Програма «Доступні ліки»: перші підсумки реалізації під патронатом НСЗУ

Нагадаємо, що урядова програма «Доступні ліки» стартувала 1 квітня 2017 р. 2 роки програму адмініструвало МОЗ України. З 1 квітня 2019 р. адміністрування програми передано до Національної служби здоров’я України (НСЗУ). Як відомо, у рамках програми пацієнти за рецептом лікаря можуть отримати безкоштовно або з доплатою лікарські засоби для лікування серцево-судинних захворювань, цукрового діабету II типу та бронхіальної астми. Сьогодні Перелік міжнародних непатентованих найменувань (МНН) препаратів, які включені до програми, складається з 23 МНН та затверджений постановою КМУ від 09.11.2016 р. № 863 (далі — Перелік МНН). Чинний на сьогодні Реєстр лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню, затверджений наказом МОЗ України № 148 (далі — Реєстр). У даній публікації розглянуто перші підсумки реалізації програми під керівництвом НСЗУ. Аналіз проведено для чинного Реєстру, затвердженого наказом МОЗ № 148. При підготовці матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research», Державної казначейської служби України (ДКСУ), а також дані з офіційного сайту НСЗУ.

Сьогодні до програми реімбурсації включено 23 МНН препаратів, з яких 17 МНН — для лікування серцево-судинних захворювань, та по 3 МНН для лікування цукрового діабету II типу та бронхіальної астми. Чинний Реєстр препаратів, вартість яких відшкодовується державою, налічує 258 торгових назв, з яких вартість 64 препаратів відшкодовується державою на 100%.

Ключовою зміною при передачі адміністрування програми до НСЗУ стало впровадження електронного рецепта. З 1 квітня 2019 р. аптеки відпускають ліки, що підлягають відшкодуванню, виключно за електронними рецептами.

АПТЕКИ

Станом на 20.06.2019 р. НСЗУ уклала договори з 1035 юридичними особами. При цьому у програмі беруть участь більше 6,6 тис. аптечних закладів. Однак не всі аптеки, що долучилися до програми, відпускали ліки в її рамках за електронними рецептами (рис. 1). Наразі налічується близько 3,9 тис. аптек та аптечних пунктів, які відпускали ліки за електрон­ними рецептами, що становить 58% загальної кількості аптек, що долучилися до програми.

Рис. 1
 Розподіл аптек та аптечних пунктів за наявністю відпущених електронних рецептів в розрізі регіо­нів станом на 20.06.2019р., за даними НСЗУ
Розподіл аптек та аптечних пунктів за наявністю відпущених електронних рецептів в розрізі регіо­нів станом на 20.06.2019р., за даними НСЗУ

При цьому варто відзначити, що при переході адміністрування програми до НСЗУ кількість аптек та аптечних пунктів, які фактично відпускають лікарські засоби в рамках програми «Доступні ліки», збільшилася порівняно з такою при адмініструванні МОЗ (рис. 2).

Рис. 2
 Кількість аптек та аптечних пунктів, які фактично відпускали лікарські засоби в рамках програми «Доступні ліки», за даними ДКСУ
Кількість аптек та аптечних пунктів, які фактично відпускали лікарські засоби в рамках програми «Доступні ліки», за даними ДКСУ

Серед аптек, що долучилися до програми, більша частина розміщена в містах (82%), у селищах міського типу (смт) — 13%, селах — 5%. Також більшість аптек відноситься до приватної форми власності (82%) (рис. 3 і 4). При цьому в окремих регіонах значна частина аптек — комунальної форми власності. Так, у Луганській обл. частка комунальних аптек становить 57%, у Черкаській — 39%.

Рис. 3
 Розподіл аптек та аптечних пунктів за типом населеного пункту станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ
Розподіл аптек та аптечних пунктів за типом населеного пункту станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ
Рис. 4
 Розподіл аптек та аптечних пунктів за формою власності станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ
Розподіл аптек та аптечних пунктів за формою власності станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ

ЕЛЕКТРОННІ РЕЦЕПТИ

Станом на 20.06.2019 р. медичними закладами виписано більше 3,2 млн електронних рецептів, 78,5% з яких уже були відпущені аптечними закладами (рис. 5).

Рис. 5
 Розподіл кількості виписаних та відпущених електронних рецептів у розрізі регіонів станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ
Розподіл кількості виписаних та відпущених електронних рецептів у розрізі регіонів станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ

У розрізі нозологій переважна більшість рецептів виписана на препарати для лікування серцево-судинних захворювань. При цьому структура виписаних електронних рецептів за нозологія­ми відповідає структурі споживання препаратів, вартість яких відшкодовується державою (рис. 6).

Рис. 6
 Частка виписаних електронних рецептів в розрізі нозологій станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ, та структура споживання відшкодовуваних препаратів за 5 міс 2019 р., за даними «Proxima Research»
Частка виписаних електронних рецептів в розрізі нозологій станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ, та структура споживання відшкодовуваних препаратів за 5 міс 2019 р., за даними «Proxima Research»

Структура виписаних електронних рецептів у розрізі МНН препаратів також відповідає структурі споживання для більшості МНН (рис. 7).

Рис. 7
Частка виписаних електронних рецептів у розрізі МНН станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ, та структура споживання відшкодовуваних препаратів за 5 міс 2019 р., за даними «Proxima Research»

Для лікування серцево-судинних захворювань лікарі найчастіше виписують бісопролол, клопідогрел та еналаприл. Для лікування цукрового діабету II типу — метформін. Для лікування бронхіальної астми — сальбутамол.

СПОЖИВАЧ

За даними НСЗУ, програмою «Доступні ліки» користуються переважно жінки. ⅔ виписаних рецептів виписано саме особам жіночої статі (рис. 8).

Рис. 8
 Частка виписаних електронних рецептів у розрізі статі пацієнта станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ
Частка виписаних електронних рецептів у розрізі статі пацієнта станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ

У розрізі вікових груп згідно з даними НСЗУ програмою переважно користуються особи пенсійного віку (старше 65 років). Їх частка в структурі виписаних рецептів становить 64%. При цьому серед молоді програма не користується попитом. Лише 1% виписаних рецептів припадає на пацієнтів віком до 40 років (рис. 9).

Рис. 9
 Частка виписаних електронних рецептів у розрізі вікових груп пацієнтів станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ
Частка виписаних електронних рецептів у розрізі вікових груп пацієнтів станом на 20.06.2019 р., за даними НСЗУ

СПОЖИВАННЯ

На старті програми «Доступні ліки» споживання включених до неї препаратів суттєво зросло. У подальшому цей показник стабілізувався. Проте зберігається тенденція до підвищення споживання препаратів, вартість яких відшкодовується державою, та зниження тих, що не відшкодовуються. Перехід адміністрування програми до НСЗУ не вплинув на структуру споживання, і зазначені тенденції зберігаються.

В цілому за період квітень–травень 2019 р. (до квітня–травня 2018 р.) споживання лікарських засобів, включених до переліку МНН, у натуральному вираженні майже не змінилося (+1,4%). Для відшкодовуваних препаратів цей показник становить +5%. У той же час споживання невідшкодовуваних скоротилося на 18% (рис. 10).

Рис. 10
 Динаміка обсягів аптечного продажу лікарських засобів, включених до переліку МНН, у натуральному вираженні (DDD) у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період із січня 2017 до травня 2019 р., за даними «Proxima Research»
Динаміка обсягів аптечного продажу лікарських засобів, включених до переліку МНН, у натуральному вираженні (DDD) у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період із січня 2017 до травня 2019 р., за даними «Proxima Research»

У грошовому вираженні за аналогічний період темпи зростання споживання препаратів, включених до переліку МНН, становлять 5%. Для лікарських засобів, які включені до Реєстру та вартість яких відшкодовується державою, споживання зросло на 8%, а для препаратів, вартість яких не відшкодовується, не змінилося (+0,1%) (рис. 11).

Рис. 11
 Динаміка обсягів аптечного продажу лікарських засобів, включених до переліку МНН, у грошовому вираженні у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період із січня 2017 до травня 2019 р., за даними «Proxima Research»
Динаміка обсягів аптечного продажу лікарських засобів, включених до переліку МНН, у грошовому вираженні у розрізі препаратів, вартість яких відшкодовується та не відшкодовується державою, за період із січня 2017 до травня 2019 р., за даними «Proxima Research»

ВІДШКОДУВАННЯ

Як відомо, у 2019 р. на реалізацію програми «Доступні ліки» з бюджету виділено 1 млрд грн. При цьому 250 млн грн. — для реалізації програми під патронатом МОЗ в I кв. 2019 р. та 750 млн грн. — НСЗУ з 1 квітня до кінця року.

За січень–березень 2019 р. ДКСУ компенсувало аптечним закладам 236,7 млн грн. Загалом за період адміністрування програми Міністерством аптекам компенсовано 1,9 млрд грн. За період квітень–травень 2019 р. НСЗУ компенсувало аптечним закладам 121,2 млн грн. (рис. 12).

Рис. 12
 Динаміка обсягів компенсованих аптекам коштів за відпущені в рамках програми «Доступні ліки» препарати за період з квітня 2017 до березня 2019 р., за даними ДКСУ, та за квітень–травень 2019 р., за даними НСЗУ
Динаміка обсягів компенсованих аптекам коштів за відпущені в рамках програми «Доступні ліки» препарати за період з квітня 2017 до березня 2019 р., за даними ДКСУ, та за квітень–травень 2019 р., за даними НСЗУ

За 2 міс реалізації програми під адмініструванням НСЗУ середня вартість 1 рецепта становить 64,01 грн. При цьому у квітні цей показник становив 61,8 грн., а в травні — 65,4 грн.

ВИСНОВКИ ТА ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ

Перехід адміністрування програми до НСЗУ та запровадження електронних рецептів та елект­ронної звітності дозволяють швидко обробляти інформацію та відкрито демонструвати її для громадськості в режимі реального часу.

Дані НСЗУ свідчать, що більше 40% аптек, які беруть участь у програмі «Доступні ліки», на сьогодні не відпустили жодної упаковки препаратів за електронним рецептом.

Щодо електронних рецептів, то на сьогодні більше 20% виписаних рецептів не отоварено в аптеках.

Після різкого збільшення споживання препаратів, вартість яких відшкодовується державою, на початку реалізації програми наразі споживання досягло піку та практично не змінюється.

Проте представники роздрібного сегмента продовжують наголошувати на певних проблемах при реалізації програми. Зокрема, вони зазначають, що оплату за обслуговування електронного рецепта повинен здійснювати замовник послуги, а не аптека. Також аптечники звертають увагу на те, що значно збільшився час, необхідний на обслуговування е-рецепта, порівняно з паперовими, що створює великі черги та викликає обурення пацієнтів. При цьому якщо е-рецепт не був закритий за 15 хв, програма автоматично обнуляється, і всі дії необхідно виконувати спочатку. Також повідомляють про невідповідність реальних цін в аптеках цінам, що внесені до Реєстру лікарських засобів, вартість яких підлягає відшкодуванню.

Ще однією проблемою є відсутність можливості часткового погашення рецепта, а також труднощі з повним забезпеченням аптеки ліками за програмою. Серед причин зазначають відсутність препаратів у дистриб’ютора (виробника), а також невідповідність цін у дистриб’ютора (виробника) зазначеним у Реєстрі.

Виникають проблеми з термінами відшкодування. При адмініструванні програми «Доступні ліки» місцевими органами розрахунки проводилися протягом 5 днів після подання звіту. При адмініструванні НСЗУ термін збільшився до 10 днів.

Окрім того, аптечні заклади повідомляють про такі проблеми, як неправильне виписування е-рецептів лікарями, потреба в додаткових співробітниках в аптеці, збої в роботі програми, необхідність отримання цифрових підписів, труднощі з укладанням договорів з медичними та аптечними інформаційними системами (зокрема умови використання платформи та оплата). Часто виникають проблеми із введенням 16-значного коду.

Як свідчать дані про споживання препаратів, вартість яких відшкодовується державою, програма на сьогодні досягла свого піку. Для подальшого її розвитку необхідно розширювати перелік нозологій та лікарських засобів, а також збільшувати її фінансування. Окрім того, НСЗУ повинна взяти до уваги проблеми, які виникають у аптечних закладів при реалізації програми, та спільно з ними знайти компромісні рішення для їх усунення.

Денис Кірсанов

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи