Е-рецепт на антибіотики: як аптеці підготуватися до нововведення?

Один з найбільших цифрових проєктів, який планується поетапно запровадити цього року, — електронний рецепт на лікарські засоби. Перший етап — запровадження з квітня е-рецепта на антибіотики. Щоб плани стали реальністю, має бути підготовлено та прийнято відповідну нормативно-правову базу. Ряд умов мають виконати і аптечні заклади, аби мати змогу відпускати ліки за е-рецептами. 28 січня з цього приводу відбулася онлайн-зустріч із представниками аптек, у якій взяли участь посадовці МОЗ України, Національної служби здоров’я України (НСЗУ), ДП «Електронне здоров’я», Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками.

Епідемія COVID-19 привернула увагу до проблеми безконтрольного застосування антибіотиків для лікування пацієнтів з вірусними інфекціями. «Україна, на жаль, не залишилася осторонь цієї глобальної проблеми. З кожною хвилею зростання кількості випадків коронавірусної хвороби відмічаємо зростання застосування антибактеріальних препаратів, яке неспівставне з ускладненнями, що можуть виникнути і потребувати призначення таких ліків», — зауважив міністр охорони здоров’я Віктор Ляшко.

За даними профільного міністерства, майже 64% українців помилково вважають, що у разі гострих вірусних інфекційних захворювань можна і потрібно застосовувати антибіотики. Більшість людей не має розуміння того, як розпочинати і завершувати курс лікування. За словами В. Ляшка, це призводить до резистентності мікроорганізмів до антибактеріальних препаратів. Втрата контролю над призначенням лікування антибіотиками може призвести до негативних наслідків, зокрема, до загрози настання так званої постантибіотикової ери, тобто повернення до тієї системи надання медичної допомоги, за якої впровадження інноваційних методів лікування стане неможливим.

Звертаючись до представників аптечних закладів, міністр висловив сподівання, що в питанні запровадження е-рецептів вони виступлять партнерами. «Ми хочемо, щоб за лютий–березень ви підготувалися до впровадження е-рецепта, щоб ми зараз говорили про проблеми, які існують у системі і які потрібно врахувати і вам, і нам для того, щоб Україна безболісно реалізувала перехід на облік і контрольований відпуск антибіотиків винятково за призначенням лікаря», — підкреслив В. Ляшко.

Запровадження е-рецептів відбуватиметься у 3 етапи:

  • квітень 2022 р. — на антибіотики, що кваліфікуються за кодом АТХ;
  • липень 2022 р. — на наркотичні (психотропні) лікарські засоби;
  • жовтень 2022 р. — всі інші рецептурні препарати.

Детальніше про цілі впровадження проєкту розповіла заступник міністра охорони здоров’я України з питань цифрового розвитку, цифрових трансформацій і цифровізації Марія Карчевич.

Вона визначила найважливіші завдання, які ставить перед собою МОЗ України цьогоріч і на майбутнє, запроваджуючи е-рецепт, зокрема, це:

  • попередження самолікування, безвідповідального застосування рецептурних лікарських засобів;
  • підвищення прозорості та контрольованості процесів виписування рецептурних препаратів;
  • початок роботи щодо побудови системи клінічного моніторингу в Україні на основі тих даних, які будуть вноситися до електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) стосовно клінічної ефективності тих чи інших ліків.
Відпускати лікарський засіб за е-рецептом зможе винятково фармацевт — фахівець з вищою фармацевтичною освітою. Асистент фармацевта зможе відпускати лише безрецептурні ліки та інші групи товарів.

Призначити антибіотик зможе винятково лікар, який після виписування е-рецепта надаватиме пацієнту інформаційну пам’ятку зі штрих-кодом. У штрих-коді буде закодовано номер рецепта та інші дані. Просканувавши штрих-код, фармацевт зможе отримати необхідну інформацію про рецепт.

Ліки призначатимуться за діючою речовиною. У рецепті лікар також вказуватиме дозування, спосіб застосування і тривалість прийому препарату. Е-рецепт виписуватиметься на 1 моно- чи комбінований препарат.

Електронний рецепт можна буде отримати в будь-якого лікаря, незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Проте для отримання електронного рецепта пацієнту необхідно бути зареєстрованим в ЕСОЗ.

Погасити рецепт пацієнт зможе винятково в аптечному закладі, який підключений до ЕСОЗ. На сьогодні не всі аптеки під’єднані до системи. Для можливості виписувати та відпускати е-рецепти медичні та фармацевтичні працівники також матимуть зареєструватися в ЕСОЗ.

Підготовка нормативно-правової бази

Найближчим часом МОЗ України буде винесено на громадське обговорення та ухвалено на різних рівнях низку нормативно-правових актів, необхідних для поетапного запровадження е-рецептів.

Зокрема, вже розроблені зміни до наказів МОЗ України:

  • від 19.07.2005 р. № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення, Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків»;
  • від 28.02.2020 р. № 587 «Деякі питання ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я».
Екстемпоральні лікарські засоби, як і зараз, відпускатимуться за паперовими рецептами.

Розробленими змінами також передбачатимуться окремі випадки, коли ліки можна буде відпускати за паперовими рецептами:

  • паперові рецепти виписано до терміну введення е-рецептів;
  • технічні несправності в ЕСОЗ, тривалість яких перевищує 24 год.

Змінами також буде подовжено термін дії е-рецептів з 30 до 90 днів. Винятки становитимуть рецепти на наркотичні (психотропні) ліки. Термін їх дії — 10 днів, як і зараз. Термін дії 30 днів залишиться і для препаратів, які відпускаються на пільгових умовах або підлягають реімбурсації.

Також запланована актуалізація форми рецептурних бланків у частині реквізитів медичного закладу.

Ще одна зміна, яку планується винести на розгляд Парламенту, — підвищення розміру штрафних санкцій для фармацевтів за відпуск рецептурних ліків без рецепта. Відповідні зміни буде внесено до ст. 424 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Зокрема, планується встановити штраф на рівні 5100 грн. За повторне порушення протягом року — 10 200 грн.

Деталі впровадження е-рецепта з боку НСЗУ

Ігор Костиря, заступник директора департаменту — начальник управління розвитку функціональних можливостей електронної системи охорони здоров’я нагадав, що ЕСОЗ запрацювала у 2017 р. і фактично це система для обміну інформацією між різними учасниками системи охорони здоров’я. Система складається з 2 компонентів — різних програмних продуктів:

  • перший компонент — медична інформаційна система (МІС) — слугує для роботи лікаря/фармацевта. Через МІС відбуваються всі процеси, які обліковуються між пацієнтом та медичним/фармацевтичним працівником;
  • другий компонент — центральна база даних (ЦБД), яка слугує для зберігання та обміну даними між різними учасниками ЕСОЗ.

У рамках запровадження е-рецепта аптечним закладам необхідно буде підключитися до МІС, щоб фармацевт мав змогу працювати з ЦБД, а саме: знаходити е-рецепт, отримувати дані щодо нього і передавати інформацію про відпущений пацієнту препарат.

МІС — це інструмент для автоматизації різних процесів в аптеці. Тому І. Костиря рекомендує аптекам при виборі МІС звертати увагу на їх функціонал, який допоможе автоматизувати і інші процеси поза е-рецептом.

ЦБД — інструмент для зберігання інформації про рецепт та його автора; передачі даних рецепта фармацевту; зберігання інформації про відпущений препарат та фармацевта, який його відпустив.

Перелік підключених до ЦБД МІС є загальнодоступним і розміщений на сайті ДП «Електронне здоров’я» за посиланням: ehealth.gov.ua/pidklyucheni-do-ehealth-mis.

Як аптечним закладам підготуватися до впровадження е-рецептів?

Як уже було зазначено, для того, щоб мати можливість відпускати ліки за е-рецептами, аптечний заклад має бути підключений до ЕСОЗ.

Детально на цьому зупинився в.о. генерального директора ДП «Електронне здоров’я» Олександр Ємець.

За його словами, аптечним закладам, які вже підключені до ЕСОЗ, не потрібно:

  • повторно реєструвати аптечний заклад в системі;
  • укладати додаткові договори.

Натомість спікер порекомендував аптекам звернутися до представників МІС, яка встановлена у них, і уточнити, коли буде доступний відповідний функціонал.

Якщо ж аптечний заклад не підключений до ЕСОЗ, йому потрібно:

  • обрати МІС, яка має необхідний функціонал;
  • зареєструвати заклад, його підрозділи та фармацевтичних працівників, які будуть здійснювати відпуск рецептурних ліків, в ЕСОЗ через МІС;
  • забезпечити працівників аптечного закладу кваліфікованим електронним підписом;
  • провести необхідні навчальні заходи та ознайомитися з усіма матеріалами.

«Першочергово рекомендуємо при виборі МІС та укладанні договору про отримання послуг звернути увагу на послуги з навчання. Ваша МІС — це ваша перша лінія підтримки, яка за потреби проведе необхідні навчальні заходи», — звернув увагу О. Ємець, додавши, що наразі розробляється оновлений курс для працівників аптечних закладів на платформі академії НСЗУ.

Говорячи про переваги роботи аптек в ЕСОЗ, посадовець звернув увагу на спрощення процедури відпуску рецептурних препаратів. Аптекам не потрібно буде формувати звітність та зберігати паперові рецепти. Ці процеси автоматизовані системою.

Крім того, в ЕСОЗ рецепти автоматично перевірятимуться на наявність помилок, що забезпечить внесення лише коректних даних.

У подальшому підключення до ЕСОЗ буде однією з обов’язкових умов для отримання ліцензії аптечним закладом.

М. Карчевич додала, що вже розроблено проєкт постанови КМУ щодо внесення відповідних змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів). Наразі проєкт документа знаходиться на погодженні в Міністерстві юстиції України і найближчим часом його буде винесено на розгляд Уряду.

«Планується надати перехідний період терміном 5 міс з моменту набрання чинності такою постановою для того, щоб суб’єкти господарювання привели свою діяльність у відповідність з новими вимогами», — поінформувала представник МОЗ України.

Під час зустрічі представники аптечних закладів висловили побоювання щодо можливих труднощів із забезпеченням рецептурними ліками пацієнтів у сільській місцевості. В окремих регіонах доступ до інтернету взагалі відсутній. Крім того, додаткові фінансові витрати лягають на аптечні заклади у зв’язку з придбанням комп’ютерів, сканерів, принтерів, підключенням аптек до МІС.

У профільному міністерстві побоювання аптек, розміщених у сільській місцевості, взяли до уваги і додатково будуть опрацьовувати ці питання з місцевою владою. Крім того, подібні зустрічі з представниками аптечного сегменту проводитимуться на постійній основі для знаходження компромісних рішень.

Катерина Горбунова

Цікава інформація для Вас:

Коментарі

Джесика 02.02.2022 1:39
И всем пенсионерам сразу выдадут смартфоны к е-рецептам, что бы смогли воспользоваться и рецептами и 1000грн за вакцинацию на лекарства
Алекс 02.02.2022 3:38
А если в штате только один фармацевт(провизор), остальные числятся как ассистенты фармацевта, то отпуск только фармацевт будет осуществлять, вся очередь только к нему? а если на данный момент не его смена? или он на больничном или в отпуске? стратегии продуманы? все аптеки это частные предприятия и 60% сотрудников не имеют никакого отношения к фармации или же они технологи фарм.промышленности, клинические фармацевты, средний медицинский персонал(мед.сестра, фельдшер). Как быть с такими специалистами : клинический провизор, провизор-косметолог, провизор технолог. Люди получившие эти специальности закончили ВЫСШЕЕ фармацевтическое образование, а по итогу будут числится как ассистенты, еще не смогут осуществлять отпуск большинства лекарственных средств. Раз уж пошел разговор о том что бы в аптеке работали специалисты с дипломами "Общей фармации" на должностях фармацевта и ассистента фармацевта, МОЗ и Кабмин внесли изменения в классификатор профессий , а рабочие места и должное штатное расписание утвердили для специальностей клинический провизор, провизор-косметолог, провизор технолог.? Недавно один из руководителей одной аптечной сети заявил в интервью что иметь фармацевтическое образование , для работы в аптеке, вообще не нужно. Достаточно пройти 4 месячные курсы, а вы рассказываете про отпуск лекарственных средств только фармацевтом.
Ангелина 05.02.2022 11:32
А если в селе есть семейный врач и при нем аптечный пункт где работает бакалавр или ассистент фармацевта, то он тоже не имеет права отпустить медикаменты по электронному рецепту? Какой тогда смысл в докторе, если хоть и за медикаментами придется ехать в город?
Олена 21.02.2022 5:58
Що робити асистентам,за які кошти жити?Зарплата нараховується від виручки.15 років мені можна було все відпускати,а зараз не пригодна?Все для людей."Дякую" владі.

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті