Комітет з питань охорони здоров’я не підтримав проект бюджету–2017

21 вересня 2016 р. відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), під час якого було обговорено проект Закону України «Про Державний бюджет України на 2017 рік» (реєстраційний № 5000). Захід відбувся за участю народних депутатів — членів Комітету, виконуючої обов’язки міністра охорони здоров’я Уляни Супрун, її заступника Романа Ілика, президента Національної академії медичних наук (НАМН) України академіка Віталія Цимбалюка.

Комітет з питань охорони здоров’я не підтримав проект бюджету–2017

21 вересня в Парламенті міністром фінансів Олександром Данилюком було представлено проект закону про Державний бюджет України на 2017 р. «Цей бюджет сформований на наступних принципах: реалістичність, перспективність, пріоритизація та прозорість. Він реалістичний як за доходами, так і за видатками, та побудований на чинній законодавчій базі», — повідомив міністр. Після завершення представлення документа Голова Верховної Ради України Андрій Парубій повідомив, що відповідно до ст. 154 Регламенту Верховної Ради проект Державного бюджету України на 2017 р. вважається прийнятим Верховною Радою для подальшої роботи.

Цього ж дня з основними показниками проекту бюджету членів профільного Комітету ознайомила Уляна Супрун. Вона наголосила, що розмір медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам збільшився у порівнянні з минулим роком на 2,5 млрд грн. Це дозволить регіонам збільшити фонд оплати праці та закупити більшу кількість ліків.

У той же час КМУ планує передати до місцевих бюджетів видатки на оплату комунальних послуг та енергоносіїв для закладів охорони здоров’я, загальноосвітніх навчальних закладів (близько 4 млрд грн.). На випадок, якщо в містах виникнуть проблеми з оплатою комунальних послуг, у проекті Бюджету передбачено близько 15 млрд грн. дотації обласним та районним бюджетам на фінансування цих закладів.

Що стосується централізованих закупівель ліків та медичних виробів, на ці потреби передбачено 5,9 млрд грн. «Глобальний фонд для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією виділятиме для України 126 млн дол. на 5 років, які будуть спрямовані на закупівлю додаткових ліків для хворих із ВІЛ, СНІД, туберкульозом. Проте для того, щоб 100% забезпечити потребу в ліках за державними програмами, потрібно 13 млрд грн.», — наголосила У. Супрун.

Вона зазначила, що загалом у МОЗ немає зауважень щодо проекту бюджету, окрім питання передачі 30 закладів охорони здоров’я на фінансування з місцевих бюджетів (перелік цих закладів наведено в додатку 10 до законопроекту). Відповідне рішення було прийнято попереднім керівником МОЗ у липні 2016 р. «Ми відкликали цей документ і повернули їх на свій баланс. Залишається невирішеним питання їх фінансування. Незважаючи на наші листи до Міністерства фінансів України, прошу Комітет долучитися до вирішення цієї проблеми, адже ці заклади мають державне значення», — зазначила У. Супрун. Члени Комітету підтримали цю ініціативу. Вони також прийняли рішення вимагати повернення фінансування згаданих закладів та передбачити на їх утримання в проекті бюджету 672 млн грн.

У той же час народні депутати визнали незадовільним проект Державного бюджету–2017, який може призвести до соціального вибуху. Прийнято рішення вимагати від Уряду суттєвого збільшення фінансування галузі. Як підкреслила Ольга Богомолець, якщо Уряд знайшов 152 млрд грн. на війну, то має знайти кошти й на медицину, у тому числі на військову. Економити на охороні здоров’я, яка зберігає життя людей, не можна.

Олег Мусій, заступник голови Комітету, висловив здивування, чому МОЗ не стоїть горою за свою царину, і як У. Супрун могла підтримати в Уряді проект бюджету, у якому на потреби охорони здоров’я передбачено всього 2,7% від ВВП. Фінансування в обсягах, які є меншими 3% від ВВП, є руйнацією системи. Загалом, на його думку, для нормального функціонування галузі потрібно не менше 150 млрд грн.

Він також звернув увагу на запропоновані Урядом зміни до Бюджетного кодексу, якими буде перекладено на місцеві бюджети оплату комунальних послуг і енергоносіїв усіх закладів охорони здоров’я. За його словами, це стане катастрофою для лікувальних закладів, адже місцеві бюджети їх просто не оплатять. Тому О. Мусій запропонував колегам виступити проти вищеза­значених змін до Бюджетного кодексу.

«І щодо заробітних плат медичних працівників. Я вважаю, що презентація КМУ про зарплату є окозамилюванням. Є люди, які мають стаж 30 років, вищу категорію та працюють на 1,5 ставки. Але таких осіб максимум 5% від загальної кількості лікарів», — зазначив народний депутат.

Ірина Сисоєнко, заступник голови Комітету, звернула увагу на те, що в проекті Державного бюджету на 2017 р. немає жодної згадки про розвиток служби екстреної медичної допомоги, але саме від її функціонування значною мірою залежать життя громадян. Вона також підкреслила, що, крiм закупiвлi імуносупресивної терапії, жодної копійки не передбачено на побудову системи трансплантації.

Як наголосила народний депутат Тетяна Бахтеєва, проектом бюджету передбачено наступні видатки:

  • 661,7 млн грн. на закупівлю імунобіологічних препаратів для проведення обов’язкових профілактичних щеплень дітям (41% від реальної потреби в 1,6 млрд грн.);
  • 445,0 млн грн. на закупівлю лікарських засобів для лікування онкохворих (дорослих) (15% від реальної потреби в 3,5 млрд грн.);
  • 84,7 млн грн. — на закупівлю медикаментів і медичних виробів у до- і післяопераційний період трансплантації (23% від реальної потреби в 365,2 млн грн.);
  • 6,6 млн грн. на закупівлю медикаментів і медичних виробів для забезпечення проведення лікування безпліддя у жінок (28% від реальної потреби в 23,2 млн грн.);
  • 400,4 млн грн. на закупівлю лікарських засобів, медичних виробів та обладнання для забезпечення лікуванням хворих із серцево-судинними та судинно-мозковими захворюваннями (24% від реальної потреби в 1,6 млрд грн.);
  • 136,2 млн грн. на закупівлю медикаментів для хворих на вірусні гепатити В і С (23% від реальної потреби в 594,4 млн грн.);
  • 35,6 млн грн. — на медикаменти та витратні матеріали для дитячого діалізу (32% від реальної потреби в 109,4 млн грн.).

«Державні програми пропонується фінансувати на 33% від реальних потреб. У контексті цих даних мені незрозуміла ейфорія деяких заангажованих пацієнтських організацій та Уряду щодо збільшення на 2 млрд грн. фінансування державних програм. Їх хвилюють тільки закупівлі, передані міжнародним організаціям, які станом на вересень 2016 р. ще не поставили всіх ліків за рахунок коштів 2015 р.», — підкреслила народний депутат.

Члени Комітету наголосили на необхідно­сті фінансування державних програм у розмірі 11,8 млрд грн. (у тому числі й екстреної медичної допомоги). О. Мусій додав, що в бюджеті–2017 р. треба передбачити видатки на лікування пацієнтів з психічними та психоневрологічними захворюваннями. Місцеві влади, які наразі опікуються цими хворими, забезпечують ліками лише 10%, інші мають їх придбавати за власний кошт. Загальна потреба в препаратах становить 260 млн грн., які й мають бути закладені в державний бюджет.

Віталій Цимбалюк підняв питання видатків на Національну академію медичних наук (НАМН), адже в проекті бюджету на ці цілі передбачено ли­ше 480 млн грн. (у 2018 р. — близько 1,5 млрд грн.). Таке фінансування, за його словами, повністю знищить високоспеціалізовану медичну допомогу в Україні, яку надають 36 інститутів академії. Реальна потреба НАМН становить 4,7 млрд грн.

Зазначимо, що Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман прокоментував зменшення видатків на НАМН наступним чином: «Ми хочемо підтримувати науку, ми маємо інвестувати у це. А якщо ми будемо фінансувати академію, то це буде означати, що ми будемо фінансувати будівлі, ремонти, реконструкції, гарні кабінети. А це неприйнятно».

Члени Комітету висловилися проти руйнування системи академічних закладів. У системі МОЗ інших закладів, які надають таку високо­спеціалізовану допомогу, просто не існує. Вони дійшли згоди, що НАМН, де сьогодні проводяться найскладніші операції, має бути профінансована в 2017 р. не менше як на 4 млрд грн.

Комітет протягом найближчих днів узагальнить всі озвучені пропозиції та передасть їх до Комітету Верховної Ради з питань бюджету. Планується, що розгляд проекту бюджету в першому читанні відбудеться після 15 жовтня.

Також під час засідання Комітету Роман Ілик поінформував про стан поставок у регіони лікарських засобів, імунобіологічних препаратів та медичних виробів, закуплених через спеціалізовані міжнародні організації за кошти Державного бюджету України 2015 р.

Станом на 21 вересня ЮНІСЕФ поставив препарати вартістю 296,9 млн грн. (52,5%), ПРООН — 816,3 млн грн. (92,2%), Crown Agents — 603,8 млн грн. (80,5%). Залишилося поставити ліки на 479,9 мн грн. (21,8%).

Що стосується закупівель у 2016 р., поки що жодного контракту не укладено. МОЗ веде перемовини щодо укладання договорів з ЮНІСЕФ та ПРООН та паралельно визначає ще 2 міжнародні організації, які будуть закуповувати ліки (проте формат їх участі не визначено). Члени Комітету в черговий раз попросили МОЗ надати копії договорів, які буде укладено.

Народні депутати зберуться 23 вересня для узагальнення остаточних пропозицій щодо проекту державного бюджету.

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті