АВЛУ роз’яснює власну позицію щодо необхідності проведення аудиту в МОЗ

Асоціація «Виробники ліків України» (далі — АВЛУ) надала відповіді на питання, які були поставлені представниками засобів масової інформації щодо звернення АВЛУ до Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування. У ньому АВЛУ підняла питання ефективності виконання покладеної на державу функції із забезпечення населення країни безпечними, якісними та ефективними лікарськими засобами, у зв’язку з чим асоціація вже неодноразово наголошувала на необхідності проведення комплексного аналізу в проблемній сфері. З вказаною метою АВЛУ звернулася щодо проведення аудиту діяльності Міністерства охорони здоров’я, потреба в якому обґрунтована, у тому числі, серйозними прорахунками в його діяльності в напрямку поставок лікарських засобів та регулювання даної сфери.

 

 

АСОЦІАЦІЯ «ВИРОБНИКИ ЛІКІВ УКРАЇНИ»

від 17.09.2019 р. № 297

Вітаємо Вас!

Дякуємо за Ваше звернення!

Відповідаючи на поставлені питання, повідомляємо наступне.

Стосовно звернення до Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування.

Дійсно, такий документ від 04.09.2019 р. вих. № 277 до Комітету було направлено.

Перш за все хочу акцентувати вашу увагу та підкреслити, що відповідне звернення надіслано не Петром Івановичем Багрієм в якості суб’єкта господарської діяльності чи тим більше в якості приватної особи, а виключно в межах займаної мною посади президента Асоціації «Виробники ліків України» (АВЛУ), що в межах чинного законодавства здійснює свою діяльність уже близько 10 років та об’єднує провідні вітчизняні фармацевтичні підприємства, такі як АТ «Фармак», ПАТ НВЦ «Борщагівський хіміко-фармацевтичний завод», ТОВ «Юрія-Фарм», ТДВ «Інтерхім» та ін.

Щодо суті відповідного звернення, то можу повідомити, що його кінцевою метою є встановлення на експертному компетентному та професійному рівнях ефективності виконання покладеної на державу функції із забезпечення населення країни безпечними, якісними та ефективними лікарськими засобами, із врахуванням норм законодавства, що були прийняті і набули чинності в зазначений період. Одним із дієвих інструментів аналізу ефективності державної політики у сфері закупівель лікарських засобів є, у тому числі, і механізм фінансового аудиту.

Варто зазначити, що АВЛУ на момент впровадження даного законодавства публічно та офіційно зверталася до представників попередньої влади, а саме до Президента та Прем’єр-міністра, з обґрунтуванням та із залученням фахової експертної думки, у тому числі міжнародної, окресливши можливі ризики прийняття відповідних рішень: зокрема, як потенційне настання негативних економічних наслідків для фармацевтичної галузі в цілому через виникнення певних дисбалансів, так і соціальних ризиків виникнення дефіциту лікарських засобів у певних, особливо чутливих, категоріях. Окремо зверталася увага на вкрай гостре питання, пов’язане з небезпекою для життя і здоров’я громадян України.

На жаль, у нас є підстави вважати, що саме в результаті попередньої недосконалої політики і прийнятих державних рішень вказані ризики відбулися і з метою їх аналізу та вдосконалення відповідних державних політик АВЛУ і було направлено звернення до Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування з проханням ініціювати відповідний процес комплексного аналізу в проблемній сфері.

Окремі матеріали з цього приводу ми додаємо разом із листом та просимо врахувати офіційну позицію АВЛУ з даного питання, на поточний та тогочасний момент, під час підготовки вашого матеріалу.

По-перше, звертаємо увагу, що Асоціація усвідомлює необхідність проведення реформи в охороні здоров’я і підтримує кроки нашої держави, спрямовані, насамперед, на Європейську інтеграцію. Відповідні листи неодноразово направлялися нами до інститутів державної влади. Більше того, Асоціація, однією з перших на території країн СНД виступила з ініціативою щодо необхідності впровадження в Україні європейських стандартів виробництва лікарських засобів (стандартів GMP), а також ініціювала і всіляко підтримувала процес вступу вітчизняного регулятора — Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба) — до РІС/S. АВЛУ є членом міжнародної Асоціації «Ліки для Європи» (згідно з рішенням на Генеральній Асамблеї від 14 червня 2017 р. АВЛУ стала повноправним членом Medicines for Europe), створеної за ініціативи Єврокомісії з метою покращення доступу європейських країн до ринків ліків.

Дійсно, під час процесу внесення змін до законодавства, з метою залучення до процедур закупівель через міжнародні організації, нашою Асоціацією були озвучені певні застереження (відповідні листи-звернення додаємо), а саме: ми наголошували на недопустимості дискримінації вітчизняних виробників, а власне, це сталося внаслідок прийняття відповідного закону, у зв’язку з тим, що іноземні ліки були звільнені від сплати ПДВ, а, вдумайтеся, вітчизняні ліки — НІ! Мало того, що вітчизняні виробники ліків, які, сплачуючи податки (до речі, одні з найвищих в Україні із розрахунку на 1 робоче місце), по суті, формують бюджет охорони здоров’я, були практично усунуті від процесу закупівель!!!

Погодьтеся: це абсолютно НЕ Європейський підхід! Усі без винятку країни захищають і підтримують власну економіку, оскільки це основа держави!

Навіть в абсолютно конкурентних процедурах проведення закупівель Світового Банку серед важливих принципів їх здійснення, поряд із прозорістю і рівними умовами, присутній такий принцип, як підтримка локального виробника. У даному випадку, на наш погляд, було допущено порушення! Це принципове питання!!! Оскільки такий підхід до власного виробника робить неможливим розвиток країни, обмежує, а точніше, зупиняє прихід інвесторів, а врешті решт, знищує економіку країни! Це неприпустимі речі!

Наступне. Закладена в законодавство норма про спрощену процедуру реєстрації лікарських засобів виробництва країн із жорсткими регуляторними політиками також, на наш погляд, є абсолютно неприйнятною! По-перше, це не відповідає європейському законодавству, яке ми з вами зобов’язалися імплементувати, підписавши угоду про Асоціацію! Уявляєте здивування наших європейських партнерів, які дивляться на такі безглузді наші кроки? До речі, Асоціація «Ліки для Європи», яка створена Єврокомісією, висловлювала, м’яко кажучи, здивування подібними законодавчими ініціативами.

По-друге, ця норма є дискримінаційною стосовно вітчизняного виробника! Наприклад, якщо в один і той самий день виробник із, скажімо, Канади і виробник із України подадуть на реєстрацію один і той самий препарат, то відповідно до законодавства зарубіжний лікарський засіб має бути зареєстрований протягом місяця, а український, в кращому випадку, через рік!!! Через зволікання з виходом на ринок вітчизняного лікарського засобу, який за тотожної ефективності та якості із зарубіжним аналогом є в 3–4 рази дешевшим, врешті, постраждає пацієнт, що буде переплачувати кошти з власної кишені. Ви ще продовжуєте запитувати мене, чому ми не аплодуємо саме таким змінам?!

Українська фармацевтична промисловість платить одні з найбільших податків із розрахунку на одне робоче місце. Одне робоче місце в фармпромисловості приносить державі більше 100 тис. євро до валового національного продукту. Вітчизняна фармпромисловість забезпечує на 75% (у натуральному виразі) необхідними ліками населення нашої держави! Звертаю увагу: це один із найвищих показників у світі! Зауважуємо, ці ліки є безпечними, якісними та ефективними! Підтвердженням цьому є той факт, що наші ліки поставляються в 58 країн світу, і щорічно експорт зростає на 20% та становить майже 25% від загального виробництва! Зауважуємо, що мова йде про надзвичайно конкурентний, високотехнологічний ринок! Скажіть, чи багато в економіці України лишилося таких галузей!?

Чому ми знаходимося не хоча б у РІВНИХ умовах при здійсненні закупівель у нашій країні? Назвіть ще одну європейську країну, де відбувається те ж саме, що в нас?

Ми хочемо знати, чому ліки за міжнародними договорами поставляються несвоєчасно, а держава замість того, щоб вимагати негайно прискорити поставки, штрафувати за порушення термінів поставок, продовжує ці терміни на роки без жодних санкцій проти порушників? Додаємо постанови КМУ, якими були подовжені терміни поставок!

У час, коли приймалося законодавство про міжнародні закупівлі, одним із головних аргументів на їх користь цього називалося те, що ліки постійно є в наявності у цих постачальників! Уявіть собі ситуацію, щоб якась європейська країна перерахувала 100% коштів у якості попередньої оплати за ліки, необхідні для лікування і вакцинації населення країни — проходить визначений в законодавстві цієї країни термін поставки, а ліків немає! Я впевнений, що був би величезний публічний скандал з певними діями з притягнення винуватців до відповідальності! Оскільки це не просто не виконання контракту, це смерті людей, які не дочекалися ліків від держави.

У нас же все добре! Ніяких санкцій не застосовано, терміни поставок ліків подовжено, і більше того, знову і знову перераховано попередню оплату! Таке враження, що основне завдання — це переказ коштів за кордон, а не отримання вчасно якісних ліків!!!

До речі, про якість. Якість ліків, закуплених через міжнародні організації, жодним чином не перевірялася. Знову-таки запитую, в якій країні це можливо? Більше того, за спробу перевірити якість поставлених в Україну вакцин було звільнено голову Держлікслужби! Чи добре це для наших пацієнтів? Впевнений — НІ!

Однозначно, поряд із успіхами медичної реформи (запровадження інституту сімейних лікарів, заходи для покращення сільської медицини, зниження цін на ліки) є і певні, на наш погляд, дуже серйозні прорахунки. Якщо їх не виправити, то це може мати надто важкі негативні наслідки для економіки нашої держави і для здоров’я її населення!

Тому АВЛУ і звернулася до нового керівництва з проханням провести аудит діяльності. До речі, аудит — це також нормальна європейська практика, започаткована, якщо я не помиляюся, в ХІІ сторіччі в Англії. І чому стільки галасу, якщо ви впевнені в своїй правоті!? Чи може ми чогось не знаємо?

Стосовно поставленого питання щодо заяв окремих осіб, які позиціонують себе в якості громадських діячів, і таких, що не мають відношення до системного бізнесу в фармацевтичній галузі, можемо відповісти тільки те, що подібні заяви не мають жодних аргументованих підстав, адже аналітичні звіти, у тому числі щодо закупівель через міжнародні організації, опубліковані на їхніх власних сайтах, не мають офіційного підґрунтя, не співпадають з даними Рахункової палати та інших уповноважених державних установ, не вказують на конкретний факт порушення чинного законодавства та мають характер публічного наклепу, метою якого, можливо, є переслідування якихось власних інтересів.

З повагою
Петро Багрій, президент Асоціації «Виробники ліків України»

Интересная информация для Вас:

Комментарии

Нет комментариев к этому материалу. Прокомментируйте первым

Добавить свой

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

Другие статьи раздела


Последние новости и статьи