На фоні пандемії COVID-19 минулий рік видався досить напруженим для економіки в цілому та фармацевтичного ринку як її частини. У період весняного локдауну обсяги продажу суттєво зменшилися, однак незважаючи на це, в цілому за підсумками 2020 р. фармринок продемонстрував позитивні показники розвитку як у грошовому, так і в натуральному вираженні. Пандемія внесла певні корективи у структуру споживання, зокрема суттєво зросли обсяги продажу протимікробних засобів. У даній публікації увазі читачів представлені ключові показники фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у 2020* р. Найближчим часом ми представимо більш детальний аналіз розвитку фармринку у 2020 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
Рис. 1
Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками 2016–2020* рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2
Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками 2016–2020* рр. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3
Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 2018–2020 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2020* р. у розрізі категорій товарів
Рис. 5
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2016–2020* рр.
Рис. 6
Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2016–2020* рр.
Таблиця 1 | Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2018–2020* рр. |
Рік | Лікарські засоби | Медичні вироби | Косметика | Дієтичні добавки | Ринок у цілому | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2018 | 74682,9 | 22,1 | 83,7 | 6778,8 | 23,4 | 7,6 | 3107,8 | 20,7 | 3,5 | 4627,4 | 36,8 | 5,2 | 89196,9 | 22,8 |
2019 | 86044,8 | 15,2 | 82,8 | 7847,6 | 15,8 | 7,5 | 3697,2 | 19,0 | 3,6 | 6331,5 | 36,8 | 6,1 | 103921,0 | 16,5 |
2020 | 92632,5 | 7,7 | 81,4 | 9325,8 | 18,8 | 8,2 | 3844,8 | 4,0 | 3,4 | 7947,7 | 25,5 | 7,0 | 113750,8 | 9,5 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2018 | 1140,0 | 2,6 | 65,1 | 491,6 | 5,9 | 28,1 | 47,2 | 3,3 | 2,7 | 71,9 | 15,3 | 4,1 | 1750,7 | 4,0 |
2019 | 1107,5 | –2,9 | 65,1 | 465,6 | –5,3 | 27,3 | 48,0 | 1,7 | 2,8 | 80,9 | 12,6 | 4,8 | 1702,0 | –2,8 |
2020 | 1061,9 | –4,1 | 61,1 | 543,7 | 16,8 | 31,3 | 46,8 | –2,4 | 2,7 | 86,2 | 6,4 | 4,9 | 1738,6 | 2,1 |
Таблиця 2 | Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками 2020* р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр. |
Маркетуюча організація | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 2 | 2 | 2 |
Дарниця (Україна) | 3 | 4 | 3 |
Teva (Ізраїль) | 4 | 5 | 5 |
Sanofi (Франція) | 5 | 3 | 4 |
Acino (Швейцарія) | 6 | 6 | 7 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 7 | 7 | 6 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 8 | 10 | 10 |
KRKA (Словенія) | 9 | 8 | 11 |
Юрія-Фарм (Україна) | 10 | 9 | 8 |
ЛІКАРСЬКІ ЗАСОБИ
Рис. 7
Структура аптечного продажу рецептурних та безрецептурних лікарських засобів у грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2016–2020* рр.
Рис. 8
Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 1-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 2019–2020* рр. із зазначенням темпів приросту їх реалізації порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 3 | Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками 2020* р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр. |
Бренд | 2020 | 2019 | 2018 |
---|---|---|---|
КСАРЕЛТО | 1 | 1 | 11 |
НІМЕСИЛ | 2 | 3 | 2 |
СПАЗМАЛГОН | 3 | 4 | 5 |
НУРОФЄН | 4 | 2 | 1 |
ЦИТРАМОН | 5 | 10 | 10 |
НОВІРИН | 6 | 33 | 21 |
ДЕТРАЛЕКС | 7 | 12 | 16 |
РЕОСОРБІЛАКТ | 8 | 7 | 7 |
СИНУПРЕТ | 9 | 6 | 6 |
ТІВОРТИН | 10 | 9 | 9 |
Таблица 4 | Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів в грошовому вираженні за підсумками 2020* р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 2018–2019 рр. |
Маркетуюча організація | 2020 | 2019 | 2018 |
Фармак (Україна) | 1 | 1 | 1 |
Дарниця (Україна) | 2 | 4 | 3 |
Teva (Израїль) | 3 | 5 | 5 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 4 | 2 | 2 |
Sanofi (Франція) | 5 | 3 | 4 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 6 | 7 | 6 |
Acino (Швейцарія) | 7 | 6 | 7 |
KRKA (Словенія) | 8 | 8 | 9 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 9 | 9 | 10 |
Кусум Фарм (Україна) | 10 | 11 | 12 |
ЕКОНОМІЧНА ДОВІДКА
ВВП України знижується протягом перших трьох кварталів 2020 р. У IV кв. також очікується зниження на 3%. У цілому за підсумками року прогнозується зниження на 5%. Крім того, Міністерство розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства прогнозує спад ВВП і у І кв. 2021 р. Втім Міністерство залишило раніше наданий прогноз щодо зростання ВВП у 2021 р. на 4,8%. Щодо цін, то, за даними Державної служби статистики України, у 2020 р. загалом інфляція становила 2,7% порівняно із 2019 р., а в галузі охорони здоров’я — 5,3%. На фармацевтичному ринку також не фіксувалося суттєвого зростання цін, про що свідчить інфляційний індекс (див. рис. 2), нижчий, ніж у попередні 2 роки.
Денис Кірсанов
*Попередні дані за грудень 2020 р.
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим