Робочий візит Михайла Пасічника на Житомирщину

1 серпня 2014 р. Михайло Пасічник, голова Державної служби України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба України), з робочим візитом відвідав Житомир, де побував на фармацевтичних підприємствах регіону і провів відкриту нараду з представниками фармацевтичної галузі Житомирської області. Основною метою візиту було знайомство з роботою фармацевтичної галузі регіону та налагодження діалогу з представниками регіонального фармацевтичного бізнесу.

Розпочинаючи нараду, Михайло Пасічник зазначив, що на сьогодні основним завданням Держлікслужби України є вдос­коналення вже існуючих нормативно-правових актів з метою їх подальшої адаптації до європейських норм. Зрештою, діяльність Держлікслужби спрямована на захист здоров’я громадян України.

Впродовж останніх 2 місяців Держлікслужба України проводить відкритий діалог з учасниками ринку, викристалізовуючи проблемні питання сьогодення у фармацевтичній галузі. У зв’язку з цим було створено 5 робочих груп, які працюють над вдосконаленням таких напрямків, як контроль якості лікарських засобів, ліцензування імпорту, належна виробнича практика (GMP), оптова та роздрібна торгівля, обіг виробів медичного призначення.

Робочий візит Михайла Пасічника на Житомирщину

На офіційному сайті Держлікслужби України постійно оприлюднюється інформація про діяльність робочих груп, коло питань, які обговорюються у ході засідань, та розроблені проекти нормативно-правових документів. Таким чином, забезпечується прозорість у роботі груп, а всі бажаючі можуть надсилати свої пропозиції до цих проектів документів.

Зокрема, за результатами засідання робочої групи при Держлікслужбі України з питань контролю якості лікарських засобів розроблено проект наказу Міністерства охорони здоров’я України «Про внесення зміни до Порядку встановлення заборони (тимчасової заборони) та поновлення обігу лікарських засобів на території України», яким пропонується дозволити обіг лікарських засобів, які були випущені під час строку, протягом якого лікарський засіб було дозволено до застосування в Україні, до закінчення їх терміну придатності, визначеного виробником та зазначеного на упаковці.

Крім того, при Держлікслужбі України створена міжвідомча робоча група, яка має опрацювати механізм створення та функціонування в Україні самоврядних професійних організацій провізорів і фармацевтів та підготувати відповідний законопроект. До її складу увійшли представники МОЗ, Міністерства економіки та розвитку, Міністерства фінансів, Міністерства юстиції, Держпідприємництва, а також представники професійних медичних та фармацевтичних асоціацій.

У ході засідань робочої групи при Держлікслужбі України розглядаються ініціативи учасників ринку щодо нових підходів до визначення фаховості працівників аптечного закладу (вимоги до керівника такого закладу, провізора, фармацевта і т.д.). Тому він закликав працівників аптечних закладів, які мають досвід роботи, долучитися до обговорення, висловити своє бачення щодо вимог до працівників аптечних закладів (стаж, освітній рівень, кваліфікація тощо).

Стосовно державного регулювання цін на лікарські засоби М. Пасічник звернув увагу на прийняту 02.07.2014 р. постанову КМУ № 240 «Про референтне ціноутворення на лікарські засоби та вироби медичного призначення, що закуповуються за кошти державного та місцевих бюджетів» (далі — постанова № 240). Відповідно до даної постанови з 01.08.2014 р. підлягають декларуванню зміни оптово-відпускних цін без урахування мита і податку на додану вартість: лікарські засоби, включені до переліку лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва, які можуть закуповувати заклади й установи охорони здоров’я, що повністю або частково фінансуються з державного та місцевих бюджетів, затвердженого постановою КМУ від 5 вересня 1996 р. № 1071, крім наркотичних і психотропних лікарських засобів, прекурсорів, діючих речовин (субстанцій), медичних газів та лікарських форм, які виготовляються в аптеках за рецептами лікарів та на замовлення лікувально-профілактичних закладів з доз­волених до застосування діючих та допоміжних речовин; вироби медичного призначення, а саме: перев’язувальні та шовні засоби, стоматологічні матеріали, санітарно-гігієнічні вироби та матеріа­ли, протезно-ортопедичні вироби та матеріали, посуд лабораторний, вироби окулярної оптики, вироби та матеріали, призначені для пакування і зберігання медичних виробів та лікарських засобів та ін. (Проте п. 4. постанови № 240 передбачено надати МОЗ України 2-місячний строк для затвердження разом з Міністерством економічного розвитку і торгівлі Украї­ни порядку розрахунку оптово-відпуск­ної ціни на лікарські засоби. Тобто декларування цін можливе лише після його прийняття, але станом на 01.08.2014 р. даний порядок так і не затверджено, а лише розроб­лено відповідний проект документа — див. «Щотижневик АПТЕКА» № 30 від 04.08.2014 р.).

М. Пасічник також зазначив, що МОЗ Украї­ни підготовлено проект постанови КМУ, яким пропонується запровадити обмеження роздрібної націнки на лікарські засоби вітчизняного виробництва, оптово-відпускна ціна яких нижча 12 грн. за одну упаковку, на рівні 30%.

Після закінчення виступу учасники наради озвучили голові Держлікслужби України проблеми, з якими вони стикаються в ході своєї діяльності. Зокрема, один з учасників висловив обурення діяльністю Уряду, який, не проконсультувавшись із громадськістю, ввів податок на додану вартість (далі — ПДВ) на операції з лікарськими засобами та виробами медичного призначення, і при цьому Уряд ще звинувачує аптечні заклади у підвищенні цін на продукцію. Хоча ціни зросли через введення ПДВ та девальвацію національної валюти, а не через «жадібних» власників аптечних закладів.

У свою чергу, М. Пасічник зауважив, що якими б не були фактори для зростання цін, в Украї­ні необхідно запроваджувати страхову медицину, завдяки чому з’явилася б можливість покривати витрати пацієнтів на лікарські засоби.

Крім того, для адекватної оцінки підвищення цін слід проаналізувати роботу дистриб’юторів, а саме — з’ясувати, чи були надані виробниками знижки на поставки лікарських засобів чи ні. Тобто, існує багато чинників, які необхідно враховувати, з’ясовуючи, чому ціни на лікарські засоби та вироби медичного призначення зростають.

Один з учасників висловив обурення у зв’язку з прийняттям 01.07.2014 р. постанови КМУ № 215 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» (далі — постанова № 215), яка відтермінувала запровадження в Украї­ні процедури оцінки відповідності виробів медичного призначення вимогам технічних регламентів щодо цих виробів (постанови КМУ від 02.10.2013 р. № 753; 754; 755) до 1 липня 2015 р. Відповідно до цього документа процедура державної реєстрації медичних виробів продовжена ще на рік, але даною постановою не передбачено, що робити суб’єктам господарювання, у яких строк реєстраційного посвідчення закінчується, а для продовження його дії вони пройшли процедуру оцінки відповідності замість процедури державної реєстрації?

У відповідь М. Пасічник зауважив, що такі медичні вироби мають відповідати вимогам постанови КМУ від 9 листопада 2004 р. № 1497 «Про затвердження Порядку державної реєстрації медичної техніки та виробів медичного призначення» (далі — постанова № 1497), тобто суб’єкт господарювання повинен отримати реєстраційне посвідчення, яке буде чинним до 01.07.2016 р. (протягом дії положень постанови КМУ № 1497 щодо перехідного періоду). Прий­няття постанови № 215 пов’язано з тим, що якби Уряд її не прийняв, то станом на 01.07.2014 р. зупинився б обіг майже всіх медичних виробів, оскільки Україна не була готова до введення процедури оцінки відповідності медичних виробів технічним рег­ламентам.

У ході робочого візиту до Житомира М. Пасічник відвідав завод ПрАТ «ЛікТрави», який спеціа­лізується на випуску лікарських та оздоровчо-профілактичних засобів на основі екологічно чистої лікарської рослинної сировини. Це підприємство кілька років тому отримало іноземного інвестора, що дало поштовх для модернізації та розвитку. За 2 останні роки інвестовано 40 млн грн.: побудовано новий склад, змонтовано нові виробничі лінії, вдосконалено технологічні можливості. Голова Держлікслужби оглянув нову лінію, на якій пакування трав проходить у 2 етапи: внутрішню (пакет) та зовнішню (паперову) упаковку, що унеможливлює розсипання трав під час їх зберігання в аптечних закладах.

Також М. Пасічник відвідав нещодавно побудований сучасний виробничий комплекс Житомирської фармацевтичної фабрики Vishpha®, яка займається виробництвом лікарських засобів з натуральної рослинної сировини. До складу комплексу входять аналітична лабораторія та лабораторія мікробіології, обладнані відповідно до сучасних вимог. За словами Голови Держлікслужби Украї­ни, побачене вселяє впевненість у майбутньому україн­ської фармації, оскільки нові підприємства мають потужний потенціал та добру перспективу розвитку.

На завершення робочого візиту в Житомир М. Пасічник відвідав аптечні заклади регіо­ну, зокрема комунальне підприємство «Аптека міжлікарняна», яке має власне екстемпоральне виробництво лікарських засобів. Завідувач підприємства Олена Найденко розповіла про роботу аптеки та низку проблем, які потребують вирішення для повноцінного функціонування комунального аптечного закладу.

Підсумовуючи візит М. Пасічника до Житомирщини, можна зробити висновок, що Держлікслужба України налаштована і надалі спів­працювати з фармацевтичною громадськістю для розбудови України як європейської держави, а житомиряни відчули налаштованість керівництва Держлікслужби України на діалог з метою поліпшення ситуації на фармацевтичному ринку.

Євген Прохоренко,
фото автора
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті