Чи можуть стартапи у сфері медичних технологій показати нам, куди рухається галузь?

В індустрії медичних технологій відбуваються значні зміни. Безперервно з’являються нові стартапи, які, ймовірно, формуватимуть майбутнє системи охорони здоров’я. У такий період як самим стартапам, так і досвідченим компаніям — виробникам медичного обладнання дуже важливо мати певні орієнтири, які вкажуть на можливості та завдання, що стоять перед галуззю, на те, куди варто рухатися та у що інвестувати кошти. Щоб розібратися в цих питаннях, консалтингова компанія «Deloitte» спільно з одним з найбільших акселераторів медичних пристроїв, цифрової охорони здоров’я та діагностичних компаній у світі «MedTech Innovator» провели дослідження та визначили основні тенденції в галузі медичних технологій.

Навесні 2021 р. Центр рішень для охорони здоров’я компанії «Deloitte» та «MedTech Innovator» (MTI) спільно проаналізували базу даних, що містить інформацію про 1000 стартапів (кандидати з 43 країн та 48 штатів США), які у 2021 р. подали заявку на участь у глобальному конкурсі на підтримку з боку акселераційної програми MTI.

MTI — це некомерційна організація, створена для того, щоб життєздатні інновації успішно досягали пацієнтів і приносили максимальну користь. Компанії-стартапи подають заявки без будь-яких зборів чи обмежень та вибираються винятково на основі їх заслуг. Стимулом для подання заявки є наставництво з боку MTI, можливість участі в семінарах, а також пітч-сесіях з інвесторами, виробниками, постачальниками та клієнтами.

З 2013 р. до MTI подали заявки понад 6 тис. компаній. MTI відрізняється високою вибірковістю, рівень ухвалення становить менше 5%. У її портфелі із 340 компаній-випускників 95% все ще працюють. Випускники залучили майже 3 млрд дол. США у вигляді додаткового акціонерного фінансування та випустили на ринок 85 продуктів.

Крім аналізу цих даних, експерти «Deloitte» також опитали керівників стартапів та відомих медичних компаній, які могли б стати стратегічними покупцями. Вони запропонували своє бачення стартапів, тенденцій у галузі та перешкод на шляху до впровадження успішних інновацій.

«Охорона здоров’я відходить від історичної моделі реактивного лікування хворих. За оцінками Deloitte, до 2040 р. 2/3 витрат на охорону здоров’я будуть пов’язані із забезпеченням благополуччя та раннім виявленням, профілактикою та лікуванням захворювань.

Це добрі новини для індустрії медичних технологій. Виявлення та профілактика захворювань, ймовірно, забезпечуватимуться регульованими медичними пристроями із сенсорним керуванням, які можуть сформувати великий ринок нових медичних технологій. Ми бачимо, що стартапи приділяють багато уваги саме цим напрямкам.

Перехід від епізодичної допомоги до покращення та підтримки благополуччя людини чинитиме тиск на традиційну бізнес-модель у сфері медичних технологій», — йдеться у звіті.

Стартапи виходять за межі епізодичного догляду за пацієнтами

«Компанії, які історично орієнтувалися на конкретні терапевтичні сфери, пов’язані з певною процедурою (наприклад імплантовані пристрої), додають у свої портфелі такі продукти, які можуть допомогти пацієнтові на всьому шляху — від діагностики до реабілітації.

Майже половина стартапів (46%) зосереджені на профілактиці та/або забезпеченні благополуччя або виявленні/діагностиці, і лише 19% приділяють увагу лікуванню», — йдеться у звіті.

«Deloitte» попереджає, що ця тенденція впливає на традиційну бізнес-модель медичних технологій, але бачить потенціал для формування нового ринку медичних технологій за рахунок стартапів, орієнтованих на виявлення та профілактику захворювань, які, ймовірно, включатимуть регульовані медичні пристрої із сенсорним керуванням.

Кардіологія була клінічною сферою, яку стартапи обирали найчастіше в галузі профілактики/оздоровлення.

Відхід від традиційної практики стаціонарного лікування

«Віртуальне здоров’я, що включає амбулаторні клініки, догляд вдома, самостійну діагностику та постійний віддалений моніторинг показників, викликає значний інтерес. 70% стартапів у секторі діагностики мають продукт, який застосовується в місці надання медичної допомоги, включаючи домашні умови», — йдеться у звіті.

Особливої ​​актуальності це набуло в період пандемії COVID-19. Згідно з аналізом бази даних MTI, за останні 3 роки (з 2019 до 2021 р.) частка компаній-стартапів, які займаються продуктами догляду за хворими на місці надання медичної допомоги, значно зросла — з 62 до 70%.

Медичні технології стають «розумнішими»

Керівники 70% стартапів заявили, що застосовують розширені цифрові можливості. Це може зробити їх особливо привабливими об’єктами для придбання.

На питання про те, яка категорія найкраще визначає їх цифрові можливості, найчастішою зазначали штучний інтелект та машинне навчання (28%). Далі йдуть: мобільні додатки або платформи (18%), носимі технології (13%), датчики (11%), телемедицина (11%), IT в охороні здоров’я (7%) і великі дані (Big Data) або аналітика (6%).

Ще 4 технології займають по 1–2%: хмарні технології, доповнена реальність, віртуальна реальність та ігри (рисунок).

Рисунок
 Цифрові можливості, яким віддають перевагу стартапи в галузі медичних технологій
Цифрові можливості, яким віддають перевагу стартапи в галузі медичних технологій

Стартапи обирають менш обтяжливі шляхи регулювання

Майже половина стартапів планували реалізовувати свої продукти з дозволом 510 (k) Управління з контролю за харчовими продуктами та лікарськими засобами США (Food and Drug Administration — FDA), 13% — з дозволом «de Novo» та 8% — з премаркетинговим схваленням (premarket approval — PMA). Близько 30% стартапів заявили, що їм не знадобиться схвалення регулюючих органів для їх продуктів.

Інфекційні хвороби та невідкладна медицина були найпоширенішими сферами для стартапів, які проходять нормативну процедуру FDA 510 (k). Профілактична медицина/оздоровлення були головними галузями для нерегульованих продуктів, що спонукало «Deloitte» припустити, що вони, швидше за все, є цифровими додатками.

«Можливо, продукти, які нині не потребують затвердження, можуть потребувати його в майбутньому», — йдеться у звіті.

Важливо відмітити, що нормативні шляхи «de Novo» і PMA більш суворі, ніж, наприклад, шлях 510 (k), і для їх проходження необхідно мати більше клінічних даних. Отже, компаніям-стартапам потрібно вкладати більше коштів у процес схвалення продуктів через «de Novo» або PMA.

Один з опитаних засновників стартапу зазначив, що потрапив у зачароване коло відсутності клінічних даних, необхідних для залучення інвесторів, бо не було грошей на проведення клінічних випробувань, які б дозволили отримати такі дані. І це, незважаючи на те, що він продемонстрував, що новий продукт може задовольнити значні незадоволені потреби на глобальному ринку.

Для інвесторів важливі докази

«Стартапам відомо, що інвестори можуть бути менш схильні робити значні інвестиції без клінічних доказів чи перспективи отримання нормативного затвердження в найближчий час. Більшість стартапів, які прагнуть отримати фінансування серії А, знаходяться на клінічній або більш пізній стадії розвитку (66%)», — йдеться у звіті.

У той час як стратегічні покупці стартапів залежать від зовнішньої інноваційної екосистеми в плані досягнення своїх цілей та отримання нових джерел зростання, багато хто з них ухиляється від інвестування в недоведені технології на ранніх етапах.

Разом з тим більшість стартапів MTI шукають фінансування серії А. З них кардіологія є основ­ним медичним напрямком, за нею йдуть кардіохірургія, торакальна та судинна хірургія, а потім профілактична медицина та оздоровлення.

При цьому понад 3/4 стартапів повідомили, що їм буде потрібно більше коштів для продов­ження роботи після 2021 р.

Важливо відзначити, що індустрія медичного обладнання може підтримувати стартапи й іншими способами, такими як ліцензійні угоди, спільний маркетинг, спільні розробки та спільні підприємства.

Рекомендації від «Deloitte»

«Deloitte» закликає досвідчені компанії, що виробляють медичне обладнання, використовувати нові бізнес-моделі (наприклад орієнтовані на споживача), стратегічно інвестувати в ліцензійні угоди, спільні розробки, спільні підприємства або частки в акціонерному капіталі, модернізувати процес розробки продуктів та зосере­дитися на можливостях їх реімбурсації.

Стартапи, які хочуть бути цікавими стратегічним покупцям, повинні розуміти можливості та завдання, що стоять перед галуззю, та вирішувати їх за допомогою своїх продуктів. Робота з такими акселераторами, як MTI, може бути надзвичайно цінною для спільноти стартапів, допомогти в позиціонуванні нових продуктів та формулюванні їх цінності. Варто згадати й про матеріальну фінансову підтримку, яку можуть отримати компанії-переможці.

У вересні 2021 р. переможцем глобального конкурсу стартапів «MTI 2021» та володарем головного призу на суму 350 тис. дол. стала компанія Alva Health, розробник браслета, який може виявити ознаки інсульту та оперативно сповістити власника або медичний персонал. Технологія призначена для людей з високим ризиком інсульту.

«Щороку ми ставимо перед собою завдання знайти найперспективніші стартапи з усього світу і пов’язати їх з потрібними зацікавленими сторонами. Це дозволяє зробити ці нові продукти доступними для пацієнтів та покращити їх життя. Я можу з повною впевненістю сказати, що не тільки Alva Health, а й усі компанії-фіналісти цього року перебувають на шляху до того, щоб донести життєво важливі рішення в галузі охорони здоров’я до лікарів та їхніх пацієнтів», — вказав у пресрелізі генеральний директор — заснов­ник MTI Пол Гранд (Paul Grand).

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»,
за матеріалами звіту «Deloitte» та «MedTech Innovator», www.medicaldesignandoutsourcing.com
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті