Аналізувати минуле та сміливо дивитися в майбутнє

У 2021 р. на фармацевтичний ринок та бізнес впливатимуть безліч факторів: економічна ситуація, динаміка захворюваності на COVID-19, зміна структури попиту та поведінки споживачів, парадигми комунікації, діджиталізація, регуляторні зміни тощо. Усі ці аспекти опинилися під пильним фармапоглядом спікерів XVI Міжнародного аналітичного форуму «Фармапогляд–2021», який відбувся 18–19 лютого 2021 р. у Києві. Нинішнього року з нами залишаються реалії періоду пандемії, тож форум проводився у «гібридному» форматі онлайн та офлайн. Онлайн-трансляція зібрала біля екранів більше 600 учасників з різних країн світу.

Модераторами міжнародного аналітичного форуму виступили Ігор Крячок, директор компанії «Моріон», Надія Крячок, генеральний директор компанії «МДМ», Володимир Ігнатов, виконавчий директор Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників (AIPM Ukraine), та Сергій Орлик, експерт фармацевтичного ринку. Модератори окремих сесій — Марина Бучма, співголова комітету з охорони здоров’я Американської торгової палати в Україні, директор зі зв’язків з державними органами компанії «Тева Україна», та Віталій Гордієнко, голова представництва компанії «Еббві Біо­фармасьютікалз Україна», голова Асоціації виробників інноваційних ліків (АПРаД).

Рік великих питань і сподівань

Пандемія коронавірусу та введення карантинних обмежень для її стримування не мог­ли не позначитися на економіці країн в усьому світі. За оцінками Організації економічного співробітництва та розвитку (Organisation for Economic Co-operation and Development — OECD) у IV кв. 2020 р. деякі країни зуміли покращити динаміку ВВП порівняно з ІІІ кв. (зокрема США, Японія, Китай, Індія, Бразилія). ВВП України за підсумками 2020 р., за прогнозом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України, зменшився на 4,2%. За різними оцінками зниження даного показника в 2020 р. може становити від 3,2% (Світовий банк) до 8,2% (Міжнародний валютний фонд), щоправда це прогнози станом на весну. А основні прогнози приросту на 2021 р. варіюють в діапазоні 4–5%. Традиційно з оглядом макроекономічних показників виступив Леонід Гуляницький, доктор технічних наук, професор Інституту кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН України. Він також озвучив прогнози розвитку фармацевтичного ринку України на 2021 р.

Вперше у рамках заходу відбувся телеміст між учасниками аналітичного форуму «Фармапогляд–2021» у Києві та конференцією «Фармоттепель–2021» у Сочі.

Олена Зубко, керівник відділу моніторингу промоційної активності й аудиту лікарських призначень країн СНД департаменту лінійних досліджень «Proxima Research International», представила аналіз трендів промоційної активності в Україні, Росії та Казахстані. Сергій Іщенко, директор компанії «Proxima Research», продемонстрував динаміку проходження карантинних обмежень на роздрібних ринках лікарських засобів України, Казахстану та Білорусі, а також зміну структури споживання лікарських засобів під впливом COVID-19. Володимир Єгоров, генеральний директор «Proxima Research Росія», наголосив на необхідності створення цифрових платформ ведення бізнесу.

Лакіш Хаталкар, керуючий директор підрозділу споживчих товарів для здоров’я «Johnson & Johnson» в Росії, Україні та СНД, поділився думками щодо основних трендів в індустрії споживчих товарів для здоров’я (Consumer Health) на фоні ситуації з COVID-19, акцентувавши увагу, зокрема, на розвитку діджиталізації, e-commerce та телемедицини.

Свою точку зору щодо того, чого пандемія COVID-19 навчила світову Фарму, висловив Гжегош Орновськи, Region Head Europe & CIS в компанії «SciGen Pte».

COVID-ні будні національного фармвиробника описав Павло Лукашевич, генеральний директор компанії «Астрафарм». Тенденції у сфері розробки лікарських засобів та активних фармацевтичних інгредієнтів озвучила Діана Сальнікова, менеджер з розвитку за кордоном компанії «Tianjin Holder Pharmaceutical Technology».

Зміна парадигми фармринку

Необхідно готуватися до зміни ландшафту галузі, розвитку інноваційних (діджитальних) моделей роботи, зазначив Віктор Пушкарьов, віцепрезидент Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників України (AIPM Ukraine), директор регіону Україна, Росія та СНД компанії «Orion Corporation». Спікер виступив з доповіддю «COVID — вплив на сектор охорони здоров’я та світову Фарму». У дискусії щодо того, як нинішня пандемія позначилася на бізнесі, взяли участь Георгій Вікторов, голова представництва «Abbott Laboratories» в Україні, голова комітету з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціа­ції, Андрій Стогній, регіональний директор компанії «Сантен» в Україні, Білорусі, країнах Кавказу та Центральної Азії, а також Анатолій Ревін, голова представництва компанії «Егіс» в Україні, президент AIPM Ukraine.

Експертною думкою щодо перспектив інвестиційної привабливості України поділився Сергій Фурса, інвестиційний банкір, спеціа­ліст з продажу цінних паперів «Dragon Capital», Україна.

Медицина, держава, ліки

У 2020 р. ДП «Медичні закупівлі України» розпочало державні закупівлі лікарських засобів та медичних виробів. Моніторинговий звіт за результатами закупівель у 2020 р. представив Арсен Жумаділов, генеральний директор ДП «Медичні закупівлі України».

Про плани подальшого розвитку урядової програми реімбурсації «Доступні ліки» розповіли Наталія Гнатюк, головний спеціаліст відділу моніторингу потреб населення аналітичного управління Департаменту замовлення медичних послуг та лікарських засобів Національної служби здоров’я України (НСЗУ), та Олена Сініцина, заступник начальника управління — начальник відділу розробки Програми медичних гарантій управління фінансових гарантій медичного обслуговування Департаменту замовлення медичних послуг та лікарських засобів НСЗУ. Слід зазначити, що 15.02.2021 р. МОЗ України затвердило новий Реєстр лікарських засобів, які підлягають реімбурсації. Також з 1 липня 2021 р. НСЗУ почне адмініструвати реімбурсацію препаратів для пацієнтів з цукровим діабетом І типу та нецукровим діа­бетом. А з 1 жовтня 2021 р. НСЗУ розширює програму реімбурсації новим напрямом — лікарські засоби для лікування розладів психіки та поведінки.

Основні новини у сфері фармрегулювання озвучив Дмитро Алешко, керуючий партнер ЮК «Правовий Альянс». Зокрема, спікер звернув увагу на такі події, як затвердження 23 грудня 2020 р. Постанови КМУ «Про затвердження Порядку проведення державної оцінки медичних технологій» № 1300, а також Постанови КМУ від 27 січня 2021 р. № 61, якою запроваджено механізм договорів керованого доступу.

В обговоренні законодавчих ініціатив також взяли участь Ігор Огороднійчук, партнер ЮК «ОМП», Дмитро Лур’є, менеджер комітету з питань охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації, Володимир Руденко, виконавчий директор Аптечної професійної асоціації України (АПАУ), Павло Харчик, президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор ТОВ «Калина медична виробнича компанія», та Микола Орлов, керуючий партнер ЮК «ОМП».

Перспективи інноваційної Фарми

У рамках аналітичного форуму відбулася спеціальна експертна панель «Головні теми в розвитку інноваційної Фарми: курс на пацієнта». Валентин Чернишов, Market Access Manager компанії «Еббві Біофармасьютікалз Україна», озвучив основні висновки дослідження «Витрати на охорону здоров’я та доступ до лікування в Україні», а також рекомендації для покращення ситуації. Результати дослідження акцентують увагу, зокрема, на тому, що Україна має нижчу частку витрат на державні закупівлі інноваційних ліків серед багатьох країн світу. А розподіл державного фінансування на закупівлю лікарських засобів для різних терапевтичних напрямів не корелює з рівнем смертності від цих захворювань в Украї­ні. З точки зору спікера, фінансування доступу до інноваційного лікування можливо забезпечити в межах наявного бюджету через перерозподіл витрат. Думками з приводу результатів дослідження та перспектив інноваційної Фарми поділилися Володимир Редько, виконавчий директор Асоціації виробників інноваційних ліків «АПРаД», Наталія Бабак, менеджер зі зв’язків з громадськістю представництва компанії «Pfizer» в Україні, та Адріан Деламар-Дебутвіль, кантрі-менеджер «Санофі» в Україні.

Ринкові зміни в дистрибуції та логістиці

Після шаленого спалаху в березні–квітні 2020 р. хвиля шаленого попиту спала та виникли нові тренди: люди намагаються менше відвідувати аптеки, але при цьому середній чек збільшився, практично неможливо спрогнозувати зміну попиту, відбулося «розшарування» асортименту. Про те, які зміни сталися в дистрибуції та логістиці, розповіли Денис Голубчиков, керівник «Johnson & Johnson» в Україні, та Олександр Суходольський, директор зі стратегічного розвитку компанії «БаДМ».

Кадровий голод чи вимушена дієта?

Аналіз кадрової ситуації на фармацевтичному ринку представив Андрій Анучин, директор агентства «Фарма Персонал». За даними дослідження агентства компанії дещо знизили рекрутингову активність, кадровий голод залишається актуальним, кандидати також знизили активність, а плинність кадрів значно знизилася (співробітники тримаються за свої робочі місця).

Фарма крізь призму змін

Другий день форуму розпочався з доповіді О. Зубко, яка розповіла про вплив пандемії COVID-19 на різні канали промоції в Україні, Росії та Казахстані. Цікаво, що структура промоційної активності в розрізі каналів комунікації змінилася неоднорідно. Однак для всіх країн характерне збільшення частки цифрових каналів.

У ході конференції учасники обговорювали зміни на фармацевтичному ринку у 2020 р. Юрій Ліщук, директор по роботі з роздрібними мережами Україна/Білорусь компанії «Нільсен», повідомив про зміни на ринку FMCG, продемонструвавши вплив пандемії COVID-19 на FMCG-ринок України, зміни трендів споживацької поведінки під час карантину, та про те, як продовжувати зростати і захоплювати покупця у 2021 р.

Юлія Задеряка, керівник відділу розвит­ку електронної системи охорони здоров’я ДП «Електронне здоров’я», розповіла про плани підприємства на 2021 р., зокрема впровадження програми eStock, яка включатиме проєкти з моніторингу залишків препаратів у лікарнях, інтеграцію державних реєстрів лікарських засобів та медичних виробів, а також впровадження електронного рецепта на певні групи препаратів.

Вікторія Співак, директор з маркетингу та продажу компанії «Medical Data Management Ukraine», представила зміни в роботі лікарів, бренд-менеджерів в умовах пандемії в Україні, Росії та Казахстані, що стало поштовхом таких змін та які пріоритети вони виділяють.

Ганна Ніколаєва, медіадиректор Havas Digital Kyiv, представила доповідь щодо основних підходів до організації онлайн-торгівлі лікарськими засобами.

Про те, які підходи до здійснення систематизації даних у сфері фармаконагляду використовуються компаніями в Україні та що таке сучасний онлайн-фармаконагляд, розповіла Галина Малигіна, проєкт-менеджер «Otipharm Data Pro».

На завершення блоку відбулася жвава дискусія щодо інновацій в аптечній логістиці, в ході якої Владислав Малинін, генеральний директор ПРАТ «Фітофарм», Антон Аврінський, директор проєкту «Liki24.com», Артур Ротарь, керівник регіональної служби компанії «Проксіма Ресерч», та Наталя Калінська, керівник проєкту «АСНОВА», обговорили різні стратегії розвитку онлайн-торгівлі ліками та логістики.

Медіа і Фарма

Марина Костроміна, директор підрозділів медіа- та інтернет-досліджень Kantar TNS, розповіла, як змінюються вподобання споживача у ковідний період. Зокрема, вона відзначила, що вподобання споживача невпинно змінюються як у ставленні до продуктів, так і у проведенні дозвілля. Також спікер відзначила продовження тренду зростання користування інтернетом у всіх вікових групах. При цьому більшість інтернет-користувачів використовують мобільні телефони для виходу у всесвітню мережу. Щодо традиційного телебачення, то воно, як і раніше, займає вагому частку у дозвіллі українців. У продовження теми Андрій Партика, CEO Ocean Media Plus, розповів про вплив карантину на медіаспоживання, відзначивши зростання теледивлення у 2020 р. на 5% порівняно із 2019 р. Також спікер констатував зростання рекламної активності фармкомпаній на телебаченні на 7%. При цьому частка топ-10 рекламодавців становить більше 50% ТВ-ринку в категорії ліки.

«Креативна контрабанда у Фармі: ефективні способи доставки ідей до споживачів» — таку доповідь представили Віталій Капустян, креативний директор TWIGA Group Ukraine, та Сергій Кузьменко, керуючий директор TWIGA Group Ukraine, в якій озвучили різні підходи до доставки повідомлень до споживача, порівнявши доставку повідомлень із контрабандою. На фоні великої кількості повідомлень, які отримує споживач щодня, важливо донести до нього саме Ваше повідомлення, а тому воно повинно бути простим, зрозумілим та транслюватися в усіх доступних каналах комунікації.

Послідовників діджитал стає все більше серед усіх поколінь. При цьому на заміну персональним комп’ютерам приходять мобільні девайси. Про те, як фармбрендам бути ефективними в еру маленьких екранів, розповіли Андрій Андрющенко, Chief Buying and Investments Officer RAZOM GROUP, та Катерина Хізанова, Digital Strategy Lead RAZOM GROUP.

Далі буде…
Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»,
фото Сергія Бека

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті