Вітаємо з ювілеєм! ВАТ «Фармак» — 85 років!

Сьогодні — вже вдруге на шпальтах спеціального/центрального нарису «Щотижневика АПТЕКА»* — український виробник ліків ВАТ «Фармак»: одне з найстаріших фармацевтичних підприємств нашої держави, багаторічний лідер в сегменті експорту ліків, вже звичний лідер серед усіх українських виробників… А як називають себе самі заводчани відтепер — національний лідер фармацевтичного ринку України. І для такого твердження є вагомі підстави. Адже трудовий колектив відзначає знаменну дату не лише отриманими безпосередньо з рук Прем’єр-міністра високими урядовими відзнаками або відкриттям одразу двох суперсучасних високотехнологічних ланок асептичного виробництва. Команда зробила своєму кораблеві ще один надзначущий іменинний подарунок. Річ у тім, що в ювілейний рік компанії вдалося корінним чином переламати ринкову ситуацію на свою користь, посівши перше місце серед усіх представлених в Україні фармацевтичних компаній за обсягами аптечного продажу та госпітальних закупівель в грошовому вираженні, починаючи з ІІ кварталу 2010 р. Протягом ІІ–ІІІ кварталів продемонстровано стрімкий приріст обсягів продажу продукції — 38,5% порівняно з аналогічним періодом минулого року, частка ВАТ «Фармак» на вітчизняному фармацевтичному ринку стала найбільшою: 4,7%, причому із значущим відривом від найближчого конкурента.** Навряд чи кінець року принесе драматичні сюр­призи, тому вже сьогодні можна стверджувати: цьогоріч народився новий лідер українського фармацевтичного ринку — українська компанія європейського рівня ВАТ «Фармак». Отже, традиційно — про вчора, сьогодні та завтра ВАТ «Фармак» — безпосередньо з вуст топ-менеджменту компанії-ювіляра.

 Філя Жебровська, Голова правління, Генеральний директор ВАТ «Фармак», кандидат економічних наукФіля Жебровська, Голова правління, Генеральний директор ВАТ «Фармак», кандидат економічних наук:

— Щасливий той, хто у плинкій фразі часу зуміє знайти і поставити правильний н?голос. Історія успіху ВАТ «Фармак» — це літопис багатьох років напруженої, наполегливої та сумлінної праці. Перемога не буває раптовою, і дається вона нелегко. А успіх ніколи не досягається за прямою висхідною лінією: лише вибоїни дозволяють ставати сильнішими і загартованішими, поглиблювати командний дух, завойовувати та утримувати лідерство.

Наше підприємство було створено на базі Київського хіміко-фармацевтичного заводу ім. М.В. Ломоносова наприкінці 1925 р. і протягом 70 років спеціалізувалося на виробництві фармакологічних субстанцій та рентгеноконтрастних засобiв на території колишнього Радянського Союзу. За роки незалежності України з хімічного виробництва ВАТ «Фармак» перетворилося на потужне фармацевтичне підприємство з виготовлення готових лікарських форм, що стало початком нової ери в житті компанії. Сьогодні штат «Фармака» налічує 1427 осіб, а портфель — понад 200 найменувань ліків, щороку освоюється в середньому 15 нових лікарських препаратів. Підприємство спеціалізується на високотехнологічному виробництві лікарських препаратів, які застосовуються в ендокринології, кардіології та ревматології; засобів для наркозу, рентгеноконтрастних засобів, офтальмологічних препаратів та засобів для лікування простудних захворювань.

ВАТ «Фармак» бере активну участь в реалізації державних цільових програм по цукровому діабету, онкології, кардіології. Люди, з якими мені випало щастя працювати, — це команда однодумців, які дивляться на 3–4 кроки вперед. Правління ВАТ «Фармак» — це той стрижень, навколо якого об’єднується діяльність усіх підрозділів. Кожен член правління сформував та згуртував власну команду — їх ефективна та споріднена взаємодія і стала головною рушійною силою, що дозволяє виборювати високий загальнокомандний залік.

Сьогодні ВАТ «Фармак» має вже 16 технологічних ліній, — хоча лише декілька днів тому цих ліній було 14. Для нашого підприємства є великою честю, що у церемонії відкриття двох нових виробничих ділянок особисто брали участь Прем’єр-міністр України Микола Азаров, міністр охорони здоров’я України Зіновій Митник та його заступник Олександр Гудзенко — це є свідченням уваги та поваги Уряду не лише до нашого підприємства як лідера фармацевтичного ринку, але й до української фармації загалом. Ми горді отриманою високою оцінкою: трудовий колектив ВАТ «Фармак» нагороджений Почесною грамотою Кабінету Міністрів України — і повірте, у цій колективній винагороді закладена частка зусиль та чеснот кожного працівника нашого підприємства. Мені надзвичайно приємно, що в ювілейні дні не забуто особисті заслуги та професійні досягнення співробітників, яких ми обґрунтовано вважаємо кращими з кращих: Почесними грамотами Кабінету Міністрів України нагороджені Діана Бесага, керівник департаменту з розробки та реєстрації, Михайло Ванат, директор з маркетингу і продажу, Анатолій Гвоздь, директор із забезпечення і виробництва, Віктор Маргітич, медичний директор, Ольга Олексійчук, директор з якості, а подяками Кабінету Міністрів України — Олександр Галятін, заступник технічного директора, та Павло Лукашевич, начальник відділу госпітального продажу. Я дуже високо ціную роботу служби технічного директора Григорія Костюка, який покладає в основу концептуальної підготовки всіх технологічних проектів компетентність і далеко­глядність, зумів прищепити ці якості членам своєї команди. Зусиллями Ольги Олексійчук та її команди на підприємстві створено потужну службу системи забезпечення якості, службу забезпечення та валідації технологічних процесів: без створення цих підрозділів перемоги не було б, адже наше кредо — вмонтовувати якість в продукт. На високу оцінку заслуговують керівники відділів служби маркетингу, департаменту стратегічного планування. Слід особливо відзначити службу, яка займається впровадженням та дослідженням препаратів. Започатковано й активно виконується цілий ланцюг проектів з дослідження біоеквівалентності таблетованих препаратів. З рідкими лікарськими засобами дещо простіше, з твердими лікарськими формами — складніше, але ми розпочали цю програму і доведемо її до кінця: шлях здолає той, хто ним йде. Лише цьогоріч медичною службою під керівництвом доктора медичних наук Віктора Маргітича таких проектів було здійснено 7, і до цього було напрацьовано 7. Загалом нам потрібно 3–4 роки, щоб усі препарати у твердих лікарських формах для перорального застосування мали досліджену біодоступність та біоеквівалентність (ці терміни я оприлюднила ще у вересні з трибуни VII Національного з’їзду фармацевтів), тож сподіваюся, на святкуванні 90-річчя підприємства ми матимемо всі підстави сказати, що ВАТ «Фармак» не випускає жодного препарату у відповідній лікарській формі з невивченою біоеквівалентністю та біодо­ступністю. У нашій компанії постійно проводиться робота з удосконалення системи менеджменту, в основу якої покладено вимоги міжнародних стандартів ISO,модель досконалості Європейського фонду управління якістю (EFQM)та концепцію «Всебічного управління якістю». Система менеджменту підприємства сертифікована в національній та міжнародній системах сертифікації за ISO 9001:2000, ISO 14001 та ISO 13485. А 1 грудня на підприємстві стартував ще один амбітний високотехнологічний проект з інформаційного забезпечення операційно-облікової політики підприємства, планування та здійснення виробничого процесу тощо. Сподіваюся, 1 грудня 2011 р. ми продемонструємо найвищий пілотаж і в цьому напрямку.

Таким чином, у нашій компанії не існує дріб’язкових питань. Ми приділяємо прицільну увагу всьому, що сприяє руху вперед — до видимого обрію та за його край. Ми командно, системно й у різних напрямках шукаємо найкращі передові світові практики і, вивчаючи їх, відшукуємо найкраще, і якщо це дійсно найкраще й найактуальніше для підприємства під кутом зору його стратегії, то беремо на озброєння і впроваджуємо у себе. Адже без кожної із вищезгаданих складових компанія не може бути успішною і здолати шлях до мети, яку ми називаємо «ліки без кордонів», тобто такі ліки, якість яких задовольнить реєстраційні вимоги будь-яких, навіть найпедантичніших та найприскіпливіших регуляторних органів інших країн.

Сьогодні директор з маркетингу Михайло Ванат та його команда — відділ продажу, рецептурний, госпітальний, безрецептурний та маркетингу експортних ринків — створили власні дивізіони та команди (на підприємстві працює 300 лікарів та провізорів!), які плідно контактують з професіоналами системи охорони здоров’я — лікарями, аптеками, дистриб’юторами, медичними закладами, науковими установами тощо. 2 роки тому ми створили «Клуб ВАТ «Фармак», який нині об’єднує в одну інформаційну систему більше тисячі лікарів різних спеціальностей, ми надаємо їм корисну навчально-інформаційну підтримку. Адже ВАТ «Фармак» є лідером у сегменті ендокринології, займає добрі позиції в кардіо­логії, ревматології, офтальмології тощо. Тобто як експертний рівень наших фахівців, так і якість наших препаратів є дуже високими. Але ми запитуємо себе: а що є в світі? Над чим світ працює у тому чи іншому фармакотерапевтичному напрямку? Де наше місцезнаходження у цій системі координат? У цій роботі ми не заангажовуємо фахівців до своїх ліків, навпаки — ми мусимо їм показати, які підходи застосовуються у світі. І, мабуть, лікар, який безпосередньо спілкується з пацієнтом, не призначив би препарат іншому хворому, — як би той препарат не працював. Ми несемо величезну відповідальність перед працівниками практичної медицини: якби ми хоч раз підвели цього лікаря — навряд чи він залишився б у «Клубі ВАТ «Фармак» і призначав наші препарати. Ми дуже уважно прислуховуємося до думки віт­чизняних фахівців про наші препарати! — навіть свої плани розвитку ми коригуємо відповідно до їх побажань: дослуховуємося, що б вони хотіли бачити у тій чи іншій фармакотерапевтичній площині, який препарат їм потрібен для лікувального процесу, — такий діалог між нами триває плідно та безперервно. Наша зовнішня служба налаштована саме на такий позитив та співпрацю з діючими лікарями та усіма медичними працівниками.

Влітку поточного року ми уточнили свою програму розвитку до 2015 р.: експорт становитиме 22–23% продукції ВАТ «Фармак». Не цураємося — нікого! Країни СНД нам дуже цікаві, адже там нашу продукцію добре знають, активно працює армія наших медичних представників. Щоб дивитися далі, ми маємо добре вивчити особливості жорстких «вступних вимог» західних ринків. Поступово крокуватимемо у цьому напрямку, а коли вже підійде термін реєстрації оригінального лікарського засобу ВАТ «Фармак» на ринку Європейського Союзу (де вже не перший рік маркетується наш генеричний контрастно-діагностичний препарат МАГНЕГІТА — і сподіваюся, наступного року увійде ще один наш препарат такого ж спектра дії), — безперечно, тоді ми з радістю поділимося своїми досягненнями з вітчизняною медико-фармацевтичною спільнотою.

Додам, що ВАТ «Фармак» займає активну позицію в благодійницькій діяльності. Щорічно на цю мету виділяється понад 2 млн грн. Підприємство надає безкоштовну допомогу готовими лікарськими препаратами і грошовими внесками лікувальним закладам, благодійним фондам та іншим громадським організаціям. Серед тих, що постійно отримують благодійну допомогу, — Товариство Червоного Хреста, дитячий будинок «Малятко», численні фонди інвалідів війн, інвалідів Чорнобиля, багатодітних сімей, школи-інтернати для дітей з вадами розвитку та дітей-інвалідів, лікувальні заклади Києва та багатьох регіонів України тощо. За кошти підприємства створено кабінети діабетичної стопи для підтримки хворих на цукровий діабет.

Отже, в цілому так: успіх досягається завдяки командній роботі, прагненню вивчити та застосувати все найновіше, найпередовіше, найкраще, що є у світі. Ми намагаємося, щоб якісні українські ліки переважали в арсеналі лікарів та асортименті аптек, але для цього треба пройти ще дуже довгий шлях. Необхідно конкретними справами поступово змінювати думку і психологію наших людей: адже позначка «вироблено в Україні» не значить «погано», навпаки — це ліки, сучасні та якісні, ефективні та безпечні, доступні за ціною для більшості населення.

Григорій Костюк , технічний директор, член правління ВАТ «Фармак»Григорій Костюк , технічний директор, член правління ВАТ «Фармак»:

— Я відповідаю за 2 напрями: роботу технічної служби (створення нових виробництв та реконструкція діючих) та діяльність з розробки, реєстрації та перереєстрації лікарських препаратів. На мою думку, своїм успіхом ВАТ «Фармак» завдячує насамперед злагодженій роботі всієї команди, всіх служб підприємства, які орієнтовані на одну мету: бути не просто першими, а кращими, — виконувати плани, які ми кожен рік перед собою ставимо, — з продажу, виробництва, розробки та впровадження нових препаратів, створення нових та реконструкції діючих технологічно-виробничих ліній тощо. Така злагоджена робота народжує синергію, в якій я бачу запоруку успіху.

Останнім часом на підприємстві здається в експлуатацію в середньому по одній виробничій лінії на рік. Завдяки інвестиціям в удосконалення власного виробництва продукція ВАТ «Фармак» виготовляється відповідно до умов належної виробничої практики (GMP). Важливим напрямком діяльності підприємства є розвиток партнерських стосунків зі світовими фармацевтичними компаніями. З 1999 р. ВАТ «Фармак» співпрацює зі світовим лідером у розробці та виробництві інсулінів — транснаціональною компанією «Елі Ліллі» (США), підписавши угоду про стратегічне партнерство та створення в Україні сучасного унікального виробництва людських генно-інженерних інсулінів з субстанції та за ліцензійною технологією­ «Елі Ліллі». Спільний проект було реалізовано в два етапи: перший етап — виробництво фарма­сулінів з in bulk компанії «Елі Ліллі», другий етап — в 2006 р. на ВАТ «Фармак» введено в дію сертифіковану за стандартами GMP інсулінову лінію для виробництва інсулінів із субстанції за повним циклом. ВАТ «Фармак» інвестувало власних і кредитних коштів на суму 7,4 млн євро, створило додатково 51 робоче місце. Понад 25% інсулінозалежних хворих в Україні лікуються фармасулінами виробництва ВАТ «Фармак».

У 2006 р. закінчено роботи зі створення нового таблеткового виробництва. Це сучасне потужне виробництво, яке містить дві технологічні лінії для випуску препаратів у формі таблеток, таблеток з покриттям та капсул та відповідає всім нормам і вимогам GMP. У 2008 р. проведено технічне переоснащення виробництва таких важливих для населення препаратів, як КОРВАЛОЛ, НАФТИЗИН, КОРВАЛДИН, БАРБОВАЛ, згідно з нормами і вимогами GMP. Відразу після закінчення дії патентного захисту на оригінальний препарат на ринку Європейського Союзу зареєстрований і маркетується перший у світі генерик гадопентетату димеглюміну, ін’єкційного контраст­ного засобу для проведення магніторезонансної томографії (МРТ), — препарат МАГНЕГІТА виробництва ВАТ «Фармак» — це важливе досягнення компанії на міжнародному рівні.*

Справді визначна подія відбулася у нас цьогоріч: 10 грудня введено в дію першу чергу, дві асептичні лінії, проекту «РЛЗ-2» («Рідкі лікарські засоби»). Основою проекту, кошторис якого становив 40 млн євро, є створення повного циклу виробництва ін’єкційних препаратів в ампулах, флаконах і шприцах різних номіналів із застосуванням прийомів асептичної формуляції, гомогенізації суспензій, асептичної фільтрації розчинів, асептичного напов­нення ампул, флаконів і шприців розчинами і суспензіями з використанням елементів бар’єрних техно­логій, що зменшують кількість втручань персоналу на асептичних стадіях процесу та відповідають міжнародним стандартам GMP. У новому цеху вироблятимуть понад 40 найменувань лікарських препаратів різних фармакологічних груп, зокрема і нового для підприємства напрямку — біотехнологічні препарати. В проекті «РЛЗ-2» передбачається створення 3 виробничих дільниць, розподілених за видами та номенклатурою первинної упаковки, обсягом серії і технологічними схемами приготування препаратів, їх наповненням та пакуванням. На першій дільниці — виробництво рідких лікарських засобів в ампулах номіналами 1; 2; 5; 10 та 20 мл — вироб­лятимуться анестетики, препарати діагностичної, ендокринологічної та кардіоревматологічної групи. На другій дільниці — виробництво рідких лікарських засобів в ампулах номіналами 1; 2; 3 мл і у флаконах номіналами 3 і 6 мл — будуть вироблятися препарати кардіоревматологічної, неврологічної груп, кортико­стероїди та анестетики. На третій дільниці буде зосереджено виробництво біотехнологічних препаратів та вакцин у флаконах і шприцах. Для оснащення виробничих дільниць «Фармак» придбав обладнання провідних світових виробників фармацевтичного обладнання «Bosch», «SBM», «Pharmatec», «BWT», «Tecninox» та ін. До кінця 2011 р. ми плануємо ввести в дію другу чергу проекту «РЛЗ-2» — 2 асептичні лінії з виробництва стерильних лікарських препаратів у флаконах та шприцах з дотриманням усіх вимог GMP. Це дасть нові, більш широкі технологічні можливості, дозволить дотримуватися високих стандартів, а отже — надасть ще більші гарантії якості препаратам ВАТ «Фармак» на тих ринках, де вони вже присутні, створить можливості для виведення наших препаратів, а можливо, і контракт­них послуг з боку ВАТ «Фармак» на інші, у тому числі високо­регульовані ринки.

Крім того, в поточному році здійснено повну реконструкцію ще двох виробничих ліній — з випуску назальних крапель та з випуску субстанції препарату АМІЗОН. Обидві зазначені дільниці приведено у відповідність з вимогами GMP і підготовлено для проходження європейської інспекції. Фактично залишилася одна виробнича ділянка (м’які лікарські форми — мазі й гелі), реконструкція якої розпочнеться на початку 2011 р. Таким чином, ми майже закінчили технічне переоснащення усіх виробництв і робимо все для того, щоб до кінця 2011 р. усі наші виробничі дільниці не лише відповідали вимогам GMP, але й були сертифіковані згідно з цими стандартами. Має­мо також серйозні плани щодо підвищення продуктивності тих виробництв, які ми створювали декілька років тому, — адже сьогодні завантаженість деяких з них сягає 100%, і постає проблема розширення діючих і створення нових виробничих потужностей.

Підприємство стрімко розвивається, і нам необхідно створювати резерв виробничої потужності. Тому розпочато проект зі створення відокремленого виробничого майданчика з випуску субстанцій (з перенесенням діючої номенклатури субстанцій, а також роботою з новими) у м. Шостка — будівництво розпочнеться наступного року. Це буде сучасне виробництво, що відповідатиме не лише вимогам GMP, але й усім сучасним екологічним стандартам. Оскільки вже відчувається деякий дефіцит площ, в перспективі це дозволить нам вивільнити необхідне місце на основному майданчику підприємства для виробництв готових лікарських препаратів, лабораторій та інших необхідних ланок технологічно-виробничого процесу.

Олег Сяркевич , директор з розвитку бізнесу, член правління ВАТ «Фармак», кандидат фармацевтичних наук, МБАОлег Сяркевич , директор з розвитку бізнесу, член правління ВАТ «Фармак», кандидат фармацевтичних наук, МБА:

— З моєї точки зору, нинішні досягнення ВАТ «Фармак» — це кумулятивний ефект десятиліття, а може, останніх 12 років. А якщо глибше — все ж таки 15: від того моменту, коли Філя Іванівна очолила підприємство як Генеральний директор і Голова правління. Ми маємо щиро визнати, що у командній роботі взагалі і при виборі стратегії зокрема оркестром колективу диригує його керівник: він робить найбільший внесок у загальну справу, оскільки від його ідей, поглядів та устремлінь безпосередньо залежить, чи вірним курсом рухатиметься корабель, а отже й досягнення мети цього руху — тобто кінцевий результат. І в нашому випадку абсолютно реалістично на прикладі одного керівника ми можемо простежити цілу епоху в житті підприємства.

Безперечно, при виборі стратегії першим зерном є керівник, а далі вже починає працювати команда, яку він збирає, гуртуючи навколо себе однодумців, які синергічно мислять. Важливо, що із самого початку нею було взято курс на збереження в колективі того, що раніше називали наступністю поколінь, причому в самому кращому, високопрофесійному сенсі цього вислову. Це, мені здається, перша точка: не ламати-валяти, а зводити нове на міцному та надійному фундаменті, збудованому попередниками. Коли на початку 1990-х, із набуттям Україною статусу незалежної держави, робота на підприємстві практично припинилася, і завод «Фармак» опинився на роздоріжжі пошуку, куди йти і що робити. Цей пошук тривав з 1991 по 1995 р. — і, мабуть, не дарма. Я не був учасником тих подій, а знаю з розповідей, чому колектив хотів нову людину для управління — тому що накопичилася критична маса невдоволення існуючим станом, людям кортіло позитивних змін. І людину, яка здатна ці зміни здійснити, знайшли на власному підприємстві. Ці зміни поступово викристалізовувалися, бо прийшов керівник, який працював тут і раніше, знав про підприємство все, — тому люди й вважали за потрібне довірити йому це управління.

Насправді з 1995 р. можна було б перескочити ще у 1982 р., коли Філя Іванівна тільки прийшла працювати на підприємство. Як би не сприймалося, що я стільки говорю про неї, — але така моя точка зору на роль конкретної особистості в історії конкретного підприємства. Адже те, про що йдеться, стало крутим трампліном крізь роки у день нинішній, безпосередньо вплинуло на долю провідного українського фармацевтичного виробника, а отже і на розвиток всієї фармацевтичної галузі та стан медикаментозного забезпечення населення України впродовж останніх двох десятиліть.

Отже, зерно закладено. І що ж було зроблено? Тоді це не називалося премудрими іншомовними словами на кшталт «маркетинг», «pipeline», «GMP» (дехто їх уже вживав, але мало хто розумів значення), — однак було змінено мислення новими категоріями. Що треба спеціалізуватися. Гармонізувати портфель. Розвивати інші технологічні лінії та напрямки. Втілювати системи забезпечення якості та стандарти належних практик, — адже якщо світ живе за такими нормами, напевно, і нам це потрібно?!

Все це були зерна, які давали свої паростки, а згодом — і початки. Наведу показову ситуацію: з 1962 р. завод «Фармак» випускав субстанцію нафтизину, а також готовий препарат НАФТИЗИН — назальні краплі у простих скляних флаконах під обкатку (до якого в аптеці треба було придбати піпетку, щоб капати). Філя Іванівна зрозуміла, що треба випускати ксилометазолін — препарат нової генерації, але не у флаконах під обкатку, а у поліетиленових з крапельничкою: для цього була куплена лінія Bottle Pack, що була у вжитку, і ксилометазолін почали активно випускати у сучасній зручній для використання первинній упаковці.

Так була продовжена лінія технологічної спеціалізації, і ще довго жила вертикальна інтеграція (тривало виробництво субстанцій). Отак і вибудовувався згадуваний pipeline, це вже починалася конкретика. В чому ще Філя Іванівна стратег: вона вміє спонукати людей до генерування ідей, до перспективної діяльності з досягнення певної, нехай навіть далекої мети, заражає і заряджає їх своїм ентузіазмом і в той же час шукає людей, які каталізуватимуть її власні ідеї та ініциативи. Вона — медіатор усіх цих процесів. До того ж вона фінансист — а це надзвичайно важливо — вміти працювати з грішми: знати, де їх залучити (щоб тобі повірили й дали), в які конкретні справи вкладати (щоб було звідки повертати), як ефективно розподіляти згідно з визначеними пріоритетами (щоб з часом мати можливість реінвестувати у подальший саморозвиток). Я прийшов у команду в 2000 р. і перше, на що звертав увагу, — це вміння: які синтезуються субстанції, які є портфелі за фармакотерапевтичними напрямками тощо. Мені було доручено створити маркетингову стратегію (звісно, вона обговорювалася всіма членами правління, але я, так би мовити, доповідав засади). Йшлося про те, які проекти потрібні заводу, які найбільш перспективні спеціалізації слід розвивати. Стояли голі виробничі майданчики, самі колони, але вже було вирішено, що нові цехи мають відповідати європейським вимогам і працювати на європейському обладнанні. Звичайно, все вибудовувалося не одразу. Насамперед закладалися основи основ: ми відпрацьовували портфель своєї технологічно-клінічної спеціалізації. Активно розвивався сегмент назальних продуктів. Так, ми випускаємо ксилометазолін — але маємо лише краплі, отже, потрібен і спрей. Необхідно додати до номенклатури деконгестанти останнього покоління — оксиметазолін — значить, випускати його слід в усьому розмаїтті лікарських форм (краплі для дорослих, дітей, немовлят і звичайно спрей). Починається випуск ЕВКАЗОЛІНУ з ПІНОВІТОМ (теж, до речі, ідея Філі Іванівни) — я додаю, що потрібні сучасні спреї з помпами: ось і нанизується наступна нова лінійка. Розвиваються­ додаткові технологічні відгалуження, в результаті яких виникають спреї для зовнішнього застосування — спрей тербінафіну ЛАМІКОН, наш знаменитий бренд ПІКОЛАКС — спрей для ротової порожнини. Таким чином, наповнюючись новими продуктами, а отже конкретним змістом, — гартувалася наша технологічно-клінічна спеціалізація. Слід зазначити, що ще у 1998 р. ВАТ «Фармак» почав роботу в напрямку менеджменту якості — цю стратегію було доручено розробляти Ользі Миколаївні Олексійчук. І тоді керівники всіх команд — технічної служби, маркетингу, управління якістю, розробки, виробничники тощо — в ході тривалих та напружених мозкових штурмів разом вирішували, що нові виробництва повинні бути побудовані по-європейськи, забезпечувати високоякісну фармацевтичну розробку, застосовувати найсучасніші виробничі технології, відповідати стандартам GMP.

Це були зерна. Але одразу ж виникла ідея, що всю цю сучасну красу треба продавати не лише в Україні та державах СНД, але й дещо подалі. Експортний напрямок, окрім портфельної політики, також було покладено на мою відповідальність. Тоді ж, наприклад, було зроблено ще одну мудру річ: забрендовано ВАЛІДОЛ, промисловий синтез якого «Фармак» (завод ім. М.В. Ломоносова) здійснював ще з 30-х років минулого століття, а в 1990 р. в рамках вертикальної інтеграції випускається його таблетована форма. Ми підхопили цей прапор з тим, щоб шляхом патентного захисту зберегти свої торгові марки на інших ринках. Але попередньо зберегли їх шляхом європейської сертифікації на відповідність вимогам GMP. Одразу ж виникло питання: якщо сертифікувати — то чому лише ВАЛІДОЛ? — тоді давайте сертифікуємо і все те новесеньке, що ми випустили. Зробили і це. Характерно, що рушієм цих наукоємних та інтелекто­ємних перетворень (зокрема проходження ВАТ «Фармак» першим з українських виробників європейських інспекцій з GMP) були служби з розвитку бізнесу. Швидко постало питання термінової підготовки реєстраційних матеріалів для препаратів ВАТ «Фармак» у форматі CTD — і в цьому напрямку наше підприємство також було піонером серед вітчизняних фармацевтичних компаній: перше не лише в Україні, але й в СНД реєстраційне досьє у форматі CTD було підготовлено саме на ВАТ «Фармак» і саме для препарату ВАЛІДОЛ — вертикально інтегрованого, родоначального бренду (хоча сьогодні це й дещо важко уявити). Якби в СНД існувало сприйняття цього продукту крізь призму якості, належності торгової марки, високих стандартів виробництва! Хіба можна порівняти сертифікований продукт, випущений згідно з вимогами GMP та CTD на новому сучасному виробництві (який, отже, за визначенням мусить коштувати дорожче) з продуктом фармфабрики «Х» республіки Тува… Я не кажу, що вони погані, бо ми жили з такими ліками (радянська якість була все ж кращою, ніж «пострадянська», оскільки на відміну від останньої (нестандартизованої) була стандартизована згідно з комплексною системою управління якістю), але, мабуть, таке порівняння було б некоректним. Наступним європейським препаратом ВАТ «Фармак» став НАФТИЗИН (який випускався на виробництві, вже сертифікованому на відповідність стандартам GMP європейською інспекцією). Ми розробили CTD-досьє і провели реєстрацію цих продуктів для Європейського Союзу. CTD потягнуло за собою наступне: тверді лікарські форми повин­ні мати доведену біоеквівалентність — і сьогодні вже понад півтора десятка препаратів ВАТ «Фармак» супроводжується даними за цим надзначущим параметром, який невід’ємною складовою входить до комплексу під назвою «якість препарату».

Вся ця новизна спричинила однозначний позитивний вплив на імідж нашої держави на міжнародній фармацевтичній арені. Вона була покладена на музику ринку службою маркетингу, але не відставала і служба розробки. ВАТ «Фармак» продовжувало інтенсивно видавати на-гора нові препарати, із збереженням тієї ж наступності. Яскравий приклад — проект «Цукровий діабет» з виробництва фармасулінів, який здійснюється нами спільно зі світовим фармацевтичним гігантом «Елі Ліллі» (США) вже понад 12 років. Ще один дуже показовий вертикально інтегрований проект, на якому завойовується репутація не лише підприємства, але й країни, — препарат МАГНЕГІТА, перший вироблений в Україні генерик з європейською «відкритою візою».

Не стоїмо на місці і сьогодні: на наш підрозділ покладено відповідальність за цілком новий проект — у напрямку біотехнології, продуктів імунології. Я стовідсотково впевнений, що у ВАТ «Фармак» створена найкраща біотехнологічна лабораторія в Україні. Всі ці внески не приносили і, можливо, не приноситимуть швидких грошей, ба навіть можуть бути збитковими у найближчій перспективі. Але не можуть бути збитковими інвестиції у майбутнє. Вся ця наступність, — як і всі наповнення, про які я говорив: портфель, якість, технології, стандарти, — є дуже важливою. Таке можливе, коли існує ядро: команда, наділена вмінням мріяти та вірити у втілення мрій, далекоглядністю та здатністю боротися за ці речі. Так сіялись зерна, зростали паростки, дозрівали сходи… А стиглими соковитими плодами користуватися пацієнтам — як в Україні, так і далеко поза її межами!

Михайло Ванат , директор ВАТ «Фармак» з маркетингу і продажуМихайло Ванат , директор ВАТ «Фармак» з маркетингу і продажу:

— Якщо говорити про успіх, то це досить принадне та престижне досягнення — чемпіонство у 85 років! І не так важливо, хто яку сходинку посідає: головне, що нині ВАТ «Фармак» — галузеутворююче підприємство, базовий постачальник лікарських засобів системі охорони здоров’я України. Успіхом ми завдячуємо насамперед тому, що у нас була правильна стратегія — і це перша та найголов­ніша складова досягнутого результату. По-друге, ми ставили перед собою дуже серйозні амбітні плани. І третє: була створена прекрасна маркетингова команда — вважаю, одна з кращих на українському фармацевтичному ринку. Безумовно, сьогодні виробництво без маркетингу неможливе — як воно неможливе без попиту, адже виробляти треба для когось. Ми роздмухували і розвивали цей попит, ми впевнено йшли обраним шляхом, переслідуючи намічені цілі — досягнути певної частки ринку, вивести продукти в сегментах: все це в комплексі дало високий загальний результат. Консолідувавши та загостривши ці три складові, ми напруженою щоденною працею йшли до сьогоднішнього результату не менше 5 років. Нас супроводжували позитивний драйв і здоровий змагальний азарт. Всіх об’єднувала ідея бути найпершими і найкращими. Правду сказати, коли цього досягаєш, стає важче працювати — більша відповідальність, більший масштаб подальших задач. Адже для того щоб команда була вмотивована — вона має бачити перед собою нові цілі.

2–3 роки тому ми поставили собі за мету пере­могти на ринку в Олімпійський рік — 2010. І коли в 2008 р. перед службою маркетингу ставилися завдання на найближчі 2 роки, ми вирахували, скільки маємо вибороти золотих медалей, скільки срібних та бронзових — в усіх сегментах нашої промоції, — щоб командна перемога принес­ла нам 1-е місце. Підсумки — хто скільки приніс до скарбнички загальної перемоги — підбивали усією маркетинговою командою минулої суботи вранці, перед початком святкування підприємством свого 85-річного ювілею. Виявилося, що все ми запланували правильно. Хтось отримав не ту медаль, яку хотів, але все одно це був важливий внесок, і за сукупністю наших перемог по сегментах ми отримали загальнокомандну перемогу. Коли свого часу ВАТ «Фармак» став найбільшим за обсягом продажу посеред українських фармацевтичних виробників — це було лише сходинкою до сьогоднішнього лідерства, коли за результатами останніх місяців наше підприємство — безперечно, у жорсткій фінішній боротьбі, «на півкорпуса» — посіло 1-шу позицію за обсягом аптечного продажу у грошовому вираженні, випереджаючи провідні світові фірми.

Власне кажучи, в Україні ніколи не було і немає (на відміну, наприклад, від Росії) протекційної політики. Мабуть, це сприяло тому, що нарожувалися, укріплювалися і вистоювали у конкурентній боротьбі справді достойні, — до яких ми відносимо і себе. Думаю, роздавати пільги вітчизняним компаніям — це не найкращий спосіб; «пільга» — солодке слово, але на користь воно не йде, бо позбавляє потреби вдосконалюватися: ринок — найкращий регулятор (і це ми бачимо на прикладі цілої низки пострадянських ринків). Інша справа — справедливо ставитися до того, що придбано за бюджетні кошти: це справді дуже важливо. Адже якщо можна якісно лікувати жителів України дешевше і у такий спосіб забезпечувати їх більшою кількістю ліків, то цьому держава точно має сприяти. Функція і місія українських фармацевтичних виробників саме і полягають у тому, щоб забезпечувати таку доступну потребу. Втім, оскільки держава не завжди є ефективним розпорядником своїх коштів, за бюджетні кошти купують досить багато імпортних ліків, тоді як їх можна було б придбати дешевше у віт­чизняних виробників — тож політика імпортозаміщення державою проводиться недостатньо, що, на мій погляд, не зовсім правильно.

Важливим фактором успіху виробника є ефективність каналів постачання товару та злагоджена співпраця з дистриб’юторськими компаніями. Цей сегмент українського фармацевтичного ринку стає дедалі прогнозованішим та розвинутішим, а в майбутньому стане ще концентрованішим: компаній-лідерів лишиться небагато. Власне, вже сьогодні на українському ринку існує 5–7 провідних дистриб’юторських компаній, тобто ми рухаємося по моделі інших західних ринків, де 2–3 основ­них оператори можуть утримувати близько 70% ринку. ВАТ «Фармак» плідно співпрацює з декількома провідними оптовими операторами, і нас це цілком влаштовує: невелика кількість каналів збуту дозволяє точніше прогнозувати своє виробництво, отримувати від дистриб’юторів замовлення на виробництво і таким чином забезпечувати собі якомога менший складський запас готового товару (працювати не на склад, а на замовлення дистриб’юторів — це наша давня мрія, адже така модель є прогресивнішою, економічнішою, ефективнішою для всіх каналів просування).

У 2009 р. обсяг продажу ВАТ «Фармак» становив 942,6 млн грн., показник зростання продажу порівняно з 2008 р. — 74%. За 9 міс 2010 р. реалізовано продукції на суму 889 млнгрн., зростання продажу порівняно з 9 міс 2009 р. становить 53%. З початку року й до сьогодні обсяг продажу перевищив познач­ку 1 млрд грн.Завдяки швидкій динаміці розвитку нині ВАТ «Фармак» забезпечує понад 17% виробництва лікарських засобів в Україні. З року в рік ВАТ «Фармак» є компанією № 1 за обсягом експорту українських ліків: понад20% виготовленої продукції ВАТ «Фармак» експортує в 26 країн, серед яких держави СНД, Балтії та Західної Європи. Ми ставимо перед собою завдання активно примножувати успіх на експортних ринках, впевнено зазираємо за горизонт добре нами освоєних ринків країн СНД, дуже серйозно думаємо про експорт у Європу. На цьому й базуватимуться наші подальші амбіційні плани.

А успіх — це лише мить. Треба почувати себе весь час успішним — тоді й буде належний результат. Як його утримувати? Останні три роки показники зростання ВАТ «Фармак» вдвічі чи навіть більше випереджали зростання ринку — прямуватимемо так і надалі, закріплюватимемо досягнуте. До того ж наша ціль — не лише український ринок, тож матимемо все нові турботи, а отже — попереду все нові й нові досягнення!

Юрій Комаров , начальник відділу стратегічного маркетингу ВАТ «Фармак»Юрій Комаров , начальник відділу стратегічного маркетингу ВАТ «Фармак»:

— Безумовно, рік ще не закінчено. Наші попередні розрахунки підказують, що ВАТ «Фармак» стане лідером фармацевтичного ринку України вже цьогоріч, але у будь-якому випадку — рекордну планку взято. Втім, ми не збираємося святкувати цю перемогу передчасно, а воліємо стабільного закріплення цього результату з року в рік: отже, ані розслаблятися­, ані ніжитись у променях слави немає ні часу, ні бажання. Між тим, якщо націлюватися на «утримування» позицій — їх не втримаєш. Замість того, щоб щось утримувати, ми збираємося ставити перед собою нові цілі діяльності, нові обрії розвитку підприємства. Ці цілі мають дозволити не лише здійснити те, що необхідно для забезпечення стабільного лідерства, але й спрямувати зусилля в нових напрямках розвитку, щоб не відштовхуватися ліктями та постійно обертатися на тих, хто наступає на п’яти, — просто йти попереду з достойним відривом. На це спрямовані наші стратегії. Тому, якщо йдеться про маркетингову роботу в Україні, я думаю, що в прийдешньому 2011 р. ми зробимо головну ставку на підвищення професіоналізму та диференційовану концентрацію на певних напрямках та сегментах діяльності. Свого часу ми йшли широким фронтом з величезною кількістю препаратів, але сьогодні настав той момент високої диференціації підприємства, коли треба зосередити свою діяльність на тому, що виходить найліпше.

А щодо розширення присутності компанії — вона базуватиметься на системній роботі на зовнішніх ринках. Передбачається глибше проникнення та освоєння ринків, де ми вже присутні та маємо маркетингові потужності і представництва (Узбекистан, Казахстан, Росія та ін.); більш впевнено поводитимемось на пізніше освоєних ринках, насамперед ЄС, для чого є усі підстави (зокрема Польща, Болгарія та ін.).

Вважаю, що саме системна робота дозволить стабілізувати першість. На початку 1990-х років ВАТ «Фармак» випускав лише 11 готових лікарських засобів — а нині щороку виводяться на ринок 10–15 нових препаратів. ВАТ «Фармак» — одна з небагатьох компаній, які можуть собі дозволити власні розробки, причому дуже якісні (зокрема блискучих генеричних препаратів), не кажучи вже про оригінальні лікарські засоби (це взагалі окрема тема). Сподіваюся на те, що наступного року, вже з самого його початку ми виводитимемо на ринок ще низку продуктів, які дозволять нам посилити досягнутий успіх, зробивши його лише стартовим майданчиком для успіхів майбутніх. Буде над чим працювати, а отже — буде цікаво.

На мою думку, головна складова досягнутого успіху — це наші внутрішні амбіції, демократичне керівництво і професійна команда. Зокрема, амбіції та здоровий оптимізм Михайла Ваната — керівника, якій вміє ставити високі, але реальні цілі. Адже почуваєшся не дуже добре, коли перед собою ставиш нереальні цілі, втім, коли цілі занизькі, при їх досягненні все одно не отримаєш повноти творчого задоволення: наче сам себе увів в оману. Поряд з правильно обраними цілями, наша команда мала серйозні тили — я маю на увазі високу якість препаратів та найсучасніші умови виробницт­ва, де вони випускаються: отже, нам не довелося червоніти за свою продукцію. Якщо хочеш грати — ось він м’яч: бери його і вперед — час покаже, який ти гравець. Отже, команда творчих однодумців запланувала втілити омріяну амбіцію — національне лідерство. І їй це вдалося.

Олена Лукашевич , начальник відділу маркетингу рецептурних препаратів ВАТ «Фармак»Олена Лукашевич , начальник відділу маркетингу рецептурних препаратів ВАТ «Фармак»:

— Насправді, відбулася дуже радісна подія. Нам дійсно є чим і є за кого пишатися. ВАТ «Фармак» — національна компанія. Наша команда розпочала роботу на підприємстві в період 2006–2007 рр., — коли в українського виробника мало хто вірив, — вже маючи досвід роботи і в лікарні, і в представництвах зарубіжних фармацевтичних компаній (зокрема західно-, східноєвропейських, інідійських). Втім, ми прийшли працювати в компанію «Фармак» для того, щоб свої сили та натхнення вкласти в розвиток саме української компанії. І своїми досягненнями довести всім, що саме український виробник може і повинен бути компа­нією № 1 на українському ринку. І довіряти цій компанії треба, починаючи насамперед з себе. Упевненість в тому, що тобі можуть довіряти як достойному представнику фармацевтичного виробництва, — це вкрай важливо і, на мою думку, зумовлює успіх чи не на половину. Тому так і трапля­ється, коли разом збираються люди, які вірять в те, що вони роблять; коли вони це роблять натхненно, віддані своїй справі. Має бути розуміння того, що пацієнтами є наші батьки і діти — і ми прагнемо, щоб вони жили довго й якісно. Щоб лікувалися препаратами, які ми виготовляємо, — адже для себе і своєї родини завжди намагаєшся бути найкращим, а у виробництві ліків насамперед. Навіть ті, хто працює у представництвах іноземних компаній, мають пам’ятати, що ми народилися на цій землі, що тут живуть наші батьки і діти, будуть жити внуки та правнуки. Ми повинні знати, звідки ми, що таке наша культура, традиції, якою мовою спілкуємося. Нашій країні не можна поступатися національною гідністю. І даруйте за відвертість, українські компанії не повинні втрачати гідність перед зарубіжними виробниками.

Що ж стоїть за такою довірою? Допомога конкретним людям. Препарату для лікування болю РЕВМОКСИКАМ® завдячують 4 мільйони споживачів, а кожен другий представник дорослого населення використовує очні краплі компанії «Фармак». Пацієнти з мігренню надають перевагу при лікуванні нападів препарату ЗОЛМІГРЕН®. Також сьогодні в кардіології кожна 3-тя–4-та упаковка препаратів, — серед антигіпертензивних чи засобів для лікування ускладнень артеріальної гіпертензії (інфаркту міокарда та інсульту), антитромботичних та тромболітичних засобів тощо, — виробництва компанії «Фармак». І це попри те, що понад 100 фармацевтичних представництв та виробників в Україні мають препарати даних напрямків. Провідні спеціалісти не лише підтримують і самі призначають препарати компанії «Фармак», але й беруть активну участь у наших освітніх проектах, зокрема у проведенні заходів для лікарів за участю вузьких фахівців, шкіл для фармацевтів та провізорів, регіональних та загальних шкіл дла пацієнтів та ін. Скажімо, яким чином можна збільшити кількість пацієнтів, що змогли б жити довше з артеріальною гіпертензією. Як допомогти вижити після перенесеного інфаркту міокарда. Завдяки дійсно доступним лікам, — таким як антитромботичні та тромболітичні засоби ФАРМАКІНАЗА®, ФЛЕНОКСТМ і ТРОМБОНЕТ®, — та їх своєчасному застосуванню не тільки на етапі госпітального ведення пацієнтів, але й на догоспітальному етапі, — лише за останній рік ми вже має­мо декілька тисяч врятованих людських життів! Що стосується антигіпертензивної терапії, нам також є чим пишатися. Національним науковим цент­ром (ННЦ) «Інститут кардіології ім. М.Д. Стражеска» НАМН України започатковано низку програм, спрямованих на ефективне поширення інформації серед фахівців-практиків, її донесення до пацієнтів та тих лікарів, хто не має можливості відвідувати фахові конференції, працюючи в районних центрах, на селі. ВАТ «Фармак» — незмінний активний науковий партнер цих програм. Зокрема, на чолі з директором ННЦ, академіком НАМН України, професором Володимиром Миколайовичем Коваленком та головним позаштатним фахівцем МОЗ України з кардіології, професором Юрієм Миколайовичем Сіренком було проведено майже піврічне постмаркетингове відкрите проспективне багатоцентрове дослідження «Можливості ефективного контролю артеріального тиску за допомогою комбінованого лікування препаратами українського виробника» — МЕКАТ. У дослідженні МЕКАТ взяли офіційну участь понад півтисячі українських лікарів та більше 10 тис. пацієнтів у 63 містах. Отримані результати Україна не просто достойно, а з гордістю презентує вустами провідних фахівців на зарубіжних наукових конгресах, присвячених лікуванню та профілактиці артеріальної гіпертензії та її ускладнень. І цей перелік можна продовжувати довго. Тож підсумую головне: віра в мету й усвідомлена національна орієнтованість на наших співгромадян — лікарів, провізорів, власне пацієнтів, — вважаю саме це головними складовими успіху, тих надбань та здобутків, що напрацьовані компанією «Фармак» до дня свого 85-річного ювілею.

Павло Лукашевич , начальник відділу госпітального продажу ВАТ «Фармак»Павло Лукашевич , начальник відділу госпітального продажу ВАТ «Фармак»:

— Діяльність нашого відділу здійснюється у декількох напрямках: насамперед, ендокринологічні препарати та засоби для лікування ускладнень цукрового діабету, інші — це засоби для застосування в анестезіології та онкології, група контрастно-діагностичних продуктів, а також препарати еритропоетинів. Також відділ відповідає за всі бюджетні закупівлі компанії, і цим займаються менеджери по роботі з бюджетними організація­ми. Якщо стисло охарактеризувати наші здобутки в 2010 р. по кожному з названих спеціалізованих сегментів, то найкращу картину спостерігатимемо, звичайно, щодо контрастних продуктів (хоча робота в цьому напрямку розпочиналася значно пізніше, ніж в інших). Зокрема, нині частка компанії «Фармак» на ринку контрастних засобів для проведення МРТ перевищує 50%, і визначним є той факт, що переважна більшість приватних діагностичних центрів, укомплектованих МРТ, користуються саме нашим ТОМОВІСТОМ (перший у світі генерик оригінального препарату Магневіст; на ринку ЄС маркетується під назвою МАГНЕГІТА). Ще один контраст­ний препарат, призначений для проведення комп’ютерної томографії (КТ) та ангіографії, випускається під назвою ТОМОГЕКСОЛ (частка якого на ринку контрастних засобів сягає 30%). Щодо ендокринологічних продуктів, нині компанія «Фармак» є беззаперечним лідером в «юнітах» або в міжнародних одиницях, тобто за кількістю пацієнтів з цукровим діабетом 1-го та 2-го типів, які застосовують препарати інсуліну — ФАРМАСУЛІН та ХУМАЛОГ. Сукупна частка пацієнтів з цукровим діабетом 1-го та 2-го типів, які приймають один із цих препаратів, є найбільшою серед усіх інших постачальників препаратів інсуліну на українському ринку (як вітчизняних, так і зарубіжних) і становить більше третини від загальної кількості хворих, що потребують інсулінотерапії. Звісно, в грошовому вираженні виходить менше, оскільки інсуліни компанії «Фармак» ФАРМАСУЛІНИ є доступнішими за ціною. Під час кожної другої операції, яка проводиться із використанням сучасних препаратів пропофолу, використовується наш ДИПРОФОЛ, а це більше 200 тис. операцій у 2011 р.

Маємо гарні успіхи в сегменті ліпоєвої кислоти: препарат ДІАЛІПОН (розчин для ін’єкцій) займає понад 35% серед усіх препаратів ліпоєвої кислоти, що присутні на ринку. Нещодавно ми запропонували новий препарат вітамінів групи В — ВІТАКСОН. Препарат ВІТАКСОН на внутрішньому ринку менше півроку, але він не лише демонструє привабливу динаміку продажу, але й уже встиг завоювати довіру серед спеціалістів і викликати бурхливі коментарі з боку наших конкурентів. У групі таблетованих цукрознижувальних засобів — ДІАГЛІЗИД MR, ДІАПІРИД, ДІАФОРМІН — маємо частку в 15–20%, але прицільно з цими препаратами почали працювати не так давно, коли ринок вже був поділений основними гравцями. Впевнений, що протягом найближчих років станемо в цих сегментах лідерами. Якщо згадані мною препарати розглянути під кутом бюджетних закупівель, то тут ВАТ «Фармак» є лідером, з кварталу в квартал та з року в рік обміню­ючись 1-м та 2-м місцем з іншим вітчизняним виробником — думаю, така тенденція подовжиться й наступного року: адже це пов’язано з фінансуванням тих чи інших державних програм, в яких наша компанія бере активну участь. Насамперед, це державні програми «Цукровий діабет», Державна програма запобігання та лікування серцево-судинних і судинно-мозкових захворювань (за обсягом продажу це друга програма, в рамках якої постачаються як таблетовані препарати — АТОРВАКОР, так і ін’єкційні препарати ФЛЕНОКС та ФАРМАКІНАЗА), «Онкологія» — препарат для лікування раку передміхурової залози — АНДРОФАРМ та раку молочної залози — ЛЄТРОМАРА.

Якщо оцінювати структуру продажу за бюд­жетні кошти протягом останніх років, то впевненим лідером серед продукції компанії є генно-інженерний інсулін — ФАРМАСУЛІН, суттєвий приріст продемонстрували також препарати ФЛЕНОКС та ДІАЛІПОН. Плекаємо великі надії на участь наступного року в інших програмах з нашими контрастними препаратами ТОМОВІСТ та ТОМОГЕКСОЛ. Прагнемо потрапити до програми з імунопрофілактики зі своїми вакцинами проти гепатиту В та поліомієліту. Втім, довготривалі перспективи залежать від того, чи приділятиме держава більше уваги й, звісно, бюджетних коштів на закупівлю медикаментів, а також чи буде запроваджена страхова медицина (і відповідні компенсації пацієнтам із відшкодування витрат на медикаментозне лікування хоча би певних захворювань), чи ні. Щодо регіональних програм, ВАТ «Фармак» бере участь практично в кожній з них (тією чи іншою мірою залежно від специфіки певної програми). Серед інших учасників фармацевтичного ринку продуктовий портфель компанії є сьогодні найбільш збалансованим за міжнародними непатентованими найменуваннями, — і є найбільш бюджетним та має найбільший резерв для подальшого зростання обсягів його продажу. Разом зі значними можливостями нашого виробництва та успіхами на фармацевтичному ринку дуже приємно, що нашим лікам довіряють та надають перевагу не лише за фармакоекономічними характеристиками, але й за перевагами в якості та ефективності. Цей факт та робота наших співробітників і допомогли нам досягнути тих успіхів, про які я вже говорив. Впевнений, що в недалекому майбутньому якість ліків виробництва компанії «Фармак» звучатиме гордо й буде певним еталоном якості для інших учасників фармацевтичного ринку.

Юрій Маркевич , керівник відділу маркетингу безрецептурних препаратівЮрій Маркевич , керівник відділу маркетингу безрецептурних препаратів:

— Будь-який успіх містить певну частку везіння. От і нашій команді дуже поталанило в тому, що до портфеля безрецептурних препаратів потрапив препарат АМІЗОН — оригінальний продукт ВАТ «Фармак», перлина портфелю компанії, найяскравіша зірка, що сьогодні робить ім’я підприємства та забезпечує близько 10% його загального товаро­обігу. Втім, не треба цуратися тих «старих» продуктів, які зробили заводу ім’я протягом не одного-двох десятків років і на території не лише України, але й усього простору нинішнього СНД і навіть подалі. Тож така назва, як КОРВАЛОЛ — препарат, яким лікувалися наші дідусі та бабусі, — один із небагатьох продуктів, про який можна в повному розумінні цього слова сказати: бренд, причому дуже сивий. Бо зараз терміном «бренд» хизуються наліво і направо, однак згідно з класичним маркетингом бренд має бути асоціативно закріплений у свідомості споживача, і бажано, щоб це знаходило підтвердження. Наприклад, наші маркетингово-аналітичні дослідження продемонстрували, що 75–80% дорослого населення України слово «корвалол» асоціюють із серцем. Препарати БАРБОВАЛ та КОРВАЛДИН також є достатньо пізнаваними, але, на мою думку, саме КОРВАЛОЛ — це той продукт, яким ми маємо пишатися, адже його приймає дуже багато наших співгромадян.

Необхідно згадати групу назальних препаратів — покоління за поколінням йшли такі продукти, як НАФТИЗИН, РИНАЗОЛІН, ФАРМАЗОЛІН, ЕВКАЗОЛІН, НОСОЛЬ. У цій групі ВАТ «Фармак» протягом дуже значного періоду є беззапереч­ним абсолютним лідером як в натуральному, так і в грошовому вираженні — тобто ми утримуємо пальму першості за кожною з діючих речовин цієї фармакотерапевтичної групи. Відіграє важливу роль та вже навіть викристалізовується­ в окремий напрямок педіатричний сегмент безрецептурних препаратів ВАТ «Фармак». Сьогодні ми можемо запропонувати лікарям-педіатрам потужний педіатричний портфель, що містить широкий спектр високоякісних лікарських засобів. ВАТ «Фармак» має вагомий гастроентерологічний асортимент — також з оригінальною молекулою на чолі (гепатопротектор АНТРАЛЬ) і низкою успішних генериків (ВІСНОЛ, ЕЗЕНЕКС, ДОМІДОН, ПІКОЛАКС). Якщо, скажімо, інноваційний препарат АМІЗОН вже є лідером в сегменті та формує цей сегмент (отже можливості стрімкого збільшення обсягів його продажу в упаковках дещо обмежені), то оригінальний продукт АНТРАЛЬ має ще великий потенціал для зростання: вірю, що він стане новою зіркою портфеля ВАТ «Фармак». Взагалі я вважаю, що лідерство — це насамперед любов до тієї справи, яку ти робиш. Коли це не просто робота, на яку ти повинен ходити, а місце, де вирує стрімкий творчий процес, — який в кінцевому результаті відображається у продажу. Фігурально кажучи, чим з більшою душею ти малюватимеш картину, тим, напевно, дорожче тобі потім за неї заплатять. Якщо живеш своєю справою — то маєш і результат.

Пилип Снєгірьов,
фото Сергія Бека, дизайн Ірини Соболєвої
*Спеціальний нарис — рідкісний жанр для нашого видання. Протягом останнього десятиріччя у цьому репортажно-есеїстичному авторському форматі було вирізьб­лено монументальні портретні постаті досить обмеженого кола фармацевтичних компаній. Перший спеціальний нарис, присвячений київському заводу, — «По справі — і слава! ВАТ «Фармак» — сучасний європейський виробник» — див.: «Щотижневик АПТЕКА» № 8 (629) від 25 лютого 2008 р. А нинішня стаття ще цікавіша тим, що утворює центральну частину газети, тобто немовби газету в газеті (сивий та поважний журнальний жанр «центральна подача» або «очерк на скрепе») — прим. ред.
**Згідно з даними аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/«Фармстандарт» компанії «Proxima Research» (докладніше див. «Щотижневик АПТЕКА» № 42 (763) від 1 листопада 2010 р.) —
прим. ред.

Трудовий колектив ВАТ «Фармак» тепло вітає колег, партнерів, всю медико-фармацевтичну спільноту України з Новим роком та Різдвом Христовим! Зичимо здоров’я, наснаги та нових здобутків! У лідерстві — разом!

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті