Порядок перевірок Держпраці затверджено в новій редакції

Опубліковано текст постанови Кабінету Міністрів України від 04.12.2019 р. № 1132, якою ухвалено зміни до чинного Порядку здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі — Порядок), затвердженого постановою від 21.08.2019 р. № 823. Фактично зазначеними змінами Уряд оновив Порядок, який наразі вже діє в новій редакції.

Суттєвих змін небагато, однак деякі з них варті уваги. Так, наприклад, попередня редакція Порядку передбачала два види заходів державного контролю за додержанням законодавства про працю: у формі інспекційних відвідувань та невиїзних інспектувань. Нова редакція виключає невиїзні інспектування взагалі, тобто єдиною формою перевірки інспекторами Державної служби України з питань праці (далі — Держпраці) залишаються інспекційні відвідування.

Зміни виключають норму про ведення реєстру виданих інспекторам служби посвідчень, замінюючи її нормою про оприлюднення Держпраці інформації про видані посвідчення. При цьому в разі, якщо щодо конкретного службового посвідчення інформація не оприлюднена, воно вважається недійсним.

Підстави для здійснення інспекційних відвідувань майже не зазнали змін. Перевірки Держпраці можуть проводитися за:

  • зверненням працівника;
  • рішенням суду;
  • інформацією, отриманою від податкових органів, органів статистики та Пенсійного фонду України;
  • інформацією, отриманою від профспілкових органів;
  • дорученням Прем’єр-міністра України, Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини;
  • запитом народних депутатів та повідомленням правоохоронних органів про виявлені ознаки порушення законодавства про працю щодо неоформлення та/або порушення порядку оформлення трудових відносин;
  • рішенням Держпраці через невиконання вимог припису інспектора служби.

Разом з тим попередня редакція Порядку дозволяла проведення перевірок за рішенням керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань, прийнятого за результатами аналізу інформації, отриманої із ЗМІ та інших джерел, виключно з питань виявлення неоформлених трудових відносин. Зміни виключають дане обмеження, отже, за рішенням керівника органу контролю, перевірка за даною підставою може не обмежитися тільки питанням відсутності оформлення роботодавцем працівника.

Окрім зазначеного, змінами виключено обов’язок інспекторів праці щодо повідомлення об’єктів відвідування про проведення перевірки. Тим не менш письмове повідомлення про проведення планового заходу державного нагляду (контролю) не пізніше ніж за 10 днів до дня його здійснення передбачене Законом України від 05.04.2007 р. № 877-V «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Під час перевірки інспектори повинні пред’явити службові посвідчення, а перед підписанням акта перевірки надати копію відповідного направлення та внести запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) суб’єкта господарювання в разі його наявності. Максимальний строк тривалості інспекції не змінено, тому перевірка не може перевищувати 10 робочих днів.

Виключена також норма про невжиття заходів про притягнення роботодавців до відповідальності в разі виконання ними припису в установлений строк. Таким чином, вчасне виконання припису Держпраці відтепер не звільнятиме суб’єктів господарювання від відповідальності.

Нагадаємо, що Порядок, затверджений постановою № 823, Уряд прийняв у серпні 2019 р., незважаючи на те, що даний нормативно-правовий акт майже дублює норми оскарженої в суді постанови № 295. Постанова № 823 також стала предметом оскарження одразу за двома поданими до суду позовами щодо визнання її протиправною та такою, що прийнята з порушенням вимог закону. Суд піднімав питання щодо об’єднання двох справ в єдине провадження, через що розгляд справи було відкладено.

Зазначимо також, що Державна регуляторна служба України після затвердження зазначеної постанови у вересні 2019 р. зверталася до Уряду з проханням скасувати її та доручити Міністерству соціальної політики України спільно з Держпраці розробити законопроєкт, норми якого мали б встановити особливості, спосіб та форми здійснення органами державного нагляду (контролю) заходів державного нагляду (контролю) у визначеній сфері правового регулювання з урахуванням особ­ливостей, передбачених міжнародними договорами та законами України.

Пресслужба «Щотижневика АПТЕКА»

Коментарі

Коментарі до цього матеріалу відсутні. Прокоментуйте першим

Добавить свой

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

Останні новини та статті