Економіка України у поточному році знаходиться у надзвичайно складному становищі. Анексія АР Крим, військовий конфлікт у провідних промислових регіонах країни, розбалансування фінансової системи, торговельні обмеження з боку Російської Федерації створюють надзвичайно негативний фон для розвитку вітчизняної економіки.
За попередніми оцінками Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, скорочення ВВП поглибилося до 3% (–1,1% у І кв. 2014 р.). Серед основних причин виокремлено:
- військовий конфлікт на сході України;
- нетарифні бар’єри з боку Російської Федерації проти українських виробників;
- девальвація гривні;
- зниження обсягів інвестування коштів у країну на тлі значного відтоку капіталу тощо.
Враховуючи поточний стан національної економіки, у 2014 р. прогнозується зниження ВВП на 6%; зростання цін на споживчому ринку на 19,5% (грудень до грудня); скорочення реальної середньомісячної заробітної плати працівників — на 6,3%; підвищення рівня безробіття до 10,2%; падіння обсягів експорту товарів та послуг — на 11,6%, імпорту — на 21,1%.
За прогнозом МВФ, станом на 16.07.2014 р. зниження ВВП за підсумком 2014 р. очікується на рівні 6,5%, зростання цін на споживчому ринку — на 19% (грудень до грудня), скорочення реальної середньомісячної заробітної плати працівників — на 5,7%; підвищення рівня безробіття — до 10%.
Законом України № 1622-VII визначено доходи Державного бюджету України в сумі 377,8 млрд грн., у тому числі доходи загального фонду — у сумі 322 млрд грн. та доходи спеціального фонду — у сумі 55,8 млрд грн. Порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014 розмір доходів становить на 1,3% більше.
Розмір видатків становить майже 442 млрд грн., у тому числі видатки загального фонду — у сумі 384,5 млрд грн. та видатки спеціального фонду — у сумі майже 57 млрд грн. Розмір видатків порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014 збільшено на 1,1%.
Закон України про Державний бюджет на 2014 рік доповнено новими положеннями, згідно з якими установлено, що перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб — підприємців контролюючими органами (крім Державної фіскальної служби України) здійснюються протягом серпня–грудня 2014 р. виключно з дозволу Уряду або за заявкою суб’єкта господарювання щодо його перевірки. Таким чином, мораторій на планові та позапланові перевірки бізнесу введено до кінця року.
З метою усунення дублювання функції скорочення обсягу функцій та контрольно-наглядової роботи та відповідного скорочення чисельності Уряду доручено до 1 жовтня 2014 р. надати Верховній Раді України законопроекти щодо перегляду функцій та повноважень контролюючих та дозвільних органів з метою приведення їх у відповідність до стандартів ЄС та внести зміни у власні нормативно-правові акти.
До завершення АТО установлено, що членам КМУ, керівникам центральних органів виконавчої влади та інших державних органів (крім органів, підрозділи яких беруть участь у проведенні АТО), народним депутатам України місячна заробітна плата нараховується лише в розмірі посадового окладу.
Скорочено видатки і на забезпечення діяльності центральних органів виконавчої влади, які виконують контролюючі функції, у тому числі за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції; за цінами; за підконтрольними речовинами; якістю та безпекою лікарських засобів тощо.
Згідно з останніми змінами видатки для МОЗ України становлять 8,5 млрд грн., що на 2,0% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014.
Видатки, передбачені для профільного міністерства, включають у тому числі витрати Державної служби України з лікарських засобів у сумі 40,6 млн грн., що на 28,6% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014; Державної санітарно-епідеміологічної служби в сумі більше 1 млрд грн. (на 11,8% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014). На 8,8% зменшено фінансування Державної служби з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та іншим соціально небезпечним захворюванням, яке становить 8,5 млн грн.
На 0,75% зменшено фінансування, передбачене на підготовку медичних і фармацевтичних кадрів вищими навчальними закладами I та II рівнів акредитації, яке згідно з чинною редакцією Держбюджету–2014 становить 51,8 млн грн.
Видатки на діагностику і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах МОЗ України згідно з чинним законом про Держбюджет на 2014 рік становлять 606,5 млн грн., що на 0,6% менше порівняно з попередньою редакцією закону.
На санаторне лікування хворих на туберкульоз та дітей і підлітків із соматичними захворюваннями також зменшено фінансування, яке згідно з останніми змінами становить 308,8 млн грн. (на 5,8% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014).
Натомість Держбюджет–2014 доповнено новою статтею видатків, а саме: на придбання медикаментів для забезпечення дітей з рідкісними захворюваннями, які становлять 4 млн грн.
Порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014 зменшилися розміри видатків на окремі органи державної влади. Зокрема, фінансування Міністерства соціальної політики України становить 86,5 млрд грн., що на 2,4% менше, ніж передбачалося в попередній редакції закону про Держбюджет на 2014 рік.
Останні показники видатків на Пенсійний фонд України становлять майже 82 млрд грн., що на 2,46% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014.
Законом України № 1165-VII зменшено фінансування судової системи порівняно з розмірами видатків, передбачених попередньою редакцією Держбюджету–2014. Зокрема, на 3,27% зменшено видатки, призначені для Верховного суду України, які становлять 104 млн грн.
Видатки на Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ становлять 116,5 млн грн., що на 1,5% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014. Фінансування Вищого господарського суду України становить 139,3 млн грн., що на 1,9% менше порівняно з видатками, визначеними попередньою редакцією закону.
Фінансування Вищого адміністративного суду України становить 97,3 млн грн., видатки на який зменшено на 2%. 60,8 млн грн. передбачено для Конституційного суду України, що на 3,57% менше порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014. На 2,2% зменшено видатки на Генеральну прокуратуру України, які становлять 2,9 млрд грн.
На 7,4% зменшено фінансування апарату Верховної Ради України порівняно з попередньою редакцією Держбюджету–2014. Законом України № 1622-VII за цією статтею виділено 687,4 млн грн.
Натомість збільшено фінансування Антитерористичного центру СБУ, яке згідно з останніми змінами становить 16 млн грн., що на 56,9% більше порівняно з попередньою редакцією закону.
1,5 млн грн. передбачено на Державну службу з питань АР Крим, міста Севастополь та тимчасово переміщених осіб, створену Урядом у липні поточного року (постанова КМУ від 17.07.2014 р. № 297).
Нагадаємо, що вперше секвестр Держбюджету–2014 було прийнято у березні поточного року. Законом України від 27.03.2014 р. № 1165-VII заморожено підвищення мінімальної заробітної плати, що, у свою чергу, може негативно позначитися на соціальному захисті спеціалістів бюджетної сфери. На цей раз секвестр торкнувся майже всіх центральних органів виконавчої влади, на забезпечення діяльності яких скорочено видатки. Додатково скорочено і видатки на оплату праці членів Уряду, керівників центральних органів виконавчої влади та інших державних органів, а також народних депутатів.
Планується, що зекономлені таким чином кошти будуть спрямовані на підтримку армії та відбудову і соціальні виплати на звільнених від терористів територіях.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим