Аптечний саміт–2018: трансформація програми відшкодування та е-рецепт у 2019 р.

Ми продовжуємо висвітлювати перебіг знакової події для аптечного ритейлу — Аптечного саміту–2018. Захід, який зібрав близько 350 учасників, став майданчиком для обговорення актуальних питань ринку та змін, які очікують на учасників ринку роздрібної реалізації ліків уже наступного року. Організаторами саміту виступили Аптечна професійна асоціація України (АПАУ) спільно з компанією «УкрКомЕкспо». Генеральний спонсор — представництво «Sopharma» в Україні, спонсор — акціонерне товариство «Київський вітамінний завод». Партнерами заходу виступили компанії «Біонорика» та «Nobel». Аналітичні партнери — компанії «МОРІОН» та «Proxima Research®», головний інформаційний партнер — «Щотижневик АПТЕКА».


У попередній публікації ми представили огляд першої сесії Аптечного саміту–2018, ключовою темою якої стало обговорення законопроекту щодо забезпечення економічної конкуренції та захисту прав пацієнтів при здійсненні роздрібної торгівлі лікарськими засобами (реєстр. № 8591).

Про те, як гроші підуть за пацієнтом в аптеки, а також про правове регулювання реімбурсації ліків у 2019 р., запровадження електронних інструментів та, зокрема, е-рецепта йшла мова у другій сесії.

У 2019 р. на програму «Доступні ліки» чекає трансформація — її адміністрування переходить від місцевих розпорядників бюджетних коштів до Національної служби здоров’я України (НСЗУ). Про це повідомив голова НСЗУ Олег Петренко.

У жовтні минулого року Парламент прийняв закон № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення». Він передбачає не тільки державні фінансові гарантії медичного обслуговування, але й забезпечення ліками. «Ми говоримо про тектонічну трансформацію системи, яка дуже сильно змінює правила гри», — підкреслив О. Петренко.

НСЗУ — це новостворений центральний орган виконавчої влади, який розпочав роботу лише 9 міс назад. Але вже з липня 2018 р. служба почала реалізовувати закон № 2168-VIII. 23,5 млн українців обрали своїх лікарів «первинки» — сімейного лікаря, терапевта або педіатра. Майже 14 млн декларацій є реально оплачуваними, тобто цей процес монетизований.

Служба здійснила вже 6 оплат медичним закладам «первинки» за надані послуги. 623 (з яких 85 — приватної форми власності) закладам охорони здоров’я виплачено майже 3,5 млрд грн. Перша оплата відбулася 13 липня 2018 р. — через 3,5 міс після старту роботи НСЗУ. Тоді її отримав 161 медзаклад, з яких 30 — приватної форми власності.

Загалом до трансформації первинної ланки надання медичної допомоги долучилася вся країна. Лідером є Вінниччина, де більше 75% населення області обрали свого лікаря. 95% декларацій із загальної кількості укладених декларацій — оплачувані.

Як зараз НСЗУ укладає договори з медичними закладами «первинки» й оплачує напряму надані ними послуги, так наступного року вона контрактуватиме аптеки в рамках програми «Доступні ліки».

Загальні принципи регулювання роздрібного фармацевтичного ринку в цивілізованих країнах, до яких прагне прийти й Україна, зводяться до наступних:

  • рецептурний відпуск рецептурних препаратів. Правила відпуску лікарських засобів, затверджені наказом МОЗ України від 19.07.2005 р. № 360, фактично не працюють. Тому в НСЗУ сподіваються, що із запровадженням електронного рецепта відпуск рецептурних ліків без рецептів стане неможливим;
  • регулювання цін;
  • електронний рецепт, який стане обов’язковим з квітня 2019 р. для функціонування програми реімбурсації, а з 2020 р. — для виписування всіх рецептурних ліків;
  • прозорі правила контрактування аптек. Місцева влада не матиме впливу на вибір аптек для участі в програмі відшкодування;
  • як наслідок, Україна матиме суттєві зміни і цивілізований шлях розвитку ринку.

Отже, на 2019 р. передбачено 1 млрд грн. на реалізацію програми «Доступні ліки». З них 250 млн грн. буде виділено в межах субвенції на І кв. 2019 р. З квітня решта — 750 млн грн. перейде до НСЗУ — єдиного платника, який відшкодовуватиме аптекам вартість відпущених ліків у межах укладених з ними договорів.

«Є чітка позиція Уряду: якщо ефективно працюватиме програма «Доступні ліки» в межах НСЗУ, розглядатиметься можливість збільшення коштів на програму, якщо ми з вами будемо ефективно спів­працювати», — прокоментував О. Петренко можливість збільшення фінансування урядової програми наступного року.

Планується, що вже в лютому 2019 р. НСЗУ оголосить про початок безстрокового прийому заяв про укладення договорів для участі в оновленій програмі реімбурсації. Відповідне оголошення буде розміщено на офіційному веб-порталі служби — nszu.gov.ua. Відтак, розпочнеться процедура укладення договорів між аптечними закладами та НСЗУ, яка триватиме до листопада наступного року. Після укладення договорів відпрацьовуватиметься модель реімбурсації.

Уже з 2020 р. НСЗУ виступатиме єдиним замовником і платником системи. Тобто всі медичні послуги й лікарські засоби з програми медичних гарантій фінансуватимуться НСЗУ в рамках договорів, укладених із суб’єктами господарювання державної, комунальної та приватної форм власності.

Розширення програми «Доступні ліки» за рахунок нових нозологій та міжнародних непатентованих назв (МНН) заплановано на 2020 р.

Аптеки, які мають намір долучитися до програми відшкодування або продовжити працювати в ній наступного року, мають вже сьогодні подбати про наявність комп’ютерів в місцях відпуску ліків, про готовність програмного забезпечення або сповістити підрядників про потребу в такому продукті, а також очікувати від НСЗУ на оголошення про укладення договору.

Більш технічні питання в контексті змін до підходів реалізації урядової програми висвітлив радник міністра охорони здоров’я Олександр Жигінас. Він запевнив, що окрім переходу програми до НСЗУ, укладення договорів між аптеками та НСЗУ в електронній системі охорони здоров’я (eHealth) та запровадження електронних рецептів інші правила не змінюються.

Найближчим часом на сайті МОЗ України очікується оприлюднення проектів змін до нормативно-правових актів, які регулюють програму «Доступні ліки». Відтак, усі зацікавлені матимуть змогу ознайомитися з проектами змін та направляти в межах громадського обговорення свої пропозиції та зауваження.

НСЗУ виокремила 3 елементи з чітко визначеним таймінгом, які започатковують трансформацію програми «Доступні ліки» та пов’язані з підключенням аптечних закладів до системи eHealth:

  • реєстрація аптек в eHealth;
  • укладення договорів з НСЗУ;
  • запровадження електронного рецепта.

Детально про таймінг поетапного впровадження цих змін вже розповідала головний спеціаліст відділу роботи з договорами з аптеками НСЗУ Ірина Ліштаба в рамках форуму партнерства держави та бізнесу «Реімбурсація 2.0», який наприкінці листопада відбувся в Києві.

Що стосується рецептів, то до 31 березня 2019 р. включно лікарі виписуватимуть паперові рецепти на лікарські засоби, включені до програми «Доступні ліки». На всі інші рецептурні препарати лікар зможе виписувати паперові рецепти до 31 грудня 2019 р.

Відпуск лікарських засобів за програмою «Доступні ліки», виписаних на паперових рецептах, аптеки зможуть здійснювати до 31 березня 2019 р. включно. З 1 квітня 2019 р. вони не відпускатимуть ліки, що підлягають відшкодуванню, за паперовими рецептами. Здійснювати відпуск інших ліків за паперовими рецептами аптечні заклади зможуть до 30 січня 2020 р.

Звіти за відпущені аптеками ліки формуватимуться автоматично на основі даних реєстру рецептів 1 та 16 числа кожного місяця. «У аптечного закладу буде кілька днів для того, щоб цей звіт отримати, накласти свій електронний цифровий підпис і надіслати до НСЗУ. Такий звіт підлягатиме оплаті», — зазначив О. Жигінас, додавши, що всі процеси відбуватимуться в межах функціоналу електронної системи охорони здоров’я.

Які правила входження в програму (для мереж та одиничних аптек) — технічна частина? Перш за все, вони однакові для всіх: необхідно мати технічне забезпечення (комп’ютер, інтернет, програмне забезпечення), яке дозволяє аптечному закладу зареєструватися в eHealth і укласти договір з НСЗУ.

Як відбуватиметься процедура укладення договору? Юридична особа (або фізична особа — підприємець) має зареєструватися в системі та зареєструвати всі аптечні заклади мережі відповідно до інформації про ліцензію з Реєстру місць провадження діяльності з оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками. Далі, у процесі формування заяви про укладення договору, можна обрати аптечні заклади з числа зареєстрованих, які братимуть участь у програмі. У процесі реалізації програми юридична особа може прийняти рішення, що та чи інша аптека її мережі більше не буде учасником програми відшкодування. Для цього достатньо буде зайти у свій кабінет у системі eHealth і зняти відповідну позначку про участь конкретної аптеки. За таких умов аптека втратить доступ до рецептів, які підлягають відшкодуванню в реєстрі рецептів, і не зможе подати звіт на їх оплату.

Укладання договорів з аптечними закладами відбуватиметься так само, як і з медичними закладами «первинки». Оголошення про укладання договорів будуть схожі на ті, які розміщуються на сайті НСЗУ. Для суб’єктів господарювання будуть встановлені технічні вимоги (нормативно визначені вимоги до надавача послуг). Якщо суб’єкт господарювання відповідатиме встановленим вимогам, він зможе подати заяву, яка буде перевірена, й отримати у відповідь пропозицію НСЗУ укласти договір. Після накладення електронних цифрових підписів сторін договір вважається укладеним. При цьому договір укладається виключно в рамках функціоналу системи eHealth.

Чи потрібно аптекам мати додаткові ресурси (сервери і т.д.) для зберігання електронних рецептів? Електронні рецепти зберігатимуться в центральній базі даних — електронному реєстрі рецептів. Доступ до реєстру рецептів відбуватиметься в момент відпуску лікарського засобу, коли пацієнт називатиме номер рецепта та код підтвердження. Відповідно, фармацевт отримає інформацію з реєстру і вноситиме туди дані про відпущений препарат. Таким чином вестиметься реєстр, на основі якого формуватимуться звіти про відпущені ліки. Додаткові ресурси для цього аптеці не потрібні.

У доповнення до вищесказаного партнер ЮК «Правовий Альянс» Дмитро Алешко додав, що після прийняття всіх необхідних для трансформації урядової програми нормативно-правових актів МОЗ України додатково підготує роз’яснення. У ньому будуть надані інструкції для місцевих органів влади та розпорядників бюджетних коштів, які наразі працюють з програмою «Доступні ліки». Зокрема, будуть надані рекомендації внести зміни в договори з аптеками з метою обмеження терміну їх дії до 31.03.2019 р. Також будуть надані рекомендації вжити необхідних заходів для попередження виникнення заборгованості з відшкодування вартості ліків.

За словами юриста, у 2019 р. урядова програма працюватиме на підставі закону № 2168-VIII у порядку, який Уряд має прийняти в найближчі 2–3 міс. На 2020 р. відповідно до цього закону окремим додатком до закону «Про Державний бюджет України на 2020 рік» має бути затверджена програма медичних гарантій і перелік тих МНН, які підлягатимуть відшкодуванню з 2020 р. «Нагадаю, що відповідно до закону № 2168-VIII і постанови КМУ від 09.11.2016 р. № 863 в програму реімбурсації можуть бути включені тільки ті МНН, які входять у Національний перелік основних лікарських засобів», — зазначив Д. Алешко.

Договори між суб’єктами господарювання та НСЗУ укладатимуться в електронному вигляді. Наразі на етапі обговорення знаходиться питання щодо встановлення вимоги, відповідно до якої в асортименті аптеки має бути щонайменше 1 лікарський засіб у межах МНН, який підлягає повному відшкодуванню. «Програма в першу чергу має соціальний характер і дуже важлива для тих пацієнтів, які найбільш незахищені», — прокоментував юрист можливість встановлення такої вимоги.

Інформація про укладені договори включатиметься до Реєстру договорів про реімбурсацію, який буде вести НСЗУ в eHealth.

Дострокове розірвання договору з суб’єктом господарювання здійснюватиметься НСЗУ в односторонньому порядку за наявності таких підстав:

  • анулювання ліцензії суб’єкта господарювання на право здійснення роздрібної торгівлі ліками;
  • відсутність в аптеці комп’ютерного обладнання для роботи в електронній системі й права доступу до неї;
  • відпуск лікарських засобів за цінами, які перевищують граничні, визначені в реєстрі ліків, вартість яких підлягає відшкодуванню;
  • систематичне неподання звітів за відпущені ліки (більше 3 міс поспіль).

Резюмуючи, Д. Алешко зазначив, що з 1 квітня 2019 р. пацієнти зможуть отримати доступні ліки в будь-якій аптеці України, яка приєдналася до урядової програми. Щоб працювати за новими правилами, суб’єктам господарювання необхідно буде вже з лютого 2019 р. звернутися в НСЗУ із заявою на укладання договорів.

Як впроваджуватиметься електронний рецепт і що мають зробити аптеки, щоб мати можливість працювати з ним? На ці питання відповів Владислав Костик, начальник департаменту розвитку ДП «Електронне здоров’я».

У розробці системи реімбурсації є 3 основні модулі:

  • адміністративний модуль, який включає реєстрацію аптек у системі eHealth та укладання договорів з НСЗУ;
  • модуль для медичних закладів з можливістю формувати електронний рецепт;
  • модуль для перегляду та погашення рецепту провізором.

Лікар за допомогою медичної інформаційної системи (МІС) через API зможе сформувати електронний рецепт на препарат, включений у програму відшкодування. Такий рецепт зможе бути погашений через API аптекою завдяки аптечному програмному забезпеченню. При цьому інформація про електронний рецепт та історія його руху зберігатимуться в центральній базі даних.

В. Костик зауважив, що ДП «Електронне здоров’я» рекомендує великим аптечним мережам користуватися власною системою реєстрації й укладання договору, додавши, що одиночні аптеки або маленькі аптечні мережі можуть скористатися стороннім сервісом.

Модуль перегляду і погашення рецепта може бути як інтегрований у програмне забезпечення аптеки, так і бути окремим сервісом. Якщо програмне забезпечення не дозволяє інтегрувати в нього модуль погашення рецепта, це не означає, що аптека не може працювати за програмою «Доступні ліки». У цьому разі суб’єкт господарювання може замовити такий модуль, який буде встановлено у вигляді окремого програмного забезпечення. Як альтернатива, можна скористатися стороннім сервісом.

«Тобто ми не бачимо абсолютно жодної причини не зайти в програму «Доступні ліки» через проблеми з програмним забезпеченням», — підкреслив В. Костик, рекомендувавши суб’єктам господарювання в першу чергу звернутися до розробників свого програмного забезпечення з приводу інтеграції з центральною базою даних. Крім того, ДП «Електронне здоров’я» особисто надасть консультації з будь-яких бізнес-процесів, пов’язаних з розробкою/зміною програмного забезпечення. Для цього можна писати на електронну адресу: join@ehealth.gov.ua.

Про шлях аптечних підприємств для підключення до системи eHealth розповів Олександр Ємець, директор компанії «Софтінформ», яка розробляє програмне забезпечення і займається інформатизацією аптек.

На поточний момент аптек, автоматизованих програмним комплексом «Аптека», — більше 1400, з них 330 працює в тому числі за програмою «Доступні ліки». У зв’язку з цим компанія «Софтінформ» однією з перших звернулася за консультацією до ДП «Електронне здоров’я», щоб прокласти власний шлях до підключення необхідного функціоналу для роботи з е-рецептами.

Отже, на сьогодні вбачається 2 шляхи підключення аптечного закладу до системи eHealth:

  • доопрацювати власне програмне забезпечення;
  • обрати одну з існуючих МІС.

У разі доопрацювання власного програмного забезпечення необхідно здійснити щонайменше 6 кроків, а саме: найняти/виокремити групу розробників; провести підготовчі роботи; розробити функціональність; пройти процес перевірки програмного забезпечення в eHealth на сумісність; розмістити базу даних медичної інформаційної системи в дата-центрі, який відповідає вимогам комплексної системи захисту інформації (КСЗІ); отримати висновок КСЗІ на відповідність програмного забезпечення.

2-й шлях вбачається простішим, оскільки необхідно лише обрати МІС, інтегрувати з нею своє програмне забезпечення і працювати в eHealth.

Перевагами використання однієї з МІС є те, що необхідний функціонал буде реалізований у прийнятні строки. Періодична модернізація програмного забезпечення, пов’язана з розвитком системи eHealth, здійснюватиметься МІС автоматично.

Звичайно, за використання функціоналу МІС потрібно буде платити. Але, враховуючи широке конкурентне середовище, О. Ємець припустив, що на сьогодні щомісячна плата за 1 користувача МІС становитиме близько 200 грн.

Якою функціональністю має володіти МІС? З цим питанням команда «Софтінформ» звернулася до своїх клієнтів — аптечних закладів. Результати опитування показали, що МІС, яка буде інтегрована з програмним забезпеченням аптек та дозволятиме працювати з eHealth в інтерфейсі облікової системи, буде мати перевагу та найбільше задовольняти вимоги аптечних підприємств.

Слідкуючи за тенденціями, компанія «Софтінформ» також вже активно займається розробкою МІС для аптек, аби вже з 1 лютого 2019 р. вони були готові до реєстрації в eHealth.

Катерина Горбунова,
фото Сергія Бека

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи