Реформа під загрозою зриву: профільний комітет не знайшов час розглянути урядові законопроекти

16 липня відбулося чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) під головуванням Ольги Богомолець, голови профільного комітету. Серед питань порядку денного засідання — розгляд ініційованих МОЗ України законопроектів щодо реформування системи охорони здоров’я: «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я» (реєстраційний № 2309а), «Про внесення зміни до підрозділу 4 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо удосконалення законодавства з питань охорони здоров’я» (реєстраційний № 2310а), «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення законодавства України з питань охорони здоров’я» (реєстраційний № 2311а).

Окрім вищезазначених законопроектів, порядок денний містив ще 21 питання, які народні депутати мали розглянути протягом обмеженого часу (на засідання було виділено 90 хв). Проте члени Комітету встигли прийняти рішення тільки за 2 із них, витративши багато часу на вирішення питань регламенту та послідовності розгляду положень порядку денного. Так, на думку Олега Мусія, заступника голови Комітету, урядові законопроекти щодо реформи охорони здоров’я слід обговорювати наприкінці засідання або взагалі зняти з розгляду, оскільки їх тільки-но подано до Парламенту та з ними треба детально ознайомитися. Крім того, відповідно до Положення про порядок роботи у Верховній Раді України із проектами законів, постанов, інших актів у 14-денний термін після надання народним депутатам України законопроекту може бути внесено альтернативний законопроект. Цей час ще не сплив (урядові законопроекти зареєстровано 7 липня). Альтернативний законопроекту № 2309а документ уже готується 5 народними депутатами. Найближчим часом його буде зареєстровано в Парламенті, і він має розглядатися разом із урядовим. Як зазначив О. Мусій, запропоновані МОЗ законопроекти можна обговорювати, але не приймати при цьому остаточного рішення.

Ольга Богомолець, голова Комітету, підтримала пропозицію О. Мусія і закликала членів Комітету мати повагу до колег, дотримуватися регламенту і дочекатися внесення альтернативних законопроектів, після чого прийняти рішення, який саме документ буде рекомендовано прийняти Парламенту.

Ірина Сисоєнко виступила категорично проти такої пропозиції: «На ці законопроекти чекає вся Україна. Вони мають стати першим кроком у питанні реформування охорони здоров’я. Скільки раз на Комітеті висловлювалося занепокоєння щодо затримки з внесенням їх до Парламенту. Не буде порушено жодну норму закону про регламент, якщо ми їх розглянемо, дамо висновок Комітету, і вони якнайшвидше вийдуть на розгляд у сесійну залу».

Її підтримав народний депутат Костянтин Яриніч, зазначивши, що складається думка, що йде свідоме блокування урядових законопроектів. В останню мить, коли вони вже з’явилися в Комітеті, починають вигадувати причини, щоб відкласти в часі як їх обговорення, так і медичну реформу в цілому. Парламент йде на канікули, і затримка розгляду означатиме, що до цього питання народні депутати повернуться не раніше, ніж у жовтні–листопаді. К. Яриніч звернувся до колег з питанням, чи усвідомлюють вони, на який термін затягнеться розгляд законопроектів? Ця ситуація яскраво демонструє: причиною затримки реформ якраз не є МОЗ України.

На думку народного депутата Андрія Шипка, законопроекти, які профільне міністерство розробляло протягом 7 міс, не несуть ніякого смислового навантаження. Вони жодним чином не стосуються пацієнтів і передбачають тільки зміну форм власності медичних установ. Заклади могли бути переведені в комунальну форму власності з використанням тільки Господарського кодексу України. Народний депутат наголосив, що це питання не є першочерговим: «МОЗ має займатися цінами на ліки, захищаючи людей від їх подорожчання, забезпечувати хворих препаратами, передбаченими державними програмами. Потрібно дивитися в корінь проблеми, а не займатися поверхневими змінами».

Оксана Корчинська, перший заступник голови Комітету, наголосила на важливості реформування системи, проте висловила сумніви, що запропоновані законопроекти вирішать це завдання: «Я направила пакет урядових законопроектів для вивчення спеціалістам 6 лікарень різного рівня. І якщо в обласних лікарень зауважень практично не було, то у районних виникло дуже багато запитань. А їм треба буде функціонувати в цій системі». Вона також підтримала пропозицію О. Мусія дочекатися альтернативного документа.

У свою чергу, народний депутат Олексій Кириченко запропонував припинити обговорення того, чи потрібно взагалі розглядати законопроекти, і нарешті дати слово міністру охорони здоров’я, який особисто прийшов на засідання Комітету для презентації документів. Проте у зв’язку з браком часу урядові законопроекти так і не було розглянуто.

Перед тим, як піти із засідання, Олександр Квіташвілі, міністр охорони здоров’я, закликав членів Комітету не застосовувати методи, спрямовані на провал реформи: «Я знаю, що багатьом дію на нерви, що ви зараз працюєте на камеру, що скоро відбудуться вибори. Проекти законів знаходилися більше місяця на громадському обговоренні. Я об’їздив 2/3 країни, зустрічався з медичними працівниками усіх рівнів надання медичної допомоги. І я не бачив жодного лікувального закладу, який би не хотів змін у системі. Єдиний, хто не хоче, — це ви, народні депутати, які в Коаліційній угоді затвердили наміри щодо реформування охорони здоров’я, але на практиці цього не робите».

Замість урядових законопроектів члени Комітету розглянули й підтримали звернення від імені Дніпропетровської обласної державної адміністрації до КМУ щодо збільшення обсягу медичної субвенції обласному бюджету у зв’язку зі збільшенням кількості тимчасово переміщених осіб і поранених із зони АТО та окупованих територій. Також було підтримано з правками та рекомендовано Парламенту прийняти в другому читанні проект закону «Про внесення змін до Закону України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» (щодо соціальних гарантій працівників охорони здоров’я)». Підводячи підсумки, О. Богомолець запропонувала присутнім провести додаткове засідання Комітету саме для розгляду законопроектів щодо реформи охорони здоров’я.

У зв’язку з ситуацією, що склалася, міністр охорони здоров’я прийняв рішення в оперативному порядку провести брифінг на тему «Саботаж реформи системи охорони здоров’я», у якому також взяла участь Олександра Павленко, перший заступник міністра, та Максим Іонов, голова Громадської ради при МОЗ України.

За словами О. Квіташвілі, сьогоднішнє засідання Комітету (яке він охарактеризував як театр абсурду) явно продемонструвало заангажованість та бажання О. Богомолець, О. Корчинської та О. Мусія законсервувати реальний катастрофічний стан української медицини та назавжди поховати реформу охорони здоров’я. Але реформу не має бути заблоковано тільки через волю 3 політиків. Міністр подякував народним депутатам К. Яринічу, І. Сисоєнко, О. Кириченку і Тетяні Донець, які намагалися змінити сценарій засідання, неодноразово закликаючи керівництво Комітету повернутися до продуктивної роботи.

Коментуючи ініціативу О. Мусія, він зазначив, що внесення альтернативних законопроектів не має сенсу — можна було просто обговорити з МОЗ свої зауваження і внести правки в уже напрацьовані документи, які давно оприлюднені для широкого загалу. «О. Мусій уже мав можливість проявити себе в реформуванні як на посаді міністра охорони здоров’я, так і в якості законотворця. Я не впевнений, що за 3 дні може бути написано законопроект, альтернативний тому, який розроблявся великою групою експертів, який пройшов обговорення з громадськістю і фаховою спільнотою. Думаю, що за основу альтернативного законопроекту буде взято наш документ, буде змінено лише декілька слів, адже нічого нового придумати вже не можна. Це єдиний правильний шлях. Депутати, які були зацікавлені в виході цих законопроектів, неодноразово зверталися до мене, і їм надсилався робочий проект. Проте коли самому немає чим пишатися, дуже легко критикувати іншого», — наголосив міністр.

Реформа під загрозою зриву: профільний комітет не знайшов час розглянути урядові законопроекти

О. Квіташвілі підкреслив, що 15 липня під час засідання Комітету Верховної Ради з питань бюджету народні депутати одноголосно підтримали законопроект «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення законодавства України з питань охорони здоров’я» (№ 2311а), з опрацювання якого цей Комітет визначено головним. На засіданні відбулося фахове обговорення запропонованих новов­ведень і технічних нюансів, і жодних зауважень, по суті, пропозицій озвучено не було. «Народні обранці, які входять до цього Комітету, продемонстрували конструктивну роботу, зрозумівши важливість питання. Тому для Міністерства стала несподіванкою поведінка окремих членів профільного комітету, для яких особиста неприязнь до міністра превалює над державними інтересами. Прийняття цих законів — це перехід до страхової медицини, оновлені лікарні, гідна зарплатня медичним працівникам. І це все нині зупинено», — зауважив він.

Олександра Павленко додала: «Те, що ми побачили під час засідання Комітету, — суцільний саботаж реформи. Звичайно, хотілося б мати більше часу для того, щоб під мікроскопом роздивлятися кожне слово, яке закладено в законопроектах, проте країна цього часу не має. Ми сьогодні отримали висновки Головного науково-експертного управління Апарату Верховної Ради України, у якому чорним по білому сказано, що дані законопроекти за результатами розгляду в першому читанні можуть бути прийняті за основу з урахуванням висловлених зауважень і пропозицій. Ми були готові обговорити ці зауваження в профільному комітеті та знайти консенсус. Проте сьогодні складається враження, що деякі депутати або не читають те, що подається в якості реформ, або просто хочуть піти на канікули. Уперше за 24 роки пропонуються такі новаторські ідеї, участь у розробці яких взяли численні міжнародні і вітчизняні експерти. Якщо депутати хочуть канікул, такими діями вони отримають канікули на наступні 24 роки. Ситуація в країні критична. МОЗ витратило значний час, щоб передати розроблені проекти в Парламент. І кожен депутат має знайти можливість розглянути ці проекти і прийняти рішення — чи вартує країна цих реформ». Вона також закликала членів Комітету до синергічної роботи: протистояння між МОЗ та Комітетом, яке тривало багато років, має бути назавжди завершено.

Говорячи про причини поведінки, продемонстрованої членами Комітету, О. Павленко припустила, що вони зацікавлені у збереженні старої системи. Ринок медичних закладів поділено, державні установи залежні від певних осіб, і деякі народні депутати мають свій практичний зиск з цього. «Слухаючи, що іноді кажуть народні обранці, ставлю собі питання: скільки каденцій ця людина вже сидить у Парламенті і які її досягнення за цей час? Можливо, ми робимо помилки, але краще їх зробити, аніж демонструвати бездіяльність», — підкреслила перший заступник міністра. Вона повідомила, що Міністерство звертатиметься до голови Верховної Ради з проханням продовжити роботу сесії та розглянути ряд реформаторських законопроектів, адже втрата часу — це серйозний крок назад. Планувалося, що реформу охорони здоров’я буде запущено до кінця року, щоб у бюджеті на 2016 р. вже закласти відповідні зміни, але сьогодні це під загрозою зриву. Наразі все буде залежати від того, яке рішення Парламент прийме щодо канікул. Якщо сесію не буде закрито, теоретично залишається можливість розглянути законопроекти.

Максим Іонов, голова Громадської ради при МОЗ України, закликав народних депутатів консолідуватися та виконувати свою роботу, не затягуючи розгляд законопроектів. Він зазначив, що 7 липня 2015 р. у Міністерстві відбулося чергове засідання цього дорадчого органу, під час якого відбулося спілкування з О. Квіташвілі. За результатами зустрічі розпочато процес підготовки клопотання на підтримку міністра охорони здоров’я. Крім того, численні звернення від інститутів громадянського суспільства, які надійшли до Громадської ради при МОЗ України, також містять позитивні відгуки про діяльність О. Квіташвілі.

Міністр охорони здоров’я України нагадав, що подав у відставку заради прийняття реформаторських законопроектів МОЗ України, адже декого дуже дратує його особа: «Якщо проблема в мені, то я піду. Але ж закони прийміть. Заради пацієнтів, які лікуються в жахливих умовах у лікарів з жахливими зарплатами! Не можна нехтувати державними інтересами на догоду власним нереалізованим амбіціям та займатися самопіаром. Як потім виправдовуватися перед виборцями?», — підсумував він, додавши, що в будь-якому випадку не збирається відкликати свою заяву.

На завершення брифінгу міністр охорони здоров’я України пообіцяв зробити все можливе, щоб не допустити гальмування реформи: «Я — боєць, і не зупинюся. Зокрема, буду робити все можливе, щоб скористатися можливістю йти за іншою процедурою та внести ініційовані МОЗ України законопроекти в сесійну залу з голосу. Подивимося, як проголосує Парламент. Впевнений, що багато хто з народних депутатів розуміє важливість цього питання. Прем’єр-міністр у курсі щодо цієї ситуації, і ми вибудуємо тактику, як боротися з нею. Для мене це справа честі, адже я дав слово Президенту, Прем’єр-міністру, народу України, що проведу реформу, і зроблю це».

Ганна Барміна,
фото Сергія Бека
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті