Загалом у 2022 р*. роздрібний фармринок продемонстрував зменшення обсягів продажу в гривневому вираженні на 7% порівняно із 2021 р. У натуральному вираженні обсяги аптечного продажу зменшилися на 29%. Інфляція на фармринку у 2022 р. становила 19%. Відзначається зниження споживання ліків для терапії COVID-19, зокрема антибіотиків та антитромболітиків, а також протизастудних засобів. Лідером ринку серед виробників за підсумками року стала компанія «Фармак». Далі пропонуємо ознайомитися з ключовими показниками фармацевтичного ринку України (території, підконтрольної українському уряду) у 2022 р. При підготовці матеріалу використані дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».
«АПТЕЧНИЙ КОШИК»
Рис. 1 Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» у грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті за підсумками 2021–2022 рр. із зазначенням темпів приросту/спаду порівняно із попереднім роком
Рис. 2 Індикатори зміни обсягів аптечного продажу товарів «аптечного кошика» в грошовому вираженні за підсумками 2020–2022 рр. порівняно з попереднім роком
Рис. 3 Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 2022 р. із зазначенням темпів приросту порівняно з попереднім роком
Рис. 4 Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2022 р. в розрізі категорій товарів
Рис. 5 Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021–2022 рр.
Рис. 6 Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» у розрізі цінових ніш** у грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2021–2022 рр.
Рис. 7 Динаміка аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 2021–2022 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження
Таблиця 1 Обсяги роздрібного продажу різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 2020–2022 рр.
Рік | Лікарські засоби | Дієтичні добавки | Медичні вироби | Косметика | Ринок в цілому | |||||||||
Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | Частка категорії в «аптечному кошику», % | Обсяги аптечного продажу | ∆, % | |
Грошове вираження, млн грн | ||||||||||||||
2020 | 92825,7 | 7,9 | 81,4 | 7989,2 | 26,0 | 7,0 | 9313,6 | 18,8 | 8,2 | 3863,1 | 4,1 | 3,4 | 113991,6 | 9,7 |
2021 | 110594,1 | 19,1 | 80,8 | 11512,1 | 44,1 | 8,4 | 10104,2 | 8,5 | 7,4 | 4585,5 | 18,7 | 3,4 | 136795,9 | 20,0 |
2022 | 103779,6 | –6,2 | 81,8 | 10419,4 | –9,5 | 8,2 | 8313,3 | –17,7 | 6,5 | 4380,9 | –4,5 | 3,5 | 126893,1 | –7,2 |
Натуральне вираження, млн упаковок | ||||||||||||||
2020 | 1062,9 | –4,0 | 61,2 | 86,5 | 6,9 | 5,0 | 539,7 | 16,7 | 31,1 | 47,4 | –1,9 | 2,7 | 1736,5 | 2,2 |
2021 | 1068,0 | 0,5 | 60,9 | 110,5 | 27,7 | 6,3 | 524,7 | –2,8 | 29,9 | 51,1 | 7,9 | 2,9 | 1754,3 | 1,0 |
2022 | 844,3 | –21,0 | 67,9 | 75,1 | –32,0 | 6,0 | 286,1 | –45,5 | 23,0 | 38,6 | –24,4 | 3,1 | 1244,1 | –29,1 |
КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ
Таблиця 2 Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 2022 р.
Маркетуюча організація | 2021 | 2022 | Збільшення/зменшення, % | Частка у 2022 р. |
Фармак (Україна) | 1 | 1 | –8,5 | 5,27 |
Дарниця (Україна) | 2 | 2 | 27,9 | 4,45 |
Acino (Швейцарія) | 5 | 3 | 11,8 | 3,60 |
Teva (Ізраїль) | 4 | 4 | 5,3 | 3,45 |
Корпорація Артеріум (Україна) | 6 | 5 | 0,3 | 3,15 |
KRKA (Словенія) | 8 | 6 | 12,7 | 3,11 |
Sanofi (Франція) | 3 | 7 | –8,5 | 3,06 |
Київський вітамінний завод (Україна) | 9 | 8 | 14,1 | 3,03 |
Berlin-Chemie (Німеччина) | 7 | 9 | 4,2 | 2,96 |
Кусум Фарм (Україна) | 11 | 10 | 7,3 | 2,57 |
Таблиця 3 Топ-10 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу в грошовому вираженні за підсумками 2022 р.
Бренд | 2021 | 2022 | Збільшення/зменшення, % |
КСАРЕЛТО | 1 | 1 | –27,5 |
НІМЕСИЛ | 2 | 2 | 14,6 |
НУРОФЄН | 3 | 3 | 2,6 |
СПАЗМАЛГОН | 5 | 4 | 11,7 |
ЦИТРАМОН | 9 | 5 | 19,7 |
ТРИПЛІКСАМ | 14 | 6 | 29,0 |
ДЕТРАЛЕКС | 7 | 7 | 5,2 |
ГІДАЗЕПАМ | 29 | 8 | 44,3 |
БІФРЕН | 12 | 9 | 4,9 |
ЕВКАЗОЛІН | 18 | 10 | 11,6 |
Денис Кірсанов
*При розрахунку річних показників використано попередні дані за грудень 2022 р.
**Граничні показники цінових ніш: низьковартісна ніша — до 22 грн/упаковка, середньовартісна ніша — 22–100 грн/упаковка, високовартісна ніша — вище 100 грн/упаковка.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим