Публічні закупівлі лікарських засобів та медичних виробів: повертаємося до старого чи продовжуємо реформу

23 апреля 2018 12:51 Версия для печати
3 01.03.2018 р. починається відлік останнього року здійснення закупівель лікарських засобів та медичних виробів із залученням спеціалізованих організацій, що здійснюють закупівлі. Так, саме 31.03.2019 р. визначено законодавством як крайню дату таких закупівель. Оскільки міжнародним спеціалізованим організаціям орієнтовно потрібен рік, щоб повністю виконати свої зобов’язання та завершити всі процедурні питання, вони повинні почати підготовку для передачі таких закупівель уже зараз. Однак чи готова країна до такої передачі? Мимоволі згадується класичний вислів — швидше ні, ніж так.

Звісно, що на етапі запровадження тимчасового механізму закупівель через спеціа­лізовані міжнародні організації в 2015 р. очікувалося, що вже до 2019 р. буде завершено реформування національної системи закупівель у медичній сфері й створено національну централізовану закупівельну організацію, яка зможе здійснювати такі закупівлі на високому професійному рівні з урахуванням успішного міжнародного досвіду та найкращих напрацювань міжнародних спеціалізованих організацій.

Однак реформа закупівель у медичній сфері — це складний процес, який потребує комплексного та виваженого підходу. Адже питання об’єктивно лежить не лише в площині безпосередньо закупівель, але й у підходах при формуванні номенклатури, обліку закуплених ліків та медичних виробів, механізму моніторингу залишків тощо. Усе це, звісно, потребує часу та клопіткої праці. А якщо взяти до уваги ще той факт, що далеко не всі як на політичному рівні, так і в бізнес-середовищі є прихильниками таких змін, і, відповідно, їх впровадження стикається з певним спротивом, то зовсім не дивно, що роботу з реформування закупівель лікарських засобів та медичних виробів ще не завершено, а цент­ралізовану закупівельну організацію ще не створено і не протестовано належним чином.

Створення централізованої закупівельної організації, налаштування її ефективної роботи на належному рівні передбачає не лише відпрацювання її організаційної структури, залучення та підготовку високопрофесійних спеціалістів, налаштування внутрішніх механізмів і практик тощо, а й забезпечення підґрунтя для її ефективної діяльності на законодавчому рівні: прийняття відповідного закону та підзаконних нормативно-правових актів. Зокрема, як свідчить міжнародний досвід, неабияке значення для забезпечення ефективної діяльності такої організації має впровадження довгострокових договорів та можливість здійснення нею закупівлі шляхом проведення переговорної процедури. Це потрібно вирішувати на законодавчому рівні.

Існує цілий ряд інших питань, які необхідно буде чітко окреслити та відпрацювати, у першу чергу в рамках робочої групи з питань реформування системи публічних закупівель лікарських засобів та медичних виробів та винести на обговорення на найвищому рівні в Міністерстві.

Наразі зроблено значні, але лише перші кроки в цьому напрямку. 23 серпня 2017 р. Кабінет Міністрів України розпорядженням № 582-р схвалив Концепцію реформування механізмів публічних закупівель лікарських засобів та медичних виробів, яка передбачає створення централізованої закупівельної організації. Цим же розпорядженням Кабінет Міністрів України зобов’язав Міністерство охорони здоров’я створити юридичну особу, що належатиме до сфери управління Міністерства, відповідальну за виконання функцій централізованої закупівельної організації в рамках реалізації Концепції. Також Міністерству було доручено розробити та подати Кабінету Міністрів України на затвердження план заходів щодо реалізації Концепції.

Тож, практично було розпочато рух у цьому напрямку, але вся робота ще попереду. Як уже зазначалося вище, формування механізму закупівлі лікарських засобів та медичних виробів через централізовану закупівельну організацію є трудомістким процесом. Поспішати треба зважено, відпрацьовуючи всі деталі. Адже необґрунтований поспіх може нівелювати всі найкращі задуми і перетворити централізовану закупівельну організацію на такий собі «філіал» тендерного комітету Міністерства охорони здоров’я.

За таких умов передача закупівель від міжнародних спеціалізованих організацій, на наш погляд, видається передчасною і може призвести до відновлення тих механізмів закупівлі, які існували раніше зі всіма відповідними наслідками та корупційними ризиками.

Продовження закупівель із залученням міжнародних спеціалізованих організацій ще на якийсь період могло б дозволити безперебійно забезпечити пацієнтів необхідними якісними препаратами, з одного боку, та надати необхідний час для створення якісної закупівельної організації, з іншого. Однак у цьому випадку необхідно буде попередньо вирішити деякі складнощі чи проблемні питання, що були виявлені в ході практики здійснення міжнародних закупівель. Найболючішим з яких є, мабуть, забезпечення скорочення строків поставки лікарських засобів та медичних виробів. Державі та міжнародним спеціалізованим організаціям необхідно буде знайти рішення, які б дозволили здійснювати поставку таких товарів у знач­но коротші строки, щоб пацієнти могли бути вчасно забезпечені необхідними ліками та медичними виробами.

Тому найближчим часом відповідним державним органам необхідно буде прийняти складні та важливі рішення.

Будемо сподіватися на краще.

Дмитро Алешко,
партнер ЮК «Правовий Альянс»
Олександр Бондар,
старший юрист ЮК «Правовий Альянс»

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*


Последние новости и статьи