МОЗ України відмовило виробникам у створенні реєстру роздрібних цін на ліки

01 Листопада 2016 10:20 Поділитися

106409Об’єднання організацій роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України (ООРММП України) отримало відповідь від профільного міністерства на пропозиції організації щодо вдосконалення системи ціноутворення, які було надіслано Прем’єр-міністру України 29 липня. Тоді організацією пропонувалося запровадити Державний реєстр роздрібних цін, у якому роздрібні ціни декларувалися б виробником. На думку організації, це дасть змогу вирівняти ціни в усіх аптечних закладах на однакові ліки одного виробника та надасть інформацію для розробки заходів зі створення системи забезпечення фізичної доступності дешевих лікарських засобів у роздрібній мережі. Для реалізації цього ООРММП України розроблено відповідний проект постанови Уряду, який також було направлено Прем’єр-міністру.

Однак у своїй відповіді профільне міністерство повідомило, що створення цього реєстру викликає сумнів, бо в разі формування таким чином роздрібної ціни не враховуватимуться умови діяльності інших частин ланцюга обігу лікарських засобів (оптові компанії та аптеки). Тому МОЗ України розділяє позицію Громадської спілки «Аптечна професійна асоціація України», згідно з якою найбільшу частку в структурі ціни лікарських засобів становить ціна виробника, яка на сьогодні не регулюється жодним з нормативно-правових актів чинного законодавства України. Тому, на думку спілки, декларування роздрібної ціни на ліки не сприятиме зниженню їх вартості, а доцільніше було б залишити чинне регулювання, а висока конкуренція серед аптек сприятиме зниженню ціни препаратів.

МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ

(МОЗ України)

від 21.10.2016 р. № 18.3-06/3537/2.7285

Об’єднання організацій

роботодавців медичної та

мікробіологічної

промисловості України

Міністерство охорони здоров’я України розглянуло лист Об’єднаної організації роботодавців медичної та мікробіологічної промисловості України від 29.07.2016 р. за № 01/209 стосовно удосконалення ціноутворення на лікарські засоби та інформує про наступне.

Станом на сьогодні відповідно до ст. 11 розділу III Закону України «Про ціни і ціноутворення» суб’єктами господарювання за згодою сторін встановлюються вільні ціни на всі товари, крім тих, щодо яких здійснюється державне регулювання цін.

На лікарські засоби та медичні вироби, які дозволені до реалізації в аптечній мережі та включені до Національного переліку основних лікарських засобів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.03.2009 р. № 333, запроваджено державне регулювання цін шляхом встановлення на них граничних постачальницько-збутових та торговельних (роздрібних) надбавок, згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 р. № 955.

МОЗ України здійснює декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення за умови подання власником реєстраційного посвідчення на лікарський засіб, власником свідоцтва про державну реєстрацію виробу медичного призначення або уповноваженою ними в установленому порядку особою (заявником) документів, визначених Порядком декларування оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 р. № 240 «Питання декларування зміни оптово-відпускних цін на лікарські засоби та вироби медичного призначення».

Реєстр змін оптово-відпускних цін на лікарські засоби та медичні вироби в режимі вільного доступу розміщено на офіційному веб-сайті МОЗ України http://www.moz.gov.ua.

МОЗ України цілковито погоджується з висновками, зробленими за результатами фундаментального дослідження, проведеного в межах­ проекту Європейської обсерваторії з систем охорони здоров’я та Програми розвитку медичної техніки та фармацевтики Європейського Бюро ВООЗ «Регулювання фармацевтичного сектору в Європі: заради ефективності, яко­сті та рівності».

Вважаючи, що економічна доступність фармацевтичної допомоги як основного виду медичної допомоги визначається такими основ­ними складовими, як: ціноутворення на ліки, відшкодування (реімбурсація) вартості препаратів пацієнту, раціональне призначення лікарських засобів лікарем, якість фармацевтичних послуг і допомоги в аптечному закладі та забезпечення відповідального самолікування, МОЗ України здійснює кроки стосовно імплементації цих складових.

Планом пріоритетних дій Уряду на 2016 р., затвердженим розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.05.2016 р. № 418-р, визначено кроки, які планується здійснити до кінця року для підвищення доступності лікарських засобів, а саме:

1) спростити реєстрацію лікарських засобів, що пройшли реєстрацію в країнах, регуляторні органи яких застосовують високі стандарти якості;

2) затвердити оновлений Національний перелік основних лікарських засобів;

3) запровадити пілотні проекти з реімбурсації вартості основних лікарських засобів за обраними захворюваннями (серцево-судинні хвороби, цукровий діабет).

Ключовими кроками, які необхідно здійснити в середньостроковій перспективі, визначено:

1) затвердження Національної політики щодо забезпечення лікарськими засобами на період до 2025 р.;

2) затвердження автоматичного визнан­ня, без додаткових документальних експертиз та процедур, сертифікатів Належної виробничої практики (Good Manufacturing Practice — GМР) країн РІС/S;

3) підготовка до запровадження з 2017 р. системи реімбурсації ліків як частини системи медичного страхування.

Крім цього, МОЗ України розроблено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 17.10.2008 р. № 955 і від 02.07.2014 р. № 240», який погоджено з Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Державною Регуляторною службою України та Міністерством юстиції України, його готують до подання на розгляд Кабінету Міністрів України.

Прийняття проекту постанови дозволить забезпечити приведення у відповідність національного законодавства у сфері декларування зміни оптово-відпускних цін на медичні вироби з відповідним європейським, вжити заходів з дерегуляції бізнесу, створити найбільш сприятливі умови для ведення господарської діяльності операторами ринку медичних виробів, а також оптимізувати трудові ресурси МОЗ України.

Слід зазначити, що деякий сумнів викликає теза, викладена в листі, щодо вартості «незбиткової роботи аптечного закладу», для здійснення якої необхідно отримати дохід від продажу 1 упаковки — 9,20 грн., та необхідності створення Державного реєстру роздрібних цін, які має самостійно задекларувати виробник, не враховуючи умови діяльності інших частин ланцюга обігу лікарських засобів (оптові компанії та аптеки).

Громадська спілка «Аптечна професійна асоціація України» (АПАУ) у своєму листі від 17.08.2016 р. № 148 наголосила на необ’єктивності визначення факторів, що впливають на формування ціни, у тому числі на складових формування кінцевої роздрібної ціни лікарських засобів. На її думку, найбільшу частку в структурі ціни на лікарські засоби становить ціна виробника, яка на сьогодні не регулюється жодним з нормативно-правових актів чинного законодавства України. А отже, декларування роздрібної ціни на лікарські засоби не буде сприяти зниженню вартості ліків, адже ціна виробника залишається неконтрольованою, тоді як його участь у формуванні ціни на лікарські засоби є найбільшою.

АПАУ зазначила, що задля збалансування вартості лікарських засобів та підтримання конкурентоспроможності, у зв’язку з нестабільним курсом національної валюти аптеками та аптечними мережами було знижено роздрібну націнку на ліки з 25% у 2013 р. до 22% у 2016 р., на фоні постійного підвищення витрат аптек на ведення господарської діяльності, зокрема через зростання вартості оренди приміщень на 10–20%, ріст заробітної плати на 29%, а також підвищення вартості комунальних послуг на 108% (за даними компанії «Proxima Research»).

З метою зниження цін на лікарські засоби у найближчій перспективі АПАУ запропонувала ряд заходів, які, на її думку, використовуються іншими європейськими країнами задля зниження вартості ліків для населення:

1) впровадження постачання лікарських засобів шляхом запровадження паралельного імпорту;

2) надання можливості закупівлі лікарських засобів аптекою напряму у виробника, з можливістю зберігання та доставки ліків іншими ліцензіатами;

3) запровадження гарантованої державою системи реімбурсації для всіх визначених категорій населення;

4) відміна ставки ПДВ на лікарські засоби та медичні вироби.

МОЗ України здійснюється постійне опрацювання думки громадськості, у тому числі з питань удосконалення ціноутворення на лікарські засоби з подальшим розглядом пропозицій під час засідання робочої групи з розробки Національної політики забезпечення лікарськими засобами, склад якої затверджено наказом МОЗ України від 03.06.2016 р. № 516.

Роман Ілик,
заступник міністра
Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті