Сезон алергії розпочато: огляд ринку антигістамінних препаратів

Хоча весна — приємна пора для багатьох людей, та для тих, хто страждає від сезонної алергії, вона може бути досить набридливою. Це пов’язано з виділенням пилку в повітря з дерев, трав, бур’янів та інших рослин у цей сезон. При вдиханні людьми з алергічною чутливістю ці частинки пилку в повітрі можуть викликати надто активну імунну відповідь, що призводить до таких симптомів алергії, як чхання, закладеність носа, свербіж або сльозотеча. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), у ХХІ ст. алергічні захворювання входять до трійки найпоширеніших станів, які потребують зусиль для профілактики та контролю. Алергікам слід постійно бути напоготові. Зокрема, у період цвітіння алергенних представників прекрасної флори.

Ще з давніх часів людство цікавилося та вивчало природу алергічних захворювань. Першою задокументованою алергічною реакцією в історії людства вважається смерть єгипетського фараона Менеса від анафілактичного шоку після укусу джмеля приблизно в 2641 році до нашої ери (Wang J. et al., 2023).

Теорії про причини алергічних захворювань отримали потужний розвиток у ХІХ ст., а стрімкого прогресу в лікуванні досягли у ХХ ст. Термін «алергія» уперше запропонував використовувати австрійський лікар-педіатр Клеменс фон Пірке (Clemens von Pirquet) у 1906 р. А в 1937 р. італійський фармаколог Даніель Бове (Daniel Bovet) відкрив перший антигістамінний препарат й у 1957 р. удостоєний Нобелівської премії з фізіології та медицини за відкриття, пов’язане з синтетичними сполуками для блокування ефектів певних речовин, що відбуваються в організмі, особливо в його кровоносних судинах і скелетних м’язах.

Антигістамінні препарати нині широко застосовуються для полегшення симптомів алергії, таких як алергічний риніт, кропив’янка, кон’юнктивіт, реакції на укуси комах. Вони працюють шляхом блокування дії гістаміну, ендогенного хімічного месенджеру, в організмі. У людей з алер­гією організм сприймає щось нешкідливе, наприклад пилок, за загрозу та виробляє гістамін, через що може виникати алергічна реакція з неприємними симптомами, включаючи свербіж, сльозоточивість очей, нежить або закладеність носа, чхання, висип на шкірі.

Ринок антигістамінних препаратів

За підсумками 2024 р. загальні обсяги аптечного продажу антигістамінних засобів для системного застосування (АТС-група R06A) становлять 2,3 млрд грн, що на 16,9% більше порівняно з 2023 р. У натуральному вираженні обсяги продажу збільшилися на 3,6% та становили 18,7 млн упаковок. Обсяги продажу антигістамінних засобів для системного застосування мають чітко виражену сезонність, найвищі показники фіксують у період з травня до вересня (рис. 1). Аналіз поденної динаміки засвідчує, що цьогоріч сезонне зростання попиту вже розпочалося, що корелює з початком цвітіння дерев та інших рослин-алергенів. Згідно з даними порталу allergy.in.ua, в Украї­ні з березня починають цвісти ліщина, в’яз, вільха, а також з’являються спори грибів роду Alternaria, що також є поширеним алергеном. У квітні додаються верба, кипарис, ясен, клен, береза, кульбаба, граб, дуб і тополя. У травні — шовковиця, розоцвіті та злакові трави. У червні активним алергеном стає пилок сосни та кропиви, в липні — щавлю, полину, соняшника та амброзії (рис. 2). У цей період на телебаченні фіксується рекламна активність антигістамінних препаратів — вона стартує з березня, досягає піку в травні, дещо знижується в червні та знову посилюється в липні (рис. 1).

Рис. 1. Поденна динаміка обсягів продажу препаратів групи R06A та EqGRP* (вибірка — міста 50 тис.+) телевізійної реклами з січня 2024 до кінця квітня 2025 р.
Рис. 2. Календар цвітіння рослин в Україні**

Слід зазначити, що більшу частку роздрібного продажу у категорії антигістамінних засобів формують безрецептурні препарати — 77,5% за підсумком 2024 р. Виражена сезонність характерна саме для цього сегмента — обсяги продажу зростають навесні та влітку, що корелює з календарем цвітіння рослин. Натомість у сегменті рецептурних препаратів таких помітних коливань не виявлено.

Антигістамінні препарати реалізуються в різних формах випуску — таблетках, ін’єкціях, краплях, сиропах, однак найбільшою популярністю користуються тверді форми випуску. Понад 70% обсягів аптечного продажу антигістамінних препаратів як у грошовому, так і натуральному вираженні припадає на тверді пероральні форми випуску (таб­летки, таблетки, вкриті оболонкою).

У розрізі міжнародних непатентованих найменувань (МНН) найбільшою популярністю в групі R06А за підсумками 2024 р. у грошовому вираженні у твердих пероральних формах користується левоцетиризин (табл. 1). На 2-му і 3-му місцях розташувалися біластин та дезлоратадин. Серед брендів у твердій пероральній формі лідерами виступають НІКСАР, ЦЕТРИН та L-ЦЕТ (табл. 2). Рейтинг маркетуючих організацій за загальними обсягами аптечного продажу антигістамінних препаратів у грошовому вираженні у 2024 р. очолили українські компанії Дарниця та Фармак (табл. 3).

Таблиця 1. Топ-10 МНН препаратів групи R06А у твердій пероральній формі за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 2024 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за 2022–2023 рр.
МНН 2024 2023 2022
Левоцетиризин 1 1 1
Біластин 2 4 4
Дезлоратадин 3 3 3
Цетиризин 4 2 2
Лоратадин 5 6 5
Доксиламін 6 7 6
Хлоропірамін 7 9 8
Дифенгідрамін 8 5 7
Фексофенадин 9 8 9
Мебгідролін 10 10 10
Таблиця 2. Топ-10 брендів препаратів групи R06А у твердій пероральній формі за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 2024 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за 2022–2023 рр.
Бренд 2024 2023 2022
НІКСАР 1 2 2
ЦЕТРИН 2 1 1
L-ЦЕТ 3 3 3
ЛОРАТАДИН 4 5 6
ЕДЕМ 5 6 8
ДИМЕДРОЛ 6 4 4
СУПРАСТИН 7 7 5
ДІАЗОЛІН 8 9 9
ЦЕТРИЛЕВ 9 14 15
ТИГОФАСТ 10 10 10
Таблиця 3. Топ-10 маркетуючих організацій за обсягами аптечного продажу препаратів групи R06А у грошовому вираженні за підсумками 2024 р. із зазначенням їх позицій у рейтингу за аналогічний період 2022–2023 рр.
Маркетуюча організація 2024 2023 2022
Дарниця (Україна) 1 1 2
Фармак (Україна) 2 4 4
Berlin-Chemie (Німеччина) 3 5 7
Egis (Угорщина) 4 2 1
Dr. Reddy’s (Індія) 5 3 3
Кусум Фарм (Україна) 6 6 5
Bayer Consumer Health (Швейцарія) 7 7 6
Група компаній «Здоров’я» (Україна) 8 12 22
Корпорація «Артеріум» (Україна) 9 11 10
Teva (Ізраїль) 10 8 12

Динаміка продажу антигістамінних засобів чітко відображає вплив сезонних факторів — із початком цвітіння дерев і трав попит на ці препарати різко зростає. Найактивніше зростання відмічається у квітні–травні та в липні–серпні, що обумовлено як природними факторами, так і посиленою рекламною активністю у медіа.

*Показником, що характеризує активність рекламної кампанії, є сума рейтингів рекламних роликів (Gross Rating Рoints — GRP), яка розраховується у відсотках. Для оцінки ефективності рекламних кампаній рейтинг роликів зводять до 30-секундного еквівалента з урахуванням коефіцієнтів за дов­жиною ролика (еквівалентний GRP або EqGRP).
**Дані з сайту allergy.in.ua.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті