Звернення депутатів Волинської обласної ради до Верховної Ради України та депутатів обласних рад щодо розвитку фармацевтичного самоврядування в Україні

02 Березня 2018 3:47 Поділитися

ВОЛИНСЬКА ОБЛАСНА РАДА

СЬОМЕ СКЛИКАННЯ

РІШЕННЯ
від 23.11.2017 №16/33
м. Луцьк

Про звернення депутатів Волинської обласної ради до Верховної Ради України та депутатів обласних рад щодо розвитку фармацевтичного самоврядування в Україні

Відповідно до частини 2 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» обласна рада

ВИРІШИЛА:

1. Ухвалити звернення депутатів Волинської обласної ради до Верховної Ради України та депутатів обласних рад щодо розвитку фармацевтичного самоврядування в Україні.

2. Надіслати звернення Верховній Раді України та обласним радам.

3. Рекомендувати обласним радам України підтримати звернення депутатів Волинської обласної ради.

4. Контроль за виконанням рішення покласти на постійну комісію обласної ради з питань соціального захисту населення, охорони здоров’я, материнства та дитинства (Зінчук О.Г.).

Голова радиІ.П. Палиця

Додаток до

рішення обласної ради

від 23.11.2017 р. № 16/33

ЗВЕРНЕННЯ
депутатів Волинської обласної ради до Верховної Ради України та депутатів обласних рад щодо розвитку фармацевтичного самоврядування в Україні

За роки становлення української державності фармацевтична галузь країни вступила в ринкові відносини, що принесло багато позитивного, зокрема в десятки разів збільшилась номенклатура лікарських засобів та їхні ресурси. Разом із тим, особливо в останній час, відмічаються надзвичайно гострі проблеми у цій сфері. Насамперед, це фізична і економічна недоступність в отриманні лікарських засобів значною кількістю громадян України, що пов’язано з невідповідністю нормативно-правової бази щодо нераціонального розміщення аптечної мережі в містах, недостатньою кількістю аптечних закладів у сільській місцевості.

Користуючись неврегульованістю цього питання на законодавчому рівні, на території області значно розширились аптечні мережі з інших, більш фінансово сталих, регіонів України. Так, тільки в обласному центрі функціонує 15 мережевих аптек з Харківської, Дніпропетровської, Львівської, Київської та інших областей. Вимиваючи кошти з регіону, ними практично не сплачуються податки до місцевих бюджетів всіх рівнів, тим самим погіршуючи фінансово — економічний стан регіону. Ці аптечні заклади не беруть участі в соціальних програмах щодо забезпечення лікарськими засобами хронічно хворих, не бажають створювати умови для надання паліативної допомоги тяжкохворим громадянам, не створюють аптечних закладів в сільській місцевості, саме там, де утримання аптек є збитковим через низьку купівельну спроможність сільського населення та високі витрати на логістику. Висока концентрація аптечних закладів не створює умов щодо доступності населення до якісних, безпечних лікарських засобів, а, навпаки, призводить до погіршення медикаментозного забезпечення через застосування методів недобросовісної конкуренції, таких як демпінгування, маніпулювання назвами аптек, а саме: використання інформації щодо цін («Аптека низьких цін», «Аптека оптових цін» та ін.), що вводить в оману споживачів і порушує вимоги Закону України «Про захист прав споживачів» від 12.05.1991 № 1023-XII та Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» від 07.06.1996 № 236/96-ВР.

За таких умов одним із напрямків унеможливлення продовження існування в суспільстві таких негативів, що мають сьогодні місце в фармацевтичній галузі, як в області, так і в державі є розвиток фармацевтичного самоврядування, яке буде враховувати інтереси держави, професійних учасників аптечної діяльності, сприятиме реформуванню системи управління аптечною діяльністю через делегування функцій держави самоврядним фармацевтичним організаціям. Саме за участю професійної самоврядної організації можливе успішне впровадження Стандартів та Настанов Належної Аптечної Практики (GPP) та акредитації аптечних закладів на початковому етапі — на добровільних засадах, що надасть такий позитивний ефект:

  • суттєво покращить якість підготовки фармацевтичних фахівців;
  • збільшаться кваліфікаційні вимоги до персоналу;
  • нарешті в аптеках почнуть запроваджуватись фармацевтичні послуги, як основне джерело фінансової ефективності аптеки, що в свою чергу призведе до зниження цін;
  • якість обслуговування пацієнтів та перелік фармацевтичних послуг, що надаються, стануть основними критеріями визначення ступеню акредитації аптечного закладу.

Успіх фармацевтичної галузі розвинутих країн, в першу чергу, пов’язаний із функціонуванням сильної фармацевтичної спільноти і професійним самоврядуванням, що реалізується через громадські організації і закріплені на законодавчому рівні, такі як Королівське фармацевтичне товариство у Великобританії, Польське фармацевтичне товариство і Ізба Аптекарська у Польщі, Американське фармацевтичне товариство у США, товариство фармацевтів Латвії та інші. Національні самоврядні інституції (товариства, асоціації, лікарські палати тощо) несуть юридичну та моральну відповідальність перед державою і суспільством за якість медичної та фармацевтичної допомоги, професійну підготовку, безпеку та забезпечення прав пацієнтів.

Важливим також є питання забезпечення права громадян на отримання фармацевтичної допомоги у вигляді лікарських засобів аптечного виробництва. На Волині функціонує 477 аптечних закладів і лише 7 аптек з правом виготовлення лікарських засобів за рецептом лікаря, у тому числі 6 комунальних аптек. Оскільки саме виробничі аптеки є повноцінною базою для проходження студентами інтернатури та виробничої практики, факт обмеженої їх кількості справляє негативний вплив на якість підготовки провізорів та фармацевтів, які не мають можливості набути кваліфікації належного рівня. Тому часто сучасна аптека перетворюється із закладу охорони здоров’я на торгову точку, де механічно продають ліки, а не надають фармацевтичні послуги, а хворі не отримують належної фармацевтичної допомоги.

Для стимулювання діяльності суб’єктів господарювання щодо відкриття нових аптек з виробництвом ліків, або створення в аптеках з реалізації готових лікарських засобів рецептурно-виробничих відділів та нарощування об’ємів виготовлення ліків у функціонуючих аптеках, необхідно внести зміни до розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI щодо зменшення ставки ПДВ на лікарські засоби, які виготовлені в умовах аптеки (такий проект був підготовлений експертами та відповідними фахівцями, проте, був залишений без розгляду Верховною Радою України). Так, чинною редакцією статті 193 Податкового кодексу України ставка ПДВ передбачена 20%. Доповнення пункту “в” статті 193 Податкового кодексу України абзацом про те, що ставка ПДВ у 7% застосовується до операцій з виготовлення лікарських засобів в умовах аптек, дозволить суттєво знизити ціни на такі лікарські засоби і, як наслідок, покращить доступність цих ліків для населення, збільшить мотивацію бізнесу у випуску індивідуально вироблених ліків в умовах аптек та сприятиме створенню додаткових робочих місць.

Відповідно до статті 93 Конституції України від 28.06.1996 № 254к/96-ВР право законодавчої ініціативи у Верховній Раді України належить Президентові України, народним депутатам України та Кабінету Міністрів України. Враховуючи вищевикладене, Волинська обласна рада просить підтримати ініціативу щодо прийняття Верховною Радою України Закону України «Про фармацевтичне самоврядування» та внести зміни до Податкового кодексу України щодо зменшення ставок ПДВ на лікарські засоби, що виготовлені в умовах аптек, що дасть можливість покращити рівень фармацевтичних послуг, збільшити кількість робочих місць в галузі, а також загалом стимулюватиме розвиток економіки, відновлення вітчизняного виробництва.

Бажаєте завжди бути в курсі останніх новин фармацевтичної галузі?
Тоді підписуйтесь на «Щотижневик АПТЕКА» в соціальних мережах!

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*