Як вирішити проблеми програми «Доступні ліки» — пропозиції АПАУ

Безперервне забезпечення доступними лікарськими засобами, особливо незахищених груп населення чи пацієнтів із хронічними захворюваннями, — основ­не завдання будь-якої системи охорони здоров’я. В Україні однією з програм, що переслідують саме таку мету, є державна програма «Доступні ліки». Стартувавши у 2017 р., вона показала досить непогані результати, що підтверджується збільшенням кількості споживання ліків за трьома нозологіями: серцево-судинні захворювання, цукровий діабет 2-го типу та бронхіальна астма. З 1 квітня 2019 р. програма перейшла від адміністрування Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) України до компетенції Національної служби здоров’я України (НСЗУ). Окрім зміни органу, що курує програму, змінився підхід до відпуску лікарських засобів, а саме впровадження обов’язкового електронного рецепта (Е-рецепта). За коментарем щодо того, як працює ця програма сьогодні, а також які болючі проблеми українських аптек існують та які шляхи їх вирішення, редакція «Щотижневика АПТЕКА» звернулася до Володимира Руденка, директора громадської спілки «Аптечна професійна асоціація України (АПАУ)» (далі — АПАУ), доктора фармацевтичних наук, професора.

— Володимире Васильовичу, з 1 квітня стартувала нова фаза програми «Доступні ліки» під адмініструванням НСЗУ. Розкажіть, будь ласка, яка реакція на таку ініціативу з боку операторів ринку?

— Сьогодні АПАУ, що представляє багатьох операторів аптечного ритейлу, надзвичайно занепокоєна тим, що програма «Доступні ліки» не працює належним чином. На жаль, є багато питань: це і проблема ціноутворення на ліки, і некоректна робота eHealth, і недосконале функціонування медичних інформаційних систем (МІС) тощо.

На сьогодні, як Ви вже зазначили, адміністрування програми «Доступні ліки» перейшло від МОЗ до НСЗУ. Проте ніхто не знімає відповідальності з Міністерства в частині формування Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, у частині опрацювання референтних цін.

Програма, на моє переконання та переконання більшості учасників ринку, весь цей час добре працювала. Однак сьогодні, на превеликий жаль, ситуація змінилася і не в кращий бік. Є ряд проб­лем, з якими АПАУ вже неодноразово зверталася і до Уряду, і до МОЗ, і до НСЗУ.

Особливо велику увагу привертає до себе проб­лема ціноутворення на ліки, про що неодноразово ми наголошували в своїх зверненнях та виступах. Через різницю в цінах, що формуються в аптеках, та тих, що зазначені в Реєстрі, затвердженому МОЗ України, виникають проблеми з відпуском ліків. Невідповідність вартості препаратів в аптеці пов’язана з недотриманням цін на лікарські засоби виробником або розміру оптової надбавки дистриб’ютором.

— Як так трапилося, що виникає суттєва різниця в цінах?

— Наразі незрозуміло, звідки береться ціна, що на 10, 15 чи інколи 20% нижча порівняно з тією, яку декларує виробник. Ми дуже стурбовані цією ситуацією і переконливо просимо Уряд, МОЗ, НСЗУ терміново навести лад у питаннях ціноутворення. Адже до учасників уже надходять так звані «листи щастя» від Держпродспоживслужби, де зазначається, що в аптеках, які підписали угоди, будуть проводитися перевірки щодо ціноутворення на лікарські засоби.

— Які шляхи вирішення ситуації, що склалася сьогодні, Ви бачите?

— Потрібно терміново внести зміни до відповідних нормативних актів, а саме до постанови КМУ від 17.03.2017 р. № 152 «Про забезпечення доступності лікарських засобів» та наказу МОЗ від 21.03.2017 р. № 298 «Про затвердження форми Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню».

Можливо, варто дати можливість аптеці застосовувати більшу націнку задля того, щоб ціна відповідала вказаній у Реєстрі, або дозволити застосування 15% націнку до вхідної ціни. Ще один вихід — зобов’язати всіх трьох учасників виконувати вимоги щодо ціноутворення, які визначені чинними нормативними актами.

— Окрім ціноутворення, які ще актуальні проблеми потребують нагального вирішення?

— У даному контексті неможливо не озвучити питання впровадження Е-рецептів. АПАУ, звісно ж, підтримує цей прогресивний крок у системі охорони здоров’я, який успішно працює в багатьох країнах світу, проте сьогодні і тут довелося зіткнутися з рядом проблем. По-перше, система виписування, обробки та погашення рецепта не була відтестована на належному рівні. Не було перехідного періоду провадження чи тестування.

Необхідно також враховувати, що не всі пацієнти мають смартфони і т.д. А програма «Доступні ліки» розрахована якраз на ту категорію населення старшого віку, що далеко не завжди знаходить спільну мову із сучасними гаджетами. Тому лікарі наразі знову дублюють виписування рецептів на папірцях чи роздруковують їх, якщо є можливість. Кодове ж число рецепта — це 16-значний мікс цифр і латинських букв — записують окремо. Виникають ситуації, коли при введенні неправильного коду програма видає помилку, а при повторному наборі — зависає на тривалий час. І в даному випадку ми говоримо не про 1–2, а 10–20 хв. Уявляєте, що відбувається в умовах аптеки, коли комп’ютер завис на такий проміжок часу? Як себе поводять люди, що стоять у черзі? У зв’язку з цим аптека втрачає тих споживачів, що приходять не за пільговими ліками. Існують також проблеми з реєстрацією аптечних закладів у системі та оформленням звітності.

— Ще одним нововведенням адміністрування програми через Е-рецепт є необхідність оплатити МІС за кожен оброб­лений рецепт.

— Дійсно, новою системою передбачена плата за адміністрування програми МІС за кожний відпущений рецепт від суми. Отже, аптеки вимушені нести додаткові витрати. Хочеться, щоб програма «Доступні ліки» запрацювала належним чином, а її успіх був загальним та спільним досягненням усіх задіяних у ній учасників.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Оксана Б. 22.04.2019 9:44
Як бачимо, навіть найбільші оптимісти шодо впровадження електронних рецептів розчаровані результатами. Ще 28 січня «Еженедельник АПТЕКА» публікував статтю під назвою «Програма «Доступні ліки» залишається економічно невигідною для аптек-учасниць – Київське КП Фармація», де вказано, що КП «Фармація» сподівається, що запровадження електронного рецепта полегшить роботу аптек. Наразі не тільки не полегшило, а й значно ускладнило. Абсолютно згодна з тим, що система виписування, обробки та погашення рецепта не була відтестована на належному рівні і з тим шо існуюча націнка 15 % вже недостатня для покриття затрат аптек.
Тетяна З. 24.04.2019 12:15
Нам ще не повернули кошти за перший квартал! Куди звертатись і хто оплатить?

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті