Регулюється гранична націнка. 10% раз… 10% два… 10% три… Хто менше?

Відомо, що пори року по-різному впливають на свідомість людини, і осінь — не виключення. Коли за вікном дощ, похмуре небо, з дерев опадає барвисте листя, а птахи відлітають у теплі краї, кожен реагує на це по-своєму. Хтось сумує, хтось п’є гарячий чай з медом, закутавшись у теплу ковдру, хтось пише чудові вірші, які наступні покоління включать до шкільної програми… А от представники різних гілок української влади зазвичай намагаються регулювати націнки на лікарські засоби.

Регулюється гранична націнка.10% раз... 10% два... 10% три… Хто менше?Не стала виключенням і осінь 2010 р. На засіданні Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), яке відбулося 20 жовтня, розглядався законопроект «Про внесення змін до Закону України «Про першочергові заходи щодо запобігання негативним наслідкам фінансової кризи та про внесення змін до деяких законодавчих актів України» (щодо формування антикризових державного продовольчого та державного медичного кошиків), зареєстрований 15.09.2010 р. за № 7130 народним депутатом Олександром Сочкою (БЮТ). Законопроект містить визначення «державний медичний кошик». Це перелік життєво важливих лікарських засобів, виробів медичного призначення, необхідних для здійснення невідкладних заходів з профілактики, діагностики, лікування, спостереження або полегшення стану пацієнта у разі захворювання, травми, каліцтва, дослідження, заміни або видозмінювання структури (анатомії) органів, тканин чи фізіологічних процесів, а також контролю процесу запліднення.

До його складу мають входити препарати та вироби медичного призначення вітчизняного та зарубіжного виробництва, якщо їх аналоги не виробляються в Україні. Перелік ліків і виробів медичного призначення, що входять до державного медичного кошика, затверджується КМУ на підставі подання центрального органу виконавчої влади з питань охорони здоров’я.

Граничні ціни на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що входять до державного медичного кошика, формуються та визначаються Міністерством економіки України у порядку, встановленому КМУ. Ціни на препарати та вироби медичного призначення, що входять до державного медичного кошика та закуповуються за кошти Державного та місцевих бюджетів, не можуть перевищувати граничних цін, визначених Міністерством економіки на поточний рік. Роздрібна торгівля ліками і виробами медичного призначення, що входять до державного медичного кошика, здійснюється за граничними цінами, визначеними Міністерством економіки України на поточний рік, із граничною торговельною націнкою, що встановлюється КМУ, і не повинна перевищувати 10%.

Автор законопроекту не забув передбачити і покарання за його порушення. У разі реалізації товарів, що входять до державного медичного кошика, із націнкою, яка пере­вищує встановлену, Державна податкова адміністрація України на підставі рішення Державної інспекції з контролю за цінами стягує у безспірному порядку суму торговельної націнки, одержаної із порушеннями норм закону, та штраф у трикратному розмірі виручки до місцевого бюджету за місцем здійснення торговельної діяльності підприємства-правопорушника.

На думку фахівців Головного науково-експертного управління Верховної Ради України, супровідні документи до законопроекту не містять обґрунтування впровадження граничної торговельної націнки, яка не перевищує 10%. Це також стосується і введення штрафу, який дорівнюватиме саме трикратному розміру виручки. Адже відповідно до ст. 240 Господарського кодексу України прибуток (дохід), одержаний суб’єктом господарювання внаслідок порушення встановлених законодавством правил здійснення господарської діяльності, а також суми прихованого (заниженого) прибутку (доходу) чи суми податку, несплаченого за прихований об’єкт оподаткування, підлягають вилученню в дохід відповідного бюджету в порядку, встановленому законом. При цьому із суб’єкта господарювання у випадках і порядку, передбачених законом, стягується штраф, але не більш ніж у двократному розмірі вилученої суми, а у разі повторного порушення протягом року після застосування цієї санкції — у трикратному розмірі вилученої суми.

Відповідно до частини 2 ст. 6 Конституції України органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у межах, встановлених цим документом і відповідно до законів України. Згідно зі ст. 116 Конституції та ст. 4 закону «Про ціни та ціноутворення» КМУ забезпечує проведення цінової політики в державі. Крім того, згідно зі ст. 4 зазначеного закону саме КМУ визначає перелік продукції, товарів і послуг, державні фіксовані та регульовані ціни, тарифи та повноваження органів державного управління в галузі встановлення і застосування цін (тарифів), а також стосовно контролю за цінами (тарифами). Повноваження КМУ з цього питання підтверджені рішенням Конституційного Суду України у справі про ціни і тарифи на житлово-комунальні та інші послуги від 10.02.2000 р. Згідно з позицією Конституційного Суду України, безпосереднє регулювання цін і тарифів Верховною Радою України є втручанням у сферу повноважень відповідних органів виконавчої влади і в такий спосіб порушує принцип поділу державної влади, що супере­чить статтям 6, 19, 116, 137, 143 Конституції України (п. 3 мотивувальної частини згаданого рішення).

Крім того, у ст. 5 Закону України «Про ціни та ціноутворення» вже визначено пріоритетні форми здійснення соціального захисту населення від підвищення цін і тарифів органами державної влади і управління. Такий захист має забезпечуватися шляхом введення компенсації втрат у зв’язку з підвищенням цін і тарифів, а також шляхом індексації доходів. Тому за результатами розгляду у першому читанні законопроект доцільно відхилити.

На думку фахівців Комітету, законопроект містить дискримінаційний підхід до формування переліку лікарських засобів та виробів медичного призначення, що входять до державного медичного кошика, оскільки пропонує включити до нього препарати і вироби медичного призначення вітчизняного та зарубіжного виробництва, якщо їх аналоги не виробляються в Україні. Якщо обмежити граничну націнку на них на рівні 10%, то штучно буде створено ситуацію, коли вітчизняні виробники, вартість ліків яких сьогодні набагато нижча, ніж імпортних аналогів, змушені будуть зупинити свої виробництва через нерентабельність. Доля ринку, яку займають вітчизняні ліки, буде заміщена зарубіжними, вартість котрих значно вища. Мета, для реалізації якої пропонується прийняти законопроект, а саме забезпечення цінової стабільності і доступності для більшості громадян України життєво необхідних препаратів та виробів медичного призначення, на практиці буде втілена з точністю до навпаки.

У той же час постановою КМУ від 25.03.2009 р. № 333 затверджено Національний перелік основ­них лікарських засобів та виробів медичного призначення, до складу якого входять 215 найменувань за міжнародними непатентованими назвами, затверджено порядок формування цін на них.

Олександр ГудзенкоКоментуючи запропонований законопроект, Олександр Гудзенко, заступник міністра охорони здоров’я України, зазначив, що відповідно до постанови КМУ від 05.09.1996 р. № 1071 «Про порядок закупівлі лікарських засобів закладами та установами охорони здоров’я, що фінансуються з бюджету» під дію законопроекту підпадають 784 лікарські засоби за міжнародними непатентованими назвами (приблизно 10 тис. за торговельними назвами) та вироби медичного призначення. Введення на них граничної націнки у розмірі 10% призведе до збитковості роздрібної торгівлі препаратами та зниження їх фізичної доступності для населення. Сьогодні МОЗ України і Комітетом створено робочу групу, яка готує проект постанови КМУ про декларування змін оптово-відпускних цін на закупівлю ліків за бюджетні кошти, а також нормативний акт про регулювання націнок на препарати залежно від цінової групи (низько-, середньо- та високовартісні). Він створюється за участю представників професійних асоціацій і найближчим часом має бути переданий до Міністерства економіки. О. Гудзенко також наголосив, що закон не може регулювати ціноутворення. Це прерогатива КМУ і Міністерства економіки. Його позицію активно підтримали народні депутати В’ячеслав Пєрєдєрій та Юрій Гайдаєв.

Більшістю голосів члени Комітету ухвалили рішення рекомендувати Верховній Раді України відхилити цей законопроект у першому читанні.

Зазначимо, що головним з розгляду цього законопроекту є Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці.

Олександр Устінов, фото автора
(©) Bioraven/Dreamstime/Dreamstock

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Александр 28.10.2010 9:00
Я считаю так-пусть этот депутат откроет свою аптеку и поработает по своему предлагаемому закону.А потом обсудим.

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи