Президент підписав закон, яким встановлюються обмеження для медиків та фармацевтів при співпраці з фармкомпаніями

Закон № 5036-VI щодо встановлення обмежень для медичних і фармацевтичних працівників під час здійснення ними професійної діяльності (далі — Закон), який прийнято Верховною Радою 04.07.2012 р. на базі законопроекту від 05.06.2012 р. № 10560, наприкінці минулого тижня було підписано Президентом.

Закон набуває чинності з 1 серпня 2012 р. Документ встановлює низку заборон для медичних і фармацевтичних працівників під час взаємодії з фармацевтичними компаніями, дистриб’юторами та аптеками (далі — Фармкомпанії).

Медичним та фармацевтичним працівникам забороняється:

•    одержувати від Фармкомпаній неправомірну вигоду, тобто грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які без законних на те підстав обіцяють, пропонують, надають або одержують безоплатно чи за ціною, нижчою за мінімальну ринкову. Фактично цей документ уточнює норми Закону України від 07.04.2011 р. № 3206-VI «Про засади запобігання і протидії корупції» для сфери фармації.

Втім медикам та фармацевтам, як і раніше, не забороняється співпрацювати з Фармкомпаніями на підставі договорів, відповідно до яких спеціалісти можуть читати лекції, писати статті, брати участь у конференціях та клінічних випробуваннях тощо за плату, а також згідно з якими спеціалістам оплачуються або відшкодовуються витрати, пов’язані з відповідними послугами. На нашу думку, у цих випадках існують законні підстави для надання відповідних благ;

•    одержувати від Фармкомпаній зразки лікарських засобів та медичних виробів для використання у професійній діяльності.

Тобто Закон фактично забороняє семплінг, що здійснюється пацієнтам через лікарів або фармацевтів. У той самий час залишається можливість передачі Фармкомпаніями семплів шляхом оформлення документів не зі спеціалістами, а з медичними закладами або аптеками. Зазначимо, що наведена заборона не стосується отримання медичними або фармацевтичними працівниками семплів, необхідних для проведення клінічних досліджень лікарських засобів або клінічних випробувань медичних виробів;

•    рекламувати лікарські засоби та медичні вироби, зокрема:
— виписувати лікарські засоби на бланках, що містять інформацію рекламного характеру;
— зазначати виробників лікарських засобів (торгових марок).

Вказана заборона створює ризик того, що будь-яка інформація про лікарський засіб та його виробника, яка поширюється лікарем чи фармацевтом, може бути визнана рекламою.

Цьому сприяє:
а) невиключний перелік дій, які прирівнюються до рекламування;

б) прирівнювання до реклами наданого персонально пацієнту рецепта (у цій частині закон суперечить визначенню реклами як повідомлення для невизначеного кола осіб згідно із Законом України від 03.07.1996 р. № 270/96-ВР «Про рекламу»);

в) абстрактне формулювання положення про «зазначення виробників ліків», оскільки воно може бути трактоване непередбачувано широко.

За таких умов для зниження пов’язаних з нововведеннями ризиків ми рекомендуємо до появи роз’яснень уповноважених органів та судової практики щонайменше дотримуватися прямої заборони, що стосується «рекламних» бланків рецептів чи аналогічних засобів.
Фармацевтичним працівникам забороняється:

•    на вимогу споживача під час реалізації (відпуску) лікарського засобу не надавати або надавати недостовірну інформацію про наявність у даному аптечному закладі препаратів з:
— такою самою діючою речовиною (за міжнародною непатентованою назвою);
— формою відпуску;
— дозуванням.

Порушенням вважається, зокрема, приховування, незважаючи на відповідний запит споживача, інформації про наявність ліків-аналогів за нижчою ціною. На нашу думку, нововведення в першу чергу покликане сприяти підвищенню попиту на дешевші вітчизняні генеричні препарати, які будуть частіше рекомендуватися працівниками аптек.

Відповідальність за порушення вказаних вище обмежень встановлюється Законом України № 5065-VI, який було прийнято Верхов­ною Радою 05.07.2012 р. на базі законопроекту від 05.06.2012 р. № 10561 (далі — Закон про відповідальність). Закон набуває чинності з 2 серпня 2012 р.

Медичні і фармацевтичні працівники, що порушать обмеження, про які йшлося вище, можуть бути притягнені до адміністративної відповідальності у вигляді накладення штрафу в розмірі 5100 грн. Вчинення порушення повторно протягом року після накладення штрафу тягне накладення нового штрафу в розмірі 20 400 грн.

Штраф може бути накладено не пізніше ніж через 2 міс з дня вчинення правопорушення. Органом, уповноваженим накладати штрафи, визначено Державну службу України з лікарських засобів.

У той же час існують ризики того, що за надання неправомірної вигоди та семплів відповідальні особи Фармкомпаній будуть нести адміністративну відповідальність згідно з чинним антикорупційним законодавством.

Максим Сисоєв,
LL.M., старший юрист,
адвокат Адвокатської фірми «ПАРИТЕТ»;
Катерина Іщенко,
молодший юрист Адвокатської фірми «ПАРИТЕТ»


Интересная информация для Вас:

Комментарии

Шиловский Леонид 31.07.2012 4:46
Кроме того, следует иметь в виду, что Гослекслужба должна иметь порядок осуществления соответствующего контроля - для аптек это будут изменения в лицензионные условия (приказ МОЗ от 31.10.2011 № 723) и в порядок их контроля (приказ МОЗ от 31.10.2011 № 724) + новый порядок по контролю за деятельностью врачей. Интересно, как Гослекслужба будет проверять правомерность профессиональной деятельности врачей при назначении ЛС ?))

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи