Продовжуємо огляд ринку антигістамінних препаратів: хто куди, а ми у digital

Ми продовжуємо знайомити читачів з основними тенденціями ринку антигістамінних препаратів для системного застосування (група R06A відповідно до АТС-класифікації), зростання попиту на які традиційно спостерігається у травні–червні та у серпні. Винятком став 2020 р., коли 12 березня з метою недопущення поширення коронавірусної хвороби в Україні почав діяти карантин. Тривалий карантин, звичайно ж, позначився на сфері просування лікарських засобів як серед фармацевтів, так і серед лікарів. У цих умовах багато фармацевтичних компаній змістили акцент своєї промоційної діяльності у неособисті дистанційні канали промоції. Далі ми детально зупинимося на тому, як вплинула пандемія на ринок антигістамінних препаратів, зокрема, як змінилися ключові показники промоційної активності серед фахівців охорони здоров’я. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research».

Алергічний риніт — постійне або інтермітуюче запалення слизової оболонки носа і навколоносових пазух, що розвивається внаслідок впливу алергенів і характеризується закладеністю носа, набряком слизових оболонок носових ходів, гіперсекрецією, ринореєю, свербежем. Часто захворювання супроводжується кон’юнктивітом і сльозотечею. Слід зазначити, що подібні симптоми (не пов’язані з інфекційними захворюваннями дихальних шляхів) відмічають 20–30% населення нашої планети.

Основним механізмом розвитку алергічного риніту є алергічна реакція негайного типу. Реакція гіперчутливості, зумовлена вивільненням із гладких клітин біологічно активних речовин, здебільшого гістаміну. Вивільнений гістамін зв’язується зі специфічними рецепторами клітин. Варто зазначити, що провідну роль у розвитку алергічних реакцій і симптомів захворювання відіграють саме H1-рецептори.

Сучасне лікування алергічного риніту включає величезну кількість медикаментозних засобів з різними механізмами дії. В даний час відомо більше 150 різних антигістамінних препаратів — антагоністів Н1-рецепторів. Найбільшого поширення набули антигістамінні препарати системної дії (Чернышова О.Е., 2014). Антигістамінні засоби системної дії блокують вплив гістаміну на гладкі м’язи, ефективно знижують проникність капілярів і подразнення чутливих нервових закінчень, гіперемію, свербіж і чхання, підвищене виділення слизу.

Накопичений великий клінічний досвід терапії алергічних захворювань, створені вже три покоління антигістамінних препаратів. До антигістамінних препаратів 1-го покоління належать діазолін, супрастин, димедрол, тавегіл, феністил, фенкарол та ін. Однак вони мають ряд недоліків, що обмежу­ють їх застосування, зокрема седативний, антихолінергічний ефекти та ін.

В останні роки широко застосовуються препарати 2-го покоління (лоратадин, цетиризин, дезлоратадин, фексофенадин, левоцетиризин, біластин) (Holgate S.T. et al., 2003). Особливостями антигістамінних препаратів 2-го покоління є висока спорідненість (афінність) з Н1-рецепторами, тривалість дії (до 24 год, відсутність блокади інших типів рецепторів, низька проникність через гематоенцефалічний бар’єр в терапевтичних дозах, відсутність інактивації препарату їжею.

Чим запам’ятався пандемічний 2020 р.?

Минулий рік назавжди змінив ландшафт у сфері промоції лікарських засобів, і група R06A «Антигістамінні лікарські засоби для системного застосування» не стала винятком. Втім, як це і належить найсильнішим, незважаючи на потужний тиск з боку несприятливих «зовнішніх» щодо фармринку факторів, топ-3 препарати — лідери групи за обсягами продажу у грошовому вираженні впевнено втримали свої позиції (табл. 1). У чому запорука стабільного лідерства у нестабільний час? В цьому ми і спробуємо розібратися, детально проаналізувавши промоційну активність препаратів групи R06A. Але про це трохи згодом.

Таблиця 1 Топ-20 брендів лікарських засобів групи R06A за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками 2020 р. із зазначенням позицій у рейтингу за 2018–2019 рр. та за підсумками 4 міс 2021 р.
Бренд 2018 2019 2020 2021
ЦЕТРИН 1 1 1 1
СУПРАСТИН 2 2 2 2
L-ЦЕТ 3 3 3 3
ЕРІУС 4 4 4 5
ЕДЕМ 5 5 5 6
ДИМЕДРОЛ 6 6 6 4
НІКСАР 15 10 7 7
АЛЕРЗИН 10 7 8 8
ЛОРАТАДИН 7 8 9 9
ФЕНІСТИЛ 8 9 10 10
ДІАЗОЛІН 11 12 11 11
ТАВЕГІЛ 12 13 12 17
ЦЕТРИЛЕВ 13 15 13 12
ТИГОФАСТ 17 17 14 13
КОНТРАХІСТ 38 19 15 16
КЛАРИТИН 14 14 16 15
ФЕНКАРОЛ 16 16 17 14
АЛЕРОН 9 11 18 58
АЛЛЕГРА 0 50 19 18
КЕТОТИФЕН 19 21 20 19

Іншою прикметною особливістю, характерною саме для антигістамінних препаратів системної дії, є сезонність їх продажу. Тому дуже цікаво спостерігати за тим, яким чином змінювалися обсяги продажу цієї групи препаратів у різних регіонах України (рис. 1). Так, у 2020 р. зафіксовано знач­не зменшення обсягів продажу препаратів групи R06A у натуральному вираженні в усіх областях України вже у квітні (нагадаємо, що 12 березня — початок загальнонаціонального карантину), зі збереженням негативного тренду у травні — саме в той період, коли група традиційно демонструє одні з найбільших обсягів продажу у розрізі помісячної динаміки як у грошовому, так і в натуральному вираженні. Натомість закінчення жорстких карантинних обмежень ознаменувалося суттєвим покращенням цих показників. Особливо значуще поліпшення ситуації у липні відмічено у Херсонській, Одеській та Донецькій областях, останні дві навіть трохи покращили свої результати порівняно з аналогічним періодом 2019 р. У чому запорука такого швидкого відновлення обсягів продажу антигістамінних препаратів для системного застосування в цих регіонах? З одного боку, Одеська та Херсонська області є традиційними українськими «мекками» літнього туризму, з іншого боку — південно-східні області України належать до територій із найбільшим поширенням амброзії, рослини, пилок якої є потужним алергеном. Так, Донецька обл. має одні з найбільших площ, захоплених цією рослиною (Черниш В.І., Шлапак В.П., 2019), яка квітне із середини липня до перших приморозків.

Рис. 1
Темпи приросту/спаду обсягів продажу безрецептурних лікарських засобів групи R06A у натуральному вираженні за підсумками 2020 р. порівняно з аналогічним періодом 2019 р. в окремих областях України
Темпи приросту/спаду обсягів продажу безрецептурних лікарських засобів групи R06A у натуральному вираженні за підсумками 2020 р. порівняно з аналогічним періодом 2019 р. в окремих областях України

Що б не трапилося, промоція не зупиняється ні на мить

Незважаючи на складні часи та шок від першого локдауну, промоція безрецептурних препаратів групи R06A, спрямована на фармацевтів, не зупинялася, загалом зберігаючи звичайні для неї сезонні тренди (рис. 2), при цьому пікові показники щодо згадувань про усі види промоції у травні 2020 р. навіть були дещо вищими порівняно з аналогічним періодом 2019 та 2018 р. У свою чергу, кількість згадувань про рекомендації у 2020 р. була приблизно на тому ж рівні, що і попередні 2 роки.

Рис. 2
Динаміка згадувань про промоцію та рекомендації безрецептурних препаратів групи R06A фармацевтами у 2018–2020 рр. та за 4 міс 2021 р.
Динаміка згадувань про промоцію та рекомендації безрецептурних препаратів групи R06A фармацевтами у 2018–2020 рр. та за 4 міс 2021 р.

Щодо промоції безрецептурних препаратів, які входять у топ-3 за кількістю згадувань про промоцію серед фармацевтів за підсумками 2020 р., то варто відмітити, як потужно у цю трійку «увірвався» препарат АЛЛЕГРА, у перший же повний промоційний рік зайнявши позицію лідера серед безрецептурних препаратів групи R06A (табл. 2, рис. 3). І хоча пікові показники у 2020 р. вищі у препарату ЕРІУС, тим не менше АЛЛЕГРА утримує 1-шу позицію у рейтингу, що стало можливим завдяки досить високим показникам протягом перших трьох кварталів 2020 р. Доцільність такої промоційної стратегії зумовлена ставкою на промоцію і при алергічному дерматиті, й інших алергічних захворюваннях, що не мають яскраво вираженої сезонності.

Таблиця 2 Топ-10 безрецептурних препаратів групи R06A за кількістю згадувань про промоцію серед фармацевтів за підсумками 2020 р. із зазначенням позиції в 2018–2019 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Бренд 2018 2019 2020 2021
АЛЛЕГРА 0 19 1 4
ЕРІУС 1 1 2 2
ЦЕТРИН 3 4 3 3
ЕДЕМ 5 2 4 8
ЕРІДЕЗ 2 3 5 1
L-ЦЕТ 4 8 6 7
АЛЕРЗИН 7 6 7 9
Л-МАЙ 0 37 8 6
ФЕНІСТИЛ 18 11 9 15
ЦЕТИРИЗИН 25 5 10 5
Рис. 3
Динаміка згадувань про промоцію топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A серед фармацевтів за підсумками 2020 р., за період 2018–2020 рр. і за 4 міс 2021 р.
Динаміка згадувань про промоцію топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A серед фармацевтів за підсумками 2020 р., за період 2018–2020 рр. і за 4 міс 2021 р.

Втім, рейтинг щодо згадувань про рекомендації фармацевтами не повною мірою корелює з аналогічним рейтингом щодо промоції (табл. 3, рис. 4). Так, у топ-10 безрецептурних препаратів групи R06A взагалі не увійшов лідер аналогічного рейтингу щодо промоції — АЛЛЕГРА. Натомість інші два препарати — ЦЕТРИН та ЕРІУС, що увійшли до топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за показниками промоції, спрямованої на фармацевтів, за підсумками 2020 р., також зайняли чільні місця в аналогічному рейтингу щодо рекомендацій фармацевтів. Зокрема, ЦЕТРИН став лідером за кількістю згадувань фармацевтів про рекомендації серед безрецептурних препаратів групи R06A у 2020 р.

Таблиця 3 Топ-10 безрецептурних препаратів групи R06A за кількістю згадувань про рекомендації фармацевтами за підсумками 2020 р. із зазначенням позиції в 2018–2019 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Бренд 2018 2019 2020 2021
ЦЕТРИН 1 1 1 2
ЕРІУС 2 4 2 1
ЕДЕМ 4 2 3 3
L-ЦЕТ 6 6 4 11
АЛЕРОН 3 3 5 21
ЛОРАТАДИН 5 5 6 10
АЛЕРЗИН 9 7 7 6
КЛАРИТИН 7 8 8 5
ЦЕТРИЛЕВ 8 10 9 7
ДІАЗОЛІН 13 16 10 0
Рис. 4
Динаміка згадувань про рекомендації фармацевтами топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2020 р. серед фармацевтів, за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Динаміка згадувань про рекомендації фармацевтами топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2020 р. серед фармацевтів, за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
ЦЕТРИН став лідером за кількістю згадувань фармацевтів про рекомендації серед безрецептурних препаратів групи R06A у 2020 р.

А що там у лікарів?

Серед лікарів як у контексті промоції, так і щодо призначень безрецептурних препаратів групи R06A пальма першості за підсумками 2020 р. належить препарату ЦЕТРИН (табл. 4, 5). При цьому якщо у випадку промоції лідерство мігрує між препаратами «першої трійки» (рис. 5), то щодо призначень лікарями ЦЕТРИН демонструє впевнене лідерство протягом 2019–2020 рр. (табл. 5, рис. 6).

Таблиця 4 Топ-10 безрецептурних препаратів групи R06A за кількістю згадувань про промоцію серед лікарів у 2020 р. із зазначенням позицій у 2018–2019 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Бренд 2018 2019 2020 2021
ЦЕТРИН 1 3 1 2
АЛЕРЗИН 2 1 2 1
L-ЦЕТ 3 2 3 3
ЕРІУС 4 4 4 4
ЕДЕМ 5 5 5 6
СУПРАСТИН 6 6 6 7
Л-МАЙ 0 23 7 13
АЛЛЕГРА 0 45 8 15
ТИГОФАСТ 11 9 9 5
ФЕНОКІТ 19 8 10 26
Таблиця 5 Топ-10 безрецептурних препаратів групи R06A за кількістю згадувань про призначення серед лікарів за підсумками 2020 р. із зазначенням позицій у 2018–2019 рр. і 3 міс 2021 р.
Бренд 2018 2019 2020 2021
ЦЕТРИН 2 1 1 2
АЛЕРЗИН 3 2 2 1
L-ЦЕТ 1 3 3 3
ЕРІУС 5 4 4 4
ЕДЕМ 4 5 5 7
СУПРАСТИН 7 7 6 8
ЛОРАТАДИН 6 6 7 5
ТИГОФАСТ 10 9 8 6
КЛАРИТИН 12 11 9 9
АЛЕРОН 8 8 10 12
Рис. 5
Динаміка кількості згадувань про промоцію топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A серед лікарів за підсумками 2020 р., за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Динаміка кількості згадувань про промоцію топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A серед лікарів за підсумками 2020 р., за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Рис. 6
Динаміка згадувань про призначення лікарями топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2020 р., за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Динаміка згадувань про призначення лікарями топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2020 р., за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.

На лікарів яких спеціальностей у своїй промоції орієнтуються маркетуючі компанії, що представляють провідні безрецептурні препарати групи R06A? Ключовими в цьому контексті для топ-3 безрецептурних препаратів за кількістю згадувань про промоцію серед лікарів є педіатри, терапевти, дерматологи, отоларингологи та алергологи (рис. 7). Порівнюючи структуру промоції для цих трьох препаратів, варто зазначити, що частка педіатрів у промоції ЦЕТРИНУ більш ніж удвічі менша за аналогічний показник для L-ЦЕТУ та АЛЕРЗИНУ, які на відміну від першого мають у своїй лінійці рідкі лікарські форми, дозволені до застосування у дітей віком від 6 міс.

Рис. 7
Структура згадувань про промоцію топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A серед лікарів різних спеціальностей за підсумками 2020 р.
Структура згадувань про промоцію топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A серед лікарів різних спеціальностей за підсумками 2020 р.

Ще однією цікавинкою промоції, спрямованої на лікарів, є сплеск показника щодо педіатрів у II–III кв. 2020 р. (рис. 8), які в умовах медичної реформи є однією з найдоступніших лікарських спеціальностей.

Рис. 8
Динаміка згадувань про промоцію безрецептурних препаратів групи R06A для топ-5 лікарських спеціальностей за підсумками 2020 р. за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
Динаміка згадувань про промоцію безрецептурних препаратів групи R06A для топ-5 лікарських спеціальностей за підсумками 2020 р. за період 2018–2020 рр. і за підсумками 4 міс 2021 р.
ЦЕТРИН — лідер рейтингу щодо згадувань про призначення лікарями безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2018–2020 рр. та 3 міс 2021 р.

В умовах пандемії коронавірусної хвороби та пов’язаних із цим карантинних обмежень велика роль стала відводитися неособистим дистанційним каналам промоції, значний приріст яких ми можемо спостерігати за підсумками 2020 р. (рис. 9).

Рис. 9
Приріст/спад кількості згадувань про промоцію безрецептурних препаратів групи R06A через різні канали комунікації серед лікарів топ-5 спеціальностей за підсумками 2020 р.
Приріст/спад кількості згадувань про промоцію безрецептурних препаратів групи R06A через різні канали комунікації серед лікарів топ-5 спеціальностей за підсумками 2020 р.

Так, щонайменше тризначними показниками приросту серед ключових лікарських спеціальностей для безрецептурних препаратів групи R06A можуть похвалитися такі промоційні канали, як віддалена комунікація та електрон­ні розсилки.

Активна промоційна діяльність маркетуючих компаній не завжди конвертується у призначення лікарями, адже кількість не завжди має тенденцію переходити у якість. Втім, для таких потужних брендів, як ЦЕТРИН, навіть деякі флуктуації промоційної активності не вплинули на його лідерські позиції щодо призначення лікарями за підсумками 2020 р. (див. табл. 5, рис. 6).

У структурі згадувань про призначення препарату ЦЕТРИН переважають дерматологи, отоларингологи і терапевти та вагома частка належить педіатрам (таблетки ЦЕТРИН показані дітям віком від 6 років) (рис. 10). Що ж до препаратів L-ЦЕТ та АЛЕРЗИН, то тут велика частка у структурі згадувань про призначення належить дерматологам та педіатрам.

Рис. 10
Структура згадувань про призначення лікарями топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2020 р.
Структура згадувань про призначення лікарями топ-3 безрецептурних препаратів групи R06A за підсумками 2020 р.
Євгенія Лук’янчук

Останні новини та статті