Низку актуальних питань розглянуто профільним парламентським Комітетом

12 серпня 2014 р. відбулось засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), під час якого розглядався проект Закону України «Про затвердження Загальнодержавної цільової соціальної програми протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу на 2014–2018 роки», розроблений Державною службою України з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально небезпечних захворювань (далі — Програма), а також ряд інших актуальних питань. У заході взяли участь народні депутати України, Олег Мусій, міністр охорони здоров’я України. Володимир Курпіта, голова Державної служби України з питань протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та інших соціально-небезпечних захворювань, представники КМУ, МОЗ України, Національної академії медичних наук України.

Низку актуальних питань розглянуто профільним парламентським Комітетом

Нагадаємо, що вищезазначений законопроект схвалено під час чергового засідання КМУ 23 липня 2014 р. та 28 липня зареєстровано у Верховній Раді України під № 4384а. Метою Програми є зниження рівня захворюваності та смертності від ВІЛ-інфекції/СНІДу, надання якісних і доступних послуг з профілактики та діагностики ВІЛ-інфекції, насамперед представникам груп підвищеного ризику щодо інфікування ВІЛ, послуг з лікування, медичної допомоги, догляду і підтримки людей, які живуть з ВІЛ, у рамках реформування системи охорони здоров’я.

Проект Програми передбачає діяльність за стратегічними напрямками, започаткованими попередньою Програмою, а також розвиток нових напрямів діяльності, таких як:

  • впровадження зовнішньої оцінки якості тестування донорської крові;
  • застосування новітніх технологій ранньої діагностики ВІЛ-статусу дітей, народжених ВІЛ-позитивними матерями;
  • розроблення та впровадження єдиної електронної системи епідеміологічного та клінічного моніторингу ВІЛ-інфекції;
  • застосування на ранній стадії захворювання антиретровірусної терапії з метою профілактики поширення ВІЛ-інфекції;
  • пілотування інноваційних форм організації надання медичної допомоги людям, які живуть з ВІЛ, та нових моделей управління і фінансування;
  • впровадження механізму соціального замовлення з надання послуг у сфері протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу відповідно до затверджених стандартів із залученням громадських і благодійних організацій тощо.

Запланований обсяг фінансування Програми становить 6,4 млрд грн., у тому числі з Державного бюджету — 4,9 млрд грн.; з місцевих бюджетів — 272,5 млн грн.; з коштів Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом і маляріє­ю — 1,2 млрд грн.; з інших джерел — 4,4 млн грн.

Як зазначила народний депутат Тетяна Бахтеєва, голова Комітету, з 1992 р. це вже буде 7-ма Загальнодержавна цільова програма. До 2004 р. вона приймалася на 3 роки, затверджувалася постановами КМУ та не передбачала цільових ресурсів на її виконання. З 2004 р. почали розробляти 5-річні програми із визначенням орієнтованих обсягів фінансування та індикаторів оцінки, з того часу в Україні було реалізовано 2 таких програми.

Внаслідок реалізації попередньої програми у 2009–2013 рр. вдалося досягти сталої тенденції до стабілізації епідемічної ситуації з ВІЛ/СНІДу в Україні, особливо у середовищі споживачів ін’єкційних наркотиків. Так, за словами голови Комітету, кількість нових випадків інфікування серед загального населення зменшилася на 2%, а серед основної групи ризику — споживачів ін’єкційних наркотиків — на 17%. Зменшилася також кількість нових випадків інфікування у віковій групі 15–24 років в 1,8 раза, що свідчить про формування серед молоді відповідальної поведінки.

Однак, незважаючи на тенденцію до стабілізації епідемічної ситуації з ВІЛ-інфекції/СНІДу, Україна займає 22-ге місце серед 123 країн світу за оціночною кількістю осіб, які живуть із ВІЛ, та знаходиться між такими країнами, як Гана та Намібія. На сьогодні в Україні 247 тис. таких хворих, із них понад 41 тис. дітей віком до 14 років, а кількість хворих на СНІД в нашій країні вже досягла 66 тис. Усі вони потребують лікування. І якщо Програма не буде прийнята найближчим часом, то це призведе до негативних наслідків. Нині в складній економічно-політичній ситуації в Україні створюється середовище, сприятливе для поширення ВІЛ, а також ускладнюється боротьба з цією соціально небезпечною інфекційною хворобою.

Показники захворюваності на ВІЛ-інфекцію за І півріччя поточного року вже свідчать про зростання захворюваності на ВІЛ-інфекцію на 0,9% порівняно з аналогічним періодом минулого року. Крім того, зареєстровано найвищі темпи приросту показників захворюваності на ВІЛ-інфекцію у західних регіонах, що нехарактерно для них, та збільшення кількості ВІЛ-інфікованих серед мешканців села.

У разі відсутності відповідної Програми країна також ризикує залишитися без міжнародної фінансової підтримки у боротьбі з епідемією ВІЛ/СНІДу, зокрема, від Глобального фонду для боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією, тому ухвалення законопроекту є дуже актуальним. Т. Бахтеєва підкреслила, що Головне науково-експертне управління Апарату Верховної Ради України (висновок від 6 серпня 2014 р.) підтримує прийняття даного законопроекту.

Відповідаючи на запитання щодо стану державних закупівель антиретровірусних препаратів, Олег Мусій повідомив, що прийнято постанову КМУ від 6 серпня 2014 р. № 325 «Деякі питання використання у 2014 р. коштів, передбачених у державному бюджеті для виконання програм та здійснення централізованих заходів з охорони здоров’я», яка дозволить розблокувати всі тендерні закупівлі лікарських засобів та виробів медичного призначення за цільовими програмами. Відповідно до постанови МОЗ України може коригувати заявки на закупівлю товарів і послуг, подані територіальними органами охорони здоров’я та підпорядкованими установами пропорційно фактичному обсягу фінансування видатків.

Найближчими днями відбудеться засідання всіх постійних робочих груп МОЗ України, що визначають лікарські засоби та медичні вироби для державних закупівель. За орієнтир будуть взяті найнижчі ціни, запропоновані під час першого розкриття.

На сьогодні регіони забезпечені ліками, закупленими минулого року, проте критична ситуація склалася з вакциною БЦЖ, яка закуплена, проте через закінчення терміну реєстрації не може бути використана.

Стосовно антиретровірусних препаратів Володимир Курпіта повідомив, що держава забезпечує таким лікуванням близько 60 тис. ВІЛ-інфікованих осіб, до кінця 2014 р. планується збільшити їх кількість до 73 тис. Препаратів вистачає до кінця листопада цього року, за винятком Луганської та Донецької областей, де запаси закінчаться в середині вересня. Решта препаратів знаходиться у столиці, проте їх неможливо доставити через події в цих регіонах.

З огляду на визначений термін дії Програми Комітет вважає за доцільне прийняти за основу та в цілому як закон поданий КМУ законопроект. Представлятиме проект закону у Верховній Раді міністр охорони здоров’я, а співдоповідачем із зазначеного питання при його розгляді на пленарному засіданні запропоновано визначити Т. Бахтеєву.

Другим питанням порядку денного стояв розгляд результатів комплексної позапланової перевірки Національного інституту раку МОЗ України. Т. Бахтеєва нагадала, що до Комітету надійшло звернення від 500 співробітників цієї установи, а також деяких професійних об’єднань, що працюють у сфері онкології, з проханням зупинити численні та, на їхню думку, безпідставні перевірки з боку профільного міністерства, які призводять до унеможливлення нормальної діяльності закладу. За результатами розгляду цього питання 18 червня під час засідання Комітету народні депутати підготували та надіслали звернення до КМУ та МОЗ України, в якому доручити Міністерству призупинити всі дії, які де­стабілізують роботу колективу, та внести зміни до складу комісії, зокрема, включити до неї народних депутатів — членів Комітету. Проте у відповіді МОЗ України було зазначено, що комісія повністю завершила свою роботу, тому зміни внести неможливо.

Т. Бахтеєва запропонувала народним депутатам заслухати інформацію щодо перевірки від Леоніда Розенфельда, голови комісії, проте вони відмовилися від цього, мотивуючи своє рішення відсутністю на засіданні керівництва Національного інституту раку.

Святослав Ханенко, народний депутат України, голова підкомітету з питань законодавчого забезпечення реформування системи охорони здоров’я, медичної освіти та науки, підкреслив, що необхідно ретельно розібратися в матеріалах цієї справи, для чого потрібно заслухати обидві сторони. Саме тому розгляд питання запропоновано перенести на наступне засідання.

Т. Бахтеєва зазначила, що незабаром в Парламенті буде розглянуто в другому читанні законопроект № 3818 «Про внесення змін до Закону України «Про лікарські засоби» щодо удосконалення порядку забезпечення населення лікарськими засобами, призначеними для лікування соціально небезпечних та тяжких хвороб».

Метою законопроекту є поліпшення доступності для населення лікарських засобів для лікування туберкульозу, ВІЛ/СНІДу, вірусного гепатиту, онкологічних та орфанних захворювань. До цього законопроекту надійшло 29 поправок від 6 народних депутатів, з них враховано 21 поправку, відхилено 8, які не відповідають встановленим в ЄС процедурам допуску лікарських засобів на ринок та суперечать суті законопроекту. Крім того, в процесі підготовки законопроекту до другого читання народними депутатами Т. Бахтеєвою та О. Гелевеєм подана поправка, якою дозволяється ввезення та використання незареєстрованих в Україні лікарських засобів іноземних держав для надання медичної допомоги військовослужбовцям під час виникнення надзвичайних ситуацій воєнного характеру. Сюди входять і ліки, і сироватки, і вакцини, що надзвичайно актуально на сьогодні.

Народний депутат наголосила, що до Комітету також надійшла пропозиція щодо необхідності розширення переліку країн, ліки з яких можуть реєструватися в Україні за скороченою процедурою. Це такі країни з жорсткими вимогами до якості ліків, як Швейцарія, Японія, Австралія, Канада. Тому буде внесена пропозиція доповнити текст законопроекту після слів «зареєстроване компетентним органом США» через коми словами «Швейцарія, Японія, Австралія, Канада» і далі по тексту. Т. Бахтеєва закликала присутніх народних депутатів підтримати цей законопроект, завдяки якому наші громадяни будуть забезпечені якісними лікарськими засобами, прискориться доступ на український ринок і знизиться їх вартість для споживачів. Крім того, це вирішить гострі проблеми із забезпеченням лікарськими засобами в умовах проведення антитерористичної операції (АТО). Прим. ред.: відповідний закон прийнято 12 серпня, наразі текст документа не оприлюднено.

Також члени Комітету прийняли рішення найближчим часом провести спеціальне засідання, присвячене питанню медичного забезпечення учасників АТО, із запрошенням представників МОЗ України та Міністерства оборони України.

Ганна Барміна,
фото автора

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Інші статті розділу


Останні новини та статті