Обіг медичних виробів: Уряд запроваджує 20% ставку ПДВ (оновлено)

24 Липня 2014 5:39 Поділитися

Блокування імпорту медичних виробів: Уряд запроваджує 20% ставку ПДВБлокування імпорту медичних виробів на територію України: колізія законодавства про ПДВ або саботаж митниці? На це питання відповіла Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» у рамках прес-конференції, присвяченої даній проблемі, яка відбулася 24 липня в прес-центрі інформаційного агентства «Інтерфакс-Україна». У якості спікерів виступили Павло Харчик, президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», директор ТОВ «Калина компанія розвитку бізнесу», Дмитро Алешко, віце-президент Асоціації «Оператори ринку медичних виробів», Дар’я Дорощук, виконавчий директор Асоціації «Оператори ринку медичних виробів» і Тетяна Кур, головний редактор інтернет-порталу «Світ Мам».

Провівши екскурс в історію подій, пов’язаних з введенням ПДВ на операції з ввезення та постачання медичних виробів на територію України, доповідачі наголосили на основній проблемі, яка на сьогодні, на жаль, має місце на ринку медичних виробів: з моменту ухвалення постанови КМУ від 01.07.2014 р. № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» митні органи досі блокують їх імпорт, проводячи процедуру розмитнення медичних виробів з обкладенням ПДВ за ставкою 20%. Такі дії вони аргументували відсутністю офіційного роз’яснення Міністерства доходів і зборів України (далі — Міндоходів України) щодо застосування норм зазначеної постанови КМУ.

У зв’язку з цим Асоціація «Оператори ринку медичних виробів» (далі — Асоціація) неодноразово зверталася з інформаційними запитами та відкритими зверненнями до Міндоходів України, МОЗ України, Державної служби України з лікарських засобів (далі — Держлікслужба України), Прем’єр-міністра України та Президента України з проханням у межах компетенції вжити заходів реагування з метою якнайшвидшого розблокування імпорту медичних виробів на територію України та їх постачання.

У свою чергу, МОЗ України і Держлікслужба України вже надавали роз’яснення щодо окремих аспектів застосування вимог постанови КМУ № 216 в частині статусу медичного виробу, а також щодо належності виробів до цієї категорії. Їх було опубліковано на офіційних сайтах відомств, а також на урядовому порталі.

Крім того, МОЗ України, надавши відповідь на звернення Асоціації, також направило відповідне роз’яснення до Міндоходів України. Лише 21 липня 2014 р. Державна фіскальна служба України опублікувала лист, яким перенаправила відповідне роз’яснення МОЗ України й зобов’язала довести вказане до відома підпорядкованих Міндоходів України органів і забезпечити проведення роз’яснювальної роботи серед платників податків із зазначеного питання.

Навіть незважаючи на офіційне роз’яснення МОЗ України, направлене Державною фіскальною службою України, яке надійшло до підпорядкованих Міндоходів України органів, імпорт медичних виробів досі не розблоковано.

За інформацією Асоціації, це пояснюється тим, що 23 липня 2014 р. під час засідання Уряду міністр фінансів України Олександр Шлапак, посилаючись на невідповідність положень постанови КМУ № 216 таким Директиви Ради 2006/112/ЄС про спільну систему податку на додану вартість, виступив з пропозицією визнати такою, що втратила чинність, постанову КМУ № 216. Члени Уряду пропозицію міністра фінансів підтримали. Таким чином, найближчим часом слід очікувати текст урядової постанови, якою визнається такою, що втратила чинність, постанова КМУ № 216. Після набуття нею чинності операції з ввезення та постачання всіх без виключення медичних виробів на територію України обкладатимуться ПДВ за ставкою 20%.

Незважаючи на це, а також дію постанови КМУ № 216, де-юре, операції з ввезення та постачання медичних виробів на територію України обкладаються ПДВ за ставкою 7%, де-факто — за 20%.

Доповідачі припускають, що саме через ініціативу міністра фінансів, яка, можливо, обговорювалася й на рівні керівництва митних органів, досі блокується імпорт медичних виробів. Тому навіть офіційне роз’яснення МОЗ України, направлене Державною фіскальною службою України, не стало аргументом для застосування 7% ставки ПДВ за операціями з ввезення та постачання медичних виробів на територію України, що одночасно суперечить податковому законодавству та порушує п. 4 Регламенту Кабінету Міністрів України, затвердженого постановою КМУ від 18 липня 2007 р. № 950 щодо обов’язковості для виконання актів Уряду.

Присутні зауважили, що вкотре влада порушує принцип стабільності податкового законодавства України, згідно з яким податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року.

МОЗ України вже відреагувало на таку ситуацію і підготувало лист до Прем’єр-міністра України з обґрунтуванням того, що положення постанови КМУ № 216 якраз відповідають таким Директиви Ради 2006/112/ЄС, а сам документ задовольняє всі профільні громадські організації та учасників ринку, оскільки є зрозумілим і не встановлює привілеї для окремих медичних виробів, як це було раніше.

Детальніше з розглянутими під час прес-конференції питаннями ви зможете ознайомитися найближчим часом у «Щотижневику АПТЕКА» та на сайті www.apteka.ua.

Прес-служба «Щотижневика АПТЕКА»

АСОЦІАЦІЯ «ОПЕРАТОРИ РИНКУ МЕДИЧНИХ ВИРОБІВ»

Вих. від 25.07.2014 року № 64

В.п. Прем’єр-міністра України, Віце-прем’єр-міністру України –

Міністру регіонального розвитку, будівництва

та житлово-комунального господарства

Гройсману В.Б.

Щодо рішення Уряду України про визнання постанови КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» такою, що втратила чинність

Шановний Володимире Борисовичу!

Від імені членів Асоціації «Оператори ринку медичних виробів» (далі по тексту – Асоціація) як першого в Україні професійного об’єднання понад 30 імпортерів, виробників, дистриб’юторів та інших учасників ринку медичних виробів засвідчуємо Вам свою високу повагу та звертаємося щодо рішення Уряду України про визнання постанови КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» такою, що втратила чинність.

Асоціації стало відомо, що під час засідання Уряду України 23.07.2014 року, зокрема, було прийнято рішення визнати постанову КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» (далі по тексту – постанова № 216) такою, що втратила чинність, що на думку Асоціації є неприпустимим з огляду на наступне.

Постанову № 216 було розроблено МОЗ України на виконання підпункту «в» пункту 193.1 статті 193 Податкового кодексу України, яким передбачена ставка податку на додану вартість 7 відсотків по операціях з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України лікарських засобів, дозволених для виробництва і застосування в Україні та внесених до Державного реєстру лікарських засобів, а також медичних виробів за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, з урахуванням того, що постанова Кабінету Міністрів України від 23.07.2014 р. № 118, якою було затверджено попередній перелік, мала обмежену дію у часі до 01 липня 2014 року.

Наголошуємо на тому, що постанова № 216, якою було затверджено новий Перелік, передбачає запровадження зниженої ставки податку на додану вартість на всі медичні вироби, що відповідає підходу Європейського Союзу в цьому напрямку, відображеному в Директиві Ради 2006/112/ЄС про спільну систему податку на додану вартість.

Так, відповідно до статті 98 зазначеної Директиви, знижені ставки застосовуються лише до поставки товарів або послуг за категоріями, визначеними в Додатку III, у якому, серед іншого, наведена фармацевтична продукція, медичне обладнання, допоміжні та інші пристрої, а не на певні назви/найменування товарів або послуг з окремої категорії, так як це застосовувалось в Україні раніше, сформовані і перелік за невідомими принципами.

На думку Асоціації, такий підхід до формування Переліку медичних виробів, затвердженого постановою № 216, для застосування до них пільгової ставки ПДВ повністю виключає корупційну складову, створює рівні умови для здійснення господарської діяльності як національними, так і іноземними операторами ринку медичних виробів, значно спрощує механізм адміністрування справляння ПДВ та створює передумови для уникнення проблемних аспектів, пов’язаних з класифікацією медичних виробів за УКТЗЕД.

Крім того, доречно зазначити, що в процесі громадського обговорення проекту постанови № 216 та участі в робочій групі при МОЗ України ЦОВВ, яким було надіслано на погодження зазначений проект, його було погоджено в цілому без заперечень, про що свідчать відповідні листи, що додаються. В той же час, проект постанови № 216 був схвалений та підтриманий професійними громадськими організаціями, підтвердженням чого, зокрема, є лист Асоціації, що також додається.

Вважаємо за доцільне зауважити, що з дня набрання чинності рішення Уряду України про визнання постанови № 216 такою, що втратила чинність, включно до моменту набрання чинності нового Переліку, який має бути розроблений та прийнятий Урядом України, по операціях як з постачання на митній території України, так і ввезення на митну територію України всіх медичних виробів буде застосовуватися ставка ПДВ в розмірі 20 %.

Вище зазначене з урахуванням факту блокування митницями Міндоходів з 01.07.2014 року ввезення та територію України медичних виробів за пільговою ставкою ПДВ 7 % Асоціація вважає вкрай критичним, особливо тоді, коли Україна знаходиться в надто складному політичному та соціально-економічному становищі. Крім того, такі дії призводять до наступних негативних та невідворотних наслідків:

1) для пересічного громадянина України та населення України:

–  обмеження доступності медичних виробів;

–   зростання ціни медичних виробів (в т.ч. медичних виробів для догляду за новонародженими: пелюшки, підгузки тощо), оскільки ПДВ є податком, який за своєю суттю лягає на плечі кінцевого споживача, що на фоні стрімкої девальвації гривні та росту інфляції, а також того факту, що з 01.07.2014 року встановлюються зменшені соціальні виплати матерям при народженні дітей є неприпустимим та антисоціальним;

–   неможливість отримати своєчасну медичну допомогу з використанням медичних виробів у зв’язку з відсутністю медичних виробів в закладах охорони здоров’я через тривале блокування імпорту медичних виробів митницями Міндоходів України;

–  неможливість застосування інноваційних медичних виробів, оскільки в таких несприятливих умовах для ведення та започаткування бізнесу на території України іноземні компанії не будуть економічно зацікавлені ввозити та постачати інноваційні медичні вироби;

2) для операторів ринку медичних виробів – суб’єктів господарювання:

–  зупинка здійснення господарської діяльності та, як наслідок, втрата економічної вигоди;

–   невиконання договірних умов з контрагентами, в т.ч. із закладами охорони здоров’я, якими було проведено державні закупівлі медичних виробів з урахуванням ставки ПДВ 7%;

–  понесення щоденних економічно необґрунтованих витрат за простій транспорту з медичними виробами на митній території України через блокування імпорту медичних виробів митницями Міндоходів України;

–  порушення стабільності ведення господарської діяльності та створення передумов, за яких неможливе здійснення бюджетного планування та прогнозування операторами ринку медичних виробів, що таким чином, порушує норму, закріплену в частині 2 статті 48 Господарського кодексу України, відповідно до якої держава сприяє розвитку малого підприємництва та створює необхідні умови для цього;

–  існує велика ймовірність зменшення кількості операторів цього ринку та, як наслідок, зменшення робочих місць.

Додатково акцентуємо увагу на тому, що такі дії  порушують принцип стабільності, передбачений підпунктом 4.1.9 пункту 4.1 статті 4 Податкового кодексу України, який визначає, що зміни до будь-яких елементів податків та зборів не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, в якому будуть діяти нові правила та ставки. Податки та збори, їх ставки, а також податкові пільги не можуть змінюватися протягом бюджетного року. До того ж, зазначаємо, що за 2014 рік це вже є не перший прецедентний випадок грубого порушення цього принципу Законодавцем. Таким чином, введення в дію нових ставок ПДВ до початку наступного бюджетного періоду, тобто до 01.01.2015 року, протирічить чинному законодавству України.

Слід також врахувати те, що відповідно до частини 3 статті 27 Бюджетного кодексу України закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим, крім передбаченого Законом України «Про деякі питання заборгованості підприємств оборонно-промислового комплексу – учасників Державного концерну «Укроборонпром» та забезпечення їх стабільного розвитку».

З огляду на зазначене вище,

ПРОСИМО:

1). Переглянути рішення, яким передбачено постанову КМУ від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків» визнати такою, що втратила чинність.

2). В межах компетенції вжити оперативних заходів реагування щодо розблокування імпорту медичних виробів підпорядкованими митницями Міндоходів України у зв’язку з прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 01.07.2014 року № 216 «Про затвердження переліку медичних виробів, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України яких підлягають обкладенню податком на додану вартість за ставкою 7 відсотків».

3). За результатами розгляду цього звернення надати відповідь в термін, передбачений чинним законодавством України.

З високою повагою,

Виконавчий директор Асоціації

галузі охорони здоров’я

Д. Дорощук
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті