Презентація нової онлайн-платформи для аналітики медичних закупівель

31 жовтня 2018 р. в Українському кризовому медіа-центрі відбулася презентація модуля аналітики медичних закупівель — онлайн-платформи, яка дозволяє всім бажаючим отримати деталізовану актуальну інформацію про закупівлі ліків і медичних виробів.

Аналітичний модуль, який об’єднує статистичну інформацію про медичні закупівлі, розробили фахівці Transparency International Україна за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Ярослав Юрчишин, виконавчий директор Тransparency International Україна, зазначив: «За підтримки міжнародних колег, зокрема міжнародного фонду «Відродження», нам вдалося запровадити практику закупівлі препаратів для лікування важких хвороб через міжнародні організації. Ця практика не тільки зменшила рівень корупції, а й збільшила ефективність закупівель».

Спікер розповів про запровадження програми електронного здоров’я (eHealth) і зробив акцент на тому, що сьогодні велика кількість закритої інформації стала доступною. Через це розробка модуля аналітики медичних закупівель як ніколи актуальна.

«На жаль, ми слабо віримо в спроможність правоохоронної та судової системи ефективно справлятися із загрозами корупції. У той же час ми справді віримо в суспільну активність. Результат буде, якщо громадяни, у співпраці з реформаторами сфери охорони здоров я, отримають механізми контролю над медичними закупівлями», — заявив Я. Юрчишин.

Вікторія Тимошевська, директор програми «Громадське здоров’я», розповіла, чому Міжнародний фонд «Відродження» підтримує розробку аналітичного модуля медичних закупівель: «Цей рік видався багатим на IT-рішення для пацієнтів. Окрім аналітичного модуля, був розроблений сайт «Є ліки» та мобільний додаток «Ліки Контроль». Наше завдання сьогодні — поінформувати пацієнтів, активістів, правозахисників про можливості цих інструментів та навчити ними користуватися».

Заступник міністра охорони здоров’я Украї­ни Ольга Стефанишина відзначила, що для того щоб здійснювати ефективні закупівлі, потрібно розробляти рішення, які будуть забезпечувати прозорість процесів. «Коли ми почали роботу в МОЗ, неможливо було знайти всю інформацію про медичні закупівлі в одному місці. Нам доводилося генерувати цю інформацію в різноманітні форми для того, щоб зрозуміти, на якому етапі які закупівлі проходять. Власне це було однією з причин, чому в нас кілька років відбувалися затримки в закупівлях. Сьогодні ми впровадили практику міжнародних закупівель, які довели свою ефективність. Що ми плануємо? Минулого тижня буде зареєстровано державне підприємство «Медичні закупівлі України», яке матиме наступні функції: закупівлі в рамках стратегічних програм на національному рівні та допомога регіонам. Модуль аналітики медичних закупівель допоможе нам проаналізувати закупівлі, які проходять в областях, та підвищити їх якість», — зазначила спікер.

Віктор Нестуля, в.о. генерального директора ДП «Медичні закупівлі України», відмітив, що сьогодні ринок державних закупівель лікарських засобів та медичних виробів за державний кошт в Украї­ні сягає близько 12 млрд грн. Близько половини цих грошей ідуть на централізовані закупівлі, які відбуваються за допомогою міжнародних організацій. Мова йде про 3 професійні закупівельні організації (UNICEF, Crown Agents та ПРООН), з якими було укладено приблизно 500 контрактів.

«Інша половина коштів теж витрачається на медичні закупівлі, але на місцевому рівні. За даними 2017 р. — це близько 3,5 тис. замовників, які загалом підписали більше 24 тис. контрактів. Таким чином, у місцевих закупівлях ми мало думаємо про ефективність та професійність. Для того щоб ми могли ефективно закуповувати, нам треба розуміти ситуацію на ринку. Модуль аналітики, який сьогодні презентують колеги, допоможе нам впоратися з цим завданням», — розповів В. Нестуля.

Провів презентацію модуля аналітики медичних закупівель Сергій Павлюк, координатор розробки моніторингових інструментів Transparency International Україна. Спікер розглянув наступні пункти:

Чого можна досягти завдяки модулю аналітики?

Завдяки цій технології можна:

  • швидко та оперативно дізнатися про стан ринку;
  • дослідити, наскільки ефективно відбувається закупівля медикаментів у міжнародних організаціях, та підтвердити прозорість цих дій;
  • виявити корупційні ризики;
  • провести контроль наявності лікарських засобів та медичних виробів у медичних закладах.

Чому розробка модуля почалася саме зараз?

На сьогодні в медичній сфері відбуваються дуже динамічні зміни. З січня 2018 р. в тестовому режимі з’явилася можливість вказувати міжнародну непатентовану назву (МНН) тих лікарських засобів, які плануються до закупівлі. Зараз цей масив даних можна використовувати для аналізу ринку: що закуповувалося, у якій кількості, хто основний постачальник та ін. Ще рік тому всю цю інформацію вказували в один рядок, з якого взагалі було неможливо виокремити якісь дані.

Для кого актуальне це нововведення?

Модуль аналітики актуальний для громадських організацій, представників МОЗ, журналістів та постачальників, які повинні розуміти реальну картину ринку.

Які проблеми існують?

Основною проблемою для створення модуля аналітики є низька якість інформації. Багато даних або відсутні, або закриті.

Що вже вдалося зробити?

«Зараз ми можемо отримати статистичні дані взагалі по системі: яка область здійснила найбільшу кількість закупок, наскільки вони були успішними та ін. Так, під час закупівлі лікарських засобів у 2018 р. було створено більше 20 тис. лотів за очікуваною вартістю 4,5 млрд грн. Майже з половиною цих запитів працювало 10 постачальників. Якщо заглибитися на обласний рівень, то можна побачити, що в Луганській обл. працює лише 2 постачальники, які контролюють майже 75% медичних закупок», — підкреслив спікер.

Які порушення можна виявити за допомогою модуля?

«Перш за все це недоцільна комбінація міжнародних непатентованих назв (МНН) та медичних виробів в одному лоті. Справа в тому, що чим більше у запиті позицій, тим складніше підібрати постачальника, який зможе повністю задовольнити потребу заявника. Крім цього, ми матимемо можливість відстежувати, хто здійснює закупівлі поза Національним переліком основних лікарських засобів в Україні (далі — Нац­перелік) та наскільки це ефективно. Нацперелік — це список лікарських засобів, які мають найкраще співвідношення «ціна — якість». Відповідно, дані препарати необхідно закуповувати в першу чергу. Поза Нацпереліком залишаються ліки з нижчою ефективністю та ті препарати, що застосовуються лише для симптоматичного лікування. Також існує частка дієвих лікарських засобів, закупівлю яких держава не може гарантувати», — зауважив доповідач.

Вказування МНН

Якщо лікарські засоби мають однакову діючу речовину, форму випуску та дозування, відповідно, вони мають і однакову ефективність та дію. Коли замовники вибирають конкретне найменування лікарського засобу, відпадає можливість пошуку альтернативних варіантів. За допомогою модуля можна швидко подивитися, хто вказує торгові назви та перевірити доцільність цих дій.

Закупівля гомеопатії та лікарських засобів рослинного походження

За допомогою модуля вдалося встановити, хто закуповує найбільшу кількість лікарських засобів рослинного походження та гомеопатію. Відповідно, гомеопатія не діє, і якщо знаходяться випадки її закупівлі — це індикатор, який вказує на необхідність перевірити цього замовника.

Багаторазова закупівля однієї діючої речовини

Такі випадки можуть свідчити про 2 проблеми. Перша — замовники хотіли подрібнити закупівлю та провести її майже приховано. Друга — у організаторів є помилки в закупівлі: вони багато разів оголошують лот — ніхто не відповідає на нього і таким чином з’являється велика кількість закупівель.

Ціна на МНН

Для деяких діючих речовин вдалося визначити середню ціну. Наприклад, туберкулін закупляють приблизно за однаковою ціною (у середньому 140 грн. за упаковку), але коли закупівля проходила за неконкурентними процедурами (прямими угодами), то ціна на нього вища. Зараз проблематично визначити середню ціну на МНН. Це пов’язано з тим, що діюча речовина може входити до складу багатьох різних лікарських засобів. Так, середню ціну можна встановити для МНН, які закуповують дуже часто.

Важливість встановлення популярності МНН

«Ми можемо встановити, які МНН користуються найбільшою популярністю, а які найменшою. Така функція є підказкою для організаторів торгів — якщо певну діючу речовину дуже рідко закуповують, то її необхідно помістити в окремий лот», — зазначив С. Павлюк.

Плани на майбутнє

«У рамках цієї програми ми, у співпраці з МОЗ та його структурними одиницями, хочемо досягти покращення якості інформації, яку можна буде аналізувати в модулі. Найближчим часом ми плануємо відзняти кілька роликів про те, як користуватися модулем аналітики для того, щоб найбільш ефективно використовувати його функції», — підсумував спікер.

Коментар редакції

Згідно з даними наших аналітичних досліджень механізм закупівель через міжнародні організації є непрозорим та громада не може відстежити їх результативність.

Що стосується нового модулю аналітики, то він дублює функції системи публічних закупівель ProZorro. Одна з основних ідей, які закладалися в цю систему при її створенні — «Все бачать все». Інформацію по тендерам можна подивитися через спеціальний модуль бізнес-аналітики bi.prozorro.org. Цей сайт відкритий для всіх. Ресурс містить інформацію про закупівлі в ProZorro, починаючи з 2015 р. Тут можна знайти інформацію по тендерам, лотами, організаторам. Після запуску системи ProZorro і накопичення великої кількості відкритих даних з’явилося багато додаткових інструментів і сервісів, які допомагають аналізувати, моніторити, контролювати публічні закупівлі. Наприклад, dozorro.org (сервіс розроблений для моніторингу цін на препарати, які закуповуються в системі ProZorro), e-data.gov.ua (портал, на якому оприлюднюється інформація про використання бюджетних коштів), www.007.org.ua (пошуково-аналітична система, яка об’єднує відкриті дані з декількох ресурсів).

Слід відмітити, що вплинути на те, яку кількість позицій вказують заявники в 1 лоті, можна лише за допомогою внесення змін у Закон України «Про публічні закупівлі». Нагадаємо, що влітку в АМКУ відбулося розширене обговорення проекту спільного наказу МОЗ та Мінекономрозвитку «Про затвердження Методичних рекомендацій для замовників, що здійснюють закупівлі лікарських засобів» (далі — Методичні рекомендації), який розроблено на виконання рекомендацій АМКУ. Проект Методичних рекомендацій передбачає, що замовники мають формувати предмет закупівлі лікарських засобів, виходячи з принципу «один лот — одна МНН». Наразі проект Методичних рекомендацій знаходиться на етапі затвердження Міністерством економічного розвитку і торгівлі України.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»,
фото надані Українським кризовим медіа-центром

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи