Українсько-польські перспективи інтернаціоналізації вищої освіти

В Україні основним завданням сучасної вищої освіти є процес модернізації та реформи освітньої системи. За цих умов вивчення й усвідомлення світових тенденцій у даній сфері має важливе теоретичне і практичне значення, що становить основу для прогнозування і розвитку національної вищої освіти в контексті наближення до європейських освітніх стандартів. Маючи на меті створити форум для обміну думками щодо сучасної системи освіти у ВНЗ України та Польщі, перейняти досвід польських колег з використання новітніх технологій і практичних підходів для підвищення якості та привабливості навчального процесу, сприяти подальшому науковому співробітництву українських та польських науково-педагогічних працівників, 23–27 жовтня 2018 р. делегація Національного фармацевтичного університету (НФаУ) у складі п’ятьох викладачів — завідувача кафедри фармакогнозії, професора Олега Кошового, завіду­вача кафедри фармакотерапії, професора Ігоря Кіреєва, доцента кафедри фармакогнозії Наталії Бородіної, доцента кафедри фармакотерапії Надії Трищук та асистента кафедри фізіології та анатомії людини Любові Шакіної — відвідала Краківський економічний університет (м. Краків, Польща) у рамках міжнародного дистанційно-очного тримісячного стажування «Польсько-український проект з педагогічної підготовки: цілі, методи, плани, норми».

Зустріч відкрила лекція віце-міністра з науки Республіки Польща Олександра Даньда (A. Dańda) «Польська система науки та вищої освіти на перехідному етапі — оцінювання результатів досліджень польських ВНЗ: минуле, сьогодення та майбутнє». У лекції було окреслено «слабкі точки» минулого польської системи науки та вищої освіти: суттєве зменшення кількості студентів, що закінчили польські ВНЗ протягом 2005/06 — 2016/17 навчальних років, та відносно невисока популярність польських ВНЗ серед світових навчальних закладів. Зазначені проблеми стали передумовою для реформи польської системи науки та вищої освіти, яка розпоч­неться 1 жовтня 2019 р. та має на меті популяризацію та поліпшення якості вищої освіти в Польщі, щоб зробити польські ВНЗ більш впізнаваними в міжнародному масштабі. Представлена А. Даньда реформа науки та вищої освіти в Польщі була означена девізом «Реформа, що відрізняється від усіх інших», вказуючи на її унікальність. Дійсно, багато заходів, що передбачені нею, на даний час не мають аналогів у світі. З 1 жовтня 2019 р. у ВНЗ Польщі будуть скасовані факультети, нова система вузівського управління включатиме ректора, сенат та раду, голова та 50% членів якої не будуть співробітниками ВНЗ. Водночас отримання наукових ступенів за новою реформою в Польщі передбачає заходи, що є певною мірою спільними з сучасними українськими щодо отримання наукових звань та свідчать про однакові потреби в модернізації системи ВНЗ обох країн.

Під час зустрічі особлива увага приділялася проблемі інтернаціоналізації вищої освіти, що є ключовим фактором успіху університетів на глобальному ринку освітніх послуг. Інтернаціоналізація вищої освіти — відносно новий феномен, що передбачає цілу низку заходів, серед яких зростання міжнародної мобільності викладачів та студентів ВНЗ для співпраці з кращими фахівцями у відповідній галузі науки незалежно від того, у якій країні вони знаходяться; збільшення числа міжнародних освітніх програм; інтернаціоналізація навчаль­них планів з метою розширення доступу до ін­тернаціоналізації тим студентам, які не беруть реальної участі в мобільності. Окрім загальновідомих засобів інтернаціо­налізації, Анна Турула (A. Turula) від імені польських колег поділилася своїм досвідом так званої інтернаціоналізації вдома шляхом телекомунікації, тобто застосування засобів онлайн-комунікації для об’єднання груп студентів з різних географічно віддалених країн з метою розвитку їх професійних навичок через вирішення спільних завдань та виконання проектних робіт. Оскільки акцент на акаде­мічній інтернаціоналізації є одним з ру­шійних чинників реформи вищої освіти в Украї­ні, наразі співробітниками НФаУ було обговорено перспективи подальшої педагогічної співпраці з польськими колегами та погоджено питання щодо організації у грудні 2018 р. зустрічі з представниками фармацевтичного факультету Краківського медичного університету.

Інше гостре питання професор Яцик Кліх (J. Klich) охарактеризував цитатою Мішеля Хукера (1997): «У вищих навчальних закладах все ще триває модель викладання дев’ятнадцятого століття… В основному вища освіта — це процес передачі знань у вигляді лекцій тим, хто бажає їх засвоїти». Оратор зауважив, що минуло вже більше 20 років з тих пір, як відбувся бум IT-технологій, але базова модель і донині суттєво не змінилася для більшості ВНЗ, тоді як майбутнє Європи залежить від нашої колективної роботи та зусиль щодо підвищення якості освіти загалом, та в першу чергу — якості вищої освіти. У такий спосіб було розпочато майстер-класи викладачів Краківського економічного університету щодо застосування методів і прийомів інтерактивного навчання, що впливають на мотивацію студента, сприяють довготривалій, а не епізодичній активізації мислення, вчать синтезувати інформацію, формулювати та обґрунтовувати власне бачення проблеми, думати критично, підвищують якість та привабливість навчального процесу: гейміфікація, тьютерство, застосування під час занять IT-технологій, а саме програм Kahoot, Padlet, Mind mup та ін.

Делегація НФаУ у повному складі також взяла участь у науково-практичній конференції «Інтернаціоналізація вищої освіти — окремі питання. Українсько-польські перспективи», де професор Олег Кошовий представив доповідь стосовно сучасного пріоритетного напрямку діяльності НФаУ — міжнародної співпраці університету, спрямованої на встановлення та розвиток контактів із зарубіжними колегами в науковій, освітній та інших сферах шляхом пошуку партнерів серед навчальних закладів, науково-дослідних установ, міжнародних організацій, участі в міжнародних проектах, грантах та програмах. Серед сучасних досягнень міжнародної діяльності головного фармацевтичного ВНЗ України були представлені результати співпраці між НФаУ та Варшавським медичним університетом, відмічена широка географія міжнародної мобільності викладачів та студентів НФаУ.

Отже, «Польсько-український проект з педагогічної підготовки» мав вдалий старт та, як сподіваються учасники стажування, буде драйвером подальшого розвитку інтернаціоналізації освітньо-наукової сфери НФаУ та водночас потужним джерелом нових ідей та починань.

Любов Шакіна,
асистент кафедри фізіології та анатомії людини НФаУ
Фото надані НФаУ

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи