Національний каталог цін
ДП «Державний експертний центр МОЗ України» (ДЕЦ), який здійснює технічний супровід декларування граничних оптово-відпускних цін на ліки, на основі поданих заяв сформовано Національний каталог цін для лікарських засобів, які входять до Національного переліку основних лікарських засобів (далі — Національний перелік). Зокрема, на першому етапі до сформованого Національного каталогу цін увійшло 405 позицій оригінальних препаратів, 369 — генеричних або подібних біологічних лікарських засобів, 322 — препарати, що входять до програми «Доступні ліки», 1416 — ліки з переліку граничних референтних цін, на які була задекларована ціна.
У ході формування Національного каталогу цін встановлено окремі випадки, коли розрахована гранична роздрібна ціна стала нижчою за середньозважену роздрібну вартість відповідного препарату станом на травень 2025 р. Є і протилежні випадки, коли виробники задекларували вищі ціни порівняно з наявними в роздрібній мережі цінами.
ДЕЦ, своєю чергою, розпочав моніторинг граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби, внесених до Національного каталогу цін, з метою визначення обґрунтування поданих до декларування цін окремими заявниками.
Наразі триває другий етап формування Національного каталогу цін — на рецептурні препарати, які не включені до Національного переліку. МОЗ України розраховує наприкінці липня — на початку серпня затвердити відповідний наказ про декларування граничних оптово-відпускних цін на такі препарати в Національному каталозі цін.
На останньому етапі (попередньо у серпні) розпочнеться формування Національного каталогу цін для групи ОТС-препаратів. Профільне міністерство розробило і 2 липня винесло на громадське обговорення проєкт змін до постанови Кабінету Міністрів України (КМУ) від 4.04.2025 р. № 439 «Деякі питання державного регулювання цін на лікарські засоби» з тим, аби виключити ОТС-препарати з-під дії референтного ціноутворення, оскільки дані про ціни на цю категорію препаратів у референтних країнах не знайдено. «У зв’язку з відсутністю в референтних країнах інформації про ціни на лікарські засоби, які згідно з інструкцією для медичного застосування підлягають відпуску без рецепта та не включені до Національного переліку, неможливо здійснити розрахунок граничних референтних цін на лікарські засоби, що унеможливлює включення інформації про ціни на такі лікарські засоби до Національного каталогу цін, а отже і випуск в обіг таких лікарських засобів, і тому потребує нормативно-правового врегулювання», — йдеться в пояснювальній записці до відповідного проєкту постанови КМУ. Так, для таких препаратів пропонується запровадити процедуру декларування цін без застосування референтного ціноутворення.
Врегулювання маркетингу ліків
Як ми вже повідомляли, за результатами розгляду проєкту урядової постанови «Деякі питання надання маркетингових та інших послуг, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів кінцевому споживачу, та застосування інструментів фактичного зменшення закупівельних цін після переходу права власності на товари» на засіданні урядового комітету надано застереження щодо підходу до встановлення відсоткового обмеження на обсяг доходу, отриманого аптеками від надання маркетингових послуг, який виходить за межі повноважень Уряду. Відтак, рекомендовано виключити з проєкту постанови КМУ відповідне положення, яким встановлюється розмір такого відсотка.
Раніше МОЗ України також спрямувало звернення до Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування з проханням розглянути можливість внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» у частині запровадження норми про регулювання граничного обсягу доходу від надання маркетингових послуг на фармацевтичному ринку.
Відтак, 3 липня на базі підкомітету з питань фармації та фармацевтичної діяльності Комітету відбудеться установча нарада щодо питання регулювання граничного розміру обсягу доходу від надання маркетингових послуг. До участі в ній запрошено представників усіх зацікавлених стейкхолдерів. Наступного тижня заплановано засідання Комітету, на якому має ухвалюватися попереднє рішення щодо цього питання.
Для того щоб не зупиняти процес ухвалення постанови КМУ щодо врегулювання надання послуг з маркетингу, профільне міністерство запустило паралельний процес — розробило новий проєкт порядку, який 1 липня надіслало на погодження Державній регуляторній службі України. Коли буде отримано всі необхідні погодження, проєкт повторно буде надіслано до Уряду з метою його ухвалення.
Контроль за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на фармринку
Антимонопольний комітет України (АМКУ), зі свого боку, продовжує здійснювати заходи для посилення контролю за дотриманням законодавства про захист економічної конкуренції на фармацевтичному ринку.
У рамках декількох справ АМКУ продовжує здійснювати дослідження ринку. Зокрема, тривають заходи контролю в розрізі маркетингових платежів, які встановили тенденцію до їх підвищення у 2024 р. порівняно з 2023 р.
Окрема увага з боку АМКУ приділяється аптечним мережам в контексті нового визначення, наведеного в Законі України від 12 лютого 2025 р. № 4239-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо особливостей державної реєстрації лікарських засобів, які можуть закуповуватися особою, уповноваженою на здійснення закупівель у сфері охорони здоров’я, та врегулювання окремих питань, пов’язаних з реалізацією лікарських засобів». Відповідну роботу на постійній основі здійснюють і міжобласні територіальні відділення АМКУ, які встановлюють учасників аптечних груп, що здійснюють з урахуванням відносин контролю в розумінні Закону України «Про захист економічної конкуренції», тобто надання іншим суб’єктам господарювання права на використання об’єктів права інтелектуальної власності. Відтак, аналізується вірогідність монополізації та її вплив на територіальні ринки.
Також АМКУ продовжує здійснювати заходи контролю в частині дотримання вимог Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» на ринку дієтичних добавок та косметичної продукції. У ході відповідного дослідження виявлено низку порушень у вигляді поширення інформації, що вводить споживачів в оману, шляхом повідомлення на упаковці дієтичних добавок та косметичних засобів неправдивих відомостей.
На ім’я Президента України надійшло колективне звернення від імені окремих підприємств з проханням взяти під особистий контроль реалізацію нового Закону України від 5 грудня 2024 р. № 4122-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення регулювання виробництва та обігу дієтичних добавок, врегулювання інших питань у сфері охорони здоров’я». Попередньо домовлено про проведення 15 липня наради, присвяченої цьому питанню, під головуванням І. Верещук за участю МОЗ України, АМКУ та усіх зацікавлених осіб.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим