Антимонопольний комітет України. Чого чекати фармсектору?

Антимонопольний комітет України (АМКУ) перебуває на стадії активної реалізації поставленої мети — очищення ринку від недобросовісної реклами. Така діяльність значною мірою стосується виробників фармацевтичної продукції.

Антимонопольний комітет України. Чого чекати фармсектору У своєму звіті за 2009 р. АМКУ визначив пріоритетні напрями роботи на 2010 р., серед яких важливе місце посідає забезпечення контролю за дотриманням вимог законодавства про захист економічної конкуренції, захист прав та інтересів підприємців і споживачів від їх порушень на соціально важливих ринках, з-поміж яких виділено ринок платних обов’язкових медичних послуг та лікарських засобів. Також одним із пріоритетних завдань є виявлення та припинення порушень законодавства про захист економічної конкуренції, насамперед у вигляді поширення інформації, що вводить в оману; відпрацювання правил, чесних звичаїв у підприємницькій діяльності.

Олексій Костусєв, голова АМКУ, у своїх інтерв’ю неодноразово зазначав, що комітет веде активну боротьбу з недобросовісною рекламою, в тому числі лікарських засобів, і це питання потрібно вирішувати кардинально. Зокрема стосовно реклами лікарських засобів, що вводить в оману, О. Костусєв підкреслив: «АМКУ нещодавно отримав право боротися з недобросовісною рекламою. Один із варіантів вирішення цієї проблеми — заборона такої реклами в усіх засобах масової інформації, крім спеціалізованих».

На підтвердження такої позиції у Верховній Раді України та у Міністерстві охорони здоров’я зареєстровано ряд законопроектів, що стосуються істотних змін у рекламі лікарських засобів. Серед них можна виділити законопроект № 5339-2, який встановлює певні обмеження щодо реклами ліків (заборона наказових форм дієслів; заборона реклами до і після передач для дітей та юнацтва), а також законопроект, опублікований Міністерством охорони здоров’я України на його сайті для публічного обговорення, у якому пропонується погоджувати зміст рекламного матеріалу з міністерством. У разі затвердження порядку погодження тексту реклами з Міністерством охорони здоров’я це дозволить мінімізувати ризики, пов’язані з визнанням АМКУ такої реклами недобросовісною.

Наразі все частіше ініціюються перевірки рекламних матеріалів, що стосуються лікарських засобів або дієтичних добавок, збільшується кількість звернень АМКУ до суб’єктів господарської діяльності з метою припинення їх протиправних дій.

Слід відмітити активну діяльність АМКУ за останній рік, особливо декілька показових справ, таких як рішення по справі «Берінгер Інгельхайм» щодо недобросовісної реклами лікарського засобу Лазолван, що мало наслідком накладення найбільшого штрафу за порушення вимог законодавства щодо недобросовісної реклами (у розмірі 1 млн грн.), а також «подвійний удар» АМКУ по ТОВ «Рейнбо-ЛТД».

Нагадаємо, що ТОВ «Рейнбо-ЛТД» у 2009 р. спочатку було оштрафоване на суму 500 тис. грн. за реалізацію лікарського засобу Долар виробництва фірми «Ларк Лабораториз», оформлення упаковки якого було дуже схожим на таке лікарського препарату Доларен, виробником котрого є компанія «Наброс Фарма ПВТ. ЛТД». Потім у 2010 р. на ТОВ «Рейнбо-ЛТД» було знову накладено штраф у розмірі вже 250 тис. грн. за розміщення на маршрутних таксі Києва рекламного оголошення «ДОЛАР — нове ім’я відомого препарату. Попередня назва препарату — Боларен». Це не відповідало дійсності, оскільки лікарський засіб Боларен взагалі не реалізовувався на території України. Факт правомірності накладення цього штрафу був нещодавно підтверджений Господарським судом міста Києва, який своїм рішенням від 11.08.2010 р. задовольнив зустрічний позов АМКУ щодо примусового стягнення з ТОВ «Рейнбо-ЛТД» штрафу до Державного бюджету.

Такі дії стали поштовхом для більш уважного та ретельного підбору інформації, що надається в рекламі, адже відтепер рекламодавці та виробники лікарських засобів значною мірою фільтрують рекламний матеріал з метою представлення аудиторії достовірної інформації про власний продукт. Це сприяло зменшенню випадків виявлення АМКУ недобросовісної конкуренції стосовно реклами лікарських засобів, що підтверджується відсутністю за останні півроку гучних справ щодо фармацевтичних компаній, хоча на регіональному рівні АМКУ регулярно накладає невеликі штрафи.

Так, за недобросовісну конкуренцію у вигляді поширення інформації, що вводить в оману, на 3,4 тис. грн. оштрафовано приватне підприємство «Сігма» (Луганськ) за поширення неправдивої реклами стосовно проведення всіх видів операцій, хоча це не відповідало дійсності; ТОВ «Мегафарм» (Дніпропетровськ) — на 3,4 тис. грн., за те, що воно на вивісках аптечного закладу власної мережі «Аптека № 10» розмістило напис «АПТЕКА-СКЛАД», що не відповідало дійсності; ТОВ «Суматра-ЛТД» (Київ) — на 15 тис. грн. за розміщення на огорожі аптеки «Космо» неправдивої реклами «ЛІКИ ЗА ОПТОВИМИ ЦІНАМИ», що не відповідало дійсності; ТОВ «1 Соціальна аптека» (Львів) — на 5 тис. грн., яке на фасадах власних аптек розмістило неправдиву інформацію щодо найнижчих цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення.

Крім того, АМКУ активізував перевірки і щодо дієтичних добавок (наприклад Шелентину), які рекламуються як засоби для лікування багатьох захворювань, а насправді є біологічно активними добавками. За даними проміжних звітів щодо діяльності територіальних відділень АМКУ за 2010 р., активно розслідуються випадки порушень щодо реклами дієтичних добавок у Черкаській та Полтавській областях.

Разом з тим залишається ряд проблемних питань щодо діяльності АМКУ, які наразі законодавчо не врегульовано. Це, перш за все, стосується аналізу рекламної інформації на відповідність вимогам щодо добросовісної конкуренції. Нині не встановлено чітких критеріїв такої оцінки.

Юрій Кравченко, перший заступник голови АМКУ, зазначив: «Якщо реклама має позитивну практику застосування за кордоном, то ставлення до неї АМКУ буде лояльним», — що, безумовно, є позитивним кроком у процесі оцінки та прийняття рішення. Також було б доцільним залучати для аналізу рекламних матеріалів незалежних спеціалістів та проводити детальне вивчення фармацевтичного ринку.

З метою приведення у відповідність антиконкурентного законодавства 9 серпня 2010 р. АМКУ на своєму офіційному сайті опублікував проект Закону України «Про внесення змін до Законів України «Про Антимонопольний комітет України» та «Про захист економічної конкуренції» (надалі — Проект). Проектом уточнюється, органи АМКУ якого рівня мають право надавати кваліфікаційні висновки і з яких саме питань, пропонується збільшення розміру штрафів (у 4 рази), що можуть накладати територіальні відділення АМКУ, розширюється перелік підстав для закриття розгляду справи про узгоджені дії, концентрацію суб’єктів господарювання, а також закріплюється можливість внесення плати не лише в національній валюті, а й у євро чи доларах США.

Зміни, запропоновані Проектом, дозволять заповнити прогалини та узгодити відповідні положення законодавства про захист економічної конкуренції, що в свою чергу дозволить ефективніше застосовувати законодавство та боротися з порушенням економічної конкуренції. Можливість оплати в іноземній валюті створюватиме сприятливі умови для зарубіжних інвесторів. Однак пропозицію щодо збільшення розміру штрафу, який може накладатися територіальними відділеннями АМКУ, навряд чи позитивно оцінять вітчизняні суб’єкти господарювання.

Підбиваючи підсумок, можна стверджувати, що АМКУ вирішує питання, які стосуються захисту добросовісної конкуренції у фармацевтичному секторі, та впевнено крокує до поставленої мети, однак об’єктивність таких заходів іноді залишається під питанням.

Яна Карцева,
юрист юридичної компанії «Правовий Альянс»

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи