Професійне фармацевтичне самоврядування: дискусія триває

Професійне фармацевтичне самоврядування: дискусія триваєНаше видання уважно слідкує за дискусіє­ю, що триває з приводу проекту Закону України «Про фармацевтичне самоврядування». Нагадаємо, що цей законопроект, зареєстровано в Парламенті за № 3054 народним депутатом України Юрієм Гарбузом. Протягом останніх місяців питання щодо запровадження професійного фармацевтичного самоврядування неодноразово обговорювалося широким колом фахівців. Активну участь у дискусії бере Всеукраїнська громадська організація «Аптечна професійна асоціація України» (далі — ВГО «АПАУ»). Ця організація вже висловлювала свою позицію щодо згаданого законопроекту на сторінках нашого видання. 25 листопада поточного року ВГО «АПАУ» направила лист голові Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я Ользі Богомолець з проханням ініціювати повернення законопроекту на доопрацювання та створити робочу групу з розгляду питань самоврядування в галузі охорони здоров’я. Пропонуємо до уваги наших читачів лист ВГО «АПАУ».

АПТЕЧНА ПРОФЕСІЙНА АСОЦІАЦІЯ УКРАЇНИ

Голові Комітету Верховної Ради України

з питань охорони здоров’я

Богомолець О.В.

Шановна Ольго Вадимівно!

Всеукраїнська громадська організація «Аптечна професійна асоціація України» висловлює Вам свою повагу та звертається з наступного питання.

9 вересня 2015 р. у Верховній Раді України було зареєстровано проект Закону «Про фармацевтичне самоврядування». На нашу думку, через ухвалення цього документа певна громадська організація намагається перетягнути на себе частину функцій центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я, а також набути статусу єдиної самоврядної професійної організації провізорів та фармацевтів.

Як відомо, ініціатором вищезгаданого законопроекту є громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата», яка на сьогодні проводить активну роботу із залученням державних органів щодо його просування.

16 листопада 2015 р. в Комітеті ВРУ з питань охорони здоров’я відбувся круглий стіл на тему «Актуальні проблеми законодавчого регулювання обігу лікарських засобів та здійснення фармацевтичної діяльності», на якому було презентовано проект Закону України «Про фармацевтичне самоврядування». Присутні піддали цей документ критиці як такий, що суперечить Конституції та іншим нормативно-правовим актам України, а також звужує й обмежує конституційні права громадян та громадських організацій України. Також зазначалося, що ухвалення такого закону не є першочерговим та нагальним для учасників фармацевтичної галузі.

Щодо законопроекту. На нашу думку, громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата» вирішила на законодавчому рівні визнати себе єдиною самоврядною професійною організацією провізорів та фармацевтів, адже відповідно до законопроекту саме через фармацевтичну палату буде здійснюватися фармацевтичне самоврядування.

Зазначимо, що громадську організацію «Всеукраїнська фармацевтична палата» створено відповідно до Закону України «Про громадські об’єднання» і вона має ті ж самі права та обов’язки, що й інші громадські організації. Відтак, набуття нею статусу «єдиної самоврядної організації» є дискримінаційною нормою щодо інших суб’єктів.

Конституцією України (ст. 36) визначено, що всі громадські об’єднання громадян рівні перед законом. У той же час вищезгаданий законопроект встановлює привілейоване становище для фармацевтичної палати та наділяє її додатковими правами, що опосередковано змушує громадян вступати саме до цієї організації. А це суперечить нормам Конституції України щодо вільного вибору громадського об’єднання для участі в ньому.

Ст. 4 законопроекту визначено основні завдання, які реалізовуватимуться через фармацевтичну палату. Але на сьогодні багато громадських організацій, до яких входить значна кількість представників фармацевтичної спільноти, уже виконують частину таких функцій.

Незрозумілим залишається питання щодо ведення та створення Реєстру провізорів і фармацевтів України та бажання Всеукраїнської фармацевтичної палати зробити в подальшому членство в цій громадській організації обов’язковим для спеціалістів галузі, про що її уповноважені особи неодноразово публічно повідомляли в ЗМІ. Таким чином права громадян на самовизначення та вільний вибір можуть порушуватися.

У законопроекті функції щодо визначення порядку створення Реєстру провізорів і фармацевтів України покладаються на Кабінет Міністрів України. 15.09.2015 р. громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата» вже провела семінар (і продовжує проводити надалі) на тему «Фармацевтичне самоврядування — шлях до впровадження євростандартів надання фармацевтичної допомоги» з презентацією Єдиного реєстру фармацевтичних працівників України. Виникає питання, хто саме визначив, що цей Реєстр є єдиним?

У законопроекті відсутні положення, які регулюють порядок внесення даних до цього Реєстру, що це буде за інформація, хто буде мати доступ до неї й з якою метою він буде використовуватися.

На думку ВГО «АПАУ», реєстр має охоплювати та надавати загальну інформацію про чисельність та склад фахівців фармацевтичного ринку України, а не про склад окремої організації.

Громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата» планує здійснювати збір інформації про фахівців фармацевтичного ринку з незрозумілою метою та з невизначеним способом її подальшого використання.

Необхідно звернути увагу, що в законопроекті відсутні норми, що регламентують вимоги та порядок обрання керівного складу фармацевтичної палати (хто і яким чином їх буде призначати чи обирати?), а також вимоги до установчих документів. У свою чергу, громадська організація «Всеукраїнська фармацевтична палата» вже обрала свого Голову та діє відповідно до зареєстрованого Статуту, положення якого невідомі.

На думку ВГО «АПАУ», самоврядна організація має створюватись після прийняття відповідного закону Верховною Радою України, а не до цього. В обговоренні щодо створення організації мають брати участь провізори й фармацевти, науковці, громадські об’єднання, інші юридичні особи, які здійснюють свою діяльність на фармацевтичному ринку України. Безпосередню участь у створенні самоврядної професійної організації повинна брати й держава. Тільки в цьому разі такій громадській організації може бути делеговано частину владних повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров’я.

Обов’язковою вимогою до проекту, на наш погляд, є включення норм, що визначатимуть апарат органів управління та осередків (представництв) самоврядної професійної організації. Саме в проекті закону, а не в Статуті, необхідно визначити вимоги до кандидатів на управлінські посади, склад та порядок призначення, строк, на який призначається посадова особа, та її відповідальність за неналежне виконання посадових обов’язків.

Редакцію Статуту має бути розроблено та затверджено після ухвалення відповідного Закону України.

У проекті закону не визначено порядок проведення відбору організацій з метою визнання їх статусу єдиної самоврядної професійної організації провізорів та фармацевтів на основі конкурсу.

Незрозуміло, яким чином буде проводитися даний конкурс, адже критеріям для відбору, що зазначені в проекті закону, можуть відповідати кілька претендентів з громадських організацій, що вже існують та діють. Кого буде уповноважено на організацію та проведення даного конкурсу, яким чином буде визначатися переможець та як оприлюднюватимуться результати?

18 листопада 2015 р. в Комітеті Верховної Ради України з питань охорони здоров’я відбувся ще один круглий стіл на тему «Самоврядування в охороні здоров’я України».

На цьому заході зазначалося, що в галузі охорони здоров’я створено та функціонує понад 500 громадських об’єднань, які представляють інтереси різних спеціальностей в галузі медицини: терапевтів, кардіологів, стоматологів, психіатрів, дерматологів, фармацевтичних працівників та ін. Усього медичних спеціальностей налічується понад 150, а отже, їх інтереси представляють декілька громадських об’єднань. Під час обговорення учасники зазначили, що ухвалювати закони під кожну спеціальність в галузі медицини є недоцільним, а необхідно розробити єдиний закон для всіх. Учасники круглого столу висловилися на підтримку розробки та прийняття відповідного єдиного закону України, яким буде врегульовано питання професійного самоврядування в галузі охорони здоров’я. З метою детального та ефективного, всебічного та об’єктивного розгляду питань щодо запровадження самоврядування у медичні сфері, у тому числі фармацевтичній, було запропоновано створити робочу групу.

Отже, керуючись вищевказаною інформацією, ВГО «АПАУ» просить:

1) врахувати вищевикладену інформацію під час надання висновків та пропозицій щодо вищезгаданого законопроекту;

2) ініціювати повернення законопроекту «Про фармацевтичне самоврядування» на доопрацювання та не допустити його ухвалення в запропонованій редакції;

3) створити робочу групу з розгляду питань самоврядування в галузі охорони здоров’я.

З повагою
В.В. Руденко,
директор ВГО «АПАУ»

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи