Державні закупівлі МОЗ України: які причини зірваних тендерів?

24 вересня в Міністерстві охорони здоров’я України (далі — МОЗ України) відбувся брифінг на тему: «Стан проведення державних закупівель». Учасниками заходу були Руслан Салютін, перший заступник міністра охорони здоров’я України, Антон Басін, директор Департаменту економіки та ресурсного забезпечення МОЗ України, Світлана Хотіна, директор Департаменту медичної допомоги МОЗ України. Під час заходу представники профільного міністерства розповіли про проблеми, з якими стикнулося Міністерство під час державних закупівель, починаючи з весни 2014 р.

Державні закупівлі МОЗ України: які причини зірваних тендерів?

Розпочав брифінг Руслан Салютін, зазначивши, що такого стану з проведенням державних закупівель у МОЗ України вже не було дуже давно. Це пов’язано з цілим рядом об’єктивних причин, які призвели до такої ситуації, — економічна, соціально-політична ситуація в Україні, інші процеси, які відбуваються наразі в суспільстві, а також перепони, які існують в чинному законодавстві, що не дозволили Міністерству вчасно й оперативно провести державні закупівлі. Але, незважаючи на перешкоди, які існують, станом на 24.09.2014 р. МОЗ України проведено процедури державних закупівель та закуплено лікарських засобів, виробів медичного призначення та медичних імунобіологічних препаратів на загальну суму 438 млн грн., а розкриття пропозицій конкурсних торгів, що відбулися за низкою напрямків, становлять в загальній сумі більше ніж 1,5 млрд грн.

Про проблеми, які гальмують проведення державних закупівель, розповів Антон Басін. Зокрема, він зазначив, що загалом існують три основні проблеми. В першу чергу, це проблеми, пов’язані зі значним зростанням курсу іноземних валют відносно гривні, тобто вартість тих препаратів, які імпортуються, значно вища від їх вартості у 2013 р.

На сьогодні лише через підвищення курсу іноземної валюти відносно гривні та через введення в квітні оподаткування податком на додану вартість (далі — ПДВ) лікарських засобів та виробів медичного призначення може бути обґрунтоване підвищення цін на лікарські засоби до 80%, а для виробів медичного призначення — 100%.

Відповідно до процедури державних закупівель перше коло торгів відбувалося ще за цінами 2013 р., але через девальвацію гривні та введення ПДВ пропозиції значно перевищували їх. Проте ця ситуація вже частково вирішена, було прийнято рішення, що Міністерство охорони здоров’я буде закуповувати лікарські засоби, незважаючи на значне підвищення їх вартості.

Другою проблемою, яка гальмує проведення державних закупівель, є скарги учасників торгів до Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ). Відповідно до антимонопольного законодавства у разі подання скарги за рішенням АМКУ або за заявою суб’єкта оскарження (особа, яка подала скаргу) може бути прийняте рішення про призупинення процедури закупівлі на строк до винесення рішення за скаргою, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду. На сьогодні у зв’язку з цим призупинено проведення декількох торгів щодо соціально важливих ліків, таких як антиретровірусні препарати та лікарські засоби проти туберкульозу, але МОЗ України робить все можливе, аби прискорити відновлення процедури закупівлі.

Третьою проблемою є дуже низька якість оформлення тендерної документації, яку подають учасники закупівель. Тобто якість її настільки низька, що приймати її до розгляду законним чином, а потім акцептувати просто неможливо, оскільки в ній немає суттєвих елементів тендерної документації, або документи оформлені таким чином, що їх не можна розглядати взагалі, та ін.

А. Басін звернув увагу, що зазначена ситуація виглядає таким чином, що учасники закупівель не дуже зацікавлені в тому, щоб брати участь в торгах. Спікер також зазначив, що, незважаючи на всі існуючі проблеми, комітет з конкурсних торгів МОЗ України щодня проводить по 3–5 розкриттів пропозицій за раніше оголошеними торгами. Зокрема, він відмітив, що на сьогодні вже акцептовано пропозиції щодо деяких лікарських засобів для лікування онкохворих дітей, ретровірусних інфекцій. Проте складна ситуація залишається з вакцинами БЦЖ, тому що два рази проводилися торги, але для участі в торгах не зареєструвався жоден з учасників. А щодо лікарських засобів, що застосовуються при фенілкетонурії, розкриття торгів буде проведено в першій декаді жовтня.

Про заходи, які здійснює МОЗ України для забезпеченням ліками регіони України, розповіла Світлана Хотіна. Зокрема, вона повідомила, що нині існують 37 позицій, за якими проводяться закупівлі, на загальну суму 2,2 млрд грн. У зв’язку зі скаргами до АМКУ ситуація щодо деяких позицій критична, тому МОЗ України звернулося до громадських, міжнародних організацій з проханням про надання гуманітарної допомоги, зокрема поставки факторів згортання крові, оскільки нестача засобів, що використовуються при лікуванні хворих на гемофілію є на сьогодні однією з найбільш критичних проблем.

С. Хотіна звернула увагу, що Грузія вже надала Україні гуманітарну допомогу, до якої включено лікарські засоби для лікування хворих на цукровий діабет, антибіотики, вакцини для дітей, витратні матеріали для гемодіалізу тощо. Хоча, як зазначила спікер, надана гуманітарна допомога не забезпечить всі потреби України, але схід України та регіони, у яких критична ситуація з лікарськими засобами, за рахунок наданої гуманітарної допомоги будуть забезпечені. Крім того, Україні гуманітарну допомогу виділила і Всесвітня організація охорони здоров’я, до якої, зокрема, входить анатоксин, що також дасть змогу зменшити дисбаланс в регіонах з постачанням ліків до завершення державних закупівель.

Також МОЗ України займається перерозподілом між регіонами тих лікарських засобів, що залишилися з 2013 р. Таким чином, шляхом перерозподілу з регіонів, які мають надлишок життєво необхідних лікарських засобів, пропонується забезпечити лікарськими засобами ті регіони України, в яких склалася критична ситуація з ними у зв’язку з затримкою проведення державних закупівель. Наприклад, в Тернопільській обл. залишки лікарських засобів для лікування онкохворих дітей становлять 97%, а в Київській обл. — 46%.

Нагадаємо, що державні закупівлі МОЗ України в 2014 р. не були проведені вчасно, у зв’язку з чим у липні Кабінет Міністрів України поклав відповідальність за їх зрив на міністра охорони здоров’я. У свою чергу, МОЗ України представило хроніку подій, пов’язаних із проведенням ним державних закупівель. Провалені тендери викликали масові акції протесту, зокрема пацієнти та громадські активісти неодноразові пікетували КМУ із вимогою звільнити голову тендерного комітету Міністерства охорони здоров’я України Руслана Салютіна. На їхню думку, саме він відповідальний за зрив тендерних закупівель. Навіть на момент проведення брифінгу в МОЗ України, активісти пацієнтських організацій, батьки хворих дітей провели пікет під будівлею Кабінету Міністрів України із вимогою покарати винних за зірвані державні тендери на закупівлю ліків та негайно знайти спосіб їх провести.

Євген Прохоренко, фото Сергія Бека

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті