Стан закупівель через міжнародні організації за кошти бюджету 2017 р.

Відповідно до закону з 2015 р. закупівлі лікарських засобів та медичних виробів (МВ) за централізованими програмами МОЗ України було передано міжнародним закупівельним агенціям ПРООН, ЮНІСЕФ та Crown Agents. У 2015 р. міжнародні організації закуповували лікарські засоби та МВ за окремими програмами, а з 2016 р. закупівлі за всіма централізованими програмами передані міжнародним організаціям. Такі закупівлі стають предметом жвавих дискусій та викликають багато питань у експертів фармацевтичного ринку, які наголошують на їх неефективності. У свою чергу, представники профільного міністерства, навпаки, запевняють у їх ефективності та значній економії коштів при здійс­нені таких закупівель. У даній публікації ми розглянемо, як відбуваються поставки лікарських засобів та МВ, закуплених міжнародними організаціями за кошти державного бюджету 2017 р. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

МЕТОДОЛОГІЯ

Компанія «Proxima Research» отримує та систематизує наступні дані: дані міжнародних закупівельних організацій; інформацію щодо обсягів фінансування державних програм, яка міститься в паспортах бюджетних програм; інформацію щодо номенклатури закупівель, розміщену на сайті МОЗ України; інформацію щодо кількості, яку планувалося закупити, що міститься в постанові КМУ від 12.07.2017 р. № 494; інформацію щодо розподілу закуплених лікарських засобів та МВ, яка міститься у відповідних наказах МОЗ.

ЗАКУПІВЛІ ЗА КОШТИ 2017 Р.

Кошти державного бюджету 2017 р. на закупівлю лікарських засобів та МВ перераховані на рахунки міжнародних організацій у серпні–грудні 2017 р. Перші оголошення про закупівлі лікарських засобів та МВ за кош­ти бюджету 2017 р. були опубліковані міжнародними організаціями в серпні 2017 р., перші акцепти і поставки відбулися в листопаді 2017 р.

Таким чином, закупівлі за кошти Держбюд­жету 2017 р. знову відбуваються за предоплатою. Хоча під час підписання договорів з міжнародними організаціями виконуюча обов’язки міністра охорони здоров’я Уляна Супрун наголошувала, що під час закупівель за кошти Держбюджету 2016 р. було багато нарікань щодо повної перед­оплати послуг міжнародних організацій. Тому у закупівлях за 2017 р. оплата міжнародним організаціям буде надходити лише після закінчення тендерного процесу, коли буде відомо, яка точна сума необхідна на закупівлю, та що саме на ці кош­ти буде закуповуватися.

Номенклатура та обсяги закупівель затверджені в липні 2017 р. (постанова КМУ від 12.07.2017 р. № 494). У першій редакції номенклатури містився перелік препаратів та МВ з обсягами закупівель за 23 державними програмами. У подальшому до номенклатури неодноразово вносилися зміни щодо переліку препаратів та їх кількості. Останні зміни до зазначеної постанови вносилися у вересні 2018 р. На сьогодні чинна редакція постанови містить номенклатуру та обсяги закупівель за 39 державними програмами.

Щодо поставок ліків та МВ, закуплених за кош­ти бюджету 2017 р., то станом на 12.10.2018 р. загалом у регіони доставлено 64% загальної кількості з урахуванням обсягу фінансування в натуральному та 56% — у грошовому вираженні. Дані щодо обсягів поставок препаратів та МВ за окремими програмами наведені в таблиці.

Номенклатура закупівель містить дані щодо обсягів необхідної кількості препаратів та МВ для задоволення 100% потреби та кількості з урахуванням обсягів фінансування. Обсяг фінансування закупівель становить 32% необхідної кількості для задоволення 100% потреби. Станом на 12.10.2018 р. в регіони поставлено лише 21% необхідної кількості лікарських засобів та МВ для задоволення 100% потреби.

Також слід відзначити, що за окремими державними програмами поставки ліків та МВ досі не відбулися або відбулися в незначній кількості. Серед таких програм, зокрема, і закупівля препаратів для лікування туберкульозу та засобів для його діагностики. У той же час за іншими програмами поставлена більша кількість, ніж зазначено в номенклатурі.

ВИСНОВКИ

Стан закупівель лікарських засобів та МВ міжнародними організаціями невтішний. Минуло вже більше року з моменту перерахунку коштів міжнародним закупівельним агенціям, а поставки препаратів досі не завершені та виконані на 64%. У той же час уже частково перераховані кошти для здійснення закупівель за кошти бюджету 2018 р.

На останньому засіданні Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), яке відбулося 2 жовтня 2018 р., розглядалося питання щодо стану закупівель лікарських засобів та МВ через міжнародні організації. Члени Комітету наголошували на значній затримці у поставках, яка становить 1,5–2 роки. При цьому за ці послуги держава сплачує міжнародним організаціям значну комісійну винагороду. Ці кошти могли бути спрямовані на додаткову закупівлю ліків, зокрема для онкохворих дітей.

Окрім того, розпорядженням КМУ від 23.08.2017 р. № 582-р схвалено концепцію реформування механізмів публічних закупівель лікарських засобів та МВ. Зокрема, концеп­цією передбачено створення національної закупівельної агенції, яка здійснюватиме закупівлі за державними цільовими програмами з 2019 р. З моменту схвалення концепції минуло вже більше року, проте жодних кроків щодо її реалізації досі не здійснено. Однак дія закону України, яким передбачено проведення закупівель лікарських засобів і МВ через міжнародні організації, закінчується 31 березня 2019 р.

Механізм закупівель через міжнародні організації є непрозорим. Громадськість не має змоги контролювати процес проведення торгів та визначення переможців, оскільки ці дані не оприлюднюються. Міжнародні організації публікують дані вже за фактом проведених закупівель.

Також слід зазначити, що деякі дані про стан поставок в регіони препаратів та МВ за окремими програмами, які оприлюднюються на офіційному сайті МОЗ України, не мають документального підтвердження. Зокрема, в інформації про стан поставок за кошти 2017 р. за деякими програмами зовсім не опубліковані номери та дати таких наказів. Цей фактор викликає сумнів щодо коректності наведеної інформації.

Прихильники закупівель через міжнародні організації наголошують на економії кош­тів під час їх проведення та додатковій закупівлі препаратів на заощаджені кошти. При цьому незрозуміло, за яким принципом здійснюється розрахунок кількості та обсягів фінансування.

P.S.: Найближчим часом наша редакція більш детально проаналізує закупівлі через міжнародні організації у розрізі програм.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*


Последние новости и статьи