Закупівлі через міжнародні організації: Рахункова палата презентувала результати аудиту

Міністерство охорони здоров’я України повідом­ляє, що 23 квітня 2019 р. Рахункова палата України презентувала звіт аудиту державних закупівель ліків і медичних виробів через міжнародні організації (текст звіту не оприлюднено). Перевірка закупівель проводилася за зверненням голови депутатської фракції політичної партії «Всеукраїнське об’єднання «Батьківщина» Юлії Тимошенко і тривала понад півроку. Такий аудит здійснювався вже вдруге за останні 2 роки закупівель через міжнародні організації.

З приводу цього в Міністерстві зазначають про вибірковість уваги аудиторів щодо процесу закупівель, яка ставить під загрозу доступ пацієнтів по всій Україні до безоплатного лікування, свідчить про упередженість. Оскільки замість надання об’єктивної оцінки ефективності закупівель ліків, економії державних коштів за рахунок суттєвого зниження цін на ліки, Рахункова палата включила до свого звіту деякі зауваження, що ставлять під загрозу доступ до лікування та життя тисяч важкохворих пацієнтів.

У звіті Рахункова палата відзначила незаконність бюджетного фінансування закупівель ліків за 15 групами захворювань. Серед них закупівля препаратів для лікування онкопатології, легеневої артеріальної гіпертензії, дихальних розладів новонароджених, гемолітичної хвороби новонароджених, для медичної допомоги при кровотечах, терапії безплідності жінок, муковісцидозу, серцево-судинних захворювань, перитонеального діалізу, гепатитів В і С. На це в Міністерстві повідомляють, що поза увагою аудиторів залишилися законні підстави таких закупівель — акти Уряду та закони, про які МОЗ неодноразово повідомляло аудиторам.

Також Рахункова палата рекомендувала виключити з переліку препаратів, що закуповуються за державний кошт, ліки для онкохворих дітей «off-label». Йдеться про лікарські засоби, інструкції для застосування яких не містять прямих показань для призначення дітям. Такі ліки застосовують у випадках дуже рідкісних форм пухлин саме у дитячій онкології або тоді, коли немає переконливої реакції на «дозволене» лікування.

У Міністерстві підкреслюють, що практика використання препаратів «off-label» у дитячій онкології є в усіх розвинених країнах світу. У затверджених українських протоколах та клінічних настановах з дитячої онкології чи онкогематології рекомендовано застосування ліків «off-label».

Міжнародними дослідженнями встановлено, що застосування лікарських засобів поза зареєстрованими показаннями становить 18–60% у дітей молодшого віку та близько 90% — у новонароджених. Більше того, МОЗ надало відповідні листи від провідних лікувальних закладів України, які на практиці використовують зазначені ліки.

Тому виключення з номенклатури закупівель ліків, що не мають показань для застосування у дітей, призведе до обмеження доступу до безоплатного лікування пацієнтів, катастрофічних видатків з кишень батьків на вимушену закупівлю виключених препаратів та зниження показника виживаності пацієнтів.

Окрім того, у Міністерстві наголошують, що Рахункова палата не включила у звіт дані щодо фактичного стану справ у сфері забезпечення пацієнтів лікуванням за кошти Державного бюджету, зокрема, щодо фінансової ефективності закупівель ліків, вакцин і медичних виробів через міжнародні спеціалізовані організації, ціни на які є в кілька разів нижчими порівняно з вартістю аналогічних препаратів на регіональному рівні і т.д.

При цьому зазначається, що за підсумками попереднього аудиту 2015–2017 р. МОЗ врахувало абсолютну більшість рекомендацій Рахункової палати:

  • розроблено Порядок вибору спеціалізованих організацій для закупівель ліків і медичних виробів;
  • встановлено строки для всіх процедур закупівель від затвердження номенклатур і технічних завдань до здійснення розподілу та перерозподілу ліків;
  • через оновлені умови договорів зі спеціалізованими організаціями впроваджено контроль за строками всіх тендерних процедур та постачанням ліків;
  • налагоджено щотижневу електронну звітність міжнародних організацій щодо всіх процедур, пов’язаних із закупівлями тощо.

Нагадаємо, наше видання зі свого боку неодноразово аналізувало закупівлі ліків через міжнародні організації та відзначало, що серед іншого громадськість не може контролювати процес проведення торгів і визначення переможців, адже ці дані не публікуються. Міжнародні організації публікують інформацію вже за фактом проведених закупівель. Також підкреслювалося, що поставки препаратів, закуплених через міжнародні організації, здійснюються з великою затримкою — 1–1,5 року з моменту перерахування коштів на рахунки міжнародних організацій.

За матеріалами moz.gov.ua

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи