Незважаючи на всі випробування, з якими стикнулася Україна протягом останніх років, у вигляді пандемії COVID-19, а потім повномасштабної російської агресії проти України, бізнес продовжує не тільки працювати, а й розвиватися, посилюючи і соціальну складову. Це відмітив, відкриваючи конференцію, модератор Євген Кунда, CEO Proxima Research International. Від імені організаторів він привітав колективи фармацевтичного дистриб’ютора «БаДМ», який у вересні 2024 р. відзначає своє 30-річчя, і мережі аптек «Подорожник», яка святкує 25-ту річницю роботи.
В Україні тривають євроінтеграційні процеси, наближаючи нас до єдиного з Європою простору у всіх галузях економіки. Найважливіша задача для вступу в Європейський Союз (ЄС) — це необхідність модифікувати законодавчий ландшафт відповідно до вимог ЄС. На цьому наголосив радник міністра охорони здоров’я України, ексзаступник міністра охорони здоров’я Польщі Кшиштоф Ланда (Krzysztof Łanda), відкриваючи конференцію.
У сфері охорони здоров’я Україна вже має низку досягнень, які варто розвивати і надалі — програма реімбурсації лікарських засобів, оцінка медичних технологій (ОМТ). Такі приклади державно-приватного партнерства треба посилювати, зокрема з фінансової точки зору та прозорості.
Час для діалогу влади, регуляторних органів та бізнесу
Вплив нових регуляторних змін на роботу фармацевтичних компаній та забезпечення пацієнтів ліками, роль державної підтримки та євроінтеграційних ініціатив у забезпеченні стабільності фармацевтичної галузі обговорили представники державних органів влади, приватного сектору та експерти в межах панельної дискусії. Модераторами діалогу виступили Євгенія Лук’янчук, керівниця проєкту «Щотижневик АПТЕКА», та Дмитро Алешко, керуючий партнер LA Law Firm.
Враховуючи, що 1 січня 2025 р. запроваджується паралельний імпорт лікарських засобів, Д. Алешко представив механізм, за яким такі ліки потраплятимуть в Україну. Наразі розробляється відповідна підзаконна нормативна база.
Впровадження паралельного імпорту несе низку ризиків, зокрема і щодо потрапляння на український ринок фальсифікату. Таку думку висловили представники Американської торговельної палати в Україні та Комітету з охорони здоров’я Європейської Бізнес Асоціації (European Business Association — EBA). Юлія Вихровська, рolicy оfficer (Healthcare Issues) Американської торговельної палати, та Олена Ситенок, менеджерка Комітету з охорони здоров’я EBA, зазначили, що впровадження паралельного імпорту до запровадження системи верифікації може нести ризики.
Співзасновник «БаДМ» Олександр Суходольський висловив сумніви, що впровадження паралельного імпорту сприятиме зниженню цін, адже такі ліки не підпадають під пільгову ставку податку на додану вартість. За попередніми оцінками, процедура паралельного імпорту дорога для імпортерів і незрозуміло, чи буде це доцільно з економічної точки зору.
Доволі дискусійними стали питання взаємодії виробників лікарських засобів та аптечних мереж у розрізі маркетингових договорів, ідея щодо введення норми пішохідної доступності аптек та запровадження на законодавчому рівні заборони нанесення на упаковки лікарських засобів інформації рекламного характеру.
Ці та інші питання обговорили разом з в.о. начальника Фармацевтичного управління МОЗ України Олександром Гріценком, головою Комітету з охорони здоров’я Спілки українських підприємців (СУП), директоркою з корпоративних комунікацій АТ «Фармак» Євгенією Піддубною та директоркою громадської спілки «Аптечна професійна асоціація України» Іриною Суворовою.
Заступник голови Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками Геннадій Вовк, зі свого боку, поінформував учасників конференції про перспективи поновлення планових перевірок контролюючим органом суб’єктів господарювання та запровадження автоматичного визнання європейських сертифікатів відповідності стандартам Належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice — GMP).
Ключ до ефективних продажів: співробітництво фармацевтичних компаній та аптечного ритейлу
2-й блок конференції за модерації Є. Лук’янчук присвячений декільком аспектам взаємодії фармкомпаній та аптечного ритейлу. Програми лояльності з юридичної точки зору окреслив голова наглядової ради Crowe Mikhailenko, президент Асоціації податкових консультантів, голова Комітету підприємців з податкових питань при Торгово-промисловій палаті України, юридичний радник ІТ комітету EBA, член Харківського фінансово-податкового комітету EBA Дмитро Михайленко.
У контексті взаємодії виробників і аптечного ритейлу навантаження зі супроводу договорів з аптечними мережами лишається стабільно високим. Про те, як можна автоматизувати взаємодію з аптечними мережами, знають у компанії MDM. Ключові переваги сервісу адміністрування та обслуговування маркетингових договорів, який надає компанія MDM, представила виконавча директорка компанії Тетяна Жолуденко.
Застосування маркетингових послуг є сталою поширеною практикою. Водночас існує необхідність встановлення прозорих відносин у сфері маркетингу лікарських засобів з урахуванням європейського досвіду. Таку думку висловив голова правління «Європейської фармацевтичної асоціації» Олександр Комаріда. Раніше з боку влади вже були спроби встановити чіткі, прозорі та недискримінаційні правила для всіх учасників фармринку, проте вони не мали успіху.
Ліки державним коштом: як нова політика в сегменті ОМТ, договорів керованого доступу (ДКД) та референтного ціноутворення вплине на ринок
Окремий блок конференції був присвячений обговоренню інструментів ОМТ, ДКД та референтного ціноутворення на препарати.
«Модифікація системи ціноутворення на лікарські засоби: перспективи для України» — з такою доповіддю виступила Олена Філінюк, докторка філософії, старша технічна радниця з питань фармацевтичного врядування і фінансування проєкту SAFEMed/USAID. Серед іншого вона окреслила як досягнення в регулюванні цін на препарати, так і наявні проблеми в системі ОМТ, ціноутворенні та низці регульованих переліків ліків, а також в інструменті ДКД. Розв’язати ці проблеми можна за допомогою модифікації системи ціноутворення шляхом створення уніфікованого позитивного списку лікарських засобів.
Як підвищити доступ до інновацій у лікуванні? На це питання відповів генеральний директор «Рош Україна» Деян Нешич у межах доповіді на тему «Здоров’я як інвестиція: як інноваційні терапії підвищують економічний потенціал України». Орієнтація на довгострокову ефективність лікування, відкритий діалог і партнерство, окреме бюджетування — основоположні складові для підвищення доступності інновацій.
У рамках панельної дискусії модератори Є. Кунда разом з виконавчим директором Асоціації міжнародних фармацевтичних виробників (AIPM Ukraine) Володимиром Ігнатовим та учасниками блоку К. Ландою, начальником Управління стандартизації медичної допомоги та раціональної фармакотерапії Державного експертного центру МОЗ України, доктором фармацевтичних наук, завідувачем кафедри організації та економіки фармації Національного медичного університету ім. О.О. Богомольця Костянтином Косяченком, О. Філінюк та Д. Нешичем обговорили актуальні аспекти окреслених механізмів та поділилися власним баченням їх удосконалення.
Держава та гроші
Заступник генерального директора з управління поставками ДП «Медичні закупівлі України» Олег Кльоц представив стан проведення державних закупівель та поставок лікарських засобів, медичних товарів та техніки. Спільно з модератором 4-го блоку Миколою Романьком, засновником компанії Archimed, уповноваженим представником провідних світових виробників у сфері медичного бізнесу, GR та Є. Лук’янчук представник МЗУ обговорив особливості переходу на 3-річне планування в медичних закупівлях, про які варто знати учасникам ринку.
Бізнес-клімат в умовах війни: де та як розвиватися?
5-й блок конференції присвячено обговоренню фінансово-економічного середовища та прогнозам щодо подальшого розвитку фармринку.
Що відбувається зі світовою економікою і як це може вплинути на Україну? На це питання в межах доповіді «Світ, Україна і Фарма: очікування і прогнози» відповів Леонід Гуляницький, член-кореспондент Національної академії наук (НАН) України, доктор технічних наук, Інститут кібернетики ім. В.М. Глушкова НАН.
Фармацевтичний ринок України в цифрах традиційно детально представив СPO Proxima Research International Сергій Іщенко.
«Інвестиції в український фармринок. Що робити?». Це питання разом з учасниками розібрав Андрій Длігач, доктор економічних наук, професор, засновник Advanter Group та міжнародної бізнес-спільноти Board, голова Центру соціальних змін і поведінкової економіки, голова Ради Коаліції бізнес-спільнот за модернізацію України.
Як інвестувати ресурси ефективно: кадри та промоція
Кадри та промоція — ключові топіки останнього, 6-го блоку конференції, який промодерувала Вікторія Співак, CCO Proxima Research International.
Військова агресія росії проти України, активні бойові дії призвели до відтоку кадрів. 5 млн робочих рук доведеться додатково залучити протягом наступних 10 років, аби Україна досягла довоєнних темпів зростання економіки. Огляд ключових показників ринку праці у Фармі представила Світлана Булаєва, менеджерка по роботі з ключовими клієнтами Work.ua.
Експертка з поведінкового аналізу, профайлерка, психологиня та тренерка soft skills, викладачка Київського столичного університету ім. Бориса Грінченка Наталія Лісова представила можливості та переваги психологічного профайлінгу при наймі на роботу. Вміння «читання людей» може знадобитися не тільки HR-менеджерам чи керівникам компаній, а й керівникам середньої ланки, фахівцям відділів продажів.
Промоція у фармацевтичному секторі та вибір стратегії має велике значення для ефективності інформування про продукцію, збільшення обсягу продажів, створення лояльності тощо.
Стан рекламного ринку лікарських засобів в Україні, витрати на рекламу, успішні кейси інформаційних кампаній та ін. представив директор департаменту стратегічної аналітики та розвитку рекламного холдингу MEGAPOLIS Віктор Іванченко в межах презентації «Розширення медіаспліту як відповідь на нові виклики ринку, що трансформується».
Сучасні можливості диджиталізації в комунікаціях з лікарями презентував голова ГО «Асоціації лікарів амбулаторної медицини» Артем Сводковський.
Тренди диджиталу у Фармі, використання штучного інтелекту в промоції представив директор з розвитку бізнесу Webpromo Group Антон Воронюк.
Тетяна Сандулович, Client Business Partner компанії MDM, представила можливості NPS (Net Promoter Score) Heath — індексу, який допомагає вимірювати лояльність лікарів / фармацевтів та оцінити їхню задоволеність препаратом. Глобальний продукт MDM Brand Health Test включає вимірювання індексу NPS Heath для оперативного аналізу стану бренду та його динаміки. У межах презентації експертка представила цінність даних NPS, приклади аналітики та інсайтів, конкурентну перевагу, можливості інтеграції з іншими метриками.
Про ефективність телебачення (і не тільки) для Фарми на 3-му році війни та чого чекати від ринку телевізійної реклами у 2025 р. поговорили з Андрієм Партикою, президентом Ocean Media Plus.
«Як промоція впливає на призначення в режимі реального часу — must have у складних умовах війни» — заключний топік конференції, який представила Тетяна Драга, Product Manager Promo Rx Test компанії Proxima Research International.
Ключові тези спікерів представимо нашим читачам уже найближчим часом у межах циклу публікацій, присвячених перебігу конференції «ФАРМБЮДЖЕТ 2025».
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим