При АМКУ почала працювати робоча група з розвитку конкуренції на фармацевтичному ринку

Наказом голови Антимонопольного комітету України (далі — АМКУ) від 28.10.2015 р. № 76 утворено робочу групу з розвитку конкуренції на ринку фармацевтичної галузі та затверджено її склад. 5 листопада цього року відбулося перше засідання робочої групи. Під час заходу учасники обговорили рекомендації АМКУ щодо організації роздрібної торгівлі лікарськими засобами аптечними закладами та надання ними маркетингових послуг, які отримали оператори ринку у березні поточного року.

Робочу групу очолила Світлана Панаіотіді, державний уповноважений АМКУ. До складу робочої групи також увійшли Євген Мельниченко, начальник п’ятого управління досліджень і розслідувань АМКУ; Анжеліка Ізотова, начальник відділу ринків охорони здоров’я та ритейлу п’ятого управління досліджень і розслідувань АМКУ; Анна Ченко, головний спеціаліст відділу ринків охорони здоров’я та ритейлу п’ятого управління досліджень і розслідувань АМКУ; Катерина Орличенко, головний експерт відділу ринків охорони здоров’я та ритейлу п’ятого управління досліджень і розслідувань АМКУ; Олександр Правило, виконуючий обов’язки директора Департаменту правового забезпечення діяльності МОЗ України; Тарас Лясковський, виконуючий обов’язки начальника Управління фармацевтичної діяльності та якості фармацевтичної продукції МОЗ України; Тетяна Талаєва, виконуючий обов’язки генерального директора ДП «Державний експертний центр МОЗ України»; Павло Харчик, президент Асоціації операторів ринку медичних виробів; Сергій Тимощук, член Асоціації операторів ринку медичних виробів; Володимир Руденко, директор Аптечної професійної асоціації України; Ганна Бігдан, заступник голови правління Всеукраїнської фармацевтичної палати; Наталія Сергієнко, виконавчий директор Комітету з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації; Катерина Глушаниця, координатор Асоціації представників міжнародних фармацевтичних виробників (AIPM) в Україні; Владислав Страшний, голова комітету з охорони здоров’я Торгово-промислової палати України; Борис Даневич, співголова комітету з охорони здоров’я Американської торговельної палати України; Олена Приходько, керівник проекту «Аптека-on-line»; Ігор Свечкар, заступник голови Громадської ради при АМКУ, Вікторія Гладка та Галина Загороднюк, члени Громадської ради при АМКУ.

На засіданні робочої групи представники АМКУ та фармацевтичного ринку обмінялися думками щодо проблематики надання аптеками маркетингових послуг виробникам.

Нагадаємо, що, за результатами дослідження ринку послуг з організації роздрібної торгівлі ліками, АМКУ встановив, що серед аптечних мереж поширена практика укладання договорів на надання маркетингових послуг вітчизняним та зарубіжним виробникам лікарських засобів. За даними АМКУ, вартість таких послуг може становити до 30% вартості закуплених препаратів.

Фактично маркетингові угоди використовуються аптечними мережами як інструмент отримання додаткового прибутку від своєї основної господарської діяльності. У зв’язку з цим АМКУ надав роз’яснення, в якому, серед іншого, зазначено, що аптечні заклади мають встановлювати обґрунтовану вартість маркетингових послуг на рівні фактично понесених витрат та не допускати нав’язування таких послуг. Саме це положення роз’яснення АМКУ викликало найбільше зауважень з боку аптечних закладів, адже надання послуги передбачає отримання прибутку.

З цього приводу Євген Мельниченко пояснив, що АМКУ, надаючи роз’яснення, мав на увазі те, що при розрахунку рентабельності маркетингової послуги та її обґрунтуванні аптечний заклад має базуватися на рівні фактично понесених витрат, але це не означає, що вартість маркетингової послуги має дорівнювати фактично понесеним витратам.

З огляду на те, що деякі положення рекомендацій АМКУ виявилися незрозумілими для операторів ринку, представники комітету висловили готовність надати роз’яснення щодо Рекомендацій АМКУ, наданих операторам ринку раніше, зокрема щодо вартості маркетингової послуги.

Зі свого боку Володимир Руденко навів аргументи щодо правомірності укладення маркетингових договорів, а також необхідності та доцільності їх існування на фармацевтичному ринку. Така позиція була підтримана представниками виробників та іншими учасниками засідання.

Зокрема, Владислав Страшний зазначив, що оператори роздрібного сегменту фармацевтичного ринку України знаходяться в умовах жорсткого державного регулювання рівня націнок на більшу частину аптечного асортименту. За таких умов без маркетингових договорів аптечним закладам буде складно виживати.

Між тим, в розвинених країнах держава не втручається в регулювання цін на лікарські засоби, які споживачі купують самостійно. Проте держава регулює ціни на лікарські засоби, які закуповуються або відшкодовуються за рахунок бюджетних коштів.

На думку В. Страшного, Україна також має відмовитися від регулювання націнок у роздрібному сегменті, якщо держава не відшкодовує витрати на амбулаторне споживання лікарських засобів.

Ця думка знайшла підтримку серед представників АМКУ, адже в умовах вільного ринку ефективно діє такий ринковий механізм, як конкуренція. Вона спонукатиме операторів ринку до підвищення якості обслуговування та зниження цін на продукцію.

Щодо маркетингових договорів, АМКУ пообіцяв до кінця листопада 2015 р. надати роз’яснення щодо наданих раніше Рекомендацій для учасників фармацевтичного ринку стосовно того, що АМКУ не рекомендує робити та вважає за ризики. Зокрема, АМКУ не підтримує наступне:

  • прив’язку вартості маркетингових послуг до обсягів продажу;
  • вплив на асортимент товарів шляхом звуження аптеками пропозицій в бік тих лікарських засобів, що маркетуються;
  • включення в маркетингові договори послуг, які по своїй суті до них не належать;
  • включення в маркетингові договори послуг, надання яких не можна перевірити.

АМКУ очікує, що протягом найближчого тижня учасники робочої групи нададуть своє бачення стосовно маркетингових договорів. Ця позиція буде опрацьована АМКУ й врахована при підготовці роз’яснення щодо наданих раніше Рекомендацій.

Надалі наше видання продовжуватиме інформувати читачів щодо позиції АМКУ та операторів ринку у сфері маркетингових послуг.

Олена Приходько,
фото автора

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті