Наше видання раніше повідомляло, що Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я підтримав доопрацьований законопроект Ірини Сисоєнко щодо забезпечення економічної конкуренції в аптечному сегменті.
6 березня 2019 р. на сайті Парламенту опубліковано висновок Головного науково-експертного управління апарату Верховної ради України щодо проекту документа.
У висновку Головне науково-експертне управління серед іншого висловлює думку, що положення частини 1 нової статті 191 законопроекту щодо обмеження здійснення роздрібної торгівлі лікарськими засобами 4 аптеками для однієї фізичної особи — підприємця та юридичної особи, не сприятимуть розвитку конкуренції.
Зазначене зауваження також стосується частини 3 цієї статті щодо обмеження роздрібної торгівлі лікарськими засобами 8 аптеками в межах невідомо якої адміністративно-територіальної одиниці України у випадку, коли фізична особа — підприємець та юридична особа провадять господарську діяльність, пов’язану з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів.
Крім того, Головне науково-експертне управління зазначає, що Концептуальною вадою законопроекту є те, що переважна більшість запропонованих норм виходить за межі регулювання законопроекту (який, згідно з преамбулою до нього, регулює відносини, пов’язані зі створенням, реєстрацією, виробництвом, контролем якості та реалізацією лікарських засобів) і відноситься до предмету регулювання законодавства про ліцензування видів господарської діяльності.
Більш переконливого обґрунтування потребує пропозиція щодо заборони видачі ліцензії на підставі того, що на день подачі заяви про видачу ліцензії відстань по прямій лінії від входу до місця запланованого розташування аптеки становить менше 300 м у межах адміністративно-територіальної одиниці, крім селищ і сіл.
У пункті 2 частини 1 нової статті 193, якою пропонується доповнити закон, передбачається заборонити юридичним особам, що здійснюють господарську діяльність із роздрібної торгівлі лікарськими засобами, бути учасниками об’єднань підприємств, учасниками яких є суб’єкти господарювання, що здійснюють господарську діяльність із роздрібної або оптової торгівлі лікарськими засобами. На думку Головного науково-експертного управління, ця пропозиція не узгоджується з вимогами частини 1 ст. 70 Господарського кодексу України, згідно з якою підприємства мають право на добровільних засадах об’єднувати свою господарську діяльність (виробничу, комерційну та інші види діяльності) на умовах і в порядку, встановлених цим кодексом та іншими законами. Разом з тим, створення об’єднання з метою координації конкурентної поведінки між суб’єктами господарювання або вступ до такого об’єднання є згідно зі ст. 5 Закону України «Про захист економічної конкуренції» узгодженими діями й уже заборонені законом.
Головне управління не підтримує пропозиції пункту 3 частини 1 нової ст. 193, якою передбачається доповнити Закон та згідно з якою виключно фізичні особи можуть бути 100% учасниками (акціонерами, засновниками) у статутному капіталі юридичної особи, що здійснює господарську діяльність із роздрібної торгівлі лікарськими засобами. На думку експертів управління, запропоноване суперечить частині 1 ст. 4 Закону України «Про акціонерні товариства».
Разом з тим, окремі зміни характеризується надмірною деталізацією, наприклад: «назва аптеки повинна містити слово «аптека», порядковий номер аптеки в області, повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я та по батькові фізичної особи — підприємця, яка здійснює у даному місці господарську діяльність з роздрібної торгівлі лікарськими засобами».
В узагальнювальному висновку Головне науково-експертне управління зазначає, що за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єктам права законодавчої ініціативи для доопрацювання.
Коментарі