У листопаді 2022 р. ринок продовжує демонструвати зменшення обсягів продажу в гривневому вираженні на 11% порівняно із листопадом 2021 р. Однак темпи спаду сповільнилися порівняно із жовтнем 2022 р., коли обсяги продажу зменшилися на 19%. Відзначається зниження споживання ліків для лікування COVID-19, зокрема антибіотиків та антитромболітиків, адже у цей період минулого року фіксувалася хвиля захворюваності на COVID-19. Інфляція на фармринку в листопаді 2022 р. становить 27,2% при загальному показнику в країні 26,5%. Далі пропонуємо ознайомитися з цими та іншими ключовими показниками фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у листопаді 2022 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»*
Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками листопада 2021–2022 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 2. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками листопада 2022 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 3. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками листопада 2022 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Рис. 4. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками листопада 2022 р. в розрізі категорій товарів
Рис. 5. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками листопада 2021–2022 рр.
Рис. 6. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками листопада 2021–2022 рр.
Рис. 7. Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками листопада 2021–2022 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження порівняно з аналогічним періодом попереднього року
Таблиця 1. Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками листопада 2020–2022 рр.
Листопад, рік | Лікарські засоби | Дієтичні добавки | Медичні вироби | Косметика | Ринок у цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2020 | 9607,9 | 16,0 | 81,0 | 1069,4 | 58,4 | 9,0 | 857,8 | 14,5 | 7,2 | 332,4 | –4,6 | 2,8 | 11867,5 | 18,0 |
2021 | 10569,3 | 10,0 | 80,2 | 1235,1 | 15,5 | 9,4 | 970,8 | 13,2 | 7,4 | 400,6 | 20,5 | 3,0 | 13175,7 | 11,0 |
2022 | 9523,7 | –9,9 | 81,2 | 1048,1 | –15,1 | 8,9 | 747,3 | –23,0 | 6,4 | 408,6 | 2,0 | 3,5 | 11727,7 | –11,0 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2020 | 98,9 | 0,8 | 60,8 | 10,2 | 31,4 | 6,3 | 49,9 | 29,3 | 30,6 | 3,7 | –12,7 | 2,3 | 162,7 | 9,4 |
2021 | 93,7 | –5,2 | 61,1 | 10,6 | 3,7 | 6,9 | 45,0 | –9,9 | 29,3 | 4,2 | 13,3 | 2,7 | 153,5 | –5,7 |
2022 | 67,1 | –28,4 | 68,5 | 6,6 | –38,0 | 6,7 | 21,2 | –52,9 | 21,6 | 3,1 | –25,8 | 3,2 | 98,0 | –36,2 |
КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
Таблиця 2. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками листопада 2022 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за листопад 2021 р. та темпів збільшення/зменшення обсягів продажу
Маркетуюча організація | 2021 | 2022 | Збільшення/зменшення, % |
Фармак (Україна) | 1 | 1 | –14,7 |
Дарниця (Україна) | 2 | 2 | 23,6 |
Acino (Швейцарія) | 6 | 3 | 1,5 |
Teva (Ізраїль) | 5 | 4 | –4,5 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 4 | 5 | –13,4 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 7 | 6 | 1,9 |
KRKA (Словенія) | 9 | 7 | –0,3 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 10 | 8 | 6,6 |
Sanofi (Франція) | 3 | 9 | –25,4 |
Кусум Фарм (Україна) | 11 | 10 | 1,2 |
Таблиця 3. Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками листопада 2022 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за листопад 2021 р. та темпів збільшення/зменшення обсягів продажу
Бренд | 2021 | 2022 | Збільшення/зменшення, % |
НІМЕСИЛ | 5 | 1 | 15,8 |
КСАРЕЛТО | 1 | 2 | –56,5 |
НУРОФЄН | 3 | 3 | 8,8 |
СПАЗМАЛГОН | 11 | 4 | 15,0 |
ТРИПЛІКСАМ | 16 | 5 | 22,6 |
ЦИТРАМОН | 17 | 6 | 16,4 |
ЕВКАЗОЛІН | 26 | 7 | 30,5 |
ГІДАЗЕПАМ | 35 | 8 | 46,1 |
СИНУПРЕТ | 7 | 9 | –22,8 |
ФЕРВЕКС | 58 | 10 | 76,6 |
ПРОМОЦІЯ***
Рис. 8. Кількість згадувань фахівців охорони здоров’я про різні види промоції*** товарів «аптечного кошика» за підсумками листопада 2022 р. із зазначенням темпів зростання/зниження порівняно з аналогічним періодом попереднього року
ДИСТРИБУЦІЯ*
Таблиця 4. Топ-3 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за підсумками листопада 2022 р. із зазначенням їх питомої ваги в загальних обсягах поставок у листопаді 2020–2021 рр.
Дистриб’ютор | 2022 | 2021 | 2020 |
Оптіма-Фарм (Київ) | 42,1 | 37,4 | 36,0 |
БаДМ (Дніпро) | 38,8 | 39,7 | 37,6 |
Вента (Дніпро) | 6,0 | 7,7 | 11,3 |
Денис Кірсанов
*Дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer»/ «Фармстандарт» компанії «Proxima Research».
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
***Моніторинг здійснюється у 28 містах України. В опитуванні беруть участь експерти центрів закупівель, провізори першого столу, експерти із закупівель і лікарі 17 спеціальностей.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим