Як пандемія вплинула на лідерство у Великій Фармі: Топ-20 компаній за обсягами продажу у 2020 р.

12 Квітня 2021 2:14 Поділитися
Фармацевтична промисловість швидко зайняла провідне місце в боротьбі з пандемією, коли на початку минулого року COVID-19 кинув виклик всьому світу. Упродовж 2020 р. виробники лікарських засобів, з одного боку, розробляли та досліджували засоби боротьби з коронавірусом, а з іншого — шукали вирішення задач, ним породжених, а саме проблем щодо виробництва лікарських засобів, їх маркетингу, розробки та дослідження кандидатів у препарати. Все це, звичайно, позначилося й на доходах фармацевтичних компаній. І хоча зараз вже розроблено вакцини проти COVID-19, криза ще далека від свого завершення. Далі буде наведено топ-20 фармацевтичних компаній за глобальними обсягами доходу у 2020 р. за версією «Fierce Pharma».

Хоча рейтинг 20 найбільших фармкомпаній за обсягами продажу з року в рік не дуже змінюється, уважні спостерігачі можуть побачити деякі відмінності в рейтингу 2020 р. порівняно з минулорічним (таблиця). Наприклад, «Pfizer» втратив 5 позицій, зайнявши 8-ме місце, а «AbbVie», навпаки, піднялася на 3 позиції та потрапила до топ-5 завдяки придбанню «Allergan». «Allergan», компанія, що займала 19-ту позицію в аналогічному рейтингу у 2019 р., більше не входить до списку. «Bristol Myers Squibb», придбавши «Celgene», піднялася на 4 позиції. Тож наразі можемо спостерігати, як мегапоглинання змінюють ландшафт Великої Фарми. Цього року єдиним новим учасником стала компанія, що зайняла 20-ту позицію, — «Astellas». У 2020 р. компанія заробила більше 11 млрд дол. США.

Таблиця. Топ-20 фармацевтичних компаній за обсягами продажу у 2020 р.
2020 2019 Фармацевтична компанія Місцерозташування штаб-квартири компанії Дохід від продажу у 2020 р., млрд дол. США Дохід від продажу у 2019 р., млрд дол.
1 1 «Johnson & Johnson» Нью-Брансвік, штат Нью-Джерсі, США 82,6 82,1
2 2 «Roche» Базель, Швейцарія 62,05 65,40
3 4 «Novartis» Базель, Швейцарія 48,66 47,45
4 5 «Merck&Co» Кенілворт, штат Нью-Джерсі, США 48,00 46,84
5 8 «AbbVie» Північний Чикаго, штат Іллінойс, США 45,80 33,27
6 6 «GlaxoSmithKline» Брентфорд, Великобританія 43,77 43,32
7 11 «Bristol Myers Squibb» Нью-Йорк, штат Нью-Йорк, США 42,52 26,15
8 3 «Pfizer» Нью-Йорк, штат Нью-Йорк, США 41,9 51,75
9 7 «Sanofi» Париж, Франція 41,08 40,46
10 9 «Takeda» Токіо, Японія 29,25 30,27
11 12 «AstraZeneca» Кембридж, Великобританія 26,62 24,38
12 10 «Bayer» Леверкузен, Німеччина 25,71 26,59
13 13 «Amgen» Таузанд-Оукс, Каліфорнія, США 25,42 23,36
14 14 «Gilead Sciences» Фостер-Сіті, штат Каліфорнія, США 24,69 22,45
15 15 «Eli Lilly» Індіанаполіс, штат Індіана, США 24,54 22,32
16 16 «Boehringer Ingelheim» Інгельхайм, Німеччина 22,29 21,64
17 17 «Novo Nordisk» Багсверд, Данія 20,24 19,57
18 18 «Teva» Петах-Тіква, Ізраїль 16,66 16,89
19 20 «Biogen» Кембридж, штат Массачусетс, США 13,44 14,38
20 «Astellas» Токіо, Японія 11,51 11,83

Рейтинг 2021 р., швидше за все, принесе ще більше змін. Компанії з успішними препаратами та вакцинами проти COVID-19 чекають на значне збільшення доходів, включаючи «Pfizer», дохід якої від продажу вакцини разом з «BioNTech», за прогнозами, може сягнути 15 млрд дол. «Moderna», зі свого боку, очікує, що дохід від продажу її вакцини проти COVID-19 перевищить 11 млрд дол. Наразі компанія маркетує лише один продукт, але попри це у 2021 р. вона може увійти до топ-20 найбільших компаній за обсягами продажу.

Тож час познайомитися ближче із компаніями, які зайняли верхні щаблі цього рейтингу, ставши найбільшими за обсягами продажу у 2020 р. У чому запорука їх успіху?

«Johnson & Johnson»

Незважаючи на успішну розробку вакцини проти коронавірусу, результатом складного 2020 р. стали, по суті, стабільний дохід від продажу найбільшої у світі фармацевтичної компанії. Загальний дохід зріс лише на 0,6% до 82,6 млрд дол.

Однак «Johnson & Johnson» уникнула зменшення доходів завдяки хорошим результатам її фармацевтичного бізнесу. Обсяги продажу в цьому підрозділі збільшилися на 8% до 45,6 млрд дол. Це допомогло компенсувати слабке зростання обсягів продажу підрозділу «Здоров’я споживачів» (ОТС-препарати) — на 1,1%, та зменшення обсягів продажу медичних виробів на 11,6%. «Johnson & Johnson» пов’язала зменшення обсягів продажу медичних виробів з пандемією, оскільки потенційні пацієнти відкладали медичні процедури. Незважаючи на те що продаж у цьому напрямку пожвавився у другій половині 2020 р., цього було недостатньо для подолання спаду, що мав місце в І півріччі.

Найбільш продаваним препаратом компанії у грошовому вираженні став Stelara, який приніс «Johnson & Johnson» 7,7 млрд дол., продемонструвавши зростання на 21% порівняно з 2019 р. Однак за темпами зростання його перевершили кілька інших препаратів. Так, обсяги продажу Tremfya збільшилися на 33%, акумулювавши 1,35 млрд дол., а Darzalex — на 40% до 4,2 млрд дол. Ще одним успіхом компанії у 2020 р. став препарат Imbruvica, який продемонстрував зростання на 21% порівняно із 2019 р., а обсяги продажу препарату сягнули 4,12 млрд дол. У той же час обсяги продажу Remicade продовжили зменшуватися через конкуренцію з боку біосимілярів, скорочення доходу від продажу становило 14%. Обсяги продажу препарату для лікування раку передміхурової залози Zytiga також зменшилися на 11,6%, що також пов’язано із конкуренцією, обумовленою втратою патентного захисту.

У 2021 р. «Johnson & Johnson» прогнозує загальний дохід у розмірі 88,8 млрд дол., але це не включає доходи від продажу вакцин. Очікується, що продаж вакцини від коронавірусу може принести компанії 10 млрд дол. у 2021 р.

«Roche»

Трійка мегаблокбастерів «Roche» — Herceptin/Герцептин, Avastin/Авастин і Rituxan/Ритуксан — стикнулися з конкуренцією з боку біосимілярів на фармацевтичному ринку США протягом усього 2020 р. І результат був досить невтішним. Так, на початку 2020 р. компанія очікувала, що втрати від конкуренції з боку біосимілярів на ключових ринках — США, ЄС та Японія — становитимуть 4 млрд швейцарських франків (4,33 млрд дол.), а за підсумками минулого року цей показник виявився трохи більшим за 5 млрд швейцарських франків (5,41 млрд дол.). Незважаючи на те, що біосиміляри на фармацевтичному ринку США становлять більшу, ніж очікувалося, загрозу, компанія могла б компенсувати розрив у доходах зростанням за рахунок нових препаратів, якби не COVID-19. Але препарати «Roche» — більшість з яких є ін’єкційними, що вводяться медичними працівниками, — не продемонстрували хороших результатів, оскільки пацієнти та потенційні хворі уникали відвідувань лікарів.

Препарат від розсіяного склерозу Ocrevus став новим найбільш продаваним препаратом «Roche», починаючи з ІІІ кв. 2020 р. Але його загальні обсяги продажу в розмірі 4,48 млрд швейцарських франків (4,85 млрд дол.) виявився нижчим за очікуваний, і його 24% приріст порівняно з 2019 р. продемонстрував суттєве уповільнення порівняно з 57% у 2019 р.

Інгібітор PD-L1 Tecentriq — ще один ключовий двигун зростання для компанії «Roche»: обсяги продажу препарату у 2020 р. становили 2,74 млрд швейцарських франків (2,96 млрд дол.), продемонструвавши зростання на 55% порівняно із 2019 р. Минулого року показання до застосування препарату було розширено в США, зокрема в якості першої лінії терапії недрібноклітинного раку легень та застосування в комбінації з Avastin для раніше нелікованого раку печінки.

У липні швейцарська фармацевтична компанія викупила права на інгібітор RET пралсетиніб у компанії «Blueprint Medicines». Пралсетиніб, який у США доступний під брендом Gavreto, отримав показання до застосування при недрібноклітинному раку легень з RET-мутаціями у вересні, а в грудні 2020 р. додав до цього рак щитовидної залози.

Препарат Evrysdi компанії Roche вийшов на переповнений ринок препаратів для лікування спінальної м’язової атрофії, однак пероральна форма лікарського засобу та відносно низька вартість можуть допомогти йому зайняти впевнене місце на ринку.

У 2020 р. компанія Roche підписала більше 90 угод щодо розробки лікарських засобів. Однією із найбільш відомих стало співробітництво компанії «Roche» з Regeneron щодо розробки ліків від COVID-19 на основі антитіл — REGN-COV2 із наступним лончем препарату в ЄС та США із показаннями до застосування у пацієнтів із легкою та середньою тяжкістю перебігу захворювання.

Крім того, пандемія позитивно вплинула на обсяги продажу препарату Actemra, призначеного для лікування ревматоїдного артриту, на основі інтерлейкіну-6 (IL-6), який вивчався як лікарський засіб для терапії COVID-19. Так, обсяги продажу Actemra збільшилися на 32% у 2020 р., сягнувши 2,86 млрд швейцарських франків (3,09 млрд дол.).

Інші продукти, що застосовувалися при COVID-19, посилили підрозділ «Roche Diagnostics», сприяючи збільшенню обсягів продажу на 14% минулого року, незважаючи на зменшення доходів від продажу деяких рутинних тестів. Загалом швейцарська компанія вивела на ринок 15 діагностичних тестів, пов’язаних з COVID-19, у 2020 р.

«Novartis»

«Novartis» завершив угоду з придбання «The Medicines Company» на початку 2020 р. Наступним кроком було б просування препарату інклізирану — майбутнього блокбастера, заради якого і була власне здійснена ця угода вартістю 9,7 млрд дол. Але COVID-19 зірвав ці плани. Управління з контролю за харчовими продуктами і лікарськими засобами США (Food and Drug Administration — FDA) відмовило «Novartis» у схваленні препарату через неможливість проведення інспекції виробничих потужностей в Італії.

Препарат отримав «зелене» світло від регуляторних органів ЄС під брендом Leqvio у грудні, але коли буде отримано схвалення у США наразі невідомо. Оскільки обмеження, пов’язані з пандемією, все ще існують, «Novartis» працює над передачею технологій з виробництва інклізирану на власний завод.

Leqvio не був єдиним кандидатом у препарати «Novartis», що стикнувся з проблемами на стадії отримання дозволу на маркетування. Так, FDA запросило проведення додаткових досліджень для нової форми препарату Zolgensma, що вводиться в спинномозкову рідину, а не внутрішньовенно. Це може затримати лонч нової форми препарату принаймні до 2023 р. Завдяки схваленню в ЄС та рішенню Японії про реімбурсацію вартості препарату у травні, обсяги продажу Zolgensma збільшилися у 2020 р. на 150%, незважаючи на пандемію.

Ще однією перемогою для компанії у 2020 р. стало «перепрофілювання» протиракового препарату офатумумаб на лікарський засіб для терапії розсія­ного склерозу, що зараз маркетується під торговою маркою Kesimpta. Препарат може скласти вагому конкуренцію швидко зростаючому Ocrevus компанії «Roche». Однак обидва препарати отримали застереження з боку лікарів, пов’язані з питаннями безпеки їх застосування під час пандемії.

Окрім Kesimpta, «Novartis» отримав схвалення в США для Tabrecta для застосування при недрібноклітинному раку легень з MET-мутацією екзону 14, яку відмічають приблизно у 3-4% нових діагностованих випадків цієї патології.

Cosentyx, наразі найбільш продаваний препарат компанії Novartis з обсягами продажу у 2020 р. 4 млрд дол., отримав нові показання до застосування — нерентгенографічний аксіальний спондилоартроз. Препарат для терапії серцево-судинних захворювань Entresto — ще один ключовий двигун збільшення продажу у швейцарській фармації — також нещодавно отримав додаткові показання до застосування. Препарат забезпечив збільшення обсягів продажу на 44% порівняно з 2019 р., досягши доходу від продажу 2,5 млрд дол.

«Merck&Co»

Пандемія коронавірусу завдала два голов­них удари фармацевтичному гіганту «Merck&Co».

По-перше, вона негативно вплинула на продаж кількох перевірених препаратів компанії. По-друге, вірус виявився невловимим для провідних дослідницьких «розумів» компанії «Merck&Co». Незважаючи на деякі дороговартісні зусилля, компанія не змогла успішно розробити вакцину проти COVID-19 або лікування для вже заражених пацієнтів. Однак все це не завадило компанії «Merck&Co» закінчити пандемічний 2020 р. із хорошим показником доходів від продажу, які становили 48 млрд дол., продемонструвавши зростання на 2,5%. Втім, таке зростання обсягів продажу у 2020 р. виглядає досить тьмяно на фоні приросту у 11%, який відмічали роком раніше.

Один із препаратів, який допоміг компанії вистояти в період пандемії, була суперзірка у сфері імуноонкології Keytruda, обсяги продажу якої становили 14,4 млрд дол. у 2020 р., продемонструвавши зростання на рівні 30%. Januvia залучила 5,3 млрд дол., але це було на 4% менше, ніж у 2019 р., оскільки препарат для лікування цукрового діабету стикався з посиленою конкуренцією з боку генериків та, відповідно, ціновим тиском.

Обсяги продажу вакцини проти вірусу папіломи людини Gardasil становили 3,9 млрд дол., що на 5% більше порівняно з 2019 р., однак знач­но менше 19%, які були зафіксовані роком раніше. Вважається, що зниження темпів приросту пов’язане із зменшенням кількості візитів пацієнтів до лікарів під час пандемії. Іншими великими джерелами доходу для «Merck&Co» були вакцина проти вітряної віс­пи Varivax (1,9 млрд дол.), обсяги продажу якої були меншими порівняно з минулим роком, Bridion (1,2 млрд дол.) та Pneumovax (1,1 млрд дол.).

«AbbVie»

У 2020 р. зростання доходу від продажу компанії «AbbVie» становило аж 38% порівняно із попереднім роком — вражаючий показник для будь-якої крупної фармацевтичної компанії. Таке зростання легко пояснити поглинанням компанії «Allergan», яке катапультувало «AbbVie» з топ-10 найбільших компаній за обсягом доходів до топ-5.

Угода вартістю 63 млрд дол. була завершена на початку травня 2020 р., а продаж препаратів із величезного продуктового портфеля продуктів, успадкованого від ірландського виробника ліків, відповідальний за значну частину збільшення доходу компанії — а саме за 12,53 млрд дол.

Пандемія загрожувала негативно вплинути на вагому частину бізнесу «Allergan» у сфері косметичних продуктів. Наприклад, обсяги продажу Botox знизилися на 43% у ІІ кв. 2020 р. порівняно із аналогічним періодом 2019 р. Однак цей засіб проти зморшок за підсумком зміг відновитися та акумулювати 2,5 млрд дол. доходу від продажу за майже 8 міс 2020 р., що приблизно відповідає обсягам продажу у 2019 р. Багато інших колишніх продуктів «Allergan», включно з Vraylar, продемонстрували зростання у 2020 р. Препарат від депресії приніс «AbbVie» більше за 8 міс (951 млн дол.), ніж за весь 2019 р. (858 млн дол.). Якщо екстраполювати показники Restasis (787 млн дол.) та Linzess (667 млн дол.) за 8 міс у річному еквіваленті, то вони перевищили аналогічні показники за 2019 р.

Імунологічні препарати залишаються основ­ним джерелом доходу для «AbbVie». Мегаблокбастер Humira (19,8 млрд дол.) продемонстрував зростання на 3,5% у 2020 р. порівняно з попереднім роком. Слід відмітити, що у 2019 р. цей показник знизився на 4%. Skyrizi, показаний для лікування псоріазу, забезпечив компанії у 2020 р. 1,6 млрд дол., а Rinvoq від ревматоїдного артриту — 730 млн дол. Препарати для лікування раку крові Imbruvica та Venclexta принесли 5,3 та 1,3 млрд дол. доходу від продажу відповідно, продемонструвавши значне зростання. Наприклад, обсяги продажу Venclexta збільшилися на 69% порівняно з 2019 р. Ще один препарат, що перетнув межу у 1 млрд дол., Mavyret, показаний для лікування гепатиту С, приніс компанії 1,8 млрд дол.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»,
за матеріалами www.fiercepharma.com

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті