У травні 2020 р. в Україні розпочалося послаблення деяких карантинних обмежень, запроваджених 12 березня у зв’язку із поширенням коронавірусної інфекції (COVID-19). У той же час фармринок усе ще продовжує демонструвати спад. Слід зазначити, що за даними 4-ї хвилі Kantar’s COVID-19 Barometer, через нестабільну економічну ситуацію та тривалість карантину 58% українців стверджують, що коронавірус спричинив негативний вплив на рівень їх добробуту. У сфері промоції суттєве зростання демонструють digital-канали — віддалена комунікація та електронна розсилка.
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1
Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками травня 2016–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2
Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками травня 2016–2020 рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3
Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками травня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) у розрізі категорій товарів у грошовому і натуральному вираженні за підсумками травня 2020 р.
Рис. 5
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) у грошовому і натуральному вираженні за підсумками травня 2016–2020 рр.
Рис. 6
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками травня 2016–2020 рр.
Рис. 7
Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками травня 2019–2020 рр. із зазначенням темпів приросту їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками травня 2018–2020 рр.
Травень, рік |
Лікарські засоби |
Медичні вироби |
Дієтичні добавки |
Косметика |
Ринок у цілому |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Частка категорії в «аптечному кошику», % |
Обсяги аптечного продажу |
∆, % |
Грошове вираження, млн грн |
2018 |
5676,7 |
17,0 |
83,6 |
532,9 |
18,8 |
7,9 |
319,7 |
27,8 |
4,7 |
259,5 |
26,5 |
3,8 |
6788,8 |
17,9 |
2019 |
6498,4 |
14,5 |
83,0 |
602,6 |
13,1 |
7,7 |
442,8 |
38,5 |
5,7 |
280,2 |
8,0 |
3,6 |
7824,0 |
15,2 |
2020 |
5284,2 |
–18,7 |
80,8 |
602,0 |
–0,1 |
9,2 |
407,4 |
–8,0 |
6,2 |
244,6 |
–12,7 |
3,8 |
6538,3 |
–16,4 |
Натуральне вираження, млн упаковок |
2018 |
89,6 |
–1,0 |
62,4 |
44,7 |
17,3 |
31,2 |
5,2 |
7,6 |
3,6 |
4,0 |
6,8 |
2,8 |
143,5 |
4,6 |
2019 |
85,9 |
–4,1 |
63,2 |
40,3 |
–9,9 |
29,6 |
6,1 |
17,5 |
4,5 |
3,7 |
–7,8 |
2,7 |
136,1 |
–5,2 |
2020 |
63,6 |
–25,9 |
59,2 |
36,0 |
–10,8 |
33,5 |
4,8 |
–21,5 |
4,5 |
3,0 |
–19,7 |
2,8 |
107,4 |
–21,1 |
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками травня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр.
Маркетуюча організація |
2020 |
2019 |
2018 |
Фармак (Україна) |
1 |
1 |
1 |
Sanofi (Франція) |
2 |
5 |
6 |
Дарниця (Україна) |
3 |
3 |
4 |
Teva (Ізраїль) |
4 |
4 |
3 |
Корпорація «Артеріум» (Україна) |
5 |
2 |
2 |
Berlin-Chemie (Німеччина) |
6 |
6 |
5 |
Acino (Швейцарія) |
7 |
7 |
7 |
KRKA d.d. Novo Mesto (Словенія) |
8 |
8 |
11 |
Київський вітамінний завод (Україна) |
9 |
10 |
10 |
Кусум Фарм (Україна) |
10 |
12 |
12 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками травня 2020 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр.
Бренд |
2020 |
2019 |
2018 |
КСАРЕЛТО |
1 |
1 |
12 |
СПАЗМАЛГОН |
2 |
5 |
5 |
НІМЕСИЛ |
3 |
2 |
2 |
ДЕТРАЛЕКС |
4 |
6 |
8 |
ЦИТРАМОН |
5 |
11 |
10 |
БІФРЕН |
6 |
17 |
30 |
ТРИПЛІКСАМ |
7 |
43 |
43 |
НО-ШПА |
8 |
10 |
9 |
ТІВОРТІН |
9 |
9 |
7 |
НАТРІЮ ХЛОРИД |
10 |
4 |
4 |
ПРОМОЦІЯ*** ТА РЕКЛАМА НА ТБ****
Рис. 8
Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції**** товарів «аптечного кошика» за підсумками травня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 9
Динаміка кількості виходів рекламних роликів товарів «аптечного кошика» і показника EqGRP за підсумками травня 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4. |
Топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками травня 2020 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за аналогічний період 2018–2019 рр. |
Дистриб’ютор |
2020 |
2019 |
2018 |
БаДМ (Україна) |
1 |
1 |
1 |
Оптіма-Фарм (Україна) |
2 |
2 |
2 |
Вента (Україна) |
3 |
3 |
3 |
Медичний центр М.Т.К. (Україна) |
4 |
5 |
5 |
Аметрін (Україна) |
5 |
6 |
8 |
Катерина Дмитрик
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research». Без урахування АР Крим та зони проведення ООС.
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Моніторинг здійснюється в 25 найбільших містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу і лікарі 17 спеціальностей. Під віддаленою комунікацією варто розуміти телефонні дзвінки (Call Reps), sms- та Viber-розсилки.
****Дані дослідження телевізійної аудиторії належать і надані Індустріальним телевізійним комітетом (ІТК). Оператор панелі — «Nielsen»; моніторинг — «Комунікаційний Альянс». Дані розраховані для вибірки «Уся Україна» («Universe»: особи віком 4+, які проживають у домогосподарствах з ТБ на всій території України).
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!
Цікава інформація для Вас:
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим