафуватиме порушників. Згідно із Законом України «Про ціни та ціноутворення» у разі порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування регульованих цін вся незаконно отримана виручка та штраф на таку ж суму стягуються до держбюджету», — зазначив С. Стахівський.

Крім того, серед системних проблем у сфері контролю за ціноутворенням доповідач виділив непрозорі схеми постачання лікарських засобів в Україну.

«На українському фармацевтичному ринку десятиліттями формувалися складні схеми за участю багатьох фіктивних посередників, які начебто беруть участь у ланцюгу ввезення лікарських засобів іноземного виробництва в Україну, що призводить до штучного завищення цін. Саме на боротьбу із цим спрямовано і механізм референтного ціноутворення, і введення ПДВ на лікарські засоби. Із запровадженням ПДВ суттєве завищення цін на ліки стає економічно невигідним, оскільки таке завищення вже буде оподатковуватися і зменшувати прибутки постачальників», — підкреслив С. Стахівський.

У зв’язку з тим що в Україні діє такий орган, як Державна інспекція України з контролю за цінами, що може накласти штрафні санкції, які передбачені відповідно до законодавства, він є стримувальним фактором для суб’єктів господарювання, які, не дотримуючись законів України, встановлюють різні надбавки та ціни.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*