Результати аудиту щодо фінансування медичних послуг в інститутах НАМН

Рахункова палата України звітує стосовно проведеного аудиту ефективності реалізації пілотного проєкту щодо зміни механізму фінансового забезпечення надання медичної допомоги в окремих науково-дослідних установах Національної академії медичних наук України (НАМН). Рішення та звіт за результатами аудиту будуть опубліковані на офіційному вебсайті Рахункової палати, але наразі їх не оприлюднено.

Протягом 2 років пілотний проєкт не забезпечував перехід від кошторисного утримання до оплати послуг під час надання третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги в цих закладах.

Учасниками даного проєкту є 4 науково-дослідні установи НАМН:

  • ДУ «Національний інститут хірургії та трансплантології імені О.О. Шалімова НАМН України»,
  • ДУ «Інститут нейрохірургії імені академіка А.П. Ромоданова НАМН України»,
  • ДУ «Національний інститут серцево-судинної хірургії імені М.М. Амосова НАМН України»,
  • ДУ «Національний науковий центр «Інститут кардіології імені академіка М.Д. Стражеска НАМН України».

У межах пілотного проєкту його учасники за кошти державного бюджету надають населенню третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу, яка не може бути надана або може надаватися в обмеженій кількості в інших закладах охорони здоров’я. Договори про надання відповідних послуг установи укладали з НАМН, у сфері відання якої вони перебувають.

Аудит засвідчив, що в нормативно-правових актах Уряд не визначив мету, завдання, очікувані результати пілотного проєкту та повноваження НАМН для його ефективної реалізації. Через це він триває без конкретного результату.

Затверджений НАМН та Міністерством охорони здоров’я України (МОЗ) перелік медичних послуг містить узагальнені визначення хвороб і станів, пов’язаних зі здоров’ям, а не конкретні послуги. Крім того, інститути, які беруть участь у проєкті, в порушення порядку направлення пацієнтів та переліку медичних послуг фактично надавали медичну допомогу всім пацієнтам, які за нею звернулися. Водночас за кошти пілотного проєкту мають надаватися медичні послуги відповідно до визначеного переліку.

Також аудитори зазначають, що методика розрахунку тарифів не містить єдиних підходів до обліку витрат та їх складових, на підставі яких розраховуються тарифи на послуги. Як наслідок, учасники пілотного проєкту використовували різні дані та підходи для визначення складових загального обсягу витрат, що призвело до суттєвих відмінностей під час розрахунку тарифів установ. У нормативних актах відсутні чіткі критерії, за якими учасники пілотного проєкту мають здійснювати медичне обслуговування громадян на платній основі.

Окрім того, аудитом встановлено, що з тих пацієнтів, які звернулися за медичною допомогою без направлень, учасники пілотного проєкту на власний розсуд визначали категорію осіб, з яких стягувалася плата за надану медичну допомогу.

Загалом від пацієнтів надійшло 5,5 млн грн. Вартість допомоги розраховувалася за тарифами, затвердженими Київською міською державною адміністрацією. У випадку Інституту нейрохірургії імені академіка А.П. Ромоданова такі тарифи визначалися самою установою. Водночас тарифи на послуги для учасників пілотного проєкту має затверджувати МОЗ.

Окремі пацієнти, яким надано допомогу учасниками проєкту, сплачували благодійні внески як безпосередньо на рахунки установ, так і до благодійних фондів. Оплата до благодійних фондів містить корупційні ризики, зазначає Рахункова палата.

Упродовж 2,5 років на реалізацію пілотного проєкту затверджено кошти загального фонду державного бюджету в сумі 1,5 млрд грн. На надання медичної допомоги 4 установи в 2017 і 2018 р. використали кошти бюджету в сумі 194,8 млн грн і 598,9 млн грн або 97,4% та 99,8% розподілених асигнувань. Протягом I півріччя 2019 р. учасники пілотного проєкту використали загалом 298,9 млн грн.

За рахунок цих коштів надано 205 642 послуги. Із них — 1993 послуги не включені до затвердженого переліку послуг та договорів про медичне обслуговування. Як наслідок, 23 млн грн використано з порушенням чинного законодавства.

Рахункова палата України дійшла висновку, що НАМН не організувала на належному рівні реалізацію пілотного проєкту та не забезпечила у 2018–2019 рр. належного планування та використання коштів державного бюджету.

Крім того, НАМН як головний розпорядник бюджетних коштів у порушення Бюджетного кодексу України не забезпечила внутрішнього контролю за витратами установ у рамках проєкту.

За матеріалами rp.gov.ua

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті