Аптечний продаж за підсумками І півріччя 2023 р.

Україна героїчно протистоїть повномасштабному вторгненню військ рф. Війна продовжує формувати нові шоки та випробування для українського народу, це і постійні обстріли об’єктів критичної інфраструктури по всій території країни, і руйнування Каховської ГЕС, і блокування українських портів та руйнування портової інфраструктури. Усі ці фактори чинять значний вплив на економіку країни. За даними Державної служби статистики України (ДССУ), у І півріччі 2023 р. реальний внутрішній валовий продукт (ВВП) зменшився на 10,5% порівняно із І півріччям 2022 р., що дещо краще, ніж попередні оцінки Міністерства економіки (–14,1%). У той же час порівняно із ІV кв. 2022 р. показник ВВП підвищився на 2,4%. Слід відзначити, що деякі інституції, зокрема і міжнародні, покращили свої прогнози щодо зростання ВВП у 2023 р. Так, Національний банк України (НБУ) покращив прогноз з 0,3 до 2%, Міжнародний валютний фонд (МВФ) очікує зростання ВВП України у 2023 р. в межах 1–3%, хоча раніше прогнозувалося від –3 до +1%. Також поліпшено прогноз щодо рівня інфляції, раніше НБУ прогнозував поступове сповільнення інфляції до 18,7% за підсумками грудня 2023 р. до грудня 2022 р., однак наразі повідомляє, що інфляція сповільниться до 14,8%. З огляду на значні витрати на забезпечення обороно­здатності, дефіцит бюджету у 2023 р. розшириться до понад 26% ВВП, а тому ключову роль у фінансуванні бюджетних потреб відіграватиме міжнародна допомога. Стосовно зайнятості та доходів населення зазначається, що на фоні відновлення економіки рівень безробіття поступово знижуватиметься. Цього року реальний рівень зарплати повернеться до зростання, яке через значну інфляцію буде помірним на рівні 3,7%, однак номінальні зарплати підвищуватимуться двозначними темпами. Фармацевтичний ринок є більш стійким до впливу різних економічних факторів порівняно з іншими ринками, оскільки витрати на ліки є захищеною статтею видатків у бюджеті домогосподарств. У цій публікації розглянемо ключові показники і тренди фармацевтичного ринку України в І півріччі 2023 р. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».

ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД РИНКУ

Загальні обсяги аптечного продажу всіх категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками І півріччя 2023 р. становили 78,4 млрд грн, збільшившись на 27% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Динаміка аптечного продажу в доларовому еквіваленті демонструє незначне зниження на 0,3%, а обсяги продажу становлять близько 2,1 млрд дол. США. Також фіксується зменшення обсягів аптечного продажу на 5,3% у натуральному вираженні, які в досліджуваний період становили 631,9 млн упаковок (рис. 1).

Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті (за курсом НБУ) за підсумками І півріччя 2021–2023 рр. із зазначенням темпів зростання/зниження порівняно з попереднім роком

У грошовому вираженні збільшення обсягів аптечного продажу відмічено для всіх категорій товарів «аптечного кошика». У натуральному вираженні зростання фіксується для дієтичних добавок та косметики (табл. 1).

Таблиця 1. Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками І півріччя 2021–2023 рр.
І кв., рік Лікарські засоби Дієтичні добавки Медичні вироби Косметика Ринок у цілому
Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, %
Грошове вираження, млн грн
2021 52 504,3 22,5 81,1 5302,9 55,6 8,2 4747,1 3,7 7,3 2163,7 11,8 3,4 64 718,0 22,6
2022 50 779,8 –3,3 82,3 4792,9 –9,6 7,7 4115,8 –13,3 6,7 2034,0 –6,0 3,3 61 722,5 –4,6
2023 62 453,0 23,0 79,7 7859,3 64,0 10,0 4981,5 21,0 6,3 3110,7 52,9 4,0 78 404,5 27,0
Натуральне вираження, млн упаковок
2021 517,8 –1,3 60,3 53,4 38,0 6,2 262,4 0,6 30,6 24,5 –1,0 2,9 858,1 1,1
2022 449,4 –13,2 67,3 38,4 –28,1 5,8 159,8 –39,1 23,9 20,0 –18,6 3,0 667,6 –22,2
2023 420,5 –6,4 66,5 47,8 24,5 7,6 140,8 –11,9 22,3 22,8 14,5 3,6 631,9 –5,3

У структурі аптечного продажу товарів українського та зарубіжного виробництва за підсумками І півріччя 2023 р. у грошовому вираженні відзначається незначний зсув у бік вітчизняних препаратів порівняно з показниками минулого року (рис. 2). У натуральному ж, навпаки, частка зарубіжних виробників зросла в більшості категорій.

Рис. 2. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками І півріччя 2022–2023 рр.

Середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» за підсумками І півріччя 2023 р. становила 124,1 грн і підвищилася на 34% порівняно із такою в І півріччі 2022 р. (рис. 3). Найдорожчою категорією серед товарів «аптечного кошика» стали дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 164,5 грн. Для лікарських засобів цей показник становить 148,5 грн, косметики — 136,2 грн, медичних виробів — 35,4 грн.

Рис. 3. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками І півріччя 2023 р. із зазначенням темпів зростання порівняно з аналогічним періодом поперед­нього року

У розрізі категорій товарів «аптечного кошика» продовжується тривала тенденція до збільшення частки дієтичних добавок у загальній структурі ринку (рис. 4). Наразі їх частка сягнула 10%. У той же час цей показник для лікарських засобів знижується.

Рис. 4. Динаміка питомої ваги різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками І півріччя 2019–2023 рр. в грошовому вираженні

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

У І півріччі 2023 р. обсяги роздрібного продажу лікарських засобів становили 62,5 млрд грн та 420,5 млн упаковок. Зростання в гривневому вираженні становить 23%, а у натуральному фіксується зниження на рівні 6,4%.

З березня 2023 р. ринок почав відновлення, а в останні місяці фіксуються значні темпи зростання, що перш за все пов’язано із низькою базою порівняння, адже минулого року в цей період відмічено суттєве зменшення обсягів аптечного продажу ліків на фоні повномасштабного вторгнення рф в Україну (рис. 5).

Рис. 5. Помісячна динаміка аптечного продажу лікарських засобів у натуральному і грошовому вираженні, а також доларовому еквіваленті за період з січня 2022 до червня 2023 р.

Стосовно інфляції, то, за даними ДССУ, з початку 2023 р. відмічено поступове зниження інфляції. Так, у січні цей показник становив 26%, а у червні — 12,8%. У червні 2023 р. показник інфляції для категорії «Фармацевтична продукція, медичні товари та обладнання», за даними ДССУ, становить 12,5%. Тобто інфляція на фармринку нижча, ніж загальний рівень зростання цін по країні.

Водночас, за даними компанії «Proxima Research», у січні 2023 р. інфляційний індекс, який характеризує зростання ринку лікарських засобів за рахунок зміни цін, становив 30%, а у червні — 17% (рис. 6). Варто відзначити, що у ІІ кв. 2023 р. ринок зростає переважно за рахунок збільшення обсягів продажу в упаковках та перерозподілу в бік більш дороговартісних препаратів, про що свідчить високий показник індексу заміщення.

Рис. 6. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу лікарських засобів у грошовому вираженні за період з січня 2022 до червня 2023 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

У І півріччі 2022 р. частка рецептурних ліків дещо скоротилася. Проте довготривала тенденція до збільшення їх частки відновилася в І півріччі 2023 р. (рис. 7). У розрізі препаратів вітчизняного та іноземного виробництва виявлено незначне збільшення частки українських препаратів у грошовому вираженні. У натуральному вираженні зафіксовано зсув у бік зарубіжних лікарських засобів (рис. 8).

Рис. 7. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі рецептурного статусу в натуральному і грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2019–2023 рр.
Рис. 8. Структура аптечного продажу лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва в натуральному і грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2019–2023 рр.

У розрізі АТС-класифікації 2-го рівня відзначається зменшення обсягів продажу антибіотиків та антитромботичних засобів, які застосовувалися для лікування COVID-19. Для інших АТС-груп з топ-10 фіксується зростання (рис. 9).

Рис. 9. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2022–2023 рр.

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ

За підсумками І півріччя 2023 р. лідерами за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні стали компанії «Фармак», «Дарниця» й «Acino» (табл. 2). При цьому майже всі компанії з топ-20 продемонстрували зростання обсягів аптечного продажу в грошовому вираженні. Однак збільшити свою частку на ринку вдалося лише 8 компаніям з топ-20.

Таблиця 2. Топ-20 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за І півріччя 2021–2022 рр., а також темпів збільшення/зменшення обсягів продажу, Evolution index і частки на ринку
№ з/п, рік Маркетуюча організація Приріст продажу в гривневому вираженні, % Evolution index Частка на ринку, %
2021 2022 2023
1 1 1 Фармак (Україна) 29,98 103 5,46
2 2 2 Дарниця (Україна) 44,7 114 4,72
4 3 3 Acino (Швейцарія) 13,2 89 3,36
5 4 4 Teva (Ізраїль) 20,6 95 3,36
9 8 5 Київський вітамінний завод (Україна) 32,8 105 3,18
6 7 6 Корпорація «Артеріум» (Україна) 21,8 96 3,10
8 5 7 KRKA (Словенія) 14,3 90 2,96
7 9 8 Berlin-Chemie (Німеччина) 24,1 98 2,89
3 6 9 Sanofi (Франція) 1,1 80 2,61
10 10 10 Кусум Фарм (Україна) 25,3 99 2,56
14 12 11 Дельта Медікел (Україна) 52,8 121 2,41
16 11 12 Servier (Франція) 14,4 90 1,85
11 14 13 Юрія-Фарм (Україна) 18,8 94 1,72
13 13 14 Sandoz (Швейцарія) 6,7 84 1,60
17 17 15 Abbott Products (Німеччина) 32,0 104 1,52
12 15 16 Група компаній «Здоров’я» (Україна) 2,3 81 1,48
25 20 17 AstraZeneca (Великобританія) 55,8 123 1,46
15 16 18 Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) –1,5 78 1,28
29 19 19 ІнтерХім (Україна) 30,7 103 1,26
37 30 20 Organosyn Life Sciences (Індія) 57,1 124 1,13

Серед брендів лікарських засобів лідерами за обсягами продажу в І півріччі 2023 р. є НІМЕСИЛ, КСАРЕЛТО і НУРОФЄН (табл. 3).

Таблиця 3. Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками І півріччя 2023 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за І півріччя 2021–2022 рр.
№ з/п, рік Бренд
2021 2022 2023
2 2 1 НІМЕСИЛ
1 1 2 КСАРЕЛТО
3 3 3 НУРОФЄН
4 4 4 СПАЗМАЛГОН
13 5 5 ТРИПЛІКСАМ
7 7 6 ДЕТРАЛЕКС
10 6 7 ЦИТРАМОН
31 33 8 НАЛБУФІН
5 15 9 СИНУПРЕТ
25 9 10 ГІДАЗЕПАМ
15 14 11 ЕВКАЗОЛІН
18 16 12 КРЕОН
12 20 13 ГЕПТРАЛ
9 11 14 БІФРЕН
14 10 15 НО-ШПА
63 27 16 ФЕРВЕКС
23 12 17 ВАЛЬСАКОР
32 46 18 ПУЛЬМІКОРТ
163 97 19 СИМБІКОРТ
34 17 20 КАПТОПРЕС

СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ

У сегменті дистрибуції трійка лідерів залишається незмінною, це компанії «Оптіма-Фарм», «БаДМ» і «Вента.ЛТД» (рис. 10). Конкурентна боротьба між лідерами сегменту триває. Загалом за підсумками І півріччя 2023 р. топ-3 дистриб’юторів акумулює майже 86% обсягів поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади.

Рис. 10. Питома вага топ-3 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за період з січня 2022 до червня 2023 р.

ПРОГНОЗИ

Війна та пов’язані з нею фактори залишаються основними чинниками негативного впливу, які гальмують розвиток економіки України. Наразі відзначають відновлення та незначне зростання економіки, втім це майже «ніщо» на фоні минулорічного зниження. Наразі більшість інституцій покращили свої прогнози щодо зростання ВВП у 2023 р., однак блокада українських портів та масовані ракетні удари по портовій інфраструктурі, а також знищення складів із продовольством значно ускладнюють експорт, що може призвести до погіршення прогнозів розвитку економіки. Також більш значному відновленню економіки перешкоджають збереження високих безпекових ризиків, що пригнічують інвестиційні та споживчі настрої, та слабкі темпи повернення вимушених мігрантів з-за кордону.

Щодо фармацевтичного ринку, то експерти поки не змінюють свого прогнозу, наданого на початку року, та очікують зростання обсягів аптечного продажу ліків за підсумками 2023 р. на рівні 21,5%.

Однак все залежатиме від подальшого розвитку подій, тривалості бойових дій, звільнення територій та темпів повернення вимушених переселенців у країну.

Денис Кірсанов
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті