Михайло Радуцький назвав ціль, яку ставили перед собою парламентері під час розробки цього законопроєкту: створення умов, за яких діти, народженні в Україні за час роботи Парламенту IХ скликання, ніколи б не почали вживати тютюнові вироби. Ця ціль є цілком досяжною, адже такі держави, як Австралія, Канада, Нова Зеландія, Румунія, Фінляндія, уже запровадили законодавчі акти, які пропонується прийняти в Україні, щоб через 15–20 років поширеність куріння серед дітей знизилася до 0. Норми законопроєкту № 2813 відповідають нормам актуальних європейських директив, які приймалися в цій сфері.
Також спікер додав, що прийняти цей проєкт документа буде складно, оскільки вже зараз готуються до реєстрації в Парламенті ще кілька альтернативних законопроєктів.
Лада Булах повідомила, що проєктом закону пропонується змінити політику взаємовідносин покупців та продавців тютюнових виробів, засобів для нагрівання, новітніх форм вживання нікотину і він спрямований на зменшення популяризації цих засобів. Адже всі вони несуть шкоду для здоров’я, як фізичного, так і психічного, адже нікотинова залежність у першу чергу — психологічна.
«Прийняття цього проєкту стане кроком до того, щоб в Україні жодна дитина не почала палити внаслідок маркетингових трюків тютюнових компаній. Бо незважаючи на те, що з 2012 р. заборонено палити в громадських місцях, тютюнова індустрія обійшла існуючі норми і сьогодні в будь-яких переходах, торгових центрах діти безперешкодно можуть купити електронні сигарети. Проєкт документа заборонить це робити», — зауважила парламентар.
Для зменшення популяризації такої продукції проєктом передбачається:
- заборонити продаж електронних сигарет та тютюнових виробів особам, які не досягли 21-річного віку. Л. Булах зазначила, що це непросте і дискусійне рішення, але разом з МОЗ України погодилися на встановлення такого вікового обмеженням. Адже відповідно до різних європейських та американських досліджень перший досвід вживання сигарет у курців віком 35 років відбувся саме у віці 18–21 року;
- впровадити небрендовані упаковки сигарет, однакового темно-оливкового кольору без логотипу;
- збільшити розмір медичних попереджень про шкоду куріння на упаковках тютюнових виробів. Якщо на сьогодні вони займають 40% площі упаковок, то пропонується збільшити їх до 65%;
- регулювати обіг електронних сигарет та заправних контейнерів для них. Запроваджується визначення та регулювання тютюнових виробів для нагрівання та пристроїв для їх куріння і прирівнення їх до класичних тютюнових виробів;
- заборонити видиме розміщення тютюнових виробів у пунктах продажу. У тому числі передбачено заборонити викладку пачок сигарет, яка на сьогодні існує. Хоча продавці таких виробів переконують, що це не реклама, а просто викладка товару на поличці. Однак у будь-якій точці продажу вона яскраво підсвічується і там розміщується яскрава реклами із зображення молодих та здорових людей, що приваблює і зменшує тривогу молодого покупця, що він купує шкідливий товар;
- повністю заборонити рекламу тютюнових виробів у мережі Інтернет;
- надати органам місцевого самоврядування повноваження додатково визначати місця, вільні від куріння;
- розширити переліку громадських місць, повністю вільних від куріння, а саме вокзали, гуртожитки, офіси та робочі місця;
- заборонити тютюнові вироби з ароматизаторами та смаковими добавками, які хоча наразі й становлять лише 10% від загального обігу всіх тютюнових виробів, але саме їх купують підлітки, коли хочуть спробувати палити.
Доповідач також додала, що президент США Дональд Трамп у грудні 2019 р. прийняв рішення заборонити продаж тютюнових виробів до 21 року, який послугував гарним прикладом для запровадження такої ж норми в Україні.
Андрій Скіпальський звернув увагу, що вживання тютюнових виробів залишається найбільшою причиною смертності у світі, яку можна попередити.
«Причиною вживання тютюнових виробів є тютюнова залежність, яка в сучасному світі перетворилася і має багато різних форм, у тому числі новітні тютюнові вироби та електронні сигарети. Тобто те, що електронні сигарети до цього часу не врегульовані в Україні, неприпустимо, тому що нікотинова залежність може набуватися через електронні сигарети й новітні пристрої, які можуть призводити та призводять до вживання традиційних тютюнових виробів», — зазначив посадовець.
Також він додав, що розроблений МОЗ законопроєкт «Про внесення змін до деяких законів України щодо адаптації законодавства до вимог Директиви 2014/40/ЄС Європейського Парламенту (щодо охорони здоров’я населення від шкідливого впливу тютюну)», який у грудні схвалено Урядом, є комплементарним до законопроєкту № 2813 і не суперечитиме йому. Тому МОЗ України повністю підтримує ініціативу парламентарів.
Лілія Олефір зазначила, що даний законопроєкт підтримали не лише експерти з питань громадського здоров’я, але й Всесвітня організація охорони здоров’я, Міжнародна організація «Кампанія за майбутнє дітей без тютюну» та європейські партнери України.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим