23 листопада також у другому читанні схвалено законопроект № 9260 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо поліпшення адміністрування та перегляду ставок окремих податків і зборів» (за нього проголосували 236 народних депутатів). Документом прийнято зміни, що уточнюють порядок адміністрування і підвищують ставки щодо низки податків і зборів для балансування Державного бюджету.
Варто зазначити, що напередодні, 22 листопада, Верховна Рада також схвалила законопроект № 9084 «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України» (за проект закону проголосували 243 народних депутати).
В основі затвердженого бюджету — макроекономічний прогноз (за базовим сценарієм*, що передбачає помірну реакцію економіки на впроваджувані реформи) зі зростанням реального ВВП на 3%. Також прогнозується уповільнення цінової динаміки на внутрішньому ринку та зменшення інфляції до 7,4% (у розрахунку грудень до грудня попереднього року).
Відзначимо, що в доопрацьованому до другого читання проекті Держбюджету доходи й видатки збільшено на 17,8 млрд грн. порівняно з першим читанням.
Законом України № 2629-VIII визначено доходи Державного бюджету України на 2019 р. в сумі 1 026,1 млрд грн., а видатки — 1 112,1 млрд грн. Порівняно з 2018 р. доходи збільшено на 11,8%, а видатки — на 12,1%.
Граничний обсяг дефіциту Держбюджету визначено на рівні 90 млрд грн. Також очікується, що на 31 грудня 2019 р. граничний обсяг державного боргу становитиме 2 060,1 млрд грн. (на 2,9% більше порівняно з попереднім роком), а граничний обсяг гарантованого державою боргу — 388,6 млрд грн.(на 48% менше). Варто зазначити, що у 2019 р. в Україні має з’явитися Агентство з управління державним боргом. На фінансування цієї структури виділено 92 млн грн. бюджетних коштів.
У наступному році мінімальна заробітна плата у місячному розмірі має збільшитися до 4173 грн. Також планується поступове зростання прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць протягом року: з 1 січня 2019 р. — до 1853 грн., з 1 липня — 1936 грн., з 1 грудня — 2027 грн.
Коротко зупинимося на найбільш суттєвих статтях витрат Держбюджету–2019, серед яких загальнодержавні витрати та кредитування для Міністерства фінансів України — 244,7 млрд грн. (на 15% менше порівняно з попереднім роком), фінансування Міністерства соціальної політики України — 198,6 млрд грн. (на 23,2% більше). На виплати пенсій у Держбюджеті–2019 передбачено 167,5 млрд грн. (Пенсійний фонд), що на 11,6% більше порівняно з минулим роком. На Міністерство оборони виділено 102,5 млрд грн. (на 18,4% більше), Міністерство внутрішніх справ України — 83,1 млрд грн. (на 21,4% більше). Загальнодержавні витрати та кредитування для Міністерства освіти і науки України збільшено до 73 млрд грн. (на 14,7%).
Варто зазначити, що на фінансування новоутвореного Вищого антикорупційного суду у 2019 р. планується виділити 318,1 млн грн. Також передбачається, що у 2019 р. почне працювати Вищий суд з питань інтелектуальної власності. На його фінансування в Держбюджеті передбачено 30 млн грн. Також Держбюджетом–2019 збільшено фінансування Конституційного суду України — на 46,9% (до 267,8 млн грн.), Верховного суду — на 21,8% (до 2,1 млрд грн.), Генеральної прокуратури України — на 4,6% (до 7,3 млрд грн.). Видатки на Державну судову адміністрацію у 2019 р. збільшаться до 14,1 млрд грн.
Як відомо, у 2019 р. в Україні мають відбутися вибори: навесні — президентські, восени — парламентські. Видатки для Центральної виборчої комісії в Держбюджеті передбачено в сумі 4,9 млрд грн.
ВИДАТКИ НА ОХОРОНУ ЗДОРОВ’Я
Загалом на систему охорони здоров’я виділено 98 млрд грн., що становить 3,8% ВВП**.
Видатки для Міністерства охорони здоров’я України (МОЗ) у 2019 р. порівняно з попереднім роком збільшено на 48,7% — до 39,4 млрд грн. Із переліком бюджетних програм та відповідними обсягами видатків можна ознайомитися в табл. 1. Передбачені для МОЗ України видатки включають витрати апарату Міністерства, Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками, Національної служби здоров’я України (НСЗУ), обсяги фінансування якої збільшено більше ніж у 2 рази.
Найменування згідно з відомчою і програмною класифікаціями видатків та кредитування державного бюджету | Загальний обсяг видатків, млн грн. |
Міністерство охорони здоров’я України | 39 350,1 |
Апарат Міністерства охорони здоров’я України | 19 981,2 |
Керівництво та управління у сфері охорони здоров’я | 89,1 |
Дослідження, наукові і науково-технічні розробки, виконання робіт за державними цільовими програмами і державним замовленням, підготовка та підвищення кваліфікації наукових кадрів у сфері охорони здоров’я, фінансова підтримка розвитку наукової інфраструктури та об’єктів, що становлять національне надбання | 157,8 |
Проведення епідеміологічного нагляду (спостереження), діяльність закладів громадського здоров’я та заходи боротьби з епідеміями | 1 791,7 |
Підготовка і підвищення кваліфікації медичних та фармацевтичних, наукових та науково-педагогічних кадрів вищими навчальними закладами ІІІ і ІV рівнів акредитації | 5 280,2 |
Підвищення кваліфікації медичних та фармацевтичних кадрів та підготовка наукових і науково-педагогічних кадрів у сфері охорони здоров’я, підготовка та підвищення кваліфікації осіб з надання домедичної допомоги | 474,1 |
Методичне забезпечення діяльності медичних (фармацевтичних) вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти | 2,5 |
Спеціалізована та високоспеціалізована медична допомога, що надається загальнодержавними закладами охорони здоров’я | 1 028,4 |
Реалізація державного інвестиційного проекту «Удосконалення молекулярно-генетичної діагностики онкологічних захворювань в Україні» (нова програма) | 50,0 |
Реалізація державного інвестиційного проекту «Будівництво клініко-симуляційного центру Вищого державного навчального закладу України «Українська медична стоматологічна академія», розташованого за адресою: Полтавська область, м. Полтава, вул. Шевченка, 23» (нова програма) | 48,2 |
Діагностика і лікування захворювань із впровадженням експериментальних та нових медичних технологій у закладах охорони здоров’я науково-дослідних установ та вищих навчальних медичних закладах Міністерства охорони здоров’я України | 1 569,8 |
Санаторне лікування хворих на туберкульоз та дітей і підлітків з соматичними захворюваннями | 472,8 |
Спеціалізована консультативна амбулаторно-поліклінічна та стоматологічна допомога, що надається вищими навчальними закладами, науково-дослідними установами та загальнодержавними закладами охорони здоров’я | 167,4 |
Виконання боргових зобов’язань за кредитами, залученими ДП «Укрмедпостач» під державні гарантії, для реалізації інвестиційного проекту, оплата податкових зобов’язань (з урахуванням штрафних санкцій), що виникли в рамках реалізації інвестиційного проекту | 360,2 |
Організація і регулювання діяльності установ та окремі заходи у системі охорони здоров’я | 141,8 |
Лікування громадян України за кордоном | 689,9 |
Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру | 6 575,0 |
Функціонування Національної наукової медичної бібліотеки, збереження та популяризація історії медицини | 42,2 |
Реалізація пілотного проекту щодо зміни механізму фінансового забезпечення оперативного лікування з трансплантації органів та інших анатомічних матеріалів | 112,0 |
Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей | 150,0 |
Реалізація державного інвестиційного проекту «Будівництво сучасного лікувально-діагностичного комплексу Національної дитячої спеціалізованої лікарні «Охматдит» | 600,0 |
Реалізація державного інвестиційного проекту «Покращення якості променевої терапії при лікуванні онкологічних захворювань в Національному інституті раку» | 28,1 |
Реалізація державного інвестиційного проекту «Реконструкція і розширення Національного інституту раку по вул. Ломоносова, 33/43 в Голосіївському районі м. Київ» | 150,0 |
Державна служба з лікарських засобів та контролю за наркотиками | 109,9 |
Керівництво та управління у сфері лікарських засобів та контролю за наркотиками | 109,9 |
Національна служба здоров’я України | 19 259,0 |
Керівництво та управління у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення | 307,3 |
Надання первинної медичної допомоги населенню | 15 234,9 |
Пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги у Полтавській області (нова програма) | 966,8 |
Відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань (нова програма) | 750,0 |
Пілотний проект з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для амбулаторно-поліклінічної вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги (нова програма) | 2 000,0 |
Міністерство охорони здоров’я України (загальнодержавні видатки та кредитування) | 58 733,2 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров’я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії | 19,0 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги | 138,0 |
Медична субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам | 55 693,0 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на придбання ангіографічного обладнання | 150,0 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань | 250,0 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на створення оперативно-диспетчерських служб, на реалізацію пілотного проекту щодо розвитку системи екстреної медичної допомоги у Вінницькій, Донецькій, Одеській, Полтавській, Тернопільській областях та м. Київ (нова програма) | 922,6 |
Субвенція з державного бюджету районному бюджету Валківського району Харківської області на придбання комп’ютерного томографа для комунального закладу охорони здоров’я «Валківська центральна районна лікарня» (нова програма) | 12,5 |
Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей» | 1 548,2 |
Усього | 98 083,3 |
Нагадаємо, що з 1 квітня 2019 р. відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань здійснюватиметься через НСЗУ. Видатки НСЗУ на адміністрування цієї програми (з 1 квітня) становитимуть 750 млн грн. А з 1 січня до 1 квітня відшкодування ще здійснюватиметься місцевими бюджетами, на що у Держбюджеті передбачено субвенцію в розмірі 250 млн грн. Таким чином, загалом на програму відшкодування («Доступні ліки») виділено 1 млрд грн.
До завдань цієї служби також входить реалізація державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. У наступному році бюджет на надання первинної медичної допомоги населенню (за програмою медичних гарантій НСЗУ) становитиме 15,2 млрд грн.
Однією з найбільших за обсягом фінансування є бюджетна програма «Забезпечення медичних заходів окремих державних програм та комплексних заходів програмного характеру», для якої у Держбюджеті–2019 виділено 6,6 млрд грн. Таким чином, на централізовану закупівлю ліків у 2019 р. передбачено на 10,5% більше, ніж роком раніше.
Загальнодержавні витрати на систему охорони здоров’я у 2019 р. становлять майже 58,7 млрд грн. (для порівняння, минулого року було витрачено 60,4 млрд грн.). Ці витрати розподілено в рамках 8 субвенцій, найбільшою за витратами з яких є медична субвенція — 55,7 млрд грн.
Варто підкреслити, що у 2019 р. планується виділити 922,6 млн грн. для розвитку системи екстреної медичної допомоги (реалізація проекту запланована на 5 років). У 2019 р. система почне працювати в тестовому режимі у Вінницькій, Донецькій, Запорізькій, Одеській, Полтавській, Тернопільській, Харківській, Херсонській областях та м. Київ.
На фінансування медичного обслуговування співробітників державних структур у 2019 р. виділено майже 1,9 млрд грн., що на 16,1% більше порівняно з попереднім роком (табл. 2).
Найменування згідно з відомчою і програмною класифікаціями видатків та кредитування державного бюджету | 2019 р., млн грн. | 2018 р., млн грн. | Темпи зростання/спаду, % |
Надання медичних послуг медичними закладами | 833,1 | 822,4 | 1,3 |
Стаціонарне лікування військовослужбовців Національної гвардії України у власних медичних закладах | 108,0 | 82,9 | 30,3 |
Спеціалізована протезно-ортопедична та медично-реабілітаційна допомога особам з інвалідністю у клініці Науково-дослідного інституту протезування, протезобудування та відновлення працездатності | 27,0 | 23,6 | 14,3 |
Санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», «Про жертви нацистських переслідувань» та осіб з інвалідністю | 198,3 | 167,5 | 18,4 |
Медичне обслуговування і оздоровлення особового складу та утримання закладів дошкільної освіти Служби безпеки України | 231,4 | 184,4 | 25,5 |
Медичне обслуговування працівників Національної академії наук України | 367,5 | 226,4 | 62,3 |
Заходи із психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації, забезпечення санаторно-курортним лікуванням постраждалих учасників Революції Гідності, учасників антитерористичної операції та осіб, які здійснювали заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях | 110,9 | 109,0 | 1,7 |
Усього | 1 876,2 | 1 616,2 | 16,1 |
НА ЗАВЕРШЕННЯ
У цілому, незважаючи на складні умови для економіки України, у першу чергу пов’язані з військовим конфліктом на сході країни та тимчасовим припиненням переміщення товарів через лінію зіткнення, у 2017 р. тривало зростання вітчизняної економіки. У 2018 р. економіка України продовжила помірно зростати на тлі подальшого розширення внутрішнього попиту та зовнішньоекономічної діяльності. У 2019 р. Уряд також прогнозує помірне зростання.
Слід зауважити, що в Держбюджеті досить чітко прослідковуються реформи, зокрема первинної медичної допомоги, програма відшкодування вартості лікарських засобів, розбудова системи екстреної медичної допомоги.
Також важливо звернути увагу читачів на те, що прикінцеві положення затвердженого Закону «Про Державний бюджет України на 2019 рік» містять норму, якою продовжується ще на рік можливість закуповувати фармацевтичну продукцію через міжнародні організації (до 31 березня 2020 р.). Дане доповнення рекомендоване Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету, який розглядав законопроект напередодні другого читання. У редакції законопроекту «Про Державний бюджет України на 2019 рік» до 1-го та 2-го читання, підготовленого Урядом, цього положення не було. Увагу привертає той факт, що продовження строку дії відповідного закону, що передбачає міжнародні закупівлі (від 19.03.2015 р. № 269-VIII) затверджено в рамках прийняття Держбюджету, а не окремим законом. Що про це думають експерти — читайте також на сторінках «Щотижневика АПТЕКА».
*Міністерством економічного розвитку і торгівлі України розроблено прогноз економічного і соціального розвитку України на 2018–2020 рр. за трьома сценаріями. Прогноз схвалено постановою КМУ від 31.05.2017 р. № 411.
**На сторінках нашого видання ми неодноразово наголошували на тому, що, за розрахунками Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ) та ЄС, для ефективного функціонування системи охорони здоров’я її фінансування має становити не менше 6–8% ВВП.
Коментарі
Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим