Аптечний продаж за підсумками 9 міс 2025 р.

Розвиток фармацевтичного ринку значною мірою залежить від розвитку економіки та купівельної спроможності споживача. Війна сильно гальмує українську економіку, однак, попри все, вона поступово відновлюється. За оцінками Національного банку України (НБУ), у І півріччі 2025 р. реальний внутрішній валовий продукт (ВВП) України повільно, але збільшувався на близько 1% щокварталу. Втім НБУ вчергове погіршив свій прогноз зростання ВВП у 2025 р. із 3,1 до 2,1%, як і Міністерство економіки — з 2,7 до 2%. Приблизно такі самі прогнози надають і міжнародні інституції: Світовий банк очікує зростання ВВП у 2025 р. на 2%, Міжнародний валютний фонд (МВФ) — на 2–3%, Європейський банк реконструкції і розвитку (ЄБРР) — на 2,5%. Також варто відзначити поступове зниження інфляції. НБУ очікує, що вона знизиться до 9,7% за підсумками року. Ситуація на ринку праці є складною, брак кадрів, спричинений вій­ною, зберігатиметься ще тривалий час. Тож бізнес жваво конкуруватиме за кваліфікованих працівників, а рівень зарплати зростатиме. Це сприятиме підвищенню купівельної спроможності населення. У цій публікації розглянемо ключові показники і тренди фармацевтичного ринку України за підсумками 9 міс 2025 р. Під час підготовки матеріалу використано дані аналітичної системи дослідження ринку «PharmXplorer» компанії «Proxima Research».

ЗАГАЛЬНИЙ ОГЛЯД РИНКУ

Загальні обсяги аптечного продажу товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2025 р. становили 164,2 млрд грн, що на 17,5% більше порівняно із аналогічним періодом минулого року. У доларовому вираженні обсяги продажу в досліджуваний період становили 3,9 млрд дол. США та зросли на 12,1%. У натуральному вираженні обсяги роздрібної реалізації становили 948,2 млн упаковок, що на 1,1% менше, ніж в аналогічний період минулого року (рис. 1). Зниження споживання в натуральному вираженні значною мірою пов’язано зі скороченням кількості населення, що має доступ до ринку, через міграцію за кордон та природну депопуляцію (смертність перевищує народжуваність).

Рис. 1. Обсяги роздрібної реалізації товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні, а також у доларовому еквіваленті (за курсом НБУ) за підсумками 9 міс 2023–2025 рр. із зазначенням темпів зростання / зниження порівняно з попереднім роком

Збільшення обсягів аптечного продажу в грошовому вираженні відзначається для всіх категорій товарів «аптечного кошика». У натуральному — фіксується зменшення споживання лікарських засобів (–3,3%) (табл. 1). Сегмент дієтичних добавок продовжує демонструвати найвищі темпи зростання серед категорій товарів «аптечного кошика». За 9 міс 2025 р. у грошовому вираженні темпи зростання становили 29%, а в натуральному — 5%. У досліджуваний період продов­жується тенденція до збільшення частки дієтичних добавок у загальній структурі ринку (рис. 2). За підсумками 9 міс 2025 р. їх частка становить 12,1% у грошовому та 9,3% у натуральному вираженні.

Таблиця 1. Роздрібний продаж різних категорій товарів «аптечного кошика» в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 9 міс 2023–2025 рр.
Рік Лікарські засоби Дієтичні добавки Медичні вироби Косметика Ринок в цілому
Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, % Частка категорії в «аптечному кошику», % Обсяги аптечного продажу ∆, %
Грошове вираження, млн грн
2023 93 833,8 26,4 79,4 11 971,1 66,5 10,2 7576,8 26,4 6,4 4756,6 54,7 4,0 118 138,3 30,5
2024 109 985,3 17,2 78,7 15 326,3 28,0 11,0 8668,5 14,4 6,2 5749,7 20,9 4,1 139 729,8 18,3
2025 127 366,4 15,8 77,6 19 784,4 29,1 12,1 10 204,7 17,7 6,2 6828,4 18,8 4,1 164 183,9 17,5
Натуральне вираження, млн упаковок
2023 625,0 –1,5 66,2 72,9 33,4 7,7 211,4 –4,4 22,4 34,9 21,1 3,7 944,3 0,5
2024 623,8 –0,2 65,1 83,9 15,1 8,7 213,5 1,0 22,3 37,5 7,3 3,9 958,7 1,5
2025 603,1 –3,3 63,6 88,4 5,3 9,3 218,7 2,4 23,1 38,0 1,4 4,0 948,2 –1,1
Рис. 2. Динаміка питомої ваги різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2021–2025 рр. в грошовому вираженні

Варто нагадати, що 27 березня 2025 р. набув чинності Закон України № 4122-IX щодо удосконалення регулювання виробництва та обігу харчових доповнювачів, який введено в дію з 27.09.2025 р. Тож у наступні періоди сегмент дієтичних добавок може зазнати змін.

У структурі роздрібної реалізації товарів українського та зарубіжного виробництва за 9 міс 2025 р. загалом по ринку відзначається збільшення частки зарубіжних товарів як у грошовому, так і натуральному вираженні порівняно із показниками за 9 міс 2024 р. (рис. 3). Втім у сегментах дієтичних добавок та медичних виробів українські виробники дещо збільшили свою частку у грошовому вираженні.

Рис. 3. Структура аптечного продажу товарів «аптечного кошика» українського і зарубіжного виробництва (за місцем виробництва) в грошовому і натуральному вираженні за підсумками 9 міс 2024–2025 рр.

За підсумками 9 міс 2025 р. середньозважена вартість 1 упаковки товарів «аптечного кошика» становила 173,2 грн і підвищилася на 18,8% порівняно із такою за аналогічний період минулого року (рис. 4). Найдорожчою категорією залишаються дієтичні добавки, середньозважена вартість 1 упаковки яких становила 223,9,0 грн. Для лікарських засобів цей показник становить 211,2 грн, косметики — 179,6 грн, медичних виробів — 46,7 грн.

Рис. 4. Динаміка середньозваженої вартості 1 упаковки різних категорій товарів «аптечного кошика» за підсумками 9 міс 2025 р. із зазначенням темпів зростання / зниження порівняно з аналогічним періодом попереднього року

РИНОК ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ

За підсумками 9 міс 2025 р., обсяги роздрібної реалізації лікарських засобів становили 127,4 млрд грн, або 3,1 млрд дол., що на 15,8% більше у гривневому вираженні та на 10,5% — у доларовому еквіваленті порівняно із показниками за аналогічний період минулого року. В упаковках обсяги роздрібної реалізації зменшилися на 3,3% та становили 603 млн упаковок.

Незначний вплив на роздрібний ринок лікарських засобів також чинять державні ініціативи. Як відомо, з 1 березня 2025 р. відбулося декларативне зниження цін на визначені Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) переліки препаратів. Ціни на ці ліки дійсно знизилися, а загальний вплив на ринок від цієї ініціативи становить близько –2% у грошовому вираженні. Також впроваджуються нові правила ціноутворення на лікарські засоби, які передбачають декларування цін у Національному каталозі цін. Вплив цієї ініціативи майже невідчутний, адже ціни знижені на незнач­ну кількість препаратів.

Помісячна динаміка обсягів аптечного продажу ліків демонструє, що в серпні 2025 р. показники розвитку ринку суттєво погіршилися (рис. 5). Значною мірою це пов’язано із високою базою порівняння, адже на серпень 2024 р. в Україні припала хвиля захворюваності на COVID-19. Цього року рівень захворюваності значно нижчий. У вересні показники розвитку ринку почали відновлюватися.

Рис. 5. Помісячна динаміка аптечного продажу лікарських засобів у натуральному і грошовому вираженні, а також доларовому еквіваленті за період з січня 2024 до вересня 2025 р.

У досліджуваний період основним фактором зростання ринку у грошовому вираженні була інфляційна складова, яка відображає зміну обсягів аптечного продажу за рахунок зміни ціни. Однак її вплив поступово зменшується і у вересні становить 9%, що вдвічі менше, ніж на початку року (рис. 6). Для порівняння загальний рівень інфляції в країні у вересні 2025 р., за даними Державної служби статистики України, становив 11,9% порівняно із вереснем 2024 р., а зростання цін на фармацевтичну продукцію, медичні товари та обладнання — 10,8%.

Рис. 6. Індикатори зміни обсягів аптечного продажу лікарських засобів у грошовому вираженні за період з січня 2024 до вересня 2025 р. порівняно з аналогічним періодом попереднього року

СТРУКТУРА СПОЖИВАННЯ

У досліджуваний період зберігається тенденція до збільшення частки рецептурних лікарських засобів у загальній структурі аптечного продажу (рис. 7). Також відзначається тренд до зростання частки препаратів зарубіжного виробництва (рис. 8).

Рис. 7. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі рецептурного статусу в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2021–2025 рр.
Рис. 8. Структура аптечного продажу лікарських засобів вітчизняного та іноземного виробництва в натуральному і грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2021–2025 рр.

У розрізі АТС-класифікації 2-го рівня відзначається збільшення обсягів продажу ліків у грошовому вираженні для всіх АТС-класів із топ-10. При цьому активніше за інших за підсумками 9 міс 2025 р. зростали антидіабетичні та антигіпертензивні препарати АТС-групи С09 (рис. 9).

Рис. 9. Структура аптечного продажу лікарських засобів у розрізі топ-10 груп АТС-класифікації 2-го рівня в грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2024–2025 рр.

КЛЮЧОВІ ГРАВЦІ

Серед маркетингових організацій лідерами за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні стали компанії «Фармак», «Teva» і «Дарниця» (табл. 2).

Таблиця 2. Топ-20 маркетингових організацій за обсягами аптечного продажу лікарських засобів та дієтичних добавок у грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2025 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 9 міс 2023–2024 рр., а також темпів збільшення / зменшення обсягів продажу, Evolution index і частки на ринку
№ з/п, рік Маркетингова організація Приріст продажу в гривневому вираженні, % Evolution index Частка на ринку, %
2023 2024 2025
1 1 1 Фармак (Україна) 13,2 96 5,48
3 6 2 Teva (Ізраїль) 23,7 105 3,33
2 2 3 Дарниця (Україна) –20,9 67 3,31
5 3 4 Київський вітамінний завод (Україна) 19,5 102 3,29
4 5 5 Acino (Швейцарія) 17,9 100 3,20
6 4 6 Корпорація «Артеріум» (Україна) 8,9 93 2,97
8 7 7 KRKA (Словенія) 17,4 100 2,92
7 8 8 Berlin-Chemie (Німеччина) 9,8 94 2,67
10 10 9 Дельта Медікел (Україна) 19,4 102 2,41
9 9 10 Кусум Фарм (Україна) 9,9 94 2,32
17 12 11 AstraZeneca (Великобританія) 33,0 113 1,88
11 11 12 Servier (Франція) 21,3 103 1,87
13 14 13 Sandoz (Швейцарія) 11,6 95 1,49
16 18 14 Група компаній «Здоров’я» (Україна) 37,5 117 1,47
14 15 15 Abbott Products (Німеччина) 8,7 93 1,38
15 16 16 Opella Healthcare International (Франція) 12,0 95 1,36
34 21 17 Boehringer Ingelheim (Німеччина) 45,1 124 1,34
18 17 18 Bayer Pharmaceuticals (Німеччина) 18,8 101 1,29
21 24 19 Organosyn Life Sciences (Індія) 38,7 118 1,26
40 23 20 Euro Lifecare (Великобританія) 36,5 116 1,25

Лідерами за обсягами роздрібного продажу серед брендів лікарських засобів стали НУРОФЄН, КСАРЕЛТО та ТРИПЛІКСАМ (табл. 3).

Таблиця 3. Топ-20 брендів лікарських засобів за обсягами аптечного продажу у грошовому вираженні за підсумками 9 міс 2025 р. із зазначенням їх позиції в рейтингу за 9 міс 2023–2024 рр.
№ з/п, рік Бренд
2023 2024 2025
3 1 1 НУРОФЄН
2 2 2 КСАРЕЛТО
7 5 3 ТРИПЛІКСАМ
1 3 4 НІМЕСИЛ
17 9 5 СИМБІКОРТ
4 6 6 СПАЗМАЛГОН
5 8 7 ДЕТРАЛЕКС
8 4 8 НАЛБУФІН
121 32 9 ДЖАРДІНС
44 20 10 ФОРКСІГА
42 27 11 АУГМЕНТИН
11 13 12 СИНУПРЕТ
46 23 13 СІНДЖАРДІ
6 7 14 ЦИТРАМОН
19 16 15 КО-ПРЕНЕСА
16 14 16 ВАЛЬСАКОР
14 15 17 НО-ШПА
263 38 18 КІТРУДА
12 12 19 КРЕОН
21 19 20 КО-АМЛЕССА

СЕГМЕНТ ДИСТРИБУЦІЇ

У сегменті дистрибуції за підсумками 9 міс 2025 р. лідируючі позиції за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптеки стали компанії «Оптіма-Фарм», «БаДМ» і «Вента.ЛТД» (рис. 10). Між лідерами сегмента триває жорстка конкурентна боротьба, яка супроводжується постійною зміною лідера.

Рис. 10. Питома вага топ-5 дистриб’юторів за обсягами поставок товарів «аптечного кошика» в аптечні заклади в грошовому вираженні за період з січня 2024 до серпня 2025 р.

ПРОГНОЗИ

Як вже зазначалося, основним фактором, що стримує розвиток економіки, залишається війна. Попри це економіка тримається та, хоч і повільно, але розвивається. Значною мірою підтримувати економіку допомагають міжнародні партнери. Завдяки цьому Уряд покриває нестачу коштів у бюджеті та має можливість фінансувати критичні потреби — обороноздатність і соціальні видатки. Очікується, що цього року Україна отримає рекордну суму зовнішньої допомоги в розмірі 54 млрд дол.

Українські та міжнародні інституції суттєво погіршили свої прогнози щодо зростання ВВП. Більшість із них наразі прогнозують зростання ВВП за підсумками року на рівні 2%.

Щодо прогнозів розвитку фармацевтичного ринку, то вони поки що залишаються незмінними з початку року. Попри всі економічні та регуляторні виклики, експерти очікують, що обсяги аптечного продажу ліків у грошовому вираженні збільшаться на 16% у 2025 р. порівняно із 2024 р.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Юлія 21.10.2025 2:12
Чудові ініціативи МОЗу як наслідок ринок монополізувався якість критично впала а ціни виросли. Але як же на фоні цього всього чудово виглядає Дарниця. Є надія що вони таки збанкротяться.

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті