Неодноразово керівництво Міністерства охорони здоров’я України запевняло, що в закупівлях через міжнародні організації можуть взяти участь також і вітчизняні компанії — виробники лікарських засобів, оскільки жодних заборон законодавством не передбачено.
Однак на сьогодні законодавчими актами прямо не визначено, що спеціалізовані організації, які здійснюють закупівлі, закуповуватимуть виключно ті ліки, які не виробляються локальними виробниками або не представлені на українському ринку.
Таким чином, керівництво держави поставило в нерівні умови вітчизняних та зарубіжних виробників препаратів, надавши останнім преференції в державній реєстрації лікарських засобів та оподаткуванні. Відтак, можливість участі вітчизняних компаній у централізованих закупівлях через міжнародні організації наразі під питанням.
У той же час аналіз переліку лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі письмових домовленостей щодо закупівлі зі спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі, затвердженого постановою КМУ від 8 жовтня 2015 р. № 787, показав, що близько 37% позицій препаратів представлено на ринку України вітчизняними виробниками.
З метою забезпечення рівних умов для вітчизняних та зарубіжних суб’єктів господарювання під час здійснення Міністерством державних закупівель препаратів із залученням міжнародних спеціалізованих організацій Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі — ООРММПУ) розробило проект змін до постанови КМУ від 22.07.2015 р. № 622 «Деякі питання здійснення державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі».
У тексті постанови КМУ № 622 відсутня норма щодо можливості вітчизняних виробників лікарських засобів брати участь у закупівлях товарів і послуг за рахунок бюджетних коштів через міжнародні організації, які здійснюють закупівлі та надають урядам держав та/або центральним органам виконавчої влади послуги з організації та проведення процедур закупівлі.
Вітчизняні виробники вбачають ризик того, що відсутність в урядовій постанові такої прямої норми може призвести до того, що вони будуть відсторонені від тендерів, адже ВООЗ та ЮНІСЕФ орієнтовані на закупівлю ліків, які пройшли процедуру прекваліфікації ВООЗ. Тобто прогалина в документі може призвести до порушення засад недискримінації учасників, передбачених ст. 5 Закону України «Про здійснення державних закупівель».
У зв’язку з цим розробленим проектом змін пропонується доповнити постанову КМУ № 622 положенням, згідно з яким Міністерство має включити до письмових домовленостей щодо закупівель, які укладаються з міжнародними організаціями, положення, якими передбачити участь у таких закупівлях вітчизняних виробників лікарських засобів, зареєстрованих в Україні, та виробництво яких відповідає вимогам належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice — GMP), на засадах недискримінації учасників, передбачених Законом України «Про здійснення державних закупівель», та без будь-яких вимог, що обмежують конкуренцію і призводять до дискримінації учасників. При цьому пропонується передбачити закупівлю ліків вітчизняного виробництва без прекваліфікації ВООЗ.
Зазначимо, що на сьогодні процедура прекваліфікації ВООЗ є проблемою для українських виробників, адже для її успішного проходження заявник має довести, що виробництво відповідає стандартам, прийнятим цією організацією. Але на сьогодні в Україні немає сертифікованих лабораторій для проведення доклінічних досліджень лікарських засобів. Тобто для отримання результатів доклінічних досліджень, які ВООЗ братиме до уваги, необхідно провести їх за кордоном, що дуже дорого для вітчизняного виробника. І навіть якщо такі дані буде надано заявником, це не дає гарантії, що процедура прекваліфікації пройде успішно.
21 жовтня ООРММП України направило підготовлений проект змін зі зверненням до Прем’єр-міністра України з проханням надати доручення з метою термінового вирішення цього питання.
Об’єднання організацій роботодавців
медичної та мікробіологічної промисловості України
від 21.10.2015 р. № 01/274
Прем’єр-міністру України
Яценюку А.П.
Шановний Арсенію Петровичу!
Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (далі – ООРММП України) висловлює Вам свою щиру повагу та звертається з наступним.
Відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення своєчасного доступу пацієнтів до необхідних лікарських засобів та медичних виробів шляхом здійснення державних закупівель із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі» Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову від 08.10.2015 р. № 787 «Про затвердження переліку лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі письмових домовленостей щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі».
У даному переліку лікарських засобів та медичних виробів, які закуповуються на підставі письмових домовленостей щодо закупівлі із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі за напрямами використання бюджетних коштів у 2015 році за бюджетною програмою 2301400 «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру» кожен третій препарат виробляється вітчизняними фармацевтичними підприємствами.
На даний час, у відповідності до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2015 р. № 622 «Деякі питання здійснення державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі», Міністерство охорони здоров’я України готує до підписання письмові домовленості (меморандум, угода, базова угода, договір, контракт тощо) щодо закупівель товарів і послуг за рахунок бюджетних коштів у спеціалізованих організацій, які здійснюють закупівлі.
Але, на жаль, а ні вищезазначеними постановами Кабінету Міністрів України, а ні у проектах письмових домовленостей щодо закупівель товарів і послуг за рахунок бюджетних коштів у спеціалізованих організацій не передбачена участь вітчизняних фармвиробників в тендерних закупівлях лікарських засобів за рахунок коштів державного бюджету, що встановлює штучний бар’єр для забезпечення населення країни вітчизняними високоякісними, безпечними та економічно доступними препаратами.
Крім того, звільнення лікарських засобів, які будуть постачатись через міжнародні організації, від оподаткування ПДВ та імпортним збором, а також від обов’язкової реєстрації та сертифікації на території України створює дискримінаційні умови по відношенню до українських фармвиробників.
З метою недопущення дискримінації вітчизняних фармвиробників при забезпечені населення країни лікарськими засобами за рахунок коштів державного бюджету та економії бюджетних коштів, нами розроблено два шляхи вирішення даного питання, а саме:
1) терміново внести зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2015 р. № 622, якими передбачити наступне:
«Міністерству охорони здоров’я у письмових домовленостях щодо закупівель, які укладаються із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі, включити положення, якими передбачити участь у таких закупівлях вітчизняних виробників лікарських засобів, зареєстрованих в Україні, та виробництво яких відповідає вимогам належної виробничої практики (GМР), на засадах недискримінації учасників, передбачених статтею 5 Закону України «Про здійснення державних закупівель», та без будь-яких вимог, що обмежують конкуренцію і призводять до дискримінації учасників.
Під час заключення письмових домовленостей між Міністерством охорони здоров’я України і спеціалізованими організаціями передбачити закупівлю лікарських засобів вітчизняного виробництва без преквалифікації ВООЗ.»
2) надати доручення МОЗ України, а саме:
«Міністерству охорони здоров’я України у письмових домовленостях щодо закупівель, які укладаються із спеціалізованими організаціями, які здійснюють закупівлі, включити положення, якими передбачити участь у таких закупівлях вітчизняних виробників лікарських засобів, зареєстрованих в Україні, та виробництво яких відповідає вимогам належної виробничої практики (GМР), на засадах недискримінації учасників, передбачених статтею 5 Закону України «Про здійснення державних закупівель», та без будь-яких вимог, що обмежують конкуренцію і призводять до дискримінації учасників.
Під час заключення письмових домовленостей між Міністерством охорони здоров’я України і спеціалізованими організаціями передбачити закупівлю лікарських засобів вітчизняного виробництва без преквалифікації ВООЗ.»
Враховуючи вищенаведене, просимо Вас, шановний Арсенію Петровичу, надати відповідне доручення з метою термінового вирішення даного питання.
Додатки:
- Проект постанови «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 липня 2015 року № 622» на 1 арк. в 1 прим.
- Пояснювальна записка до проекту постанови на 3 арк. в 1 прим.
З повагою, В.К.Печаєв Президент, Член колегії МОЗ України |
Коментарі