Держбюджет–2026 у цифрах: головні показники та ключові видатки на охорону здоров’я

10 грудня 2025 р. Президент України підписав Закон України «Про державний бюджет на 2026 р.». Це вже п’ятий кошторис у реаліях повномасштабної війни та необхідності одночасно фінансувати оборону, підтримувати економіку й забезпечувати соціальну стійкість. Як і в попередні роки, левова частка спрямовується на сектор безпеки й оборони. Однак охорона здоров’я залишається одним із ключових пріоритетів державної політики. Ця публікація пропонує огляд ключових макроекономічних орієнтирів та основних видатків Держбюджету–2026 з акцентом на фінансуванні охорони здоров’я.

Макроекономічна рамка

Економіка України продовжує функціонувати в умовах надзвичайно високого рівня невизначеності та обмеженого доступу до ресурсів, що гальмує ділову активність і погіршує економічні очікування. У 2025 р. виклики посилилися у зв’язку з інтенсивними обстрілами.

Під час розробки головного кошторису країни на 2026 р. використовувались основні прогнозні макропоказники економічного та соціального розвитку України, схвалені постановою КМУ від 6 серпня 2025 р. № 946, за сценарієм 2, що передбачає більш обережні оцінки. Згідно з ними, прогноз зростання реального внутрішнього валового продукту (ВВП) оцінюється на рівні 2,4% (табл. 1). Очікування щодо зростання споживчих цін — 9,9% (грудень до грудня попереднього року), майже так само, як і у держбюджеті 2025 р. Завдяки подальшій адаптації виробників до нових умов, збільшенню кількості робочих місць, зокрема за рахунок залучення жінок, прогнозується зниження рівня безробіття порівняно з 2025 р. до 12,6%.

Таблиця 1. Основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку України на 2026 р.
Показник Значення, %
Зростання ВВП 2,4
Інфляція (грудень до грудня попереднього року) 9,9
Рівень безробіття 12,6

Доходи та видатки

У 2026 р. видатки Державного бюджету залишаються суттєво вищими за доходи. Доходи передбачено в сумі 2,9 трлн грн, а видатки становитимуть 4,8 трлн грн (рис. 1). Граничний обсяг дефіциту державного бюджету встановлено в сумі 1,9 трлн грн, що розрахунково становить 18,5% прогнозного ВВП. Серед основних джерел доходу визначено податок на додану вартість (ПДВ) з імпорту, податок на доходи фізичних осіб (ПДФО) та військовий збір, ПДВ з вироблених в Україні товарів і послуг, податок на прибуток підприємств, а також акцизний податок.

Рис. 1. Доходи і видатки Держбюджету на 2026 р. та пріоритетні напрямки фінансування

Потреба в зовнішній підтримці на 2026 р. становитиме 2,8 трлн грн. Передбачається залучення ресурсів від Світового банку, Європейського Союзу (ЄС), Великої Британії, Міжнародного валютного фонду (МВФ) та країн «Великої сімки». Для реалізації пріоритетних проєктів відновлення та розвитку у 2026 р. прогнозується надходження від іноземних партнерів, зокрема, за рахунок кредитних та грантових ресурсів заплановано забезпечити підвищення якості медичної допомоги та соціального захисту населення.

Ключовим пріоритетом у частині видатків залишаються оборона і безпека. На цей напрямок передбачено 2,8 трлн грн, що становить 27,2% прогнозного ВВП. На фінансування ветеранської політики виділено 18,9 млрд грн, зокрема компенсація на житло ветеранам з інвалідністю, заходи підтримки та допомоги ветеранам. На соціальний захист планують спрямувати 468,5 млрд грн. З них трансферт Пенсійному фонду становитиме 251,3 млрд грн, на соціальні виплати вразливим категоріям — 133,5 млрд грн. На освіту передбачено 278,7 млрд грн. З 1 січня 2026 р. очікується підвищення на 30% зарплати педагогічних і науково-педагогічних працівників. Також у бюджеті закладено підвищення вдвічі академічних стипендій з вересня.

Мінімальна заробітна плата з 1 січня 2026 р. зростає з 8 до 8,6 тис. грн на місяць. У погодинному вимірі — 52 грн. Прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць становитиме 3209 грн.

Охорона здоров’я

Видатки на Міністерство охорони здоров’я, включаючи загальнодержавні видатки та кредитування, становлять 256,7 млрд грн (2,5% прогнозованого ВВП*). Це на 15,4% більше порівняно з уточненим бюджетом на 2025 р. (табл. 2).

Таблиця 2. Видатки для Міністерства охорони здоров’я України, передбачені Державним бюджетом України на 2026 р., та порівняння з бюджетом 2025 р. (зі змінами)
Найменування згідно з відомчою і програмною класифікаціями видатків та кредитування Державного бюджету 2025 р., млрд грн 2026 р., млрд грн Темпи зростання / зниження, %
Міністерство охорони здоров’я України 219,5 251,6 14,6
Апарат Міністерства охорони здоров’я України 43,7 59,6 36,5
Керівництво та управління у сфері охорони здоров’я 0,2 0,2 22,1
Наукова і науково-технічна діяльність у сфері охорони здоров’я 0,2 0,1 –22,0
Громадське здоров’я та заходи боротьби з епідеміями 4,4 4,7 7,1
Скринінг здоров’я з метою запобігання захворюванням 10,0
Підготовка і підвищення кваліфікації кадрів у сфері охорони здоров’я, підготовка наукових та науково-педагогічних кадрів закладами фахової передвищої та вищої освіти, підвищення кваліфікації кадрів науковими установами 6,3 6,1 –3,1
Загальнодержавні заклади та заходи у сфері медичної освіти 0,1 0,1 0,2
Спеціалізована медична допомога 5,8 3,6 –38,0
Медична допомога, що надається санаторно-курортними закладами 0,6 0,7 6,8
Організація і регулювання діяльності установ та окремі заходи в системі охорони здоров’я 1,8 2,3 27,0
Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру 14,6 15,2 3,7
Функціонування Національної наукової медичної бібліотеки, збереження та популяризація історії медицини 0,1 0,1 9,2
Здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості та на прифронтових територіях 0,1 0,1 0,0
Трансформація охорони здоров’я шляхом реформи та інвестицій в ефективність 0,2
Надання окремих медичних послуг деяким категоріям громадян 0,9 1,3 42,6
Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей 0,4 0,0 –100,0
Відновлення і розвиток стійкої національної моделі медичної галузі України 3,4 7,1 104,7
Будівництво, модернізація та оснащення закладів охорони здоров’я 1,3 1,3 3,7
Реалізація публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я 3,4 6,4 88,7
Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками 0,2 0,2 0,0
Керівництво та управління у сфері лікарських засобів та контролю за наркотиками 0,2 0,2 0,0
Національна служба здоров’я України 175,6 191,8 9,2
Керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення 0,2 0,2 17,5
Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення 175,4 191,6 9,2
Міністерство охорони здоров’я України (загальнодержавні видатки та кредитування) 3,0 5,2 74,0
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я 1,3 1,1 –15,6
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реалізацію публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я 1,7 4,1 144,6
Усього 222,4 256,7 15,4

До найбільших статей витрат належать реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення (ПМГ), забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру (централізована закупівля лікарських засобів та медичних виробів), скринінг здоров’я з метою запобігання захворюванням (нова програма) та відновлення і розвиток стійкої національної моделі медичної галузі України (рис. 2).

Рис. 2. Найбільші видатки на охорону здоров’я в Держбюд­жеті на 2026 р.

Слід зазначити, що з року в рік загальні видатки на охорону здоров’я зростають (рис. 3).

Рис. 3. Загальні державні видатки на охорону здоров’я у 2026 р. та основні статті витрат і порівняння з 2024–2025 рр.

Домінуюча частка витрат припадає на реалізацію ПМГ. У Держбюджеті на 2026 р. за цією статтею витрат враховано видатки в обсязі 191,6 млрд грн (що на 9,2% більше порівняно з 2025 р.) для:

  • первинної медичної допомоги;
  • екстреної медичної допомоги;
  • спеціалізованої медичної допомоги в амбулаторних та стаціонарних умовах з урахуванням пріоритетних послуг та станів (зокрема змінено підходи до розрахунку тарифів для лікування тяжких травм та опіків, множинних операцій при травмах, кардіохірургічних операцій);
  • послуг психологічної підтримки та психіатричної допомоги;
  • трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів;
  • паліативної медичної допомоги та медичної реабілітації;
  • лікування безпліддя із застосуванням допоміжних репродуктивних технологій;
  • реімбурсації вартості лікарських засобів та медичних виробів.

На реалізацію програми «Доступні ліки» у 2026 р. передбачено 8,7 млрд грн. Також очікується, що передбачений обсяг видатків за ПМГ дозволить підвищити зарплати лікарів первинної та екстреної медичної допомоги.

Новою статтею витрат у 2026 р. передбачено видатки на скринінг здоров’я («чек-апи») для громадян з підвищеним ризиком розвитку захворювань у сумі 10,0 млрд грн. Завдяки цьому з 1 січня 2026 р. громадяни віком від 40 років зможуть безоплатно пройти обстеження для раннього виявлення серцево-судинних захворювань, цукрового діабету та розладів ментального здоров’я.

На централізовану закупівлю лікарських засобів та медичних виробів виділено 15,2 млрд грн (на 3,7% більше порівняно з 2025 р.): для лікування ВІЛ / СНІДу, туберкульозу, онкологічних, серцево-судинних, рідкісних орфанних захворювань, а також забезпечення заходів імунопрофілактики населення, донорства крові, а також ендопротезами та наборами для імплантації, слуховими апаратами, медичними виробами для лікування травм тощо.

Як і у 2025 р., передбачено видатки на здійснення заходів із забезпечення житлом медичних працівників з метою заповнення вакантних посад у сільській місцевості та на прифронтових територіях у сумі 100 млн грн.

Окремим пріоритетом залишаються інвестиції. Майже вдвічі збільшено фінансування реалізації публічних інвестиційних проєктів у сфері охорони здоров’я — до 6,4 млрд грн. Також удвічі збільшується фінансування для відновлення і розвитку стійкої національної моделі медичної галузі, що становитиме 7,1 млрд грн.

Натомість помітно зменшується фінансування таких напрямків: «Спеціалізована медична допомога», «Наукова і науково-технічна діяльність у сфері охорони здоров’я», не передбачено видатків на «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей».

Державна служба України з лікарських засобів та конт­ролю за наркотиками розпоряджатиметься 181,0 млн грн. Слід зазначити, що згідно з дорожньою картою створення єдиного органу державного контролю (ОДК) 2026 р. має стати етапом організаційного запуску. Паралельно планується старт процедури припинення роботи Держлікслужби, передачі майна, підготовки приміщень. А з 1 січня 2027 р. ОДК має почати повноцінну роботу.

З метою підтримки комунальних закладів у системі охорони здоров’я, які не надають медичних послуг за ПМГ, у 2026 р. збережено субвенції на здійснення підтримки окремих закладів та заходів у системі охорони здоров’я в обсязі 1,1 млрд грн, зокрема закладів служби крові для забезпечення повної потреби в донорській крові та компонентах крові. Також на реалізацію публічних інвестиційних проєктів передбачена субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам в обсязі 3,5 млрд грн.

«Держбюджет–2026 закладає системне посилення медичної сфери — від первинної ланки до високоспеціалізованої допомоги. Ми збільшуємо фінансування ПМГ, розширюємо програму «Доступні ліки», запускаємо національну програму «Скринінг здоров’я 40+». Це дозволить підвищити якість та доступність медичних послуг, а також забезпечити гідну оплату праці лікарів. Інвестиції в здоров’я людей — це інвестиції у стійкість держави та її майбутнє», — підкреслив перший заступник міністра фінансів Роман Єрмоличев.

Інші органи влади

На фінансування Міністерства оборони Украї­ни Державним бюджетом на 2026 р. закладено 1,9 трлн грн (рис. 4). Видатки на Міністерство фінансів заплановані на рівні 866,7 млрд грн, Міністерство внутрішніх справ — 523,3 млрд грн. Фінансування Міністерства соціальної політики визначено в сумі 468,5 млрд грн. Видатки на Міністерство освіти і науки становитимуть 270,1 млрд грн.

Рис. 4. Найбільші статті видатків Держбюджету–2026 за центральними органами виконавчої влади з урахуванням загальнодержавних видатків та кредитування

На фінансування Національної академії наук передбачено 8,3 млрд грн, Національної академії медичних наук України — 6,0 млрд грн. Антимонопольний комітет України розпоряджатиметься 685,3 млн грн.

Державний бюджет на 2026 р. — це бюджет країни, що воює, але водночас інвестує у своє майбутнє. Охорона здоров’я залишається серед ключових пріоритетів. Держава збільшує фінансування ПМГ, централізованих закупівель лікарських засобів та медичних виробів, інвестиційних проєктів, а також запускає нову програму профілактики для громадян віком 40+.

*Прикінцевими положеннями Закону України «Про Державний бюджет на 2026 рік», як і в попередні роки, зупиняється дія абзацу 1 ч. 5 ст. 4 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» щодо фінансування ПМГ на рівні, не нижчому, ніж 5% ВВП.
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Додати свій

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті