Як уже повідомляло наше видання, 6 грудня 2013 р. у Верховній Раді України зареєстровано законопроект «Про внесення змін до статті 781 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» щодо професійних обмежень лікарів» (реєстраційний № 3742). Обґрунтовуючи свою позицію щодо запропонованої ініціативи і вважаючи законопроект таким, що потребує зняття з розгляду та всебічного компетентного опрацювання, Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників АІРМ Ukraine направила листа Голові Верховної Ради України, Голові Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я та міністру охорони здоров’я України. Пропонуємо його увазі наших читачів.
Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників АІРМ Ukraine
Голові Верховної Ради України пану Рибаку В.В.
Голові Комітету з питань охорони здоров’я
пані Бахтеєвій Т.М.
Міністру охорони здоров’я України пані Богатирьовій Р.В.
від 30/12/2013
Вих. № 1312/30-2
Щодо законопроекту про внесення змін до статі 78-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» про професійні обмеження медичних працівників, що внесений Народним Депутатом Спіріною І.Д.
Шановний Володимире Васильовичу, шановна Тетяно Дмитрівно, шановна Раїсо Василівно!
Асоціація представників міжнародних фармацевтичних виробників АІРМ Ukraine (далі — Асоціація) висловлює свою глибоку повагу Верховній Раді України та Міністерству охорони здоров’я України та звертається до Вас щодо подальших обмежень комунікації спеціалістів у галузі охорони здоров’я та фармації з представниками фармацевтичних компаній у зв’язку з внесенням на розгляд до Верховної Ради законопроекту «Про внесення змін до статі 78-1 Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» про професійні обмеження медичних працівників, що був зареєстрований за № 3742.
Із розумінням сприймаючи намагання оптимізувати навантаження на медичних та фармацевтичних працівників під час здійснення їх професійної діяльності та уникнути затримок і черг у лікувально-профілактичних закладах, Асоціація вважає запропоновані заходи такими, що призведуть до погіршення рівня кваліфікації медичного та фармацевтичного персоналу, а отже — до зниження рівня безпеки споживання ліків.
Сьогодні представники фармацевтичних компаній є основним джерелом медичної інформації для спеціалістів галузі, а під час відвідувань медичних закладів вони підтримують державну систему фармаконагляду, реєструють та систематизують відомості щодо фармакологічної безпеки споживання ліків.
Взаємодія між фармацевтичними компаніями й лікувальними закладами в галузі клінічних досліджень покращила рівень надання медичної допомоги багатьом категоріям пацієнтів та надала можливість українським лікарям долучитися до розробки і впровадження сучасних технологій у медицині. Зрозуміло, що для обговорення результатів, проведення та планування нових досліджень медичні працівники та представники фармацевтичної індустрії повинні мати можливість спілкуватися в робочий час у стінах медичних установ.
На жаль, запропонований законопроект виглядає як невдала копія аналогічного регулювання Російської Федерації, де подібний документ було ухвалено позаминулого року (п. 5, ч. 1, ст. 74 Федерального Закону РФ «Про основи охорони здоров’я громадян в Російській Федерації»). Тим не менш у Росії цей документ уже декілька разів було удосконалено, оскільки він шкодив інтересам не лише галузі, а й пацієнтів.
У цьому світлі постає питання, чому представники законодавчого органу України намагаються імплементувати регулювання на зразок дуже далекого від досконалості законодавства Російської Федерації, а не спираються на практику Європейського Союзу.
На нашу думку, сьогодні введення обмежень для комунікації між фармацевтичною індустрією та представниками медичних та фармацевтичних установ є недоцільним з причин, зазначених вище.
Разом з тим вважаємо за доцільне зазначити важливі елементи, що, на нашу думку, повинні бути враховані при можливому майбутньому обговоренні законодавчого регулювання стосунків фармацевтичної індустрії та працівників медичної та фармацевтичної галузі:
- гарантована можливість контактів представників виробників ліків зі спеціалістами системи охорони здоров’я стосовно питань фармакобезпеки та фармаконагляду. При цьому до представників компаній можуть бути висунуті певні кваліфікаційні вимоги (як-то наявність формулярів для рапорту про побічні дії препаратів);
- чітка вимога до адміністрації лікувальних закладів встановити та зробити публічними одноманітні правила відвідування закладів охорони здоров’я представниками фармацевтичних компаній (час, призначений для відвідування; форма одягу, якщо потрібно), а також, гарантувати доступ для представників компанії на відповідні заходи, що мають системно та регулярно проводитися (з відкритим графіком) у лікувальних закладах з метою інформування спеціалістів про досягнення в фармації та новітні технології лікування пацієнтів;
- обмеження щодо комунікації представників фармацевтичних компаній та аптечних закладів повинні бути усунені, оскільки це завдає шкоди професійному рівню спеціалістів фармацевтичної галузі;
- за умови проведення, обговорення результатів та планування нових клінічних досліджень представники фармацевтичних компанії повинні мати право постійної комунікації з медичним персоналом відповідних лікувальних закладів.
У запропонованому вигляді вважаємо законопроект таким, що потребує зняття з розгляду та всебічного компетентного опрацювання.
Заздалегідь дякуємо Вам за врахування надісланих пропозицій та подальшу співпрацю із залученням голосу громадськості.
Володимир Ігнатов,
виконавчий директор
AIPM Ukraine
Коментарі